Finland & Sweden could have a joint navy and air force by 2023

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 07/12/2014 | 16:33 uur

dudge

Citaat van: Elzenga op 07/12/2014 | 20:45 uur
Ik denk van wel. Zeker nu na de nieuwe problemen met Rusland. Beiden lid van de EU...stap naar defensieve EU militaire veiligheidsorganisatie dan niet zo'n grote stap. Lid worden van een veiligheidsorganisatie welke de VS domineert...en daarmee dus veel meer lading heeft en krijgt..zeker richting Rusland...lijkt me een stap te ver. Al zie ik ze die ook maken als het echt uit de hand gaat lopen met Rusland.

Zie ook:


http://twitter.com/vpkivimaki/status/540084990852464640/photo/1

94% staat positief tegenover meer Nordische samenwerking.
Slechts 11% staat negatief tegenover meer EU samenwerking, maar 39% staat negatief tegenoverde NATO.
veelzeggende cijfers.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 07/12/2014 | 18:35 uur
Dan zullen de Finnen hun F18 Hornets in de toekomst door Gripens gaan vervangen.
Dat lijkt me een logische stap...zeker als men meer met de Zweden gaat samenwerken. Tot nu toe wilde Finland ook qua militair materiaal nog een grotere mate van onafhankelijkheid handhaven.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/12/2014 | 18:06 uur
Je hebt een punt, de vraag is of beide landen zich militair bij Europa zouden willen aansluiten of het wel prima saampjes vinden.
Ik denk van wel. Zeker nu na de nieuwe problemen met Rusland. Beiden lid van de EU...stap naar defensieve EU militaire veiligheidsorganisatie dan niet zo'n grote stap. Lid worden van een veiligheidsorganisatie welke de VS domineert...en daarmee dus veel meer lading heeft en krijgt..zeker richting Rusland...lijkt me een stap te ver. Al zie ik ze die ook maken als het echt uit de hand gaat lopen met Rusland.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 07/12/2014 | 18:35 uur
Dan zullen de Finnen hun F18 Hornets in de toekomst door Gripens gaan vervangen.

Dat zou kunnen, al hoor ik ook Finse geluiden over de F35 en in dat geval zou de FiZw luchtmacht een interessante mix in de lucht kunnen brengen.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/12/2014 | 16:56 uur
Lijkt me geen slechte zet, al zullen beide (nog) neutrale landen toch nog wel het e.e.a. moeten vastleggen.

Dan zullen de Finnen hun F18 Hornets in de toekomst door Gripens gaan vervangen.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/12/2014 | 18:06 uur
Je hebt een punt, de vraag is of beide landen zich militair bij Europa zouden willen aansluiten of het wel prima saampjes vinden.

Ik denk dat elk land wat een volk heeft met een bepaald niveau van onderwijs en ontwikkeling compleet uit hun ster zou vliegen zodra de regering maar het in het hoofd haalt zich bij de EU aan te sluiten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#7
Citaat van: Elzenga op 07/12/2014 | 17:54 uur
het is volgens mij juist zeer actueel...gezien het gelonk van de NAVO richting beide landen. Beide landen die ergens militair zich wel ergens bij willen aansluiten binnen Europa..maar niet echt van harte bij de NAVO. Nog een reden om binnen de EU een eigen veiligheidsstructuur en organisatie op te bouwen.

Je hebt een punt, de vraag is of beide landen zich militair bij Europa zouden willen aansluiten of het wel prima saampjes vinden.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/12/2014 | 17:41 uur
Dat lijkt  me te ver op de "muziek" vooruitlopen, het betreft hier immers neutrale landen.
het is volgens mij juist zeer actueel...gezien het gelonk van de NAVO richting beide landen. Beide landen die ergens militair zich wel ergens bij willen aansluiten binnen Europa..maar niet echt van harte bij de NAVO. Nog een reden om binnen de EU een eigen veiligheidsstructuur en organisatie op te bouwen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#5
Citaat van: Elzenga op 07/12/2014 | 17:34 uur
Past ook prima binnen een beoogde EU defensiestructuur.....

Dat lijkt  me te ver op de "muziek" vooruitlopen, het betreft hier immers neutrale landen. (maar het zou prettig zijn op de noordflank)

Elzenga

Past ook prima binnen een beoogde EU defensiestructuur.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 07/12/2014 | 16:51 uur
Zou eens tijd worden.

Lijkt me geen slechte zet, al zullen beide (nog) neutrale landen toch nog wel het e.e.a. moeten vastleggen.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Finnish Defence Minister Carl Haglund has said that Finlandand Sweden could have a joint navy and air force in five years.

7/12/14

Read more: http://indian.ruvr.ru/news/2014_12_07/Finland-Sweden-may-have-joint-navy-air-force-2265/