Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 02/09/2016 | 12:18 uur
Cooperation is everything.  Echter, gezien het beschikbare budget en wat ze er allemaal mee willen doen, is een nieuw schip vrijwel onmogelijk denk ik.

Een dubbelwandige occasion zal ook niet zo gemakkelijk te vinden zijn.....

dudge

Cooperation is everything.  Echter, gezien het beschikbare budget en wat ze er allemaal mee willen doen, is een nieuw schip vrijwel onmogelijk denk ik.

Harald

Portugal looks to procure new replenishment ship within wider naval modernisation programme
(misschien moeten NL en Portugal maar eens even om de tafel gaan zitten ...  ;) )

Key Points
•Portugal is considering the acquisition of a replenishment tanker
•A vessel could be acquired second-hand from countries renewing their naval fleets

The Portuguese Ministry of National Defence (MND) is considering the purchase of a new auxiliary replenishment oiler (AOR) vessel for the Marinha Portuguesa, in an effort to renew the navy's at-sea support capability.

Up to EUR20 million (USD22 million) has been allocated to fund an acquisition programme that is expected to run between 2021-23, within Portugal's military planning programme for the period spanning 2015-26.

Along with providing logistics support to Portuguese naval units, the new ship will support NATO naval operations, other multinational missions, and training activities.

The vessel will replace the in-service AOR, NRP Bérrio (A 5210). Commissioned originally into the UK Royal Navy in 1970 as RFA Blue Rover (A 270), the ship was purchased from the UK's Royal Fleet Auxiliary (RFA) in March 1993.

It is not known if Portugal is considering the acquisition of a second-hand or a new-build ship, or if both solutions remain under consideration at this stage.

.../...

http://www.janes.com/article/63370/portugal-looks-to-procure-new-replenishment-ship-within-wider-naval-modernisation-programme

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/08/2016 | 11:23 uur
Bovenstaande LSV vind ik - voor de KM - te mager in haar logistiek. Bedenk dat tijdens een BOZ al snel 120-200 ton of meer F76 per schip wordt overgepompt en dat een FF dat om de dag zonder al te veel problemen nodig heeft - gasturbines zijn dorstig. - en dan laten we grotere schepen nog maar even buiten beschouwing.

Daarnaast meen ik mij te herinneren dat er een aanzienlijk percentage aan minimum voorraad aanwezig dient te  zijn, al heb ik niet meer op het netvlies wat dat percentage is/was/zou moeten zijn... iemand?

Ik zie meer in de Damen LSV 20000 waarbij ik speed zou willen opvoeren naar 20kts met een kruisvaart van 18kts en de range zou willen vergoten tot 10.000NM

Het is een fors schip met iets meer F76 en aanzienlijk meer F44 dan het JSS maar bedenk dat je nooit te veel brandstof bij je kunt hebben.... alles wat gevoed moet worden is dorstig.

GENERAL
Yard Reference: FP4235
Basic Functions: Replenishment at Sea (RAS) with solids and liquids. Helicopter operations including HIFR and VERTREP operations, Role 1 Medical Support.
Secondary tasks: Naval presence, Support to other units of the armed forces and government agencies.
Classification: Lloyds Register of Shipping
DIMENSIONS
Length o.a. 187.4 m
Length p.p. 173.0 m
Beam 25.0 m
Draught(max) 7.60 m
Depth 14.70 m
Displacement 20300 tonnes
PERFORMANCE
Maximum Sustained speed 18 knots
Range at 16 knots 6000nm
Endurance 20 days
PROPULSION SYSTEM
Propulsion system Diesel-Hybrid (Diesel direct + PTI/PTO)
Propulsion engines Diesel engines + Electrical motor
Propulsion power 14.000 kW
Propellers 2 x CPP
Bow thrusters 1 x 1100 kW
Stern thruster 1 x 750 kW
AUXILIARY SYSTEMS
Diesel generator 4 x 1200 kW
Emergency diesel generator 1 x 750 kW
COMPLEMENT
Crew: 70
Nonlisted 50
MEDICAL FACILITIES
Role 1 Medical facilities; Consulting Room, Ward and storage rooms.
TRANSPORT CAPACITY
Flight deck: 1 spots medium size helicopter
Hangar: 2 x medium size helicopter
Flight deck 675 m2
F76 (Cargo) 8000 tonnes
F44(Cargo) 1700 tonnes
Supply stores
Ammunition
EQUIPMENT
2 Dual Purpose Underway Replenishment Masts
Refueling Hose Reel 30 metres 2.5" dia
Deck Crane 25 tonnes
Ammunition elevator
Stores Elevator
Personel Elevator
RO units
WEAPON & SENSOR SUITE
- 4 x Remote controlled .50 machine guns (Prepared for)
- Integrated Bridge System, for safe sailing and optimal control of navigational equipment.
- Helicopter Control facilities, to safely execute helicopter control and approach procedures.
- Integrated Internal Communication System, allowing voice and data communication.
- Ergonomically lay-out of operational spaces (Bridge, Operations Room).

De Logistic Support Vessel Replenisher 16000 zou mijn voorkeur hebben omdat je dan maar een kleine bemanning nodig hebt en een  bereik van  10.000 nm heb.

F76 (Cargo) 5100 t
F44 (Cargo) 425 t
Cargo Stores 360 m²
Ammo Stores 300 m2

StrataNL

Citaat van: ARM-WAP op 22/08/2016 | 10:38 uur
Interessante specificaties.
Met "wat' extra's" die ik niet zou overnemen voor een KM-bevoorrader:
- davits,
- RoRo 500 lane meters,
- beide ramps.
Ik vind vooral de Fuel F76 maar magertjes uitvallen met die 4500 ton. Geen idee/mening over de F44.
Ammo stores met 260 m2 vind ik ook magertjes uitvallen.
Er is ook geen vermelding van de zoetwater capaciteit. Die zou ook minstens op 1500 ton moeten vallen.

De LSV supporter is m.i. een beetje "te veel vanalles maar te beperkt in elk onderdeel".

De LSV Supporter diende dan ook als voorbeeld dat die specificaties belangrijker zijn voor een bevoorrader dan het tonnage of afmetingen. 
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#72
Citaat van: ARM-WAP op 22/08/2016 | 10:38 uur
Interessante specificaties.
Met "wat' extra's" die ik niet zou overnemen voor een KM-bevoorrader:
- davits,
- RoRo 500 lane meters,
- beide ramps.
Ik vind vooral de Fuel F76 maar magertjes uitvallen met die 4500 ton. Geen idee/mening over de F44.
Ammo stores met 260 m2 vind ik ook magertjes uitvallen.
Er is ook geen vermelding van de zoetwater capaciteit. Die zou ook minstens op 1500 ton moeten vallen.

De LSV supporter is m.i. een beetje "te veel vanalles maar te beperkt in elk onderdeel".

Bovenstaande LSV vind ik - voor de KM - te mager in haar logistiek. Bedenk dat tijdens een BOZ al snel 120-200 ton of meer F76 per schip wordt overgepompt en dat een FF dat om de dag zonder al te veel problemen nodig heeft - gasturbines zijn dorstig. - en dan laten we grotere schepen nog maar even buiten beschouwing.

Daarnaast meen ik mij te herinneren dat er een aanzienlijk percentage aan minimum voorraad aanwezig dient te  zijn, al heb ik niet meer op het netvlies wat dat percentage is/was/zou moeten zijn... iemand?

Ik zie meer in de Damen LSV 20000 waarbij ik speed zou willen opvoeren naar 20kts met een kruisvaart van 18kts en de range zou willen vergoten tot 10.000NM

Het is een fors schip met iets meer F76 en aanzienlijk meer F44 dan het JSS maar bedenk dat je nooit te veel brandstof bij je kunt hebben.... alles wat gevoed moet worden is dorstig.

GENERAL
Yard Reference: FP4235
Basic Functions: Replenishment at Sea (RAS) with solids and liquids. Helicopter operations including HIFR and VERTREP operations, Role 1 Medical Support.
Secondary tasks: Naval presence, Support to other units of the armed forces and government agencies.
Classification: Lloyds Register of Shipping
DIMENSIONS
Length o.a. 187.4 m
Length p.p. 173.0 m
Beam 25.0 m
Draught(max) 7.60 m
Depth 14.70 m
Displacement 20300 tonnes
PERFORMANCE
Maximum Sustained speed 18 knots
Range at 16 knots 6000nm
Endurance 20 days
PROPULSION SYSTEM
Propulsion system Diesel-Hybrid (Diesel direct + PTI/PTO)
Propulsion engines Diesel engines + Electrical motor
Propulsion power 14.000 kW
Propellers 2 x CPP
Bow thrusters 1 x 1100 kW
Stern thruster 1 x 750 kW
AUXILIARY SYSTEMS
Diesel generator 4 x 1200 kW
Emergency diesel generator 1 x 750 kW
COMPLEMENT
Crew: 70
Nonlisted 50
MEDICAL FACILITIES
Role 1 Medical facilities; Consulting Room, Ward and storage rooms.
TRANSPORT CAPACITY
Flight deck: 1 spots medium size helicopter
Hangar: 2 x medium size helicopter
Flight deck 675 m2
F76 (Cargo) 8000 tonnes
F44(Cargo) 1700 tonnes
Supply stores
Ammunition
EQUIPMENT
2 Dual Purpose Underway Replenishment Masts
Refueling Hose Reel 30 metres 2.5" dia
Deck Crane 25 tonnes
Ammunition elevator
Stores Elevator
Personel Elevator
RO units
WEAPON & SENSOR SUITE
- 4 x Remote controlled .50 machine guns (Prepared for)
- Integrated Bridge System, for safe sailing and optimal control of navigational equipment.
- Helicopter Control facilities, to safely execute helicopter control and approach procedures.
- Integrated Internal Communication System, allowing voice and data communication.
- Ergonomically lay-out of operational spaces (Bridge, Operations Room).

ARM-WAP

Citaat van: StrataNL op 22/08/2016 | 00:28 uur
Dat staat wel degelijk in de specificaties. De punten die Lex opnoemt zijn primaire eisen van een bevoorrader die voorafgaan aan het ontwerp, met daaruit het tonnage en de afmetingen. 

Damen LSV Supporter:

TRANSPORT CAPACITY

Flight deck -  1 x spots medium size helicopter, Suitable for heavy helicopter landing
Hangar - 2 x medium size helicopter
Ship-to-Shore transfer - Sea state 3-4
Davits - 2 x LCM in davit (option)
Flight deck - 675 m²
RoRo space - 500 lane meters
Container capacity - 40 TEU
Fuel F76 (Cargo) 4500 t
Heli fuel F44 (Cargo) 425 t
Ship Stores 330 m2
Cargo Stores 520 m²
Ammo Stores 260 m2

EQUIPMENT
2 x Modular Unrep Mast for Replenishment at Sea
Stern ramp 35 t
Side ramp 35 t
Cargo/Ammo elevator 25 t
Deck crane 25 t
Interessante specificaties.
Met "wat' extra's" die ik niet zou overnemen voor een KM-bevoorrader:
- davits,
- RoRo 500 lane meters,
- beide ramps.
Ik vind vooral de Fuel F76 maar magertjes uitvallen met die 4500 ton. Geen idee/mening over de F44.
Ammo stores met 260 m2 vind ik ook magertjes uitvallen.
Er is ook geen vermelding van de zoetwater capaciteit. Die zou ook minstens op 1500 ton moeten vallen.

De LSV supporter is m.i. een beetje "te veel vanalles maar te beperkt in elk onderdeel".

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 21/08/2016 | 22:11 uur
Lex dat staat niet inde speficaties van diverse  schepen die in deze topic ter sprake zijn gekomen, maar ik ben ervan overtuigd dat deze er wel bij inbegrepen zitten.

Dat staat wel degelijk in de specificaties. De punten die Lex opnoemt zijn primaire eisen van een bevoorrader die voorafgaan aan het ontwerp, met daaruit het tonnage en de afmetingen.

Damen LSV Supporter:

TRANSPORT CAPACITY
Flight deck -  1 x spots medium size helicopter, Suitable for heavy helicopter landing
Hangar - 2 x medium size helicopter
Ship-to-Shore transfer - Sea state 3-4
Davits - 2 x LCM in davit (option)
Flight deck - 675 m²
RoRo space - 500 lane meters
Container capacity - 40 TEU
Fuel F76 (Cargo) 4500 t
Heli fuel F44 (Cargo) 425 t
Ship Stores 330 m2
Cargo Stores 520 m²
Ammo Stores 260 m2

EQUIPMENT
2 x Modular Unrep Mast for Replenishment at Sea
Stern ramp 35 t
Side ramp 35 t
Cargo/Ammo elevator 25 t
Deck crane 25 t


-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jooop

Citaat van: Ace1 op 21/08/2016 | 20:46 uur
Jawel hoor SPS Cantabria (A15) dat is een vergelijkbaar schip en de Berlin klasse

https://en.wikipedia.org/wiki/SPS_Cantabria_(A15)

https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin-class_replenishment_ship

En de  Damen Logistic Support Vessel Replenisher 16000

http://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-replenisher-16000

Dank je. Hoewel de Berlin-class ($445mln, 20,200t) en Cantbaria ($300mln, 19,500t) iets zwaarder zijn dan het Pakistaanse schip ($90mln , 17,000t) is het prijskaartje verschil toch behoorlijk.

Petje af voor de Pakistanen, misschien moeten we daar maar eens shoppen  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 21/08/2016 | 22:32 uur
Gezien de huidige tijd lijkt me 4.0 beter.  :angel:

Ook prima  ;D

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/08/2016 | 22:07 uur
Voor het gemak: Zuiderkruis/Amsterdam 2.0
Gezien de huidige tijd lijkt me 4.0 beter.  :angel:

Lex

Citaat van: Ace1 op 21/08/2016 | 22:11 uur
Lex dat staat niet inde speficaties van diverse  schepen die in deze topic ter sprake zijn gekomen, maar ik ben ervan overtuigd dat deze er wel bij inbegrepen zitten.
Nee, dat zijn extra opties; als je kijkt naar de foto van dat Pakistaanse schip, dan zijn er twee masten, voor het overgeven van brandstof.

Ace1

Citaat van: Lex op 21/08/2016 | 21:43 uur
Tot op heden wordt er gedacht aan/geschreven over een 'bevoorrader' van een X tonnage, wapenopstelling[en], helidek.
Ik mis toch wel het eea in de verwachtingen, zoals oa:
a. opslag voor solid stores?
b. opslag koel/vries?
c. alleen brandstof?
d. soorten laadposities?

En zo zijn er wel meer te bedenken.

Lex dat staat niet inde speficaties van diverse  schepen die in deze topic ter sprake zijn gekomen, maar ik ben ervan overtuigd dat deze er wel bij inbegrepen zitten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 21/08/2016 | 21:43 uur
Tot op heden wordt er gedacht aan/geschreven over een 'bevoorrader' van een X tonnage, wapenopstelling[en], helidek.
Ik mis toch wel het eea in de verwachtingen, zoals oa:
a. opslag voor solid stores?
b. opslag koel/vries?
c. alleen brandstof?
d. soorten laadposities?

En zo zijn er wel meer te bedenken.

Voor het gemak: Zuiderkruis/Amsterdam 2.0

Lex

Tot op heden wordt er gedacht aan/geschreven over een 'bevoorrader' van een X tonnage, wapenopstelling[en], helidek.
Ik mis toch wel het eea in de verwachtingen, zoals oa:
a. opslag voor solid stores?
b. opslag koel/vries?
c. alleen brandstof?
d. soorten laadposities?

En zo zijn er wel meer te bedenken.