De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 18/01/2021 | 19:14 uur
Ja hoor. Bij de buren wordt het gebruikt maar in beperkte mate. Zoals aangegeven binnen de NAVO een zeer unieke maar nodige harde capaciteit.

Idd, loitering munition is wat we in de toekomst gaan beschouwen als de Willys Jeep, bazooka of AK-47 van vandaag. Het is de missing link tussen combat drones/vliegtuigen en artillerie. Goeie zaak dat het aangeschaft wordt.

Parera

#1453
Citaat van: Tempest technican op 18/01/2021 | 19:42 uur
Wat voor Loitering munition systeem zouden we moeten denken? Hoe groot zou zo'n systeem mogen zijn als het dient te worden gebruikt voor de 11 Luchtmobiele Brigade en Korps Mariniers.

Beetje zelfde orde grote als de MO-120 RT-61? Zelfde eisen misschien? Vervoer met Chinook enz.

Ik denk dat we voor onze eerste generatie loitering munities inderdaad moeten denken aan het formaat vergelijkbaar met een 120 mm mortier als lanceer platform maar er zijn ook launchers in een kist waarbij je niet 1 maar 6 stuks tegelijkertijd kan afvuren.

Dan spreek ik over de Switchblade 300 en Switchblade 600 van AeroVironment, dit bedrijf levert ook de Wasp, Raven en Puma UAV's voor de landmacht. Het bedrijf heeft ook de Blackwing een kleinere loitering munition in een lanceerbuis vergelijkbaar met een 60 mm mortier dus echt op persoons niveau i.p.v. overkoepelende eenheid. De Blackwing is ook gericht op maritieme inzet o.a. vanaf onderzeeboten en/of oppervlakte schepen.

De Duitsers gebruiken de IAI HAROP.
Infosheets (.pdf)
- Switchblade 300
- Switchblade 600
- Blackwing
- Multipack Launcher
- IAI HAROP

vlincent

Wat voor Loitering munition systeem zouden we moeten denken? Hoe groot zou zo'n systeem mogen zijn als het dient te worden gebruikt voor de 11 Luchtmobiele Brigade en Korps Mariniers.

Beetje zelfde orde grote als de MO-120 RT-61? Zelfde eisen misschien? Vervoer met Chinook enz.

Huzaar1

Citaat van: pz op 18/01/2021 | 18:46 uur
Vraag, loopt NL hiermee voorop ten opzichte buurlanden DLD, UK en Nordics? Ik lees daar weinig tot niets over in de media. Dat is dan wel zeer positief. Ik bedoel de kamikaze drones.

Ja hoor. Bij de buren wordt het gebruikt maar in beperkte mate. Zoals aangegeven binnen de NAVO een zeer unieke maar nodige harde capaciteit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: pz op 18/01/2021 | 18:46 uur
Vraag, loopt NL hiermee voorop ten opzichte buurlanden DLD, UK en Nordics? Ik lees daar weinig tot niets over in de media. Dat is dan wel zeer positief. Ik bedoel de kamikaze drones.

De Duitsers maken al gebruik van de IAI Harop en de Polen gebruiken de WB Electronics Warmate en dan heb je nog de Turken die enkele types in gebruik hebben. Ook de Amerikanen beginnen langzaam gebruik te maken van loitering munitions maar voor de rest is het aardig stil binnen de EU/NAVO bondgenoten.

Dit soort munitie heeft zich recentelijk bewezen in het Azerbejan conflict. Het land dat echt voorloopt op dit gebied is Israel, die hebben al een groot arsenaal van dit type munities in gebruik en/of ontwikkeling. Een interessante optie is de Uvision combinatie met MILREM UGV's.

Dus hoewel de keuze vrij beperkt is voor de KL is er toch al wel een mooi (schaalbaar) pakket samen te stellen met loitering munitions.

pz

Vraag, loopt NL hiermee voorop ten opzichte buurlanden DLD, UK en Nordics? Ik lees daar weinig tot niets over in de media. Dat is dan wel zeer positief. Ik bedoel de kamikaze drones.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 18/01/2021 | 13:36 uur
Schraalhans is weer keukenmeester, zoals de recente Nederlandse krijgsgeschiedenis ons leert!

Domme sukkel. Enig idee wat de koop inhoud heb je niet. Het is een enorme stap.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Kornet43

Citaat van: Parera op 18/01/2021 | 10:38 uur
A-brief project Licht Indirect Vurend Systeem (LIVS)

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/12/17/kamerbrief-over-de-behoeftestelling-licht-indirect-vurend-systeem-livs



Het LIVS zal bestaan uit meerdere complementaire systemen: nieuwe mortieren en Loitering Munition. Een 20 tal nieuwe 120 mm mortieren (4 + 1 vuur eenheden) + een 4 tal vuur eenheden.
Grote kans dat we kiezen voor de Switchblade, we zijn bekend met de fabrikant en het is verkrijgbaar in een schaalbare launcher van 1 enkele tot een box launcher met 6 switchblades.

Het aantallen zijn natuurlijk om te janken zo weinig maar het is een begin. Nu hopen dat we ook nog een aantal self-propelled mortars krijgen zoals de CV90 Mjölner of Boxer met 120 mm mortier.
Schraalhans is weer keukenmeester, zoals de recente Nederlandse krijgsgeschiedenis ons leert!

Parera

#1445
A-brief project Licht Indirect Vurend Systeem (LIVS)

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/12/17/kamerbrief-over-de-behoeftestelling-licht-indirect-vurend-systeem-livs



Het LIVS zal bestaan uit meerdere complementaire systemen: nieuwe mortieren en Loitering Munition. Een 20 tal nieuwe 120 mm mortieren (4 + 1 vuur eenheden) + een 4 tal vuur eenheden.
Grote kans dat we kiezen voor de Switchblade, we zijn bekend met de fabrikant en het is verkrijgbaar in een schaalbare launcher van 1 enkele tot een box launcher met 6 switchblades.

Het aantallen zijn natuurlijk om te janken zo weinig maar het is een begin. Nu hopen dat we ook nog een aantal self-propelled mortars krijgen zoals de CV90 Mjölner of Boxer met 120 mm mortier.

pz

Nu alleen nog een Btl. Leo2 A7  8)

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 16/01/2021 | 11:57 uur
Hoeveel Buffels hebben jullie nog? Worden ze allemaal geüpgraded?

Yep, allemaal in gebruik en gemoderniseerd. Ook die van de tankbats.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.


Master Mack

Thanks all. Ik hoop op veel mooie berichten voor de hele krijgsmacht he.

Robster

#1440
Citaat van: Stoonbrace op 16/01/2021 | 11:57 uur
Hoeveel Buffels hebben jullie nog? Worden ze allemaal geüpgraded?

25 en ja.

Enne Master Mack,van harte gefeliciteerd.