Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

KapiteinRob

Citaat van: Nikehercules op 11/01/2012 | 00:37 uur
Dat gaat me naar ik inschat niet lukken. Wellicht heb ik je posts van toen verkeerd geïnterpreteerd maar vond je het een goed besluit dan?

Ik zou niet weten wat ik er op tegen heb gehad. Ik heb alleen regelmatig gesteld dat de tanks in Bosnie weinig te doen hebben gehad nadat ze er uiteindelijk heen gestuurd werden. Ze hadden natuurlijk al meegemoeten toen we er heen gingen. Die "Ter Beek bewapening" was natuurlijk een lachertje.....

Citaat van: Nikehercules op 11/01/2012 | 00:37 uur
Zo ja blijf ik het vreemd vinden dat je tegelijkertijd volhoud dat tanks voor vredesmissies niet nodig zouden zijn.

Deze algemene stelling heb ik nooit gebezigd. Wat ik wel frequent heb gezegd is dat de praktijk van de afgelopen jaren (op die paar maanden Bosnie na) heeft uitgewezen dat er uberhaupt geen tanks mee op uitzending zijn geweest. Blijkbaar vond de legerleiding het niet nodig of trok geen conclusies als zij dat wel had gewild maar een dergelijk advies niet werd overgenomen door de politiek. En voornoemde praktijk heeft (achteraf) voor zover ik dat kan beoordelen gelijk gehad. Desalniettemin vind ik dat als je van alles in je garage hebt staan, je op een missie waar twijfel over het meenemen van tanks bestaat, ze wel mee moet nemen. Maar ja, hypothetisch geklets, want we hebben ze niet meer.

Oorlogsvis

Ja joh, het is gewoon een slecht programma en ze lullen maar wat volgens jou..............ga het maar goedpraten dat we geen Tanks /artillerie en MLRS hebben.
Feit is dat de US DEZE DINGEN ALLEMAAL WEL HEBBEN EN HET NUT ERVAN INZIEN.

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 11/01/2012 | 11:09 uur
Citaat van: Chrisis op 11/01/2012 | 10:24 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 11/01/2012 | 10:10 uur
Zat gisteravond nog even discovery te kijken, de aflevering "hard metal" ofzoiets.....van de tien top wapens hadden wij er nog maar een van...16 pantserhouwitzers......

Het formidabele systeem de TANK hebben wij weggedaan, en ook het MLRS is verdwenen. Wat een fantastisch wapen is het MLRS toch !
dat was het beste wapen voor ondersteuning...samen met de excalibur granaat van 155mm.....beschikken wij over deze granaten ?

Een deskundige was aan het woord en zij dat de infantarie niet gaat vechten zonder artillerie....nou..dan mogen ze hier nog wel weer even terug naar de KMA.
De M777 houwitzer...een erg handig en licht kanon ook nog door de lucht te verplaatsen..iets voor het korps mariniers en LuchtMobiel ?

Met het afschaffen van de Tanks en feitelijk ook onze artillerie/mortiers en AT-cap heeft Nederland wel een heel andere visie dan de Amerikanen en Israeli's.

Je moet zulke tv programma's niet helemaal letterlijk nemen. Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. Die M777 die je aanhaalt, is vreemd genoeg niet het kanon met het langste bereik bijvoorbeeld, er zijn alternatieven die veel beter zijn. Zuid-Afrika levert tot nu toe de kanons met het meeste bereik.

je moet het eigenlijk zien als een soort reklame filmpje.
Ben ik niet helemaal met je eens...

zo zit het wel.. vooral met Discovery programma's.
Fantastisch voorbeeld is een Top ten tanks programma.... exact hetzelfde programma, enkel andere presentator omdat : 1 amerikaans ander Europees.

totaal andere uitslag. Daarnaast zijn van deze wapensystemen zaken belangrijk welke helemaal niet worden belicht zoals waarnemingsmiddelen etc. Bij die programma's tellen zaken welke echt niet het meest belangrijk zijn, zoals kaliber e.d
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Chrisis op 11/01/2012 | 10:24 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 11/01/2012 | 10:10 uur
Zat gisteravond nog even discovery te kijken, de aflevering "hard metal" ofzoiets.....van de tien top wapens hadden wij er nog maar een van...16 pantserhouwitzers......

Het formidabele systeem de TANK hebben wij weggedaan, en ook het MLRS is verdwenen. Wat een fantastisch wapen is het MLRS toch !
dat was het beste wapen voor ondersteuning...samen met de excalibur granaat van 155mm.....beschikken wij over deze granaten ?

Een deskundige was aan het woord en zij dat de infantarie niet gaat vechten zonder artillerie....nou..dan mogen ze hier nog wel weer even terug naar de KMA.
De M777 houwitzer...een erg handig en licht kanon ook nog door de lucht te verplaatsen..iets voor het korps mariniers en LuchtMobiel ?

Met het afschaffen van de Tanks en feitelijk ook onze artillerie/mortiers en AT-cap heeft Nederland wel een heel andere visie dan de Amerikanen en Israeli's.

Je moet zulke tv programma's niet helemaal letterlijk nemen. Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. Die M777 die je aanhaalt, is vreemd genoeg niet het kanon met het langste bereik bijvoorbeeld, er zijn alternatieven die veel beter zijn. Zuid-Afrika levert tot nu toe de kanons met het meeste bereik.

je moet het eigenlijk zien als een soort reklame filmpje.
Ben ik niet helemaal met je eens...

Chrisis

Citaat van: Oorlogsvis op 11/01/2012 | 10:10 uur
Zat gisteravond nog even discovery te kijken, de aflevering "hard metal" ofzoiets.....van de tien top wapens hadden wij er nog maar een van...16 pantserhouwitzers......

Het formidabele systeem de TANK hebben wij weggedaan, en ook het MLRS is verdwenen. Wat een fantastisch wapen is het MLRS toch !
dat was het beste wapen voor ondersteuning...samen met de excalibur granaat van 155mm.....beschikken wij over deze granaten ?

Een deskundige was aan het woord en zij dat de infantarie niet gaat vechten zonder artillerie....nou..dan mogen ze hier nog wel weer even terug naar de KMA.
De M777 houwitzer...een erg handig en licht kanon ook nog door de lucht te verplaatsen..iets voor het korps mariniers en LuchtMobiel ?

Met het afschaffen van de Tanks en feitelijk ook onze artillerie/mortiers en AT-cap heeft Nederland wel een heel andere visie dan de Amerikanen en Israeli's.

Je moet zulke tv programma's niet helemaal letterlijk nemen. Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. Die M777 die je aanhaalt, is vreemd genoeg niet het kanon met het langste bereik bijvoorbeeld, er zijn alternatieven die veel beter zijn. Zuid-Afrika levert tot nu toe de kanons met het meeste bereik.

je moet het eigenlijk zien als een soort reklame filmpje.

Chrisis

Citaat van: Mourning op 10/01/2012 | 22:54 uur
De mobiele AT-capaciteit is in ieder geval NAAST de afschaffing van de zware cavalerie (de Leopards) met 50% (!!!) verminderd! Daarnaast is de aanwezige mortier en artillerie capaciteit op dit moment te TRIEST voor woorden in kwantiteit, maar dat zal wel weer aan mij liggen ofzo ...  :dead:

Tja en dat was me al een kracht he? de Fennek MRAT taxi.........met een Spike rakket met een relatief kort bereik van max 2500 meter.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 11/01/2012 | 10:10 uur
Met het afschaffen van de Tanks en feitelijk ook onze artillerie/mortiers en AT-cap heeft Nederland wel een heel andere visie dan de Amerikanen en Israeli's.

Maar... wij zijn ervaringsdeskundige.... Den Haag heeft immers besloten oorlog zo iets is van het vorige millennium.  :sick:

Oorlogsvis

Zat gisteravond nog even discovery te kijken, de aflevering "hard metal" ofzoiets.....van de tien top wapens hadden wij er nog maar een van...16 pantserhouwitzers......

Het formidabele systeem de TANK hebben wij weggedaan, en ook het MLRS is verdwenen. Wat een fantastisch wapen is het MLRS toch !
dat was het beste wapen voor ondersteuning...samen met de excalibur granaat van 155mm.....beschikken wij over deze granaten ?

Een deskundige was aan het woord en zij dat de infantarie niet gaat vechten zonder artillerie....nou..dan mogen ze hier nog wel weer even terug naar de KMA.
De M777 houwitzer...een erg handig en licht kanon ook nog door de lucht te verplaatsen..iets voor het korps mariniers en LuchtMobiel ?

Met het afschaffen van de Tanks en feitelijk ook onze artillerie/mortiers en AT-cap heeft Nederland wel een heel andere visie dan de Amerikanen en Israeli's.

Nikehercules

Citaat van: Mourning op 10/01/2012 | 22:54 uur
De mobiele AT-capaciteit is in ieder geval NAAST de afschaffing van de zware cavalerie (de Leopards) met 50% (!!!) verminderd!

Tja, tanks afschaffen omdat er geen gevaar meer is voor tanks om vervolgens de AT capaciteit te handhaven voor diezelfde tanks is politiek natuurlijk niet te verkopen....

Nikehercules

#464
Citaat van: Kapitein Rob op 31/12/2011 | 09:40 uur
Ik daag je uit een citaat van mij te vinden waarin ik stel dat de uitzending van desbetreffende tanks (we praten hier over Bosnie na het Srebrenica-debacle) een slecht besluit was.  ;)

Dat gaat me naar ik inschat niet lukken. Wellicht heb ik je posts van toen verkeerd geïnterpreteerd maar vond je het een goed besluit dan?

Zo ja blijf ik het vreemd vinden dat je tegelijkertijd volhoud dat tanks voor vredesmissies niet nodig zouden zijn.

Mourning

De mobiele AT-capaciteit is in ieder geval NAAST de afschaffing van de zware cavalerie (de Leopards) met 50% (!!!) verminderd! Daarnaast is de aanwezige mortier en artillerie capaciteit op dit moment te TRIEST voor woorden in kwantiteit, maar dat zal wel weer aan mij liggen ofzo ...  :dead:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ZitStuk

Citaat van: Oorlogsvis op 10/01/2012 | 14:07 uur

wij hebben namelijk na de Apache helemaal niets meer over om vuursteun te geven aan de grondtroepen.

En waar zijn de mortieren en de anti tank pelotons/ D compagnieen gebleven?

De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

Oorlogsvis

Citaat van: VandeWiel op 30/12/2011 | 22:40 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 30/12/2011 | 22:20 uur
Ik meen ook een keer gelezen te hebben dat de IDF zweert bij gemechaniseerde eenheden Tanks/IFV's omdat dat ook veel goedkoper en effectiever zou  zijn dan zwaar te leunen op het luchtwapen. Volgens mij kan je ook een APACHE niet zomaar kan  inzetten omdat die veel kwetsbaarder zullen zijn voor viijandelijk vuur dan Tanks gecombineerd met bijvoorbeeld CV90'S.

De IDF beweegt zich natuurlijk in een heel andere regio en als je het over 2000 tanks hebt plus flinke aantallen bij tegenstanders, dan heb je het over een heel andere situatie. De IDF kan het zich niet veroorloven dat Apaches een dag niet kunnen vliegen vanwege het weer. En uiteindelijk blijft het beste wapen tegen tanks de tank als je 100% inzetbaarheid wil hebben.

Voor de rest is de tank ook nog zeer geschikt voor inzet in meer burgerlijke gebieden zoals GAZA. Maar natuurlijk heeft Israel politiek ook heel andere grenzen dan Nederland...
Wij kunnen het ons dan wel verooloven als de Apaches niet kunnen vliegen vanwege het weer of te zwaar vuur vanaf de grond ?
wij hebben namelijk na de Apache helemaal niets meer over om vuursteun te geven aan de grondtroepen.

Master Mack

Weet je wat nou zo jammer is. We praten hier over het stilzetten van de MBT,s want ze staan nog steeds vermeld op de site van de KL als stilgezet. En wat gaan mensen van andere krijgsmachtdelen dan weer doen blaten over het feit dat ze vinden dat de KL onder de KM of de KM onder de KL of de KLU onder de KM... mensen wordt toch eens wakker met dit soort gezeur helpen we de krijgsmacht in zijn geheel het graf in. We moeten samen optrekken met de CDS voorop. Hoe je het ook wend of keert we hebben gewoon een klein aantal LEO 2's nodig ik zeg 16 behouden en net als de vuursteun in een poule onderbrengen. En ja de marine heeft een tweede JSS nodig om het zware materiaal van de KL te kunnen vervoeren. Verkoop de twee M fregatten en bouw vier compacte versie's hiervan zodat het totaal weer op twaalf komt .De 2 mariniersbataljons onderbrengen in één brigade met het KCT en dit moet dan minimaal ter grote van een bataljon worden gebracht. zodat de KL weer drie volwaardige brigades op de mat kan brengen en 1 bataljon aan de West kan leveren. De luchtmacht moet het gevechtsvliegtuig krijgen wat ze nodig heeft of wat de politiek haar wil geven zeg een stuk of 50 maar belangrijker minder verschillende Heli type's en meer chinooks. Mensen onze strijd is niet tegen elkaar maar met elkaar onze samenleving overtuigen van het nut en de noodzaak van een goede krijgsmacht voor een onzekere toekomst en daar horen gewoon een aantal MBT's bij. De beste wensen en 16 LEO2's voor 2012. :mad:

KapiteinRob

Citaat van: Nikehercules op 31/12/2011 | 01:15 uur
Als er dan later wel tanks mee gestuurd worden die niet veel te doen hadden wil dat niet zeggen dat het besluit slecht was.

Ik daag je uit een citaat van mij te vinden waarin ik stel dat de uitzending van desbetreffende tanks (we praten hier over Bosnie na het Srebrenica-debacle) een slecht besluit was.  ;)