US Combat Ship Decision Coming in 'Very Near Future'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 09/11/2014 | 10:32 uur

Harald

Navy wants small warships that pack a bigger punch

BATH, Maine — The Navy's fast-and-maneuverable littoral combat ship was criticized for lacking enough firepower and armor to survive a maritime battle. The Navy is addressing those concerns with a new class of small-but-powerful frigates that will pack a bigger punch.

The Navy asked this month for concept proposals for multi-mission warships that would be bigger and more heavily armed — and slower — than the littoral combat ships. They would be capable of shooting down airplanes, attacking other ships and countering submarines.

"The Navy has decided that speed is less important than having a warship with sufficient weapons to defend itself," said Loren Thompson, a defense analyst with the Lexington Institute.

The Navy, which wants to build 20 frigates, is seeking an affordable design, and its directive calls for shipbuilders to use an existing design to expedite the process. The aggressive timetable calls for conceptual proposals next month. The first two ships are to be procured in 2020 and 2021.

Large Navy shipbuilders like Maine's Bath Iron Works and Mississippi's Ingalls Shipbuilding are among a half-dozen defense contractors expected to bid on the work. Smaller shipyards like Fincantieri Marinette Marine in Wisconsin and Austal USA in Alabama are also expected to compete.

The proposal marks a new direction for the Navy at a time when the Trump administration has vowed to increase the size of the fleet. The Navy has a goal of 355 ships.

It addresses lessons learned from the littoral combat ships, which were supposed to be an affordable way of countering post-Cold War threats including pirates and swarm boats.

The Navy envisioned speedy ships that could be transformed with mission modules to serve different roles. But the mission modules have been delayed and the ships' cost grew. Then the Government Accountability Office questioned the ships' survivability in battle.

There are two versions of the littoral combat ship, both capable of topping 50 mph and utilizing steerable waterjets to operate in shallow water.

When all is said and done, the Navy is expected to take delivery of more than two dozen littoral combat ships. A combination of LCS and frigates would comprise more than half of the Navy's deployed surface combatants by 2030, said Lt. Seth Clarke, a Navy spokesman.

The Congressional Research Service said the Navy wants to spend no more than $950 million per frigate, while Clarke put the target at $800 million per ship after the first ship.

Working in the ship's favor in terms of affordability: The proposal calls for no new technologies. That's a far cry from littoral combat ships and larger, stealthy Zumwalt-class destroyers that incorporated new designs and technologies that contributed to significant cost overruns.

At Bath Iron Works, a General Dynamics subsidiary, officials examined U.S. and foreign designs to meet Navy requirements and partnered with a Spanish company, Navantia, to utilize an existing design from a Spanish navy frigate, said Dirk Lesko, the shipyard's president.

Bath Iron Works helped to design the Navy's Oliver Hazard Perry-class frigates, the last of which were retired from duty in 2015.

The shipyard's 5,700 workers who currently build Arleigh Burke-class and Zumwalt-class destroyers are eager for the opportunity to build the frigates.

"We know how to build them. We're ready to build more," said Mike Keenan, president of the Machinists Union Local S6, the shipyard's largest union.

https://www.defensenews.com/news/your-navy/2017/11/26/navy-wants-small-warships-that-pack-a-bigger-punch/

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 09/11/2017 | 14:08 uur
1. Volgens mij maakt dat 'burger standaarden' niets uit. Dat is niet zo lastig naar milspec te brengen, ze zijn niet dom bij Damen/Defensie als het op scheepsbouw aankomt. De enige echte kanshebber naast de Zeven lijkt mij de Fremm, maar ik zie de Amerikanen niet zo snel Frans kopen. Nederland kan volledig worden gedomineerd door de VS, en dat zien ze graag.

2. het maakt niet uit dat het ontwerp decennia oud is, die paar aanpassingen zijn niet de moeite. Daarnaast zijn deze boten nog helemaal niet zo lang operationeel en is elk Europees design nu al decennia oud en daarnaast is dat precies wat de Amerikanen willen.

We gaan het zien... ik zou het een prachtig idee vinden als er naast onze LCF's nog een twintigtal klonen de wereldzeeën bevaren.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2017 | 13:50 uur
Het zou mooi zijn als de USN een NL tintje zou krijgen in de vorm een gelicenseerd of gekocht LCF ontwerp, toch denk ik dat het kansloos is omdat het ontwerp inmiddels decennia oud is en het gebruik maakt van veel burger standaarden.

1. Volgens mij maakt dat 'burger standaarden' niets uit. Dat is niet zo lastig naar milspec te brengen, ze zijn niet dom bij Damen/Defensie als het op scheepsbouw aankomt. De enige echte kanshebber naast de Zeven lijkt mij de Fremm, maar ik zie de Amerikanen niet zo snel Frans kopen. Nederland kan volledig worden gedomineerd door de VS, en dat zien ze graag.

2. het maakt niet uit dat het ontwerp decennia oud is, die paar aanpassingen zijn niet de moeite. Daarnaast zijn deze boten nog helemaal niet zo lang operationeel en is elk Europees design nu al decennia oud en daarnaast is dat precies wat de Amerikanen willen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het zou mooi zijn als de USN een NL tintje zou krijgen in de vorm een gelicenseerd of gekocht LCF ontwerp, toch denk ik dat het kansloos is omdat het ontwerp inmiddels decennia oud is en het gebruik maakt van veel burger standaarden.


Huzaar1

Ik zou het de Amerikanen gratis geven. We doen zo enorm veel zaken met die lui, betaald zich  terug.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

walter leever

#141
Citaat van: Zander op 09/11/2017 | 10:23 uur
En wat zou het ons onder de streep precies opleveren?
Meer banen? Nope. De yanks kopen het ontwerp en zetten er het stempel made in the U.S.A op. De schepen worden vervolgens in de VS gebouwd. Ik geloof niet dat de VS ons enkele units hier laten bouwen. Ook zij, zijn op zoek naar werkgelegenheid. Misschien, heel misschien mogen we wat systemen voor ze bouwen, maar waarschijnlijk kopen ze ook de licenties van de (radar)systemen. Uiteindelijk verdienen alleen Damen en Thales NL er flink op. Is leuk voor de schatkist, maar veel werk levert het niet op.
Natuurlijk zal het wel een beetje nationalistische trots aanwakkeren bij maritiem Nederland. Is ook niets mis mee.

Zoals Huzaar al zei het levert veel aanzien op als de US zou besluiten er 20 van te bouwen(dat is 't aantal wat ik begrepen heb dat ze van het gekozen ontwerp willen bouwen),het voordeel in het geval van de LCF,maar geldt eigenlijk voor alle Europese ontwerpen,is dat deze al een tijdje varen en dat er dus bekend is hoe deze schepen 't doen.
Tevens is 't natuurlijk zo dat juist omdat ze al een tijdje varen,er bekend is wat er anders of beter zou kunnen,of evt.er nog op zou moeten.(ervaring)

De kans dat "De Zeven" gekozen wordt is erg klein,maar niet onbestaande.Idd houdt het in dat Damen het ontwerp verkoopt aan de US,maar die zijn(Damen) ondertussen natuurlijk alweer wat stappen verder,ontwikkeling nieuwe schepen,misschien(waarschijnlijk)ook al bezig met de opvolger van "De Zeven",wat dan natuurlijk weer kansen oplevert voor een vervolgorder,de vervangers.
En dan praat ik alleen nog maar over de US.

Moest dit gebeuren dan zullen er mogelijk vele landen volgen met orders,omdat de US nu eenmaal voor een groot aantal landen als voorbeeld geldt,en als die deze zouden kiezen betekent dat gewoon de waardering van het ontwerp.
Kijk dat NL goede schepen en een aantal aanverwante zaken bouwt is algemeen bekend,dit zou het extra "zetje"kunnen zijn wat dus in de toekomst wel heel veel werk en geld zou kunnen opbrengen.

Maar nogmaals ik acht de kansen van het LCF klein,maar niet onbestaande. ;)

Tot besluit,indien gekozen,nu prestige,in de toekomst mogelijks veel werk.

Huzaar1

Citaat van: Zander op 09/11/2017 | 11:11 uur
Okee, imago dus.
Worden onze schepen ook goedkoper door dit fenomeen?
De export wordt vaak gehinderd door de relatief dure schepen die wij bouwen.

Links of rechts om ben ik voor internationale  aandacht voor made/designed in Holland.
Ook mijn nationalistische hart gaat hiervan sneller kloppen.

Als de werven vol draaien op export is het uiteraard goedkoper aangezien niet elke keer om de zoveel jaar een heel circus moet worden opgetrommeld om die werklui het werf op te trappen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Okee, imago dus.
Worden onze schepen ook goedkoper door dit fenomeen?
De export wordt vaak gehinderd door de relatief dure schepen die wij bouwen.

Links of rechts om ben ik voor internationale  aandacht voor made/designed in Holland.
Ook mijn nationalistische hart gaat hiervan sneller kloppen.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Zander op 09/11/2017 | 10:23 uur
En wat zou het ons onder de streep precies opleveren?
Meer banen? Nope. De yanks kopen het ontwerp en zetten er het stempel made in the U.S.A op. De schepen worden vervolgens in de VS gebouwd. Ik geloof niet dat de VS ons enkele units hier laten bouwen. Ook zij, zijn op zoek naar werkgelegenheid. Misschien, heel misschien mogen we wat systemen voor ze bouwen, maar waarschijnlijk kopen ze ook de licenties van de (radar)systemen. Uiteindelijk verdienen alleen Damen en Thales NL er flink op. Is leuk voor de schatkist, maar veel werk levert het niet op.
Natuurlijk zal het wel een beetje nationalistische trots aanwakkeren bij maritiem Nederland. Is ook niets mis mee.

Een Nederlands ontwerp en masse rondvarend bij de Amerikanen. Dat levert heel erg veel internationaal aanzien op. De gehele reputatie van Nederland als maritiem land wordt bevestigd en wederom op de kaart gezet. Je gaat hier echt heel heel heel heel kort door de bocht en onderschat wat het oplevert. Niet alles is uit te drukken in geld. Sommige zaken zijn duizend keer zo waardevol.

Als de Amerikanen dit zouden doen gaat de hele Maritieme wereld weer naar ons kijken en kun je orders voor alles verwachten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

En wat zou het ons onder de streep precies opleveren?
Meer banen? Nope. De yanks kopen het ontwerp en zetten er het stempel made in the U.S.A op. De schepen worden vervolgens in de VS gebouwd. Ik geloof niet dat de VS ons enkele units hier laten bouwen. Ook zij, zijn op zoek naar werkgelegenheid. Misschien, heel misschien mogen we wat systemen voor ze bouwen, maar waarschijnlijk kopen ze ook de licenties van de (radar)systemen. Uiteindelijk verdienen alleen Damen en Thales NL er flink op. Is leuk voor de schatkist, maar veel werk levert het niet op.
Natuurlijk zal het wel een beetje nationalistische trots aanwakkeren bij maritiem Nederland. Is ook niets mis mee.
People are sheep

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 09/11/2017 | 08:46 uur
Ze delen die toch ook met ons? Wij hebben van de Amerikanen zoveel gevoelig spul gekregen wat super secret moet zijn, of in ieder geval hoog gevoelig.
Ik noem de patriot radar ( RS ), Pac3 , F-35, destijds Apaches. Met de hardware kun je niet zo veel, het is de software die het interessant maakt en ze krijgen echt geen toegang tot de broncode.

En om inhoudelijk te reageren. Als er maar 1 kans is dat de USN of RCN met Damen ontwerpen zou gaan varen zou ik daar alles op inzetten.
Het voordeel is wel dat het ontwerp + technologie al iets ouder is en Thales waarschijnlijk al weer veel verder is in de ontwikkelingen van radar tech. dat de SMART-L wel goed is maar een mogelijke opvolger voor de LCFv's ook al in ontwikkeling is. En dat als de Amerikanen straks de SMART-L (EWC) hebben varen als het lukt om het ontwerp van de ZP's te verkopen wij alweer een nieuwe versie hebben in productie of varend.

Als je het niet probeert dan weet je zeker dat het niet lukt.


Huzaar1

Citaat van: Parera op 09/11/2017 | 08:38 uur
Ik twijfel aan de kansen van de LCF's in dit project. Het zou natuurlijk de kers op de taart zijn als beloning voor Thales / Damen dat er een goed product geleverd is. Al is het ontwerp al wat ouder is er tussentijds al een ontwerp geweest voor Brazilie, in dit ontwerp was de APAR / SMART-L vervangen door een Imast 400 ook dit ontwerp is er nooit door gekomen.

De kans is heel klein (< 10%) dat de USN voor het ontwerp van de Zeven Provincien gaat, het zijn dan wel bewezen goede schepen met uitstekende radar technologie. Gevuld met Amerikaanse systemen voor een deel. Als het ontwerp zou winnen is de vraag willen we als NL onze technologie helemaal met de Amerikanen delen? Dan is onze voorsprong toch weg lijkt mij.

Ze delen die toch ook met ons? Wij hebben van de Amerikanen zoveel gevoelig spul gekregen wat super secret moet zijn, of in ieder geval hoog gevoelig.
Ik noem de patriot radar ( RS ), Pac3 , F-35, destijds Apaches. Met de hardware kun je niet zo veel, het is de software die het interessant maakt en ze krijgen echt geen toegang tot de broncode.

En om inhoudelijk te reageren. Als er maar 1 kans is dat de USN of RCN met Damen ontwerpen zou gaan varen zou ik daar alles op inzetten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: walter leever op 09/11/2017 | 00:43 uur
Idd,en dus buiten de "dark horses" heb je dus de F100 en de Fremm en laten dat dus allemaal europese fregatten/ontwerpen zijn,dus da's de keuze pool als ik 't zo mag noemen.
Het is idd zo dat de US ontzettend "gecharmeerd" en onder de indruk  is van onze radars,die dus veel meer kunnen zien als de hunne (op dit moment)vandaar de het LCF er dus ook tussen staat als ,zij het als "wildcard"om kans te maken.

trouwens het schijnt dat Alion een variant aanbied van" De Zeven" in het CSC traject,kan nog spannend worden.  ;)

"CDR mentioned when they visited CANSEC that they had a booth that went pretty unnoticed and what they are offering is a variant of the De Zeven Provincien from DAMEN."

Ik twijfel aan de kansen van de LCF's in dit project. Het zou natuurlijk de kers op de taart zijn als beloning voor Thales / Damen dat er een goed product geleverd is. Al is het ontwerp al wat ouder is er tussentijds al een ontwerp geweest voor Brazilie, in dit ontwerp was de APAR / SMART-L vervangen door een Imast 400 ook dit ontwerp is er nooit door gekomen.

De kans is heel klein (< 10%) dat de USN voor het ontwerp van de Zeven Provincien gaat, het zijn dan wel bewezen goede schepen met uitstekende radar technologie. Gevuld met Amerikaanse systemen voor een deel. Als het ontwerp zou winnen is de vraag willen we als NL onze technologie helemaal met de Amerikanen delen? Dan is onze voorsprong toch weg lijkt mij.

walter leever

Citaat van: Harald op 08/11/2017 | 23:57 uur
Had ik wel gelezen, waarom ik die vraag toch stelde is, dat velen als optie kiezen voor F100, FREMM of type 26. Maar de US Navy heeft nu juist aangegeven te willen kiezen voor een bewezen, gebouwd, mature design,  welke al wat jaren vaart. En juist geen paper desgin.

Dan vallen de voorstellen uit de VS juist af en zou er gekeken moeten worden bij de varende Europese fregat ontwerpen.

Idd,en dus buiten de "dark horses" heb je dus de F100 en de Fremm en laten dat dus allemaal europese fregatten/ontwerpen zijn,dus da's de keuze pool als ik 't zo mag noemen.
Het is idd zo dat de US ontzettend "gecharmeerd" en onder de indruk  is van onze radars,die dus veel meer kunnen zien als de hunne (op dit moment)vandaar de het LCF er dus ook tussen staat als ,zij het als "wildcard"om kans te maken.

trouwens het schijnt dat Alion een variant aanbied van" De Zeven" in het CSC traject,kan nog spannend worden.  ;)

"CDR mentioned when they visited CANSEC that they had a booth that went pretty unnoticed and what they are offering is a variant of the De Zeven Provincien from DAMEN."