Defensie zet meer reservisten in

Gestart door Lex, 12/11/2009 | 18:01 uur

Elzenga

Citaat van: Laurens op 05/04/2015 | 23:34 uurHet volledige reservistenbestand van de KMar bestaat uit oud-marechaussee. Aangezien zij ook voor taken worden ingezet waarvoor je opsporingsambtenaar dient te zijn, is het te duur (aanname) om daar speciaal reservisten voor op te leiden.
Indien niet nodig lijkt me dit ook niet nodig.
Citaat van: Laurens op 05/04/2015 | 23:34 uurWat versta je onder paramilitaire/politionele taken? Voor bewaken en beveiliging prima, maar bij het uitvoeren van politionele taken dien je over het algemeen opsporingsambtenaar te zijn, dat kost nogal wat extra opleidingstijd.
Zal veelal bewaken en beveiligen zijn ja. Vaak in de mix met KMar's die wel algemeen opsporingsambtenaar zijn.
Citaat van: Laurens op 05/04/2015 | 23:34 uurOm één of andere vreemde reden is ons 'groene' defensie tenue volgens mij de reden dat de KMar momenteel op het binnenhof staat en geen andere onderdelen. De huidige bijstandsinzet vraagt behoorlijk wat van de overige 24/7 ops.
KMar donkerblauw...is denk ik dus bewust voor gekozen omdat de regering(spartijen) geen militair groen op straat willen (nog). En er worden nu dus extra pelotons geworven voor deze taak. Had men in mijn opzet kunnen ondervangen met inzet KMar NG. Waar doel vooral afschrikking door aanwezigheid is. Ik schat in dat genoeg reservisten daar best ingezet voor willen worden in deze tijd van terreur-dreiging.

Enforcer

Citaat van: Laurens op 05/04/2015 | 23:34 uur
Het volledige reservistenbestand van de KMar bestaat uit oud-marechaussee. Aangezien zij ook voor taken worden ingezet waarvoor je opsporingsambtenaar dient te zijn, is het te duur (aanname) om daar speciaal reservisten voor op te leiden.

En de Kpl beveiligers dan? Daar zit de winst in voor de KMar.

Laurens

Citaat van: Oorlogsvis op 05/04/2015 | 16:09 uur
wij hebben bij Defensie meer KMAR dan infantarie....beetje krom toch ?

want...?

Citaat van: Elzenga op 05/04/2015 | 21:53 uur
Een deel van de KMar reserve zal wel die verdere opleiding krijgen..zoals dat nu geloof ik ook is.

Het volledige reservistenbestand van de KMar bestaat uit oud-marechaussee. Aangezien zij ook voor taken worden ingezet waarvoor je opsporingsambtenaar dient te zijn, is het te duur (aanname) om daar speciaal reservisten voor op te leiden.

CitaatHet grootste deel..dat overkomt van Natres.. zal als het aan mij ligt welhaast hetzelfde takenpakket krijgen als nu bij de Natres. [...]en voor paramilitaire/politionele taken in Nederland.[...]

Wat versta je onder paramilitaire/politionele taken? Voor bewaken en beveiliging prima, maar bij het uitvoeren van politionele taken dien je over het algemeen opsporingsambtenaar te zijn, dat kost nogal wat extra opleidingstijd.

CitaatAlleen paramilitair KMar blauw ipv legergroen....

Om één of andere vreemde reden is ons 'groene' defensie tenue volgens mij de reden dat de KMar momenteel op het binnenhof staat en geen andere onderdelen. De huidige bijstandsinzet vraagt behoorlijk wat van de overige 24/7 ops.

dudge

Citaat van: Elzenga op 05/04/2015 | 22:33 uur
Nee...slechts een deel van de Natres gaat over naar de KMar en versterkt daar haar reserve...die dan mogelijk KMar Nationale Garde kan worden genoemd..omdat het meer is dan alleen een reserve zoals de KMar die nu al heeft. Veel taken dezelfde zijn als nu bij de Natres. Alleen niet meer in legergroen, maar in paramilitair blauw. Zodat ze..zoals we nu ook dus zien..sneller worden ingezet bij crisis en dreiging.

Bij alle brigades ed. blijven reserves bestaan. RSD en ook algemene reservisten. Wat een eenheid nodig heeft. Kun je Natres blijven noemen als je dat collectief blijft organiseren..of gewoon bijv. 43de Mechbrig-reserve zoals ik dat in mijn opzet voorstel.

Kun je doen. Voegt weinig toe. Snap ook niet dat ze dat niet gedaan hebben toen de bataljons onder de brigade zijn gekomen, maarja, militairen en traditie hé, en bezuinigingen, waarschijnlijk een groot deel van de reden dat er nu nog een 10e, 20e en 30e battaljon rondlopen.

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 05/04/2015 | 22:33 uur
Nee...slechts een deel van de Natres gaat over naar de KMar en versterkt daar haar reserve...die dan mogelijk KMar Nationale Garde kan worden genoemd..omdat het meer is dan alleen een reserve zoals de KMar die nu al heeft. Veel taken dezelfde zijn als nu bij de Natres. Alleen niet meer in legergroen, maar in paramilitair blauw. Zodat ze..zoals we nu ook dus zien..sneller worden ingezet bij crisis en dreiging.

Inschattingsfoutje. De bewakingstaken worden door Natres, GLR, en KMar alle drie anders ingevuld. Wat men zou kunnen doen, is dat de KMar meer reservisten functies gaat invullen door vrijwillige overstap vanuit de Natres. Die hoeven dan alleen bijgeschoold te worden. En dan kunnen de instroom wachtlijsten bij de Natres ook afgewerkt worden.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 05/04/2015 | 22:14 uur
Ik zie ook wel wat in het uitbreiden van het reservisten deel bij de KMAR. Maar de KL, KLu en KM hebben hun eigen reservisten eenheden niet voor niets, alles maar op 1 hoop gooien maakt het er niet altijd beter op.
Dat laatste is dus wat ik niet doe noch bepleit. Kan ik dus verder weinig mee.

Elzenga

#75
Citaat van: Thomasen op 05/04/2015 | 21:55 uur
Daar lijkt het wel op. De NATRES gaat naar de KMAR en vormt naast de KMAR reserve de KMAR nationale garde, het KL reservisten bestand wordt vervolgens uitgebreid met een nieuwe brigade reserve. Klinkt organisatorisch ook helemaal niet logisch, als je een club echt iets heel anders wil laten gaan doen dan ze nu doen, is het soms beter om maar gewoon bij het begin te beginnen ipv een organisatie ombouwen, net als bij een oud gebouw, blijven ook in organisaties oude structuren bestaan die er lastig uit te krijgen zijn.
Nee...slechts een deel van de Natres gaat over naar de KMar en versterkt daar haar reserve...die dan mogelijk KMar Nationale Garde kan worden genoemd..omdat het meer is dan alleen een reserve zoals de KMar die nu al heeft. Veel taken dezelfde zijn als nu bij de Natres. Alleen niet meer in legergroen, maar in paramilitair blauw. Zodat ze..zoals we nu ook dus zien..sneller worden ingezet bij crisis en dreiging.

Bij alle brigades ed. blijven reserves bestaan. RSD en ook algemene reservisten. Wat een eenheid nodig heeft. Kun je Natres blijven noemen als je dat collectief blijft organiseren..of gewoon bijv. 43de Mechbrig-reserve zoals ik dat in mijn opzet voorstel.

dudge

Ik zie ook wel wat in het uitbreiden van het reservisten deel bij de KMAR. Maar de KL, KLu en KM hebben hun eigen reservisten eenheden niet voor niets, alles maar op 1 hoop gooien maakt het er niet altijd beter op.

dudge

En vwb een naamswijziging, tsja, 1 CIMIC Bat is ook CMI Commando geworden, geloof niet dat het allemaal veel uitmaakt.

dudge

Citaat van: Bobber op 05/04/2015 | 19:25 uur
Je zegt dus eigenlijk dat elke brigade wel zijn eigen reserve houdt, maar dat de kmar een aanzienlijk grotere reserve dient te krijgen?

Waarom laat je de natres dan niet lekker de reserve van de brigade zijn (zoals het nu is), terwijl je daarnaast meer aan werving gaat doen voor de kmar-reserve. Iets wat nog niet zo gemakkelijk is als het lijkt volgensmij; Een kmar-reservist opleiden (die ook volledig bekwaam is met politie procedures en dergelijke) is een aanzienlijk langer traject dan dat van een RMT-er zoals die bij de natres zitten.

Of wil je de kmar-reservisten een soortgelijke training geven als de huidige natres?

Daar lijkt het wel op. De NATRES gaat naar de KMAR en vormt naast de KMAR reserve de KMAR nationale garde, het KL reservisten bestand wordt vervolgens uitgebreid met een nieuwe brigade reserve. Klinkt organisatorisch ook helemaal niet logisch, als je een club echt iets heel anders wil laten gaan doen dan ze nu doen, is het soms beter om maar gewoon bij het begin te beginnen ipv een organisatie ombouwen, net als bij een oud gebouw, blijven ook in organisaties oude structuren bestaan die er lastig uit te krijgen zijn.

Elzenga

Citaat van: Bobber op 05/04/2015 | 19:25 uur
Je zegt dus eigenlijk dat elke brigade wel zijn eigen reserve houdt, maar dat de kmar een aanzienlijk grotere reserve dient te krijgen?

Waarom laat je de natres dan niet lekker de reserve van de brigade zijn (zoals het nu is), terwijl je daarnaast meer aan werving gaat doen voor de kmar-reserve. Iets wat nog niet zo gemakkelijk is als het lijkt volgensmij; Een kmar-reservist opleiden (die ook volledig bekwaam is met politie procedures en dergelijke) is een aanzienlijk langer traject dan dat van een RMT-er zoals die bij de natres zitten.

Of wil je de kmar-reservisten een soortgelijke training geven als de huidige natres?
Elke brigade krijgt zijn eigen reserve ja. Ik heb er voor gekozen dat niet meer te centraliseren onder de noemer Natres...omdat je Natres nu ook al "opgedeeld" ziet over de brigades....maar als dat wel beter past bij de taakstelling en organisatiestructuur...prima...blijft het Natres heten.

Een deel van de KMar reserve zal wel die verdere opleiding krijgen..zoals dat nu geloof ik ook is. Het grootste deel..dat overkomt van Natres.. zal als het aan mij ligt welhaast hetzelfde takenpakket krijgen als nu bij de Natres. Alleen paramilitair KMar blauw ipv legergroen.. en voor paramilitaire/politionele taken in Nederland.

Bobber

Je zegt dus eigenlijk dat elke brigade wel zijn eigen reserve houdt, maar dat de kmar een aanzienlijk grotere reserve dient te krijgen?

Waarom laat je de natres dan niet lekker de reserve van de brigade zijn (zoals het nu is), terwijl je daarnaast meer aan werving gaat doen voor de kmar-reserve. Iets wat nog niet zo gemakkelijk is als het lijkt volgensmij; Een kmar-reservist opleiden (die ook volledig bekwaam is met politie procedures en dergelijke) is een aanzienlijk langer traject dan dat van een RMT-er zoals die bij de natres zitten.

Of wil je de kmar-reservisten een soortgelijke training geven als de huidige natres?

Elzenga

Citaat van: Robert2 op 05/04/2015 | 13:18 uur
Dat bedoel ik dus, een club die eindelijk goed begint te draaien, wederzijds respect en voldoende inzet. Er zijn op dit moment ruim 3000, als het er niet meer zijn, reservisten. En jij wil er de schaar in zetten en denken dat de KMAR het allemaal wel op kan vangen. Ik zeg het je nu al, zij hebben het druk genoeg.
Dat "clubje"..die brigade... blijft gewoon goed draaien..met oa zijn eigen reserve.
Citaat van: Robert2 op 05/04/2015 | 13:18 uurNogmaals, het is een typisch voorbeeld wat leuk is op papier, maar in de praktijk alleen maar gaat tegenvallen t.o.v. de huidige situatie. Alle partijen zijn tevreden tot nu toe. Er zijn verbeterpunten, maar daar kan aan gewerkt worden.  Ik denk dat menig Natresser met mij dat kan beamen. Maar als jij denkt het beter te weten, ga vooral je gang.
Ik weet het niet beter..maar kom wel met een mijns inziens goed doordacht alternatief. Waarmee een volgens mij betere weg wordt ingeslagen dan waar men nu in de politiek op aan lijkt te sturen...de reservist als goedkope arbeidskracht ter vervanging van zoveel als mogelijk beroeps.. en de KMar op termijn samengevoegd met de Nationale Politie. Ik ben op beiden fel tegen...en kom dus met een alternatief dat...ook op de langere termijn...dit soort ontwikkelingen voorkomt. Naast een duidelijkere taakverdeling creëert tussen politie, KMar en leger.

(misschien al opgevallen..maar de regering kiest dus voor werven van nieuwe KMar "beveiligings"-pelotons..ipv inzet van het leger.... zoals dat wel in Frankrijk en Belgie gebeurd. Dat vind ik een teken aan de wand en iets dat mijn opzet in deze onderstreept)

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 05/04/2015 | 12:29 uur
Kan naast de Natres. De KMar reserves zijn alleen breder opgeleid en goed toepasbaar op de KMar specifieke taken. Het gaat niet om het etiketje, maar om de inhoud. Bovendien hebben de brigades de Natres hard genoeg nodig, en om alleen vanwege het etiketje een slechte verandering van de bedrijfsvoering te bewerkstelligen...
ik maak de keuze juist om de inhoud...en om organisatorische, politieke en staatsrechtelijke aspecten. Dus niks etiketje. Ik schets een beeld van situatie in 2030 in een bredere opzet. Brigades behouden dus hun eigen reserve. 

Oorlogsvis

Citaat van: Enforcer op 05/04/2015 | 11:24 uur
De KMar heeft al reserve, dus die hoef je alleen maar uit te breiden....
wij hebben bij Defensie meer KMAR dan infantarie....beetje krom toch ?