Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Harald

Is het Frans-Duitse MGCS-programma [Main Ground Combat System / Main land combat system] ten dode opgeschreven ..  :dead: :hrmph:

( Franse) MP stelt voor de Leclerc-tank te vervangen door EBMT van Nexter en Krauss-Maffei Wegmann
https://www.opex360.com/2023/04/02/un-depute-suggere-de-remplacer-le-char-leclerc-par-lebmt-de-nexter-et-de-krauss-maffei-wegmann/

Frans artikel vertaald via google translate

CitaatSinds hij op het slagveld verscheen [in september 1916], en zelfs daarvoor, is er regelmatig gedebatteerd over de geschiktheid van de tank. Vooral sinds het einde van de Koude Oorlog, gekenmerkt door een vermindering van de militaire budgetten, zagen sommigen in hun terugtrekking een bron van besparingen, terwijl ze uitlegden dat het nodig was om zich voortdurend aan te passen aan "nieuwe bedreigingen", waarbij ze die van het heden vergeten.

De recente ontwikkelingen hebben in ieder geval aangetoond dat de gevechtstank onvermijdelijk blijft [bovendien blijven de Oekra?ners ze eisen van hun westerse partners...]. "Het blijft een van de essenti?le gevechtsinstrumenten voor de komende dertig jaar" omdat het "op de juiste manier gebruikt" connectiviteit en vooral subsidiariteitsmogelijkheden biedt op de verschillende tactische niveaus", betoogde generaal Pierre onlangs. Schill, de stafchef van het leger [ CEMAT], tijdens een parlementaire hoorzitting.

Juist wat de Franse capaciteiten op dit gebied betreft, is het de bedoeling om de Leclerc-tank ? waarvan er de komende jaren 200 naar de XLR-standaard worden gebracht ? te vervangen in het kader van het Frans-Duitse MGCS-programma [Main Ground Combat System / Main land combat system], dat bedoeld is om uiterlijk in 2040 een "systeem van systemen" te zijn.

Dit MGCS loopt momenteel echter vast door meningsverschillen tussen de betrokken Duitse industri?len, te weten Krauss-Maffei Wegmann [gelieerd aan het Franse Nexter binnen de joint venture KNDS] en Rheinmetall.

?Ik zal binnenkort een gesprek met Duitsland moeten hebben over het project van het landgevechtssysteem van de toekomst. Vooral omdat we tijdelijk de capaciteit nodig zullen hebben die de Leclerc-tank zal opvolgen ruim voor de opvolger van de Rafale, tussen 2035 en 2040?, vertelde S?bastien Lecornu, de minister van strijdkrachten, onlangs aan het dagblad Les ?chos. En om toe te voegen: ?Er zijn kwesties van technologische convergentie: ik zou willen dat de militaire eis de basis wordt van de industri?le specificaties, en niet omgekeerd. KNDS, een Frans-Duits bedrijf, moet een centrale rol spelen in de toekomst van gevechtstanks?.

Deze uitvluchten rond de MGCS passen niet bij het leger ... wiens stafchef afgelopen november de mogelijkheid noemde om de Leclercs tot 2050 te behouden, op voorwaarde dat "de reikwijdte van hun upgrade" zou worden herzien.

Alleen, en zoals ex-parlementslid Sereine Mauborgne opmerkte in een begrotingsadvies dat in oktober 2021 werd ingediend, zal de behandeling van verouderde tanks [zeer] duur zijn vanwege componenten die niet meer worden geproduceerd.

"Vandaag zal de oplossing van al deze 'verouderingen' enkele honderden miljoenen euro's kosten, naast de bedragen die al nodig zijn om een ​​deel van de vloot te moderniseren naar de XLR-standaard, compatibel met het Scorpion-programma, in afwachting van de uitkomst van het MGCS-programma. " zei mevrouw Mauborgne. En om te specificeren dat "wanneer een nieuwe veroudering wordt opgemerkt", het "ongeveer zesendertig maanden duurt om het te verhelpen".

Vandaar de zorgen die parlementslid Philippe Gosselin [LR] zojuist heeft herhaald in een schriftelijke vraag gericht aan het Ministerie van de Strijdkrachten. En meer nog, hij stelde voor om de Leclerc te vervangen door de E-MBT [Enhanced Main Battle Tank] tank, ontwikkeld door KNDS.

De nieuwe versie van deze E-MBT, gepresenteerd op de laatste EuroSatory air-land wapenshow, is uitgerust met een geschutskoepel die plaats biedt aan het nieuwe 140 mm ASCALON-kanon dat Nexter aan het ontwikkelen is, bescherming actief, met een vetronics gebaseerd op die van de EBRC Jaguar [uit het Scorpion-programma, noot van de redacteur]. Daarnaast zou het ook terrestrische drones kunnen implementeren.

?Steeds meer stemmen, experts, parlementari?rs maar ook binnen het Ministerie van de Strijdkrachten maken zich zorgen [?] over de onmogelijkheid om de huidige Leclerc-tank te behouden tot de jaren 2040. [?] Te veel moeilijkheden zouden inderdaad hardnekkig zijn. Geconfronteerd met de onmogelijkheid om een ​​Leclerc-assemblagelijn opnieuw op te starten, zou de productie van de E-MBT het mogelijk maken om de operationele capaciteiten van de Franse cavalerieregimenten te behouden en tegelijkertijd verschillende toekomstige technologie?n te integreren?, aldus de heer Gosselin in zijn schriftelijke vraag.

Verwijzend naar de ASCALON-canon, maar ook naar het gebruik van "bekende en bewezen technologie?n", zouden de kosten van een programma op basis van E-MBT "gecontroleerd" blijven, onderstreepte ook de parlementari?r, alvorens een ander argument naar voren te brengen: dat van de noodzaak om te reageren naar Zuid-Koreaanse [met de K-2 Black Panther] en Amerikaanse [met de M1A2 Abrams] competitie. Bovendien zou een dergelijk project het mogelijk maken om te reageren op Rheinmetall, die de KF-51 "Panther" -tank ontwikkelt met het oog op het "torpederen" van de MGCS [zelfs als de CEO dit ontkent].

Ook vroeg dhr. Gosselin aan dhr. Lecornu of hij een oplossing "voorziet" op basis van de E-MBT... En zo ja, om de "deadline" en de "voorwaarden" te specificeren. Het valt nog te bezien of het Ministerie van de Strijdkrachten ontvankelijk zal zijn voor de argumenten ten gunste van de door de KNDS voorgestelde tank... De presentatie van de Militaire Programmeringswet [LPM] 2024-30 zou enkele antwoorden kunnen geven.

Master Mack

another 144 built in a Dutch factory. 
H? wat komt uit onderstaande Defense Press artikel. Heb ik wat gemist.

Harald

Can Germany?s big cats resist South Korea?s Black Panther invasion?

South Korea is aiming to take the European tank market. But how does the Black Panther match up to Germany's Leopard tanks?

.../...

https://breakingdefense.com/2023/03/can-germanys-big-cats-resist-south-koreas-black-panther-invasion/

pz

@BBN_PL on twitter

The K2 Black Panther tank officially entered service with the Polish Army.
Today's fire shooting was at a distance of 2700 meters.

https://twitter.com/i/status/1641753387405287427

Master Mack

Wat ze ooit hadden is mij bekend. Net als dat ons land ooit bijna 1000 tanks had. Maar er was eens..... Nu zouden we al blij zijn met 1 Tankbat wat ooit het plan was 515 Prins van Oranje gespiegeld aan 414 zou nog steeds mooi zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 29/03/2023 | 18:22 uur
significant verschil [groot genoeg om belangrijk te zijn] Dus de Duitsers hadden volgens mij on totaal nu 325 Leopard 2A6/7 tanks dus in mijn beleving is 100 tanks al significant  Meer als UK en ongeveer gelijk aan Fra.

In perspectief: Duitsland had tijdens de Koude oorlog bijna 2.500 tanks.

Master Mack

Volgens Zwitserse media heeft Zwitserland 96 Leopard 2-tanks in de 'mottenballen' staan. Het Zwitserse ministerie van defensie is niet principieel tegen het afstaan van tanks.
Dus als Duitsland 100 tanks toevoegd aan zijn bestand kunnen ze dat vrij snel doen met die Zwitserse tanks.

Master Mack

significant verschil [groot genoeg om belangrijk te zijn] Dus de Duitsers hadden volgens mij on totaal nu 325 Leopard 2A6/7 tanks dus in mijn beleving is 100 tanks al significant  Meer als UK en ongeveer gelijk aan Fra.

Lynxian

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/03/2023 | 12:43 uur
Significant is het Poolse voorbeeld.
Ja, maar een defensieforum "significant" en een Poolse "significant" zijn significanten van een potentieel hele andere orde van grootte dan een "significant" naar Duitse begrippen. Als dat meer dan 200 is dan zou ik me wel heel erg verbazen. Maar dat vind ik dan weer niet significant.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 28/03/2023 | 16:51 uur
Ja, maar waarop baseer je dat de Duitsers dat aantal halen? Zou heel mooi zijn, maar geloof het pas als ik het zie. Het kan wel, voor 18 miljard dus.

Nergens op, het was mijn antwoord op de vraag: "Wat is significant met de Duitse politiek? 20, 40, 100, 450?"

Master Mack

Ooh het artikel staat hier ook al ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 28/03/2023 | 14:36 uur
Heb je hier een bron van?

Hiermee bedoel ik het aantal tanks wat Polen in totaliteit aanschaft, dat is een significant aantal.

Oorlogsvis

Citaat van: pz op 28/03/2023 | 10:15 uur
Voor NL zou dit een logisch moment zijn om ook een order te plaatsten. Gisteren waren de NL en Dui defensie ministers enthousiast met elkaar om tafel in Rotterdam.
120 voor ons ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 28/03/2023 | 10:53 uur
Ik ben vooral benieuwd naar de Duitse intentie om een "significant number" aan Leo's te kopen. Wat is significant met de Duitse politiek? 20, 40, 100, 450?

Significant is het Poolse voorbeeld.

Lynxian

Ik ben vooral benieuwd naar de Duitse intentie om een "significant number" aan Leo's te kopen. Wat is significant met de Duitse politiek? 20, 40, 100, 450?