Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 12/03/2024 | 16:08 uurVoor de Troop transport zal een alternatief gezocht moeten worden maar zoals huzaar al aangaf misschien moet dat in een gepantserde variant gezocht worden i.v.m. de huidige dreiging.


De Franse Serval zou geschikt kunnen zijn voor die rol.

Parera

Citaat van: Ace1 op 12/03/2024 | 16:30 uurVolgens mij hebben de Fransen een eigen versie van de G klasse?

https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_P4#P4_VPS


En voor de Unimog hebben ze ook een tegenhanger.

https://en.wikipedia.org/wiki/ACMAT

Ja, maar beide zijn geen moderne tegenhangers.

Ace1

Citaat van: Parera op 12/03/2024 | 11:33 uurMaar de Franse hebben niet echt dit soort voertuigen in gebruik.

Daarnaast is de annaconda & Eurocargo zijn prima voertuigen voor de carib maar nauwelijks geschikt voor gevechts omstandigheden.

De Vector is een prima voertuig, een ander alternatief zou nog de nieuwe MB zijn voor 11 lmb en de Duitsers; de caracal. De laatste zal goedkoper zijn maar ook minde capabel.

De combinatie vector en mammoth is prima.


Volgens mij hebben de Fransen een eigen versie van de G klasse?

https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_P4#P4_VPS


En voor de Unimog hebben ze ook een tegenhanger.

https://en.wikipedia.org/wiki/ACMAT

Parera

#573
Citaat van: Kevon op 12/03/2024 | 12:39 uurWaarom bestel je dan in vredesnaam 2 grote projecten bij hun? De eerste ging al niet goed, dan ga je toch niet nog een keer zoiets doen aldaar?

Omdat Jankel twee keer de goedkoopste was en tsja daar koos men voor. :silent:

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 11:47 uurDe Belgen hebben met hun Jankel Unimog LTTV wel een zwaardere gewichtsklasse kwa voertuig, maar een Mammoth zou dan daarvoor (al is die lichter) een optie zijn.

https://www.jankel.com/wp-content/uploads/2021/05/A4-Spec-Sheet-JKL-LTTV.pdf
https://www.jankel.com/products/tactical-military-vehicles/light-tactical-transport-vehicle-lttv/


Even een kleine vergelijking tussen de LTTV & Mammoth

Jankel LTTV
Weight (GVW) 11,990 kg
Payload*  3000 kg+
Length 6500 mm
Width 2490 mm
Height 3500 mm
Range  850 km
Fuel tank capacity 180 litres
Max speed 110 km/h**
Air transportability C130 (opgevouwen), A400, C17, CH47 underslung zonder missiemodule

** niet bevestigd, op basis van standaard unimog

Defenture Mammoth
Weight (GVW) 8800 kg
Payload*  3500 kg
Length 5650 mm
Width 2100 mm
Height 2260 mm
Range  800 km
Fuel tank capacity 164 litres
Max speed 110 km/h
Air transportability C130, A400, C17, CH47 underslung

*Payload depends on specifi c customer requirements/confi gurations.

In theorie zouden alle Foxen vervangen kunnen worden door vector's. De 8 ambulance modules van de Wolf (unimog) kunnen vervangen worden door vector / GRF ambulance.  De 24 logistieke varianten kunnen worden vervangen door de Mammoth. Voor de Troop transport zal een alternatief gezocht moeten worden maar zoals huzaar al aangaf misschien moet dat in een gepantserde variant gezocht worden i.v.m. de huidige dreiging.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 12:27 uurEr zijn genoeg bedrijven die iets met een unimog kunnen doen. Ik vraag me alleen af of de tijd dit soort concepten niet heeft ingehaald.

Veel te kwetsbaar, veel te opvallend, groot,  hoog en ongepantserd. In principe niets meer dan een mobiele taxi. Totaal ongeschikt voor operaties in Oost Europa en met het oog op drones en loitering ammo die ook haatbaarden in Afrika tegenwoordig hebben niet heel praktisch.


"Hij stelt tegelijk dat er een opportuniteit in schuil gaat: "Met de huidige geopolitieke ontwikkelingen lijkt het niet zeker of dat concept, dat dateert van voor de inval van Oekraïne, niet herzien moet worden." De special forces zelf zouden al proberen zwaardere en beter bepantserde voertuigen aan te kopen, om ook operaties te kunnen uitvoeren in het zwaardere geweldsspectrum."

Stoonbrace

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 11:26 uuraan de andere kant is de Belgische landmacht nu op Frankrijk gericht kwa aanschaf van de voertuigen.


Het is echt belangrijk dat jullie begrijpen dat enkel de gemotoriseerde brigade op Frankrijk gericht is terwijl het Special Operations Regiment nauw samenwerkt met Nederland en Denemarken.

Kevon

Citaat van: Parera op 11/03/2024 | 16:14 uur"Jankel was het slechtste, meest chaotische bedrijf waar ik ooit mee werkte. Ze beloofden veel, maar hadden eigenlijk niet de competentie om dat ook waar te maken", vertelt een anonieme bron bij Defensie.

Waarom bestel je dan in vredesnaam 2 grote projecten bij hun? De eerste ging al niet goed, dan ga je toch niet nog een keer zoiets doen aldaar?
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Huzaar1

Er zijn genoeg bedrijven die iets met een unimog kunnen doen. Ik vraag me alleen af of de tijd dit soort concepten niet heeft ingehaald.

Veel te kwetsbaar, veel te opvallend, groot,  hoog en ongepantserd. In principe niets meer dan een mobiele taxi. Totaal ongeschikt voor operaties in Oost Europa en met het oog op drones en loitering ammo die ook haatbaarden in Afrika tegenwoordig hebben niet heel praktisch.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

De Belgen hebben met hun Jankel Unimog LTTV wel een zwaardere gewichtsklasse kwa voertuig, maar een Mammoth zou dan daarvoor (al is die lichter) een optie zijn.

https://www.jankel.com/wp-content/uploads/2021/05/A4-Spec-Sheet-JKL-LTTV.pdf
https://www.jankel.com/products/tactical-military-vehicles/light-tactical-transport-vehicle-lttv/



Parera

#567
Citaat van: Harald link=msg=505184=1710239164aan de andere kant is de Belgische landmacht nu op Frankrijk gericht kwa aanschaf van de voertuigen.


Maar de Franse hebben niet echt dit soort voertuigen in gebruik.

Daarnaast is de annaconda & Eurocargo zijn prima voertuigen voor de carib maar nauwelijks geschikt voor gevechts omstandigheden.

De Vector is een prima voertuig, een ander alternatief zou nog de nieuwe MB zijn voor 11 lmb en de Duitsers; de caracal. De laatste zal goedkoper zijn maar ook minde capabel.

De combinatie vector en mammoth is prima.

Harald

Citaat van: Stoonbrace op 12/03/2024 | 10:56 uurPlease do, het is naar die voertuigen dat ze willen gaan.

Ok, dan zou je ook nog kunnen overwegen het nog verder door te voeren en eventueel voor een combi te gaan van ;

- GRF Vector ( mee te nemen in Chinook )      https://www.defenture.com/grf/
- Mammoth ( zwaardere versie van GRF )      https://www.defenture.com/mammoth/
- DMV Anaconda    https://www.dutchdefencepress.com/anaconda-sof/
of een flinke gepantserde Manticore  https://dmv4x4.com/product-range/manitcore/

eventueel zou je in plaats van de Jankel Unimog een doorontwikkeling op basis van een DMV Eurocargo 4x4
   https://dmv4x4.com/product-range/eurocargo-4x4/


aan de andere kant is de Belgische landmacht nu op Frankrijk gericht kwa aanschaf van de voertuigen.

Parera

#565
Citaat van: Stoonbrace op 12/03/2024 | 10:56 uurPlease do, het is naar die voertuigen dat ze willen gaan.

Wil de Belgische SOF dit of de twitter/ X community  ?

Is er al iets bekend over de gevolgen voor de beide voertuigen? Fox & Wolf
Persoonlijk ben ik wel voor een door Defenture ontwikkelde 4x4 truck zoals de Wolf, ook prima voor de NLD SOF (eventueel 11 LMB), al lijkt het er op dat de Mammoth in ontwikkeling voor Duitsland grotendeels kan voldoen voor de SOF taken. De overige taken zullen anders moeten worden ingevuld, maar daar kan Defenture ook een prachtig platform voor ontwikkelen.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 11/03/2024 | 16:14 uurMisschien wil onze krijgsmacht wel te hulp schieten en enkele Vector's uit eigen opdracht overdragen  :silent:


Please do, het is naar die voertuigen dat ze willen gaan.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 11/03/2024 | 18:36 uurWaarom gebruiken ze daar niet het woord baan?

Dat gebruiken ze wel, alleen betekend het dan de (openbare) weg  ;)

Huzaar1

Jopje hier, jopje daar, anders staat er wel een jopje in NL klaar.

Waarom gebruiken ze daar niet het woord baan?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"