Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#947
Citaat van: Strata op 20/01/2015 | 12:36 uur
Ik hoop dat dit goed met elkaar afgestemd is. NL wou graag in zee met Noorwegen. Ik weet niet wat Noorwegen van plan is met de onderzeebootbouw, die zullen ze ongetwijfeld net zo graag willen behouden. Als kongsberg zich ook aansluit zou met de schaalvoordelen en technologische overdracht iets heel interessants kunnen onstaan.

Noorwegen heeft geen eigen OZB bouw, maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat in het Noorse pakket van eisen ook de eigen industrie wordt mee genenomen en Kongsberg biedt natuurlijk met o.a. haar NSM interessante mogelijkheden voor zowel de F35 als de Walrus vervanger (en als vervanger van de Harpoon bij de oppervlakte vloot)

De contouren lijken zich nu in hoog tempo af te tekenen.

StrataNL

Ik hoop dat dit goed met elkaar afgestemd is. NL wou graag in zee met Noorwegen. Ik weet niet wat Noorwegen van plan is met de onderzeebootbouw, die zullen ze ongetwijfeld net zo graag willen behouden. Als kongsberg zich ook aansluit zou met de schaalvoordelen en technologische overdracht iets heel interessants kunnen onstaan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#945
Citaat van: Huzaar1 op 20/01/2015 | 12:25 uur
Samenwerking mrt scandinavie. Betekent dat niet meteen kleinere onderzeëers ?

Niet in dit geval, NL wil (tenzij de aanstaande OZB visie anders aangeeft), de unieke middenmaat behouden voor zowel blue als brown water ops en de Noren hebben als eis ook een focus op het pool gebied wat betekend dat ze een blue water capaciteit nodig zullen hebben. (hun huidige boten zijn hiervoor niet of nauwelijks geschikt)

Huzaar1

Samenwerking mrt scandinavie. Betekent dat niet meteen kleinere onderzeëers ?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/01/2015 | 11:02 uur
Aangezien de mondiale vraag naar grotere schepen met blue water capaciteit sterk toeneemt en de producenten van diesel subs beperkt zijn, zou een gezamenlijke ontwikkeling van een groter type dan de A26 best wel eens gunstig kunnen uitpakken voor beide bedrijven, de A26 voor brown water ops  (feestje voor Saab) en een 2.500-3.000 ton sub, noem het de Walrus NG of een A27?, voor het samenwerkingsverband.

Als Noorwegen binnenboord blijft is de eerste serie, een serie van 10.
Dat zou mooi zijn. Hopelijk zijn er meer samenwerkingsprojecten mogelijk.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/01/2015 | 10:27 uur
20-01-2015

Damen Shipyards, Saab onderzoeken samenwerking bouw onderzeeboten

STOCKHOLM (Dow Jones)--De Nederlandse scheepsbouwer Damen Shipyards en het Zweedse vliegtuigbouw- en defensieconcern Saab AB (SAAB-B.SK) gaan mogelijkheden onderzoeken voor samenwerking voor de ontwikkeling en bouw van een nieuwe generatie onderzeeers, meldt het Zweedse bedrijf dinsdag.

De twee bedrijven gaan samen kijken naar een potentieel vervangingsprogramma voor de bestaande Nederlandse Walrus-generatie, en andere bestaande onderzeeertypes.

Saab kocht vorig jaar voor SEK340 miljoen (EUR36 mln) de Zweedse onderzeeerfabrikant Kockums van het Duitse ThyssenKrupp.

http://www.wallstreetweb.nl/beursnieuws/33363430393032.shtml
Vind het een goede ontwikkeling. Hoop dat het een goede opvolger voor de Walrussen oplevert.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#941
Citaat van: Harald op 20/01/2015 | 10:51 uur
Damen en Saab vormen dus een samenwerkingsverband voor de vervanging van de huidige Walrussen.
Beter gezegd de ontbrekende kennis en bouwvoorzieningen worden door Damen bij Saab Kockum gevonden en ingebracht voor de bouw van de vervanger. Buigen, lassen, cascobouw in Zweden, afbouw in Nederland.

Hierdoor is een samenwerking en bouw met Duitsland uitgesloten. Was toch eigenlijk al zo ivm uiteenlopende vervangingsplanningen.

Ik zie hierdoor de kans op een type als Walrus NG stijgen, door de samenwerking met Saab zou een verlengde A26 ook tot de mogelijkheden behoren. Maar heeft (voor mij) minder kans omdat het een (in de basis) een brown-water boot is, te klein tonnage en enkel hull-desgin is.
Tevens zou door het A26 ontwerp te kiezen de inbreng van eisen en wensen van NL/NO op een bestaand ontwerp de nodige problemen en wijzigingen/aanpassingen ontstaan. Tevens de inbreng van NL-bedrijven wordt beperkt.    

Aangezien de mondiale vraag naar grotere schepen met blue water capaciteit sterk toeneemt en de producenten van diesel subs beperkt zijn, zou een gezamenlijke ontwikkeling van een groter type dan de A26 best wel eens gunstig kunnen uitpakken voor beide bedrijven, de A26 voor brown water ops  (feestje voor Saab) en een 2.500-3.000 ton sub, noem het de Walrus NG of een A27?, voor het samenwerkingsverband.

Als Noorwegen binnenboord blijft is de eerste serie, een serie van 10.

Harald

Damen en Saab vormen dus een samenwerkingsverband voor de vervanging van de huidige Walrussen.
Beter gezegd de ontbrekende kennis en bouwvoorzieningen worden door Damen bij Saab Kockum gevonden en ingebracht voor de bouw van de vervanger. Buigen, lassen, cascobouw in Zweden, afbouw in Nederland.

Hierdoor is een samenwerking en bouw met Duitsland uitgesloten. Was toch eigenlijk al zo ivm uiteenlopende vervangingsplanningen.

Ik zie hierdoor de kans op een type als Walrus NG stijgen, door de samenwerking met Saab zou een verlengde A26 ook tot de mogelijkheden behoren. Maar heeft (voor mij) minder kans omdat het een (in de basis) een brown-water boot is, te klein tonnage en enkel hull-desgin is.
Tevens zou door het A26 ontwerp te kiezen de inbreng van eisen en wensen van NL/NO op een bestaand ontwerp de nodige problemen en wijzigingen/aanpassingen ontstaan. Tevens de inbreng van NL-bedrijven wordt beperkt.   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

20-01-2015

Damen Shipyards, Saab onderzoeken samenwerking bouw onderzeeboten

STOCKHOLM (Dow Jones)--De Nederlandse scheepsbouwer Damen Shipyards en het Zweedse vliegtuigbouw- en defensieconcern Saab AB (SAAB-B.SK) gaan mogelijkheden onderzoeken voor samenwerking voor de ontwikkeling en bouw van een nieuwe generatie onderzeeers, meldt het Zweedse bedrijf dinsdag.

De twee bedrijven gaan samen kijken naar een potentieel vervangingsprogramma voor de bestaande Nederlandse Walrus-generatie, en andere bestaande onderzeeertypes.

Saab kocht vorig jaar voor SEK340 miljoen (EUR36 mln) de Zweedse onderzeeerfabrikant Kockums van het Duitse ThyssenKrupp.

http://www.wallstreetweb.nl/beursnieuws/33363430393032.shtml

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Saab and Damen Team for Walrus Future Submarine Replacement Programme

Tuesday, 20 January 2015

Swedish defence and security company Saab is teaming with Dutch shipbuilder Damen Shipyards Group to explore future opportunities in the international submarine market. The companies have signed an exclusive teaming agreement to work together in pursuit of the potential Walrus-class submarine replacement programme for the Netherlands. In addition to this project, Saab and Damen will also explore ways in which they might bid jointly on other submarine procurement programmes. 

Swedish defence and security company Saab is teaming with Dutch shipbuilder Damen Shipyards Group to explore future opportunities in the international submarine market. The companies have signed an exclusive teaming agreement to work together in pursuit of the potential Walrus-class submarine replacement programme for the Netherlands. In addition to this project, Saab and Damen will also explore ways in which they might bid jointly on other submarine procurement programmes.
   
Through the acquisition of Kockums Saab has extensive experience in the design and manufacture of submarines and surface vessels for a global customer base, integrating advanced systems and using a range of ultra-modern materials and construction techniques. Key technology includes Saab's unique Air Independent Propulsion System based on the Stirling engine. In addition, Saab delivers many complex defence programmes in cooperation with governmental and commercial partners in customer nations worldwide.

Damen delivers about 160 vessels annually and is known for its unique ship-design concepts, due to its sharp focus on research and development, standardisation and modularisation. Its defence and security portfolio includes vessels ranging in size from 7 m to over 200 m. Damen Schelde Naval Shipbuilding (established in 1875) supplies major surface vessels to navies worldwide.

Saab and Damen, both independently-owned companies, are confident that their combined skills, expertise and substantial R&D capacity will accelerate submarine development.

Hein van Ameijden, managing director of Damen Schelde Naval Shipbuilding, says:"we are convinced that with Saab we have found the ideal partner to realise a successor to the present Walrus class; a vessel that will set a new standard for non-nuclear submarines. The complementarity of both our companies opens up the potential for a successful cooperation in more submarine programmes worldwide."

GunillaFransson, head of Saab business area, Security and Defence Solutions says:"Saab Kockums is looking forward to cooperating with the experienced shipbuilders at Damen Schelde Naval Shipbuilding. We have the full support of our Swedish customer in broadening our customer base to include a new demanding high-end customer."

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2343


 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Via Twitter 6/1/15

Rob Verkerk ‏@GeneraalVerkerk  · 19 uur19 uur geleden 
Op bezoek bij Noorse collega om te praten over nauwere samenwerking op gebied van onderzeeboten, amfibische operaties en mijnenbestrijding


Harald

VVD-woordvoerder Blaauw wees dinsdag een eventueel Taiwanees verzoek niet bij voorbaat van de hand. Hij voerde aan dat het twintig jaar oude schepen betreft en geen nieuw materiaal. Bovendien hebben zowel Frankrijk als de VS in het recente verleden Taiwan modern materieel kunnen leveren (fregatten respectievelijk F16-straaljagers). In beide gevallen was er geen sprake van substantiële Chinese sancties. "Als China blaast, hoeven wij niet met de staart tussen de poten weg te lopen", vindt Blaauw..

Een stukje uit het onderstaande artikel uit Trouw in 1995.
Een opmerkelijke opmerking van de VVD woordvoerder dhr (Dirk Jan) Blaauw, maar helaas zijn we (de Politiek) dan weer zo mak als schapen en is er alleen geblaat en weinig wol.

Ik denk dat Dhr. Blaauw (ex-marine-man) ook deze opmerking meer uit persoonlijk titel en denkwijze gedaan heeft toen, hij heeft mijnsinziens wel gelijk !

J.D. (Jan Dirk) Blaauw
http://www.parlement.com/id/vg09llm76fya/j_d_jan_dirk_blaauw

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 05/01/2015 | 22:45 uur
leg uit, je maakt me nieuwsgierig.

De voorganger van de Walrus, de Zwaardvis, hebben we nog geëxporteerd naar Taiwan. Die waren er blijkbaar zo tevreden over dat ze meer wilden. Dat is niet door gegaan. China vertelde Nederland dat we geen OZB'en aan Taiwan mochten verkopen, dus hebben we dat niet gedaan. Dat ging later ook op voor tweedehands schepen. De kans dat er nu alsnog een programma komt waarin ofwel wederom NL tekeningen ofwel zelfs hele schepen geëxporteerd worden, is uiterst klein.


Onderzeeërs gaan niet naar Taiwan
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2698736/1995/12/28/Onderzeeers-gaan-niet-naar-Taiwan.dhtml

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 05/01/2015 | 22:45 uur
leg uit, je maakt me nieuwsgierig.

Iets met shit in broek en een Chinees nee.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/12/2014 | 19:31 uur
Forget it, al was het maar om dezelfde reden waarom Spanje en Duitsland dit idee afwijzen: iets met foe yong hai

leg uit, je maakt me nieuwsgierig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"