Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Elzenga

Interessant!!...

Alleen dat 76mm kanon...kan echt niet meer ;)...of slopen ze die van de OPVs af?!  :angel:

En 1 CIWS...mager...of komt er ook raket-variant CIWS aan boord?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 07/11/2013 | 18:14 uur
Ik vind de bewapening maar zwakjes, ook over die bestuurbare bootjes ben ik niet echt enthousiast.  :neutral:

Je zou een VLS van minimaal 32 cellen en 8 Harpoons (of opvolger hiervan) verwachten naast een standaardisatie op een 12 CM (het is nog in een heel vroeg stadium)

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 07/11/2013 | 18:12 uur
Jij gaat ongetwijfeld voor een SIGMA modelletje.

Als eerste reactie op het getoonde model: ik had een meer innovatief ontwerp verwacht, maar de basis gegevens (tonnage, bewapening en bemanningsgrote kloppen aardig met de opening van dit topic)
Ik vind de bewapening maar zwakjes, ook over die bestuurbare bootjes ben ik niet echt enthousiast.  :neutral:


Is dit trouwens de LCF romp? ziet er wel naar uit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 07/11/2013 | 18:03 uur
Geen fan.

Jij gaat ongetwijfeld voor een SIGMA modelletje.

Als eerste reactie op het getoonde model: ik had een meer innovatief ontwerp verwacht, maar de basis gegevens (tonnage, bewapening en bemanningsgrote kloppen aardig met de opening van dit topic)

IPA NG

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Toch en behoorlijk aantal overeenkomsten in dit concept met het Britse Type-26.

http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Combat_Ship

Flyguy

CitaatOp Techbase, het wervingsevenement van Defensie, heeft de Koninklijke Marine gisteren een eerste model van de vervanger van de M-fregatten getoond. De marine/ Defensie Materieels Organisatie (DMO) is bezig met een voorstudie van de nieuwe fregatten die vanaf 2023 moeten worden toegevoegd aan de vloot. Het was voor het eerst dat een ontwerp werd getoond aan het publiek.

http://marineschepen.nl/nieuws/model-vervanger-m-fregatten.html

:big-smile:

Flyguy


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 23/08/2013 | 14:45 uur
Moet je eerst een kustwacht oprichten. Als je ze nu verkoopt aan de kustwacht betaald de marine een groot deel van de rekening. En de kustwacht heeft er geen behoefte aan. Verkopen aan Elzenga's kustwacht betekend dat defensie er niks mee opschiet, want betaald dan de gehele kustwacht, de andere departementen moeten dan hun geld steken in een nieuwe organisatie 'Rijksdienst zee' ofzo, dus die zitten er dan ook niet op te wachten.

Richt een nieuw club op: marechaussee en kustwacht bij voorbeeld samenvoegen en breng ze onder bij binnenlandse zaken of veiligheid en justitie. Voor de staat vestzak-broekzak maar het geeft ruimte in het Defensiebudget (die ze dan natuurlijk niet weer meteen moeten afromen)

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 23/08/2013 | 14:45 uur
Moet je eerst een kustwacht oprichten. Als je ze nu verkoopt aan de kustwacht betaald de marine een groot deel van de rekening. En de kustwacht heeft er geen behoefte aan. Verkopen aan Elzenga's kustwacht betekend dat defensie er niks mee opschiet, want betaald dan de gehele kustwacht, de andere departementen moeten dan hun geld steken in een nieuwe organisatie 'Rijksdienst zee' ofzo, dus die zitten er dan ook niet op te wachten.
Geen probleem met een hoger budget...en veranderingen komen vaker voor...alleen nu hopelijk dan meer eenduidigheid dan nu...maar goed, ander topic...

dudge

Citaat van: jurrien visser op 22/08/2013 | 23:38 uur
Exact, daarom blijf ik hopen op een MFF vervanger serie van minimaal 6-8 schepen (4-6 NL+2 BE) mede te realiseren door in de jaren twintig de OPV's te verkopen aan de kustwacht of een ander land.

Moet je eerst een kustwacht oprichten. Als je ze nu verkoopt aan de kustwacht betaald de marine een groot deel van de rekening. En de kustwacht heeft er geen behoefte aan. Verkopen aan Elzenga's kustwacht betekend dat defensie er niks mee opschiet, want betaald dan de gehele kustwacht, de andere departementen moeten dan hun geld steken in een nieuwe organisatie 'Rijksdienst zee' ofzo, dus die zitten er dan ook niet op te wachten.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 22/08/2013 | 23:38 uur
Exact, daarom blijf ik hopen op een MFF vervanger serie van minimaal 6-8 schepen (4-6 NL+2 BE) mede te realiseren door in de jaren twintig de OPV's te verkopen aan de kustwacht of een ander land.
Het lijkt me verstandig om inderdaad op de opvolger van de M-fregatten te focussen...en ik ben ook voorstander om dan de OPV's over te zetten naar een versterkte, meer paramilitaire Kustwacht.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#750
Citaat van: Thomasen op 22/08/2013 | 23:30 uur
Daar ook zeker, kansen zijn er ook buiten het eigen continent. Maar je verkooppraatje klinkt gewoon mooier als je kunt wijzen op 8 of 12 in gebruik zijnde fregatten, dan wanneer je spreekt over een klasse van 2 schepen in NL dienst, je weet hoe het werkt. Al is het maar om het schip er heen te kunnen sturen voor een bezichtiging...

Exact, daarom blijf ik hopen op een MFF vervanger serie van minimaal 6-8 schepen (4-6 NL+2 BE) mede te realiseren door in de jaren twintig de OPV's te verkopen aan de kustwacht of een ander land.

dudge

Citaat van: Ace1 op 22/08/2013 | 22:46 uur
Bulgarije heeft al tweedehandse Belgische fregatten en het heeft geen centen.

Ik denk dat men voor export orders zich op Azie, het Midden Oosten en Zuid-Amerika moet richten.

Citaat van: jurrien visser op 22/08/2013 | 22:55 uur
In Zuid Amerika varen een aantal MFF, en eenmaal gewend aan Nederlandse kwaliteit...

Daar ook zeker, kansen zijn er ook buiten het eigen continent. Maar je verkooppraatje klinkt gewoon mooier als je kunt wijzen op 8 of 12 in gebruik zijnde fregatten, dan wanneer je spreekt over een klasse van 2 schepen in NL dienst, je weet hoe het werkt. Al is het maar om het schip er heen te kunnen sturen voor een bezichtiging...

dudge

Citaat van: Zeewier op 22/08/2013 | 19:14 uur
Portugal kocht tamelijk recent 2 Karel Doorman fregatten (en tevreden!). Griekenland vul: € < 0 maar in. Roemenië koopt zelfs nog de Belgische fregatten. Zweden bouwt het liefst zelf. Polen heeft geen marine meer.

De M vervangers komen pas in beeld tegen de jaren '20. De Griekse fregatten zijn iets eerder uitgespeeld, momenteel kijken de Grieken naar de FREMM's, maar momenteel hebben ze inderdaad een monetaire uitdaging, wat overigens voor alle genoemde landen geld. Maar met de schepen daar zal iets gedaan moeten worden.

Griekenland heeft 9 (6?) S-klasse schepen, stammend uit de jaren '80, en 4 MEKO's, uit begin jaren '90. Of fiks inkrimpen, of nieuwe (2e hands) fregatten aanschaffen, en dat verhaal gaat ook spelen in de '20's.

Portugal heeft naast de 2 M's ook nog 3 MEKO's uit begin jaren '90, daar gaat vervanging van de 5 fregatten dus spelen in de jaren '20's.

Polen heeft zeer zeker wel een marine, hoewel klein, maar heeft ook grotere plannen, en met zo'n beetje de snelst groeiende economie van Europa, is het niet ondenkbaar dat ze in de '20 het geld gaan vinden om een serie te bouwen.

Bulgarije opzettelijk niet genoemd, het land is klein, en ik zou verbaasd zijn als ze nieuwe fregatten aan gaan kopen, maar het kan. Ze laten in ieder geval zin interesse te hebben in een marine.

De Roemeense marine verkeerd ook niet in al te goede staat, maar heeft in ieder geval de ambitie, en op termijn wellicht het vermogen, om een iets grotere marine op de mat te brengen. Vervanging van de 2 Type 22's en het niet heel succesvolle eigen project komt ook in de '20 in beeld. En laat Damen er nu eens een goede positie hebben (verwacht ik).

Zweden, ja, die bouwen het liefst zelf, maar daar is nu juist die positie zo belangrijk voor. Veel ervaring met grotere schepen hebben ze niet. En, in een gezamenlijk project is er voor hun ook wat te winnen, denk aan verkoop van bijvoorbeeld de RBS-15 ASM. Anderzijds kun je bijvoorbeeld denk aan een uitruil tegen de aanschaf van Gripens.

De kansen zullen wel komen, maar of Nederland er van gaat profiteren....?
De Sigma's boeken in ieder geval wat succesjes.