Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

Het bericht van de Canadese overheid.

Canada announces plan to replace fighter jet fleet

Strategy will address capability gap

November 22, 2016 – Ottawa – The Government of Canada

A modern fighter jet fleet is essential for defending Canada and Canadian sovereignty – especially in our northern skies. It is a vital contribution to our partnership with our most important ally, the United States (U.S.), and for the protection of the continent that we share.

Today, the Government of Canada has announced that it will launch, within its current mandate, an open and transparent competition to replace the legacy fleet of CF-18 fighter aircraft. This competition will ensure that the Government gets the right aircraft for our women and men in uniform – at the right price – while maximizing economic benefits to Canadians.

In addition, Canada will immediately explore the acquisition of 18 new Super Hornet aircraft to supplement the CF-18s until the permanent replacement arrives. The Government will enter into discussions with the U.S. Government and Boeing regarding use of these jets for an interim period of time.

Before proceeding, the Government reserves the right to decide if they can provide the interim fleet at a cost, time, level of capability, and economic value that is acceptable to Canada.

Canada's current fleet is now more than 30 years old and is down from 138 aircraft to 77. As a result, the Royal Canadian Air Force (RCAF) faces a capability gap. We have an obligation to NORAD to have a certain number of fighter jets mission-ready at all times, as well as an obligation to NATO. The number of mission-ready planes we can put in the air today is fewer than our NORAD and NATO obligations combined. The RCAF does a good job risk-managing that gap, and has been doing so for a number of years.  

Taken together, these measures will ensure that our women and men in uniform have the equipment and support they need to do the important job we ask of them every day.

Quotes

"Every Government has to decide the level of risk they are willing to accept to Canada, and our women and men in uniform. Having to manage our commitments to NORAD, NATO, and our ability to respond to unforeseen events is not a risk this Government is willing to accept. The interim fleet provides the most effective way forward to help ensure Canada remains a credible and dependable ally."

Defence Minister Harjit S. Sajjan

"As we promised, our Government will be conducting an open and transparent competition to replace the long-serving CF-18 jets. We will also begin discussions with Boeing for the purchase of an interim fleet to deal with the capability gap. This is about getting our women and men in uniform the equipment they need to do their jobs and protect Canadians in the most effective way possible while maximizing economic benefits for the middle class and those working hard to join it."

Public Services and Procurement Minister Judy Foote

"Today's announcement demonstrates how our Government is working to generate strong and sustained economic benefits for Canadian companies. The replacement of Canada's CF-18 fleet will help grow Canada's aerospace sector, create high-value jobs, and support Canadian innovation."

Innovation, Science and Economic Development Minister Navdeep Bains

"History and a future fraught with risk demands that the Canadian Armed Forces be ready and capable to respond to threats to Canada and North America, and support our allies and those in need. Our women and men in uniform are the guarantors of Canadian sovereignty, and protectors of Canadian values and interests abroad. I am delighted that our women and men in the RCAF are embarking on a journey that assures our defence for the long-term."

General Jonathan Vance, Chief of the Defence Staff

Quick Facts
. Over the summer of 2016, the Government consulted industry and governments in allied and partner countries to obtain up-to-date information on timelines, current capabilities, costing, and economic benefits associated with potential contender aircraft.
The competition will cover both the acquisition of and in-service support for the new fleet.
. Discussions with the U.S. Government and Boeing will determine if Boeing can provide the interim solution at a cost, time, and level of capability that are acceptable to Canada.
. Canada will continue participation in the Joint Strike Fighter Program until at least a contract award for the permanent fleet. This will allow Canada to maximize benefits of the partnership and gives Canada the option to buy the aircraft through the program, should the F-35 be successful in the competitive process for the permanent fleet.
. The CF-18 replacement offers a once-in-a-generation opportunity for the Canadian aerospace and defence industry. The Government will maximize economic benefits to create middle-class jobs and support innovation in Canada.

http://news.gc.ca/web/article-en.do?nid=1158669&tp=1
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 23/11/2016 | 14:11 uur
In het geval van Qatar spelen deze zaken inderdaad de hoofdrol. Echter was de luchtmacht van Qatar lange tijd klein en dan is een mogelijke order van 72 x F-15QA behoorlijk groot.

Ik geef ze geen ongelijk... grote broer SA is nu niet bepaald een bron van stabiliteit waarbij de interne machtspolitiek hooguit het topje van de ijsberg laat zien en Iran op het vinkentouw zit als het daar in de regio mis gaat.

Mourning

Citaat van: Lynxian op 23/11/2016 | 13:34 uur
Een land investeert eindelijk eens in een sterke en geloofwaardige krijgsmacht en dan komt er commentaar op vanuit dit forum? Daar heb ik toch wel wat moeite mee. Als een klein land als Nederland zou investeren in 250 straaljagers en 1000 tanks, zijn we dan ook belachelijk bezig? Of is 't dan opeen logisch omdat we één van de twintig rijkste landen ter wereld zijn met een realistische dreiging vanuit Rusland, Iran en China? Ik denk dat als je het grootste BBP per inwoner ter wereld hebt (zoals Qatar) in een onrustig deel van de wereld dat je alle redenen hebt om te willen investeren in een sterke krijgsmacht, geheel in lijn met wat iedereen op dit forum wilt voor Nederland. Commentaar geven op een ander land lijkt me dan een bijzonder irrationeel en lijkt me wat meer een reactie gebaseerd op zorgen, omdat ze zich wel eens tegen ons zouden kunnen keren. Jammer, maar juist meer argumenten voor ons land om ook te investeren als een malle.

1. Pleit ik voor 250 straaljagers en 1000 tanks? Antwoord: Nee.
2. Dat ik pro-defensie ben en actief ben op dit forum betekend niet automatisch dat ik ook direct voor extreem grote/ongebreidelde defensieuitgaven ben. Dat geld voor Nederland en dat geld ook voor andere landen.
3. Leuk dat je even voor mij invult dat ik irrationeel denk en ik mijn reactie op zorgen uit omdat het een potentiele tegenstander van morgen zou kunnen zijn. Iets wat ik overigens absoluut niet denk, maar goed, wat maakt het uit, nietwaar?
4. De omgeving waarin Qatar verkeerd is inderdaad een onrustige, maar misschien hebben die landen aldaar dat voor een flink deel ook wel aan... zichzelf te danken? Juist door het nepotisme, de endemische corruptie, gebrek aan diverse vrijheden, de over het algemeen lage investeringen in onderwijs en ontplooiing van de bevolking, de fixatie op alles wat ''anders'' is als schuldig aan het spectrum van problemen waar de meeste landen aldaar mee kampen. En dan heb ik het nog niet eens over een aantal gevolgen en culturele issues waar veel van deze landen mee kampen...

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 23/11/2016 | 14:09 uur
0.04 % of 0.24 % van de wereldbevolking.....
Helemaal te vergelijken is het ook niet, alle parameters zijn zo'n beetje anders.

Inderdaad niet helemaal te vergelijken, maar Nederland had wel het personeel om de door Lynxian benoemde aantallen jachtvliegen en tanks te bemannen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/11/2016 | 13:58 uur
Iets met vrijwel gratis geld en een "tikkeltje" instabiele omgeving.

In het geval van Qatar spelen deze zaken inderdaad de hoofdrol. Echter was de luchtmacht van Qatar lange tijd klein en dan is een mogelijke order van 72 x F-15QA behoorlijk groot.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Sparkplug op 23/11/2016 | 13:51 uur
Er is wel een verschil tussen klein en klein (lees  +/- 2,5 miljoen en 17 miljoen inwoners).

0.04 % of 0.24 % van de wereldbevolking.....
Helemaal te vergelijken is het ook niet, alle parameters zijn zo'n beetje anders. 

dudge

Citaat van: Lynxian op 23/11/2016 | 13:34 uur
Een land investeert eindelijk eens in een sterke en geloofwaardige krijgsmacht en dan komt er commentaar op vanuit dit forum? Daar heb ik toch wel wat moeite mee. Als een klein land als Nederland zou investeren in 250 straaljagers en 1000 tanks, zijn we dan ook belachelijk bezig? Of is 't dan opeen logisch omdat we één van de twintig rijkste landen ter wereld zijn met een realistische dreiging vanuit Rusland, Iran en China? Ik denk dat als je het grootste BBP per inwoner ter wereld hebt (zoals Qatar) in een onrustig deel van de wereld dat je alle redenen hebt om te willen investeren in een sterke krijgsmacht, geheel in lijn met wat iedereen op dit forum wilt voor Nederland. Commentaar geven op een ander land lijkt me dan een bijzonder irrationeel en lijkt me wat meer een reactie gebaseerd op zorgen, omdat ze zich wel eens tegen ons zouden kunnen keren. Jammer, maar juist meer argumenten voor ons land om ook te investeren als een malle.

Mwa.......hangt een beetje van je POV af. Als geen enkel land dat een sterke bondgenoot is van ons zou investeren in zijn krijgsmacht, kunnen wij de boel ook wel opdoeken, world peace achieved. Maar inderdaad, het zijn relatief rijke landen in een behoorlijk onstabiele regio. Vanuit hun POV niet heel  gek dat ze in hun krijgsmacht investeren. En dat is politiek. Industrieel is het natuurlijk stiekem wel prettig als een deel van hun oliegoud gewoon naar onze industrie stroomt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 23/11/2016 | 13:51 uur
Er is wel een verschil tussen klein en klein (lees  +/- 2,5 miljoen en 17 miljoen inwoners).

Iets met vrijwel gratis geld en een "tikkeltje" instabiele omgeving.

Sparkplug

Citaat van: Lynxian op 23/11/2016 | 13:34 uur
Als een klein land als Nederland zou investeren in 250 straaljagers en 1000 tanks, zijn we dan ook belachelijk bezig?

Er is wel een verschil tussen klein en klein (lees  +/- 2,5 miljoen en 17 miljoen inwoners).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Citaat van: Mourning op 23/11/2016 | 11:06 uur
Dan nog ... we hebben het over friggin' Quatar! 2,5 miljoen mensen ... waarvan een GROOT deel niet eens staatsburgers zijn, maar gastarbeiders e.d...

72 van die toestellen is echt een belachelijk hoog aantal toestellen voor zo'n landje. Misschien zouden ze een deel daarvan dan beter stoppen in het verbeteren van de werkomstandigheden van de slaven ehhh... arbeiders uit lage lonenlanden ... derde wereldlanden die daar in overvloed rondlopen?
Een land investeert eindelijk eens in een sterke en geloofwaardige krijgsmacht en dan komt er commentaar op vanuit dit forum? Daar heb ik toch wel wat moeite mee. Als een klein land als Nederland zou investeren in 250 straaljagers en 1000 tanks, zijn we dan ook belachelijk bezig? Of is 't dan opeen logisch omdat we één van de twintig rijkste landen ter wereld zijn met een realistische dreiging vanuit Rusland, Iran en China? Ik denk dat als je het grootste BBP per inwoner ter wereld hebt (zoals Qatar) in een onrustig deel van de wereld dat je alle redenen hebt om te willen investeren in een sterke krijgsmacht, geheel in lijn met wat iedereen op dit forum wilt voor Nederland. Commentaar geven op een ander land lijkt me dan een bijzonder irrationeel en lijkt me wat meer een reactie gebaseerd op zorgen, omdat ze zich wel eens tegen ons zouden kunnen keren. Jammer, maar juist meer argumenten voor ons land om ook te investeren als een malle.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 23/11/2016 | 12:18 uur
Alleen jammer voor ze dat ALLES eindig is...  ;)

Waarna het, met alle gevolgen van dien, snel over is met de pret in die regio...

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/11/2016 | 12:08 uur

Geld is het probleem niet.... je tikt een gat in de grond en klaar ben je.

Alleen jammer voor ze dat ALLES eindig is...  ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 23/11/2016 | 11:06 uur
72 van die toestellen is echt een belachelijk hoog aantal toestellen voor zo'n landje. Misschien zouden ze een deel daarvan dan beter stoppen in het verbeteren van de werkomstandigheden van de slaven ehhh... arbeiders uit lage lonenlanden ... derde wereldlanden die daar in overvloed rondlopen?


Geld is het probleem niet.... je tikt een gat in de grond en klaar ben je.

Mourning

#1043
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/11/2016 | 09:57 uur
Er zijn landen die wél geld uit willen geven... bedenk dat wij ooit een ordertje in 2 delen gaven voor 213 F16's.

Dan nog ... we hebben het over friggin' Quatar! 2,5 miljoen mensen ... waarvan een GROOT deel niet eens staatsburgers zijn, maar gastarbeiders e.d...

72 van die toestellen is echt een belachelijk hoog aantal toestellen voor zo'n landje. Misschien zouden ze een deel daarvan dan beter stoppen in het verbeteren van de werkomstandigheden van de slaven ehhh... arbeiders uit lage lonenlanden ... derde wereldlanden die daar in overvloed rondlopen?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 23/11/2016 | 11:02 uur
Vraag je af of deze landen ooit aan 'onze' kant hebben gestaan. Het zijn meer opportune bondgenoten.

Dan is Qatar waarschijnlijk meer opportuun dan Koeweit.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.