Belgische marine bestelt patrouilleschepen in Frankrijk

Gestart door Lex, 04/02/2013 | 16:03 uur

Flyguy

Citaat van: DvdW op 02/10/2013 | 20:35 uur
Damen pist (weer) naast de pot? Mooie toekomst voor de samenwerking tussen de Marine's van NL en BE  :sick:
De Belgen houden hun opties open. Slim van ze, als je kijkt naar wat wij de onze marine in petto hebben.

DvdW

Citaat van: andré herc op 02/10/2013 | 20:09 uur
Nieuwe patrouilleschepen krijgen vorm 
Midden juni 2013 startte de bouw van twee nieuwe patrouillevaartuigen voor de marine. Op dit moment zijn de scheepsbouwers op de Franse scheepswerf SOCARENAM de vier blokken van de romp in elkaar aan het lassen.
Damen pist (weer) naast de pot? Mooie toekomst voor de samenwerking tussen de Marine's van NL en BE  :sick:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

andré herc

Nieuwe patrouilleschepen krijgen vorm 
Midden juni 2013 startte de bouw van twee nieuwe patrouillevaartuigen voor de marine. Op dit moment zijn de scheepsbouwers op de Franse scheepswerf SOCARENAM de vier blokken van de romp in elkaar aan het lassen.

De volledige realisatie van de patrouillevaartuigen duurt 21 maanden. "We hebben de volledige studie achter de rug en momenteel zijn we bezig met de montagebouw", vertelt Phillippe Gobert, de voorzitter van SOCARENAM. "Dertig personen werken fulltime aan dit schip." Half oktober worden de vier blokken, die samen de romp vormen, naar het droogdok overgeheveld om aan elkaar te lassen. Het schip zal het droogdok uiteindelijk verlaten bij de tewaterlating in april 2014.

De scheepswerf SOCARENAM ligt in de haven van Boulogne-Sur-Mer en beschikt 4.800 vierkante meter constructieruimte. Het bedrijf heeft al meer dan veertig jaar ervaring en 240 schepen op zijn palmares. De Belgische patrouillevaartuigen zijn gebaseerd op de schepen die ze voor de Franse douane bouwden.

Toch blijft het een uitdaging voor de scheepsbouwers. "Deze schepen moeten een hoge snelheid kunnen halen bij zeer woelige zee", gaat Gobert verder. "Dat vraagt specifieke technische capaciteiten. Wij willen dit soort patrouillevaartuigen bovendien graag wereldwijd exporteren. Daarom krijgen de Belgische schepen speciale aandacht."

Gedurende de volledige constructieperiode houdt een team van de directie Material Resources een oogje in het zeil. "Wij waken erover dat het schip technisch gebouwd wordt zoals overeengekomen in het bestek", legt luitenant-ter-zee Bjorn Vanhuysse uit. Hij is de projectofficier en staat met zijn twee collega's continu in contact met Franse onderaannemers, werfleiders en met zijn bazen in Evere. "De kennis die wij hier opdoen, zal zeker van pas komen bij het onderhoud en het gebruik van de schepen."

Momenteel zit de constructie op schema en zal SOCARENAM het eerste patrouillevaartuig in juni 2014 kunnen opleveren. Zes maanden later zal het tweede volgen.

Foto's en video zie link >>

http://www.mil.be/def/news/index.asp?LAN=nl&ID=4001
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1


dudge

Citaat van: Ace1 op 08/02/2013 | 17:04 uur
Overigens zitten op de Stan Patrols van de kustwacht in de west en bij de Nederlandse kustwacht SEWACO op net als op de KM schepen.
Citaat van: Ace1 op 08/02/2013 | 22:16 uur
Als het goed is zijn de Stan Patrols 4100 met een .50er bewapend en de SEWACO versie op de Stan Patrols is natuurlijk niet zo uitgebereid als op de KM schepen.

Ik snap niet echt wat je hier bedoelt.

Ace1

Citaat van: Lex op 08/02/2013 | 22:05 uur
De cutters van de Kustwacht Caraibisch gebied zijn wel bewapend.

Als het goed is zijn de Stan Patrols 4100 met een .50er bewapend en de SEWACO versie op de Stan Patrols is natuurlijk niet zo uitgebereid als op de KM schepen. PS Lex schijnt geloof ik een deskundige te zijn op kustwacht gebied als hij zegt dat de  cutters van de Kustwacht Caraibisch gebied bewapend zijn dan is dat zo. ;)

CUTTERS
De drie kustwachtcutters, de Jaguar, de Panter en de Poema, zijn van het type Stan Patrol 4100. Ze zijn speciaal ontworpen voor dienst in de binnenwateren van de Nederlandse Antillen en Aruba. De cutters zijn geschikt voor het uitvoeren van alle kustwachttaken:
met de aan boord aanwezige rib kunnen boardingsoperaties worden uitgevoerd.

De cutter is ruim 41 meter lang, heeft elf bemanningsleden en een snelheid van meer dan 26 knopen.
Elke boot heeft radarapparatuur, infrarood-camera's, nachtzichtkijkers, een ION-scan, een vaste mitrailleur en een beweegbare brandblusspuit. Verder is foto- en videoapparatuur aanwezig om bewijsmateriaal te kunnen maken.


http://www.kustwacht.an/vloot-cutters.html

Lex

Citaat van: Strata op 08/02/2013 | 17:41 uur
Hoe bedoel je dat Ace want de kustwachtschepen zijn niet bewapend en de communicatie en navigatie apparatuur is nou ook weer niet zo speciaal?
De cutters van de Kustwacht Caraibisch gebied zijn wel bewapend.

Elzenga

Citaat van: Strata op 08/02/2013 | 17:41 uur
Hoe bedoel je dat Ace want de kustwachtschepen zijn niet bewapend en de communicatie en navigatie apparatuur is nou ook weer niet zo speciaal?
Als het aan mij ligt komt daar verandering in  ;)

StrataNL

Hoe bedoel je dat Ace want de kustwachtschepen zijn niet bewapend en de communicatie en navigatie apparatuur is nou ook weer niet zo speciaal?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Overigens zitten op de Stan Patrols van de kustwacht in de west en bij de Nederlandse kustwacht SEWACO op net als op de KM schepen.
En bij de kustwacht in de west en de Nederlandse Kuswacht werken veel oudgediende die bij de KM werkzaam zijn geweest.

ARM-WAP

Citaat van: Elzenga op 08/02/2013 | 10:29 uur
Als ik het goed heb begrepen zijn de cutters in het Caribisch Gebied aan vervanging toe.
Die van de Nederlandse Kustwacht zijn nog relatief niet ja.
Maar goed, elke kans op verdere standaardisatie is er 1.
Als is die tussen Frankrijk en België er natuurlijk ook zo...
Standardiseren met de Fransen is niet nodig. We werken veel nauwer samen met de KM.
Inde tijd van de Wielingens was er idd veel samenwerking (onderhoud en upgraden van de Franse wapensystemen werd te Brest gedaan),
maar daaraan is een einde gekomen met de verkoop aan Bulgarije en het in dienst nemen van de twee MFF's.
Verdere en nauwere samenwerking met de Nederlanders juich ik toe en dan al zeker wanneer dat kostenbesparend werkt.
Aankopen van schepen moeten we sowieso al in het buitenland besteden... was dat in dit geval voor Damen geweest had ik daar zeker geen probleem mee (gehad). Het moet zijn dat Socarenam een 'beter' bod gedaan heeft.

Even Off Topic...
Of de (Belgische) MFF's uiteindelijk vervangen worden is nog maar de vraag...
En indien dat het geval is, dan ben ik benieuwd door wat ze vervangen zullen worden...
Ik zou op voorhand graag aansluiten bij wat de KM neemt, maar ook hier zal "kost" een zeer bepalende factor zijn.
Indien het van de "politiek" afhangt, zal het "het beste voor het minste geld" zijn... en dat zou dan ook, bijvoorbeeld, een paar FREMMs kunnen worden...
Dat zou voor de KM (in theorie) ook een optie kunnen zijn...
(Praktisch zie ik dat niet gebeuren omdat
- je dan met andere wapens en sensoren zit en
- DSNS-DMO-enz dan zelf niet met een eigen ontwerp op de proppen kunnen komen)

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 08/02/2013 | 10:25 uurBij mijn weten zijn wij niet op zoek naar dergelijke schepen. Derhalve zou het voor de Belgen waarschijnlijk niet goedkoper zijn. Ik vermoed, en dat is dus een assumptie, dat deze schepen gewoon kustwacht schepen zijn, ondanks ondergebracht bij het marinecomponent. Dat zou betekenen dat de schepen grotendeels volgens civiele standaard gebouwd is, met commerciële elektronica, en zal waarschijnlijk door een lokale werf onderhouden worden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een mijnenjager of Fregat, welke een stuk complexer zijn, en vaak alleen door specifieke bedrijven onderhouden kunnen worden, want complexer, en specifieke militaire electronica/eisen. Onze Do228's worden meen ik ook door een reguliere civiele partner onderhouden.

Een gemiste kans? Misschien, in ieder geval voor Damen, maar ik zie het niet als een aanschaf die internationale (Bila/EU) samenwerking (ernstig) in de weg zal zitten.
Als ik het goed heb begrepen zijn de cutters in het Caribisch Gebied aan vervanging toe. Die van de Nederlandse Kustwacht zijn nog relatief niet ja. Maar goed, elke kans op verdere standaardisatie is er 1. Als is die tussen Frankrijk en België er natuurlijk ook zo...

dudge

Citaat van: Elzenga op 08/02/2013 | 09:46 uur
Ik vind het jammer...gemiste kans om samen met de Belgen een reeks patrouilleboten aan te schaffen...en de samenwerking zo weer een niveautje hoger te tillen. Had ook geld bespaard.

Bij mijn weten zijn wij niet op zoek naar dergelijke schepen. Derhalve zou het voor de Belgen waarschijnlijk niet goedkoper zijn. Ik vermoed, en dat is dus een assumptie, dat deze schepen gewoon kustwacht schepen zijn, ondanks ondergebracht bij het marinecomponent. Dat zou betekenen dat de schepen grotendeels volgens civiele standaard gebouwd is, met commerciële elektronica, en zal waarschijnlijk door een lokale werf onderhouden worden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een mijnenjager of Fregat, welke een stuk complexer zijn, en vaak alleen door specifieke bedrijven onderhouden kunnen worden, want complexer, en specifieke militaire electronica/eisen. Onze Do228's worden meen ik ook door een reguliere civiele partner onderhouden.

Een gemiste kans? Misschien, in ieder geval voor Damen, maar ik zie het niet als een aanschaf die internationale (Bila/EU) samenwerking (ernstig) in de weg zal zitten.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 07/02/2013 | 23:34 uur
Citaat van: Ace1 op 07/02/2013 | 23:03 uur
Damen had de Stan Patrol 5009 als ontwerp naar voor geschoven.
Volgende keer beter.
Ik vind het jammer...gemiste kans om samen met de Belgen een reeks patrouilleboten aan te schaffen...en de samenwerking zo weer een niveautje hoger te tillen. Had ook geld bespaard.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 07/02/2013 | 23:03 uur
Damen had de Stan Patrol 5009 als ontwerp naar voor geschoven.

Volgende keer beter.