De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 12/04/2024 | 22:10 uurGame changer, innovatieve Nederlandse maritieme streken. De heli vrijspelen is zeer kosten effectief. En dit is een force multiplier. Knap.

Misschien nemen de Belgen ook ooit af.

+1

Toen ik de kop van het artikel zag en de afbeelding snel bekeek dacht ik dat dit de TRIFIC's waren. Met 2 VLS blokken 1 op de boeg en 1 in de opbouw, maar toen ik de tekst ging lezen zag ik 12 m staan.

Ik ben benieuwd naar deze USV's, ik verwacht dat ze uitgerust worden met de Helras dipping sonar van Thales die ook in de NH-90 zit net zoals het Seagull concept van Elbit. Of een compacte gesleepte sonar is ook een optie. En dan is de vervolg stap effector(en) om de opgespoorde boot uit te schakelen.

Ik neem aan dat de Belgen toch ook wel deze USV's zullen afnemen voor hun ASWF's, het lijkt me dat deze bij het project ''in de prijs'' zitten meegenomen.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 12/04/2024 | 17:08 uurDefensie en Dutch Naval Design samen in zee voor onbemand vaartuig



Technologisch zeer geavanceerd, duurzaam, autonoom en operationeel flexibel. Deze kwalificaties zijn over zo'n 4 jaar van toepassing op nieuwe onbemande vaartuigen voor maritieme operaties. Defensie en Dutch Naval Design gaan met elkaar in zee om dit zogeheten unmanned surface vessel (USV) te ontwikkelen. Beide partijen legden dit eergisteren contractueel vast.

De 12 meter lange innovatieve vaartuigen..

Game changer, innovatieve Nederlandse maritieme streken. De heli vrijspelen is zeer kosten effectief. En dit is een force multiplier. Knap.

Misschien nemen de Belgen ook ooit af.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: Harald op 12/04/2024 | 17:49 uurDoet me gelijk denken aan PT boots, MTB, schnellboote.  ;) ik mis die torpedoes aan de zijkanten.  ;D

Mooie ontwikkeling, dus eigen NL USV ontwikkeling.
Ze hebben de vaart er in bij de DMO/KM  wat betreft de toekomst van de KM 3 concepten in een week hou de vaart erin zou ik zo zeggen  ;)

Parera

#2879
Nou laat COMMIT maandag contact op nemen met Londen en laten we doorpakken! ASWF #1 bij in dienst name voorzien van DragonFire HEL CIWS. Of anders FUAD #1 in 2032.


BREAKING:
The MoD has announced it will accelerate the DragonFire Laser weapon from a demonstrator programme to an operational capability to be installed on Royal Navy warships.

Initially for use as a counter-UAV solution, it is hoped it will be operational by 2027 but prototypes might be sent to  Ukraine sooner.

Via @MBDAGroup @Leonardo_UK @QinetiQ

Background:
https://navylookout.com/dragonfire-pathway-to-a-laser-directed-energy-weapon-for-royal-navy/



https://twitter.com/NavyLookout/status/1778688243904528789

Harald

Citaat van: Parera op 12/04/2024 | 17:08 uurDefensie en Dutch Naval Design samen in zee voor onbemand vaartuig



Doet me gelijk denken aan PT boots, MTB, schnellboote.  ;) ik mis die torpedoes aan de zijkanten.  ;D

Mooie ontwikkeling, dus eigen NL USV ontwikkeling.

Parera

Defensie en Dutch Naval Design samen in zee voor onbemand vaartuig



Technologisch zeer geavanceerd, duurzaam, autonoom en operationeel flexibel. Deze kwalificaties zijn over zo'n 4 jaar van toepassing op nieuwe onbemande vaartuigen voor maritieme operaties. Defensie en Dutch Naval Design gaan met elkaar in zee om dit zogeheten unmanned surface vessel (USV) te ontwikkelen. Beide partijen legden dit eergisteren contractueel vast.

De 12 meter lange innovatieve vaartuigen zijn van cruciaal belang voor onderzeebootbestrijding. Ze gaan hun werk dan ook doen vanaf de Anti-Submarine Warfare Fregatten die rond 2030 worden geleverd. Voor onderzeebootbestrijding gaat er aan boord van de huidige fregatten een helikopter mee. Straks hoeft dit toestel deze taak niet meer uit te voeren. De USV kan het alleen af.

Ze zijn in staat om operaties langere tijd uit te voeren. In combinatie met unieke sonarapparatuur betekent dit een belangrijke vooruitgang in de strijd tegen vijandelijke onderzeeboten.

Bescherming van onze wateren
Hoofd afdeling Maritieme Systemen kapitein-ter-zee Olaf Binnenhei noemt het contract een mijlpaal. "Het vertegenwoordigt een significante vooruitgang voor de Nederlandse en internationale maritieme veiligheid. Door onze krachten te bundelen, zetten we een grote stap voorwaarts in de bescherming van onze wateren met behulp van de nieuwste technologieën."

Dutch Naval Design is een samenwerkingsverband van maritieme defensie-experts uit de industrie en academische wereld.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/04/12/defensie-en-dutch-naval-design-samen-in-zee-voor-onbemand-vaartuig

Huzaar1

Citaat van: Parera op 10/04/2024 | 21:14 uurKlinkt mooi, maar ik twijfel of we dit op grote schaal zullen zien. Dus echt op compagnie of grotere formaties, ik verwacht het niet. Het is naar mijn meer iets voor SOF eenheden en/of kleinere raiding sections.

Natuurlijk niet, totdat de eerste club ergens met dergelijke spullen iets uithaalt waar de hele wereld van staat te kijken en dan gaat het in de 6e versnelling.

Drones waren tien jaar geleden ook nog iets voor inlichtingen clubjes en sectie2's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 21:12 uur100% , dit is de toekomst op zo veel vlakken. Stel je robots van MIT voor met dit en een ingebouwd Smart shooter systeem. Schieten dan zelfs in de vlucht raak op kleine doelen.


Klinkt mooi, maar ik twijfel of we dit op grote schaal zullen zien. Dus echt op compagnie of grotere formaties, ik verwacht het niet. Het is naar mijn meer iets voor SOF eenheden en/of kleinere raiding sections.

Huzaar1

100% , dit is de toekomst op zo veel vlakken. Stel je robots van MIT voor met dit en een ingebouwd Smart shooter systeem. Schieten dan zelfs in de vlucht raak op kleine doelen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Dit blijft toch bijzonder futuristisch, misschien is het niet de allerbeste uitvoering in zijn huidige vorm maar er zit o.a. voor boarding teams / SOF eenheden echt wel toekomst in dit soort materiaal.



Parera

Citaat van: Harald op 10/04/2024 | 16:08 uurde Politieke interesse voor de briefing was erg mager !! eigenlijk beschamend, 3 partijen, namelijk NSC, PVV, Gl-PvdA hebben ff het woord genomen.

Ja zoals de voorzitter zelf aangeeft, het was nog vroeg en men heeft vaker last van langzame opstart bij debatten die vroeg gehouden worden. :dead:

Harald

Citaat van: Parera op 10/04/2024 | 16:00 uurBedankt, ik kon deze gisteren niet terug vinden.

de Politieke interesse voor de briefing was erg mager !! eigenlijk beschamend, 3 partijen, namelijk NSC, PVV, Gl-PvdA hebben ff het woord genomen.

Parera



Huzaar1

Het is natuurlijk heel strategisch om te zeggen dat we per definitie niet odw kunnen kijken.

Maar een sleepsonar op de trifics zie ik niet gebeuren. Wel een hele goede ontwikkeling dat we zo uitbreiden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"