Defensiebegrotingen en -problematiek, niet NL

Gestart door Lex, 10/07/2006 | 21:54 uur

Huzaar1

Citaat van: wegmann op Vandaag om 20:35Je weet toch...De 2A4 toren was hydraulisch aangedreven en benaming was ook WNA.....In het elektronikraum zat de WNA besturingskast die toen ook gedigitaliseerd werd.  Althans, zo noemde men dat.... Maar goed dat dat servo hydraulieksysteem er uit ging bij de A5 want onderhoudsgevoelig, onbetrouwbaar en eigenlijk gewoon gevaarlijk.

Zit die hydrauliekbende ook nog steeds in die A4's die nu in UA zijn??

Yes, maar hydraulisch systeem ging er vooral uit omdat electro aandrijving veel eenvoudiger, precieser en veiliger was. Hydraulische vloeistof vliegt in de fik bij penetratie, en snel.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

wegmann

Je weet toch...De 2A4 toren was hydraulisch aangedreven en benaming was ook WNA.....In het elektronikraum zat de WNA besturingskast die toen ook gedigitaliseerd werd.  Althans, zo noemde men dat.... Maar goed dat dat servo hydraulieksysteem er uit ging bij de A5 want onderhoudsgevoelig, onbetrouwbaar en eigenlijk gewoon gevaarlijk.

Zit die hydrauliekbende ook nog steeds in die A4's die nu in UA zijn??

Huzaar1

Was de WNA nog rukker dan? Zover ik weet is die in onze A6 ook analoog. We hebben de digitale nooit gehad.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

wegmann

#4069
Die eerste modificatie waar ik het over heb was al ergens in 1986.....was eigenlijk ombouw van lot 2 naar lot 4 ofzo...wil ik ff van af zijn... en betrof idd alleen de toren. De 1steKWS naar A5 hadden we toen nog geen idee van.
 
Toen de leo 2A4 binnenstroomde zat er in de toren nog de analoge rekenaar met rekenaarsbedieningspaneel en ZLHV. Als ik me goed herinner was ook de WNA elektronik nog analoog... deze werden vervangen voor een "digitale"versie... in 80tigerjaren termen dan ;). Ook het munitieluik was nog functioneel en werd terplekke dichtgelast. Verder waren er nog wat garantieklusjes die afgewerkt moesten worden. Waaronder de te kort afgeknipte buitenompantsering van de luchtslangen van de fietspomp...soms wel 3cm te kort...jahjah..denkterom ;D  ;D  ;D 

maar goed.....ik dwaal lichtelijk af van het topiconderwerp.

Huzaar1

Citaat van: wegmann op Vandaag om 16:02Klopt....een flink deel van de gloednieuwe Leo 2A4's reed na het inschieten op Meppen via de openbare weg naar de desbetreffende mobilisatiecomplexen. Eénmaal op het complex mochten deze de poort niet meer uit, ook niet op een dieplader of voor oefeningen. Dit alles voor zover ik weet om BTW-technische redenen. Ergens rond 1989 was er op de MC's ineens een hoop werk extra omdat alle Leo's leeggehaald moesten worden, o.a. TZF er uit en alle toebehoren. Kort daarna een bezoek van een delegatie (belastingdienst?). Deze ploeg keek ff om de hoek in de loods, riep iets van "die dingen zijn nog groot,hè" en het was klaar. Tijdje later startte het omwisselingsprogramma met de toen al aardig afgeragde Leo 2A4's uit Duitsland. Later hoorde ik dat ook om die reden de eerste modificatie (omwisseling analoge ZLHV, rekenaar naar digitaal en dichtlassen munitieluik + nog e.a. ) nog al wat gedoe had gegeven... jaren later was dat nog een gespreksonderwerp bij Wegmann's Kundendienst ;D

De modificaties door KMW inzake KWS programma's waren enkel toren updates. Onderstel hebben die Duitsers volgens mij nooit aangepakt.

Indien je meer van dit soort anekdotes hebt, kom maar af.  :heart:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

wegmann

#4067
Citaat van: mc196 op Vandaag om 13:44Hoe zat het met de Leopard tanks van de mobilisable eenheden? Tijdens de jaarlijkse oefening Donderslag kwamen reservisten op die een rondje met hun tank mochten rijden maar niet de poort uit mochten, dat had toch ook een fiscale reden.

Klopt....een flink deel van de gloednieuwe Leo 2A4's reed na het inschieten op Meppen via de openbare weg naar de desbetreffende mobilisatiecomplexen. Eénmaal op het complex mochten deze de poort niet meer uit, ook niet op een dieplader of voor oefeningen. Dit alles voor zover ik weet om BTW-technische redenen. Ergens rond 1989 was er op de MC's ineens een hoop werk extra omdat alle Leo's leeggehaald moesten worden, o.a. TZF er uit en alle toebehoren. Kort daarna een bezoek van een delegatie (belastingdienst?). Deze ploeg keek ff om de hoek in de loods, riep iets van "die dingen zijn nog groot,hè" en het was klaar. Tijdje later startte het omwisselingsprogramma met de toen al aardig afgeragde Leo 2A4's uit Duitsland. Later hoorde ik dat ook om die reden de eerste modificatie (omwisseling analoge ZLHV, rekenaar naar digitaal en dichtlassen munitieluik + nog e.a. ) nog al wat gedoe had gegeven... jaren later was dat nog een gespreksonderwerp bij Wegmann's Kundendienst ;D

mc196

Hoe zat het met de Leopard tanks van de mobilisable eenheden? Tijdens de jaarlijkse oefening Donderslag kwamen reservisten op die een rondje met hun tank mochten rijden maar niet de poort uit mochten, dat had toch ook een fiscale reden.

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 06:37Defensie betaald juist geen btw als het de landsgrens niet bereikt.
Ja, om die reden werd in bezuinigingstijden een deel van onze munitie in Duitsland opgeslagen; geen BTW. De reden waarom ik de BTW ook aanhaalde was omdat ik vermoedde dat januskop de BTW verwarde voor een andere heffing. En, laten we eerlijk zijn: het zou logischer zijn als er geen BTW betaald zou hoeven worden over defensie-aankopen. Zijn ze meteen 21% goedkoper.

Citaat van: Benji87 op Vandaag om 12:04Daarbinnen toch ook niet?

Ik ben als ik zaken onderneem met de overheid ook vrijgesteld van BTW. Dat wordt niet aan mij betaald en hoef ik ook niet aan de belastingdienst te betalen. Het lijkt me dat defensie als overheidsinstantie dat dan toch ook niet hoeft te doen?
Ik weet niet de subtiliteiten van de BTW, maar defensie betaald gewoon BTW over haar aankopen.

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 06:37Defensie betaald juist geen btw als het de landsgrens niet bereikt.



Daarbinnen toch ook niet?

Ik ben als ik zaken onderneem met de overheid ook vrijgesteld van BTW. Dat wordt niet aan mij betaald en hoef ik ook niet aan de belastingdienst te betalen. Het lijkt me dat defensie als overheidsinstantie dat dan toch ook niet hoeft te doen?

Sparkplug

Citaat van: januskop op Vandaag om 11:38Waarom denken jullie dat er F35, Chinooks en Ah 64 in de VS zijn gestationeerd??!!

Acht van de oorspronkelijke AH-64D's hebben zelfs nooit Nederland gezien. Die gingen direct van de fabriek naar Fort Cavazos (voorheen Fort Hood).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

januskop

Waarom denken jullie dat er F35, Chinooks en Ah 64 in de VS zijn gestationeerd??!!

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 06:37Defensie betaald juist geen btw als het de landsgrens niet bereikt.


klopt volgens mij want er mochten ook altijd maar 12 vd 13 Orions op Valkenburg of zich tegelijk in NL bevinden omdat er over 1 toestel geen BTW  was betaald.

Huzaar1

#4060
Citaat van: Lynxian op Vandaag om 00:55Er wordt wel BTW over betaald. (Niet echt gebruikelijk in andere landen.)

Defensie betaald juist geen btw als het de landsgrens niet bereikt.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 23/04/2024 | 20:42 uurEh, nee. Dit is niet waar.
Er wordt wel BTW over betaald. (Niet echt gebruikelijk in andere landen.)

Huzaar1

Citaat van: januskop op 07/04/2024 | 11:37 uurHet grote probleem is dat er in Nederland 25% belasting wordt geheven over de investeringen die Defensie doet in het buitenland!!!

Eh, nee. Dit is niet waar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"