Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Harald

Citaat van: ARM-WAP op 21/02/2022 | 09:50 uur
Serieuze evolutie voor de Polen van hun Gawron-klasse waarvan er uieindelijjk slechts eentje gebouwd werd en dan nog slechts in een "patrol configuration".


Om dan nu voor dit te gaan:


En vergelijk die Meko A-300 eens met onze M-fregat vervangingsplannen...

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 21/02/2022 | 09:23 uur
Polish Frigate Procurement: Type 31 Vs MEKO A300 In Final

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/02/polish-frigate-procurement-type-31-vs-meko-a300-in-final/
Serieuze evolutie voor de Polen van hun Gawron-klasse waarvan er uieindelijjk slechts eentje gebouwd werd en dan nog slechts in een "patrol configuration".


Om dan nu voor dit te gaan:

Harald

Polish Frigate Procurement: Type 31 Vs MEKO A300 In Final

The Polish government announced on February 10 the down selection of two competitors for the Miecznik frigate programme: Babcock's Arrowhead-140PL and Thyssenkrupp Marine Systems' MEKO-A300PL. Both frigate design qualified for the final phase. Spanish shipbuilder Navantia with its F-100 design was not retained for the next phase.



...../.....

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/02/polish-frigate-procurement-type-31-vs-meko-a300-in-final/

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 18/02/2022 | 08:22 uur
U.S. Navy Outlines Amphibious Connectors And Small Boats
...some insights on the Light Amphibious Warship (LAW), small boats, and the U.S. Navy's amphibious ship-to-shore connectors such as hovercrafts and landing crafts


Doet me deken aan de Britse 'Sir' class

Harald

U.S. Navy Outlines Amphibious Connectors And Small Boats

At the National Defense Industrial Association's (NDIA) Expeditionary Warfare Conference 2022 (EWC 2022) held LIVE in-person and streamed virtually in early February 2022, the Naval Sea Systems Command (NAVSEA) panel and Mr. Tom Rivers, Executive Director, Amphibious, Auxiliary, and Sealift Ships, Program Executive Office (PEO) Ships, provided some insights on the Light Amphibious Warship (LAW), small boats, and the U.S. Navy's amphibious ship-to-shore connectors such as hovercrafts and landing crafts. Naval News asked a question about the LAW's deck strength that might prove invaluable to future Expeditionary warfare for the U.S. Marines.



..../....

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/02/u-s-navy-outlines-amphibious-connectors-and-small-boats/#prettyPhoto/0/

Harald

Citaat van: Sparkplug op 10/02/2022 | 16:42 uur
Het geeft in ieder geval een impressie van de vliegdek grootte.

2x lengte CV-22 = 2x 17,5 meter = ca. 35 meter !

Harald

Citaat van: Parera op 10/02/2022 | 16:18 uur
Een mooi concept bootje, zo snel geteld zijn het 96 + 24 VLS cellen wat neer komt op 120 cellen. De 24 stuks zien er uit als korteafstands luchtdoel raket cellen waarvan ik gok vergelijkbaar met de ESSM. Het geeft wel goed weer waar we ons op zouden moeten voorbereiden met het FUAD maar ik verwacht niet dat wij (samen met Duitsland) ooit in de buurt gaan komen van iets wat lijkt op dit concept.
Idd, ik ben ook bang dat we dit nooit zullen zien bij de FuAD fregatten, al zullen ze zeker groter worden dan de huidige LCF fregatten.

Maar deze DDX ontwerp geeft wel goed weer hoe de toekomstige uitvoering eruit zou moeten zien. 

Sparkplug

Citaat van: Harald op 10/02/2022 | 16:10 uur
Wel verbaasd dat ze een CV-22 op het helidek geplaatst hebben of ..... een voorloper voor de US Navy ??   in combi met het DDGX fregatten-project wat Fincantieri heeft met de Amerikanen.

Het geeft in ieder geval een impressie van de vliegdek grootte.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Harald op 10/02/2022 | 16:10 uur
Waauuuww ....  :omg:   wat een schip !   
Wat ik zo zie ; Tig VLS systemen, zowel boeg als midscheeps, 1x 127mm, 4x 76mm sovraponte, 12x landattack,.....
Wel verbaasd dat ze een CV-22 op het helidek geplaatst hebben of ..... een voorloper voor de US Navy ??   in combi met het DDGX fregatten-project wat Fincantieri heeft met de Amerikanen.

https://twitter.com/CiroNappi6/status/1491715493866135557?cxt=HHwWioCz3dLV0bMpAAAA


Een mooi concept bootje, zo snel geteld zijn het 96 + 24 VLS cellen wat neer komt op 120 cellen. De 24 stuks zien er uit als korteafstands luchtdoel raket cellen waarvan ik gok vergelijkbaar met de ESSM. Het geeft wel goed weer waar we ons op zouden moeten voorbereiden met het FUAD maar ik verwacht niet dat wij (samen met Duitsland) ooit in de buurt gaan komen van iets wat lijkt op dit concept.

Harald

Waauuuww ....  :omg:   wat een schip !   
Wat ik zo zie ; Tig VLS systemen, zowel boeg als midscheeps, 1x 127mm, 4x 76mm sovraponte, 12x landattack,.....
Wel verbaasd dat ze een CV-22 op het helidek geplaatst hebben of ..... een voorloper voor de US Navy ??   in combi met het DDGX fregatten-project wat Fincantieri heeft met de Amerikanen.

CitaatBREAIKING:
The DDX program for the Italian Navy officially starts; and provide the construction of a new destroyer/cruiser class ship (more than 10000tons displacement). The program it could envisage a partnership with @Fincantieri-Navantia-Naval Group for a common devoloping.

https://twitter.com/CiroNappi6/status/1491715493866135557?cxt=HHwWioCz3dLV0bMpAAAA

CitaatThe armaments of the new DDX class will provide next gen of Aster 15/30 and 301NT for SAM/anti balistic capacy, heavy antiship and deep land attack missiles, anti UUV/UAV systems nd direct energy weapons. Units will be equipped w/ radars Kronos Dual Band (X/C band) & Power shield








Parera

Textron Systems Unveils SECAT For Expeditionary Warfare Logistics



Surface Effect Cargo Amphibious Transport (SECAT)

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/02/textron-systems-unveils-secat-for-expeditionary-warfare-logistics/

Parera

#1715
Een screenshot van de overzicht pagina van het (concept) schip



Er staat 32 Mk41 VLS cells to 12 large missile cells, echter is er een blok van 64 Mk41 VLS cellen getekend. Mogelijk betekend dit dat er een deel van de VLS cellen omgebouwd (kan) word(en) voor gebruik met grotere raketten. Midscheeps zit nog een VLS blok met daarin waarschijnlijk 64 Mk41 VLS cellen. Dit zou de DDG(X) een totaal van 128 VLS cellen geven of na ombouw 108 VLS cellen.

De nieuste Burke klasse DDG's varen rond met 96 Mk41 VLS cellen, een redelijke uitbreiding dus.

Maar op het eerste oog lijkt het er op dat men in het begin van plan is om ze uit te rusten met:
- 1x 5"/54 caliber Mark 45 gun
- 1x 64 cells Mk41 VLS
- 2x SVTT (2x 3 torpedobuizen met mk54 LWT)
- 2x RAM CIWS

In dat geval lijken de schepen zelfs minder capabel dan de huidige Flight 3 Burke's in aanbouw.

Parera

Navy Unveils Next-Generation DDG(X) Warship Concept with Hypersonic Missiles, Lasers




ARLINGTON, Va. – The Navy wants its next warship to fire hypersonic missiles and lasers that would be ten times more powerful than the service's existing laser weapons, according to the most detailed outlook to date of the DDG(X) next generation warship issued by the service.

The warship, the largest the Navy's attempted in more than 20 years, is designed to provide the service with the power to drive a new generation of directed energy weapons and high-power sensors that will follow the Navy's current fleet of Arleigh Burke-class guided-missile destroyers. The warship is estimated to start construction in 2028, the Navy told USNI News last year.

"Capabilities that we're going to need for the 21st century to continue combating the threat are increased missile capability sensor growth, directed energy weapons, which actually require a lot of power, increased survivability and increased power availability," deputy program manager Katherine Connelly said at a Wednesday briefing at the Surface Navy Association symposium.

The Navy is developing the DDG(X) using the combat system developed from the Flight III Arleigh Burkes that incorporated the new SPY-6 air search radar and the Baseline 10 Aegis combat system.

"In order to understand DDG(X) and the need for it, you really need to talk about the large surface combatant as a whole," Connelly said.
"Flight III is going to be in the fleet through the [2060s]. So, the threat is going to continue to evolve. And there will be new threats out there. We on the Navy side will continue to evolve our combat and other capabilities to deter the threat. And we will need a platform that can accommodate those new technologies."

The ship will trade the traditional gas-turbine propulsion system for one like the Integrated Power System found on the Zumwalt class of guided missile destroyers.

On the three Zumwalt-class DDGs, the ship's gas turbines drive a ship-wide electrical grid that generates more than 75 megawatts of power – enough to light a small town. The technology will be key for the DDG(X) to generate the power for directed energy and new sensors.

Notionally, the new ship could power up to 600-kilowatt lasers that would be powerful enough to interdict hostile guided missiles.

Initially, the ship would feature a 32-cell Mk-41 Vertical Launch System forward of the superstructure that could be swapped for 12 larger missile cells capable of fielding the Pentagon's emerging hypersonic weapons being developed for the Navy, Army and the Air Force.

The current DDG-51s field 96 MK-41 VLS cells and USNI News understands that Navy requirements keep the VLS cells for DDG(X) about the same.

The SPY-6 air search radar could expand from a 14-foot aperture to an 18-foot aperture that would increase the sensitivity of the sensor. The Navy is also planning for a modular payload space for different future missions.

The Navy is also calling for a ship that can travel 50 percent farther and spend 120 times longer time on station. The plan also calls for a 25 percent reduction in fuel usage compared to the DDG-51 and reduced requirement for the Navy combat logistics fleet. DDG(X) aims to have improved seakeeping and improved Arctic operations. Arleigh Burke destroyers were designed to operate primarily in the tropics.

The combat system developed for the Flight III destroyers will be wrapped in a new hull that would be able to grow as weapon systems evolve, Connelly said.

"When we upgraded the Flight III ... we took up all of the service life allowance on that platform. All of the space, weight and power has all been allocated. There is not enough room on that ship to put a new combat capability that takes more power or a larger footprint within the ship," she said.
"The first ship will focus on a new hull form and a new integrated power system. We will use the proven combat system from the Flight III ship so we are designing the ship with the flexibility and the margins to accommodate the future of the Navy and the needs for where we're going."

The program office isn't committed to a specific hull design but presented a swept, angular, bulbous bow design reminiscent of an Arleigh Burke rather than the tumblehome, wave-piercing design of the Zumwalts.

"We haven't actually locked down the hull form, yet. That's a concept," Connelly said, referring to the concept drawing the office presented.
"It is one of the many options still in play. ... We as the design team, are going through all the different options to see which one performs best for the long-term and the mission."

The size of the ship and estimated costs for the program remain unclear. A new warship program will run more than one billion dollars per hull, given the cost to construct a new Arleigh Burke and the developmental costs of the Constellation-class frigate (FFG-62).

The program office is now working with the defense industry to refine the basic design after creating a draft Capability Development Document that will hone the operational requirements. Part of that work will be done by the shipbuilding industrial base.

"One of the key things that we're finding from that is the upfront and early engagement of industry to help us inform our design decisions, our design process. And by doing that, that will enable us to... design a platform that is both producible and affordable in the future. So industry will be part of that decision trade space as we move through the design process," Connelly said.

   
https://news.usni.org/2022/01/12/navy-unveils-next-generation-ddgx-warship-concept-with-hypersonic-missiles-lasers

DDG(X) Program | by CAPT David Hart DDG(X) Program Manager |12 Jan 2022 (.pdf)

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 29/12/2021 | 14:42 uur
Deze week is er iets meer info naar buiten gekomen over de geplande Type 32, daarin wordt gesproken over de ''lobby'' van Babcock om het Type 31 als basis van het Type 32 te gebruiken.
In mijn ogen een logische keuze met 2 klasse's van tot op heden slechts 5 fregatten per klasse, en wat mij betreft zou het nog makkelijk omgevormd kunnen worden tot de Type 31B waarbij de eerste 5 bekend staan als Type 31A. Dit is ook gebeurd bij de Type 22's waarvan er uiteindelijk 14 gebouwd zijn in 3 batches.
Ik heb de indruk dat de Britten met hun defensie dicht op "een kruispunt van moeilijke keuzes" komen.
Hun 'Nuclear deterrence" lijkt een heilig huisje te zijn maar slorpt wel een mega-groot budget op.
Terwijl ze momenteel ook andere programma's hebben lopen die ook dringend een financiele injectie benodigt.
Voor de Royal Navy alleen al hebben ze nog wat klasses
- te vervangen of te beslissen of ze
- al dan niet de capaciteit die ze bieden zullen behouden.
Ik vermoed dan ook dat Type-32 idd eerder een "Batch II" wordt van Type-31. Heb tot nog toe nagenoeg niets specifieks gezien behalve wat over "drones" en "unmanned..."

Mss dat ze wel degelijk wat MCV-modules zullen inschepen. Dat lijken ze alvast van plan te zijn, inscheepbare/modulaire MCM.
Mss ook een 5" ipv de 57 mm.

ARM-WAP

Die twee door Korea gebouwde 'korvetten' voor de Philipijnen kan je eigenlijk al 'Light Frigate' noemen.
Met afmetingen van
displacement of 3,200 ton,
length of 116m and breadth of 14.8m
is dat m.i. korvet-grootte al gepasseerd.

De Noren met hun Nansens
Displacement   5,290 tons full load
Length   134 m and Beam   16.8 m
bieden anders ook niet zo veel met hun 1 of 2 8-cell VLS  :angel: