Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Huzaar1

#5233
Citaat van: Thomasen op 29/09/2023 | 20:59 uurDiezelfde bron zegt toch:

"In close-air-support missions in which weapons were dropped in Afghanistan, the A-10 has a slightly lower percentage of civilian casualty incidents per missions flown than B-1 bombers or F-16 fighters."

Sowieso zijn het eigenlijk geen bruikbare statistieken op deze aantallen.

Ik verwacht niet dat de F35 die missie kan overnemen, maar misschien dat deze vlieger wel een goed idee heeft:
https://www.thedrive.com/the-war-zone/a-10-pilots-compelling-case-for-replacing-warthogs-with-super-hornets

En dat geeft exact duiding aan de cijfers, die indien deze naar rato worden gerangschikt aantonen dat een dergelijke conclusie als door stoonbrace getrokken onjuist is.

Ik denk dat een A-10 achtig toestel zijn tijd heeft gehad. CAS rol zie ik over worden genomen door drones. Overlevingkansen zijn niet groot voor traag vliegende objecten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

"First, you better do no harm," a senior Army officer told USA TODAY. The officer commanded at high levels in Iraq and Afghanistan and, like other senior officers, has seen the A-10s work up close. "I didn't want any stinkin' A-10s flying unless they were going to drop a (satellite-guided bomb) or other precision-guided munition."

Huzaar1

#5231
Citaat van: Stoonbrace op 29/09/2023 | 19:57 uur10% van de blue on blue incidenten op een totaal van 140000 gevlogen missie's. Faalbak met goeie PR.
https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2015/02/06/a-10-warplane-tops-list-for-friendly-fire-deaths/

Begrijp je het begrip 'ratio' niet?

Dit zijn dus de schoolvoorbeelden van conclusies die populistisch zijn, maar helaas gewoon niet kloppen. Natuurlijk heeft de A-10 een hoge blue on blue score zoals je zelf zegt is de beschrijving van CAS doelend op vuursteun met vriendelijke eenheden nabij.

Dat een toestel wat alleen maar wordt toegepast voor dergelijke missies hoog scoort is dan een logisch statistisch gegeven, een ander toestel krijgt niet dezelfde kansen om op het b.o.b. gehalte uit te kunnen komen, die   bevuren namelijk veel minder doelen die zich in de nabijheid van vriendelijke eenheden bevinden.

Je hoeft niet eens statistiek op de middelbare school te hebben gehad om dit te begrijpen en kan niet duidelijker uitleggen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 29/09/2023 | 19:41 uurDat is niet zo gek aangezien het een dedicated CAS toestel is en bij voorbaat vaker wordt ingezet voor CAS dan zeg een F-16. Natuurlijk is dat toestel daar verantwoordelijk voor, het zegt alleen helemaal niks.

Dit soort vergelijkingen zijn populistisch en hebben geen erkenning voor de ratio.



10% van de blue on blue incidenten op een totaal van 140000 gevlogen missie's. Faalbak met goeie PR.
https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2015/02/06/a-10-warplane-tops-list-for-friendly-fire-deaths/

Huzaar1

#5229
Citaat van: Stoonbrace op 29/09/2023 | 19:08 uurDe A-10 is verantwoordelijk voor meer blue on blue incidenten dan eender welk ander 'modern' toestel en de US Air Force probeert dat ding al goed 10 jaar te dumpen.

Dat is niet zo gek aangezien het een dedicated CAS toestel is en bij voorbaat vaker wordt ingezet voor CAS dan zeg een F-16. Natuurlijk is dat toestel daar verantwoordelijk voor, het zegt alleen helemaal niks.

Dit soort vergelijkingen zijn populistisch en hebben geen erkenning voor de ratio.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

#5228
Citaat van: Harald op 29/09/2023 | 10:55 uurKlopt,
Maar er zal wel iets ter vervanging van CAS gevonden moeten worden. Ik snap opzich wel dat een A-10 in een toekomstige "battlefield" een kleine overlevingskans heeft. Maar hoe dat dan wel opgevuld moet worden ? alles van afstand op grote hoogte ?  of juist met Arty/ MLRS met precisie-munitie ? of drone's ?

Er zal vanaf de grond flink geinvesteerd worden in SHORAD, dat kun je nu wel zien aan de oorlog in Oekraïne. En dit zal ook weer bestreden moeten worden. en zo is de cirkel weer rond.   

De Close in 'Close Air Support' staat voor dichtbij bevriende troepen, niet voor hoe dicht het toestel dat de CAS levert moet komen. Technologische ontwikkelingen als de GBU-53/b en F-35A maken dat de A-10 snel zal worden vergeten.
De A-10 is verantwoordelijk voor meer blue on blue incidenten dan eender welk ander 'modern' toestel en de US Air Force probeert dat ding al goed 10 jaar te dumpen.

Poleme

Citaat van: Harald op 29/09/2023 | 11:31 uurMaar kan in de toekomst ook CAS gegeven worden op 50 a 100 meter voor je troepen/eenheden ? of nog dichterbij ?
Voor mijn gevoel moet je dan een goede SA hebben vanuit de lucht om die ondersteuning te kunnen geven.
Situation Awareness / omstandigheden overzicht / beeldvorming is bij elke oorlogshandeling noodzaak.

Close Air Support op zeer korte afstanden wordt in Oekraïne gegeven door bewapende RPV's. Die kosten slechts 500 US dollar.  Voorzien van 1 of twee 84mm mortier granaten vliegen ze dan een tank, artillerie stuk of APC binnen.  Een Javelin ATGW doet hetzelfde, maar kost wel circa 80.000 USD dollar.  Su-25 Frogfoots aan beide kanten hebben zware verliezen geleden.  Moderne aanvalsheli's zoals de Kamov Ka-52 Alligator spelen een zeer belangrijke rol in CAS.  Waren door een aanvankelijk tekort aan Oekraïense SHORAD ook succesvol. Maar van de circa 133 kisten waren begin september 2023 al op zijn minst 43 stuks (32 %) neergehaald.  Russische aanvalsheli's gebruiken daarom in toenemende mate de LMUR raket (light multipurpose guided missile).  Deze heeft een groter bereik van 15 km, dan de 9K121 Vikhr met een dracht van 10 - 12 km.
Met de LMUR buiten het officiële bereik van de Iris-T SLS met 12 km, die al in Oekraïne ingezet wordt.  Maar de infrarood geleide Iris-T SLM(edium range) heeft een dracht van 40 km en een max. plafond van 20 km.  Deze is daar nog niet ingezet.

Ik heb een sterk vermoeden dat de CAS taak hoofdzakelijk uitgevoerd zal worden door een combi van onbewapende verkenning RPV's, bewapende RPV's, kamikaze RPV's, lange afstand houwitsers en MLRS met een combi van ongeleide en geleide munitie.  Plus een 'Uber' vuursteun app, die 30 seconden - enkele minuten na aanvraag vuursteun levert.


Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 29/09/2023 | 11:52 uurOp welke afstand en op welke hoogte weet ik niet. Wel zal CAS linksom of rechtsom toch worden uitgevoerd. Dat is gelukkig niet afhankelijk van de A-10 (blijft natuurlijk wel een bruut vliegtuig).

Ja,  :big-smile:  A-10 en F-14 blijven favoriet voor mij !

A-10 Wrattenzwijn alleen dat geluid al  8)  ...  BBBBbbbbrrrrrrrrrt... zo mooi


Sparkplug

Citaat van: Harald op 29/09/2023 | 11:31 uurMaar kan in de toekomst ook CAS gegeven worden op 50 a 100 meter voor je troepen/eenheden ? of nog dichterbij ?

Voor mijn gevoel moet je dan een goede SA hebben vanuit de lucht om die ondersteuning te kunnen geven.

Op welke afstand en op welke hoogte weet ik niet. Wel zal CAS linksom of rechtsom toch worden uitgevoerd. Dat is gelukkig niet afhankelijk van de A-10 (blijft natuurlijk wel een bruut vliegtuig).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Maar kan in de toekomst ook CAS gegeven worden op 50 a 100 meter voor je troepen/eenheden ? of nog dichterbij ?

Voor mijn gevoel moet je dan een goede SA hebben vanuit de lucht om die ondersteuning te kunnen geven.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 29/09/2023 | 10:55 uurKlopt,
Maar er zal wel iets ter vervanging van CAS gevonden moeten worden. Ik snap opzich wel dat een A-10 in een toekomstige "battlefield" een kleine overlevingskans heeft. Maar hoe dat dan wel opgevuld moet worden ? alles van afstand op grote hoogte ?  of juist met Arty/ MLRS met precisie-munitie ? of drone's ?

De USAF/AFRes/ANG hebben een luxe positie met de A-10 als dedicated CAS platform. CAS wordt ook door alle andere type fast jets uitgevoerd.

Vermoed dat de toekomstige LRAM (Long-Range Attack Munition) vaak voor CAS zal worden ingezet.

https://gagadget.com/en/rockets/322720-the-lram-long-range-munition-for-f-35-fighter-jets-mv-22-convertoplanes-and-ah-1z-helicopters-will-have-a-maximum/

https://gagadget.com/en/321916-the-us-is-developing-a-revolutionary-lram-barrage-munition-with-a-range-of-hundreds-of-kilometres-for-the-f-35-lightning-/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 29/09/2023 | 10:45 uurDat van de A-10 was al bekend. 2030 komt steeds dichterbij. De F-15EX kan de F-15E aanvullen, mits in de juiste hoeveelheid.
Klopt,
Maar er zal wel iets ter vervanging van CAS gevonden moeten worden. Ik snap opzich wel dat een A-10 in een toekomstige "battlefield" een kleine overlevingskans heeft. Maar hoe dat dan wel opgevuld moet worden ? alles van afstand op grote hoogte ?  of juist met Arty/ MLRS met precisie-munitie ? of drone's ?

Er zal vanaf de grond flink geinvesteerd worden in SHORAD, dat kun je nu wel zien aan de oorlog in Oekraïne. En dit zal ook weer bestreden moeten worden. en zo is de cirkel weer rond.   

Sparkplug

Citaat van: Harald op 29/09/2023 | 10:37 uurDe USAF is zo-wie-zo aan het verkleinen. Steeds minder van alle 4th gen toestellen, maar de F-35 als (alleskunner) vervanger wordt in mindere aantallen geproduceerd en aangeschaft.

Ook de drang om de A-10's eruit te gooien is iets wat al langere tijd speelt.

The A-10 is retiring and the Air Force has no close air support replacement
https://taskandpurpose.com/news/air-force-close-air-support-a-10-retire/
Beyond the BRRRT!

Dat van de A-10 was al bekend. 2030 komt steeds dichterbij. De F-15EX kan de F-15E aanvullen, mits in de juiste hoeveelheid.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 29/09/2023 | 09:31 uurDe toekomstige vloot F-15EX is te klein. Niet alleen de F-15C/D gaat eruit, maar er zijn ook plannen voor het verkleinen van de F-15E vloot (van 218 stuks naar 99 stuks).

https://www.airandspaceforces.com/air-force-f-15e-senate-ndaa-debate/

De USAF is zo-wie-zo aan het verkleinen. Steeds minder van alle 4th gen toestellen, maar de F-35 als (alleskunner) vervanger wordt in mindere aantallen geproduceerd en aangeschaft.

Ook de drang om de A-10's eruit te gooien is iets wat al langere tijd speelt.

The A-10 is retiring and the Air Force has no close air support replacement
https://taskandpurpose.com/news/air-force-close-air-support-a-10-retire/
Beyond the BRRRT!

Sparkplug

Citaat van: The Drive op 29/09/2023 | 09:06 uurF-15EX Fleet Too Small For What Commanders Want Out Of It

Air Force leadership touts the F-15EX's unique abilities and mission sets, but most of the 104 jet fleet will have to focus on one thing.

An important theme to come out of the Air & Space Forces Association's main annual symposium this year was the unique mix of capabilities the new F-15EX Eagle II fighter offers and how those attributes will be in very high demand. Air Force leadership constantly spotlighted what the F-15EX will bring to the table, especially in the context of a Pacific fight.

.../...

https://www.thedrive.com/the-war-zone/f-15ex-fleet-too-small-for-what-commanders-want-out-of-it


De toekomstige vloot F-15EX is te klein. Niet alleen de F-15C/D gaat eruit, maar er zijn ook plannen voor het verkleinen van de F-15E vloot (van 218 stuks naar 99 stuks).

https://www.airandspaceforces.com/air-force-f-15e-senate-ndaa-debate/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.