Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Gestart door Zander, 19/10/2015 | 12:05 uur

Harald

#389
Citaat van: Huzaar1 op 30/03/2022 | 15:55 uur
Ziet er wel zo uit. Zou een welkome toevoeging zijn voor 43mb.

Dan zou een CV90 Skyranger 30 toch een betere oplossing zijn dan op Boxer ?
Daar rijden ze al met de CV90, standaard hetzelfde onderstel

Nu heb ik gelijk weer een aantal vragen die bij me opkomen....  ;)
1) omdat gewicht bij een CV90 minder speelt dan bij een Boxer zou de toren dan ook bijvoorbeeld aan de achterkant ook vergroot kunnen worden voor extra munitievoorraad ? of is alle voorraad intern (meer beschermd)
2) op een tracked onderstel als CV90 is dan een 35mm niet een betere keuze ?  ook meer standaardisatie binnen NL alles 35mm ?

Misschien zijn zulke vragen allang passé .. ?

Voor standaardisatie met Du en 1 systeem, moet je dit natuurlijk niet willen en zal het een 30mm op Boxer worden, denk ik

Parera

Citaat van: Harald op 30/03/2022 | 16:55 uur
Idd... ik dacht dat hij ook aangeboden wordt op een Lynx KF41 onderstel



Dat klopt, vandaar ook mijn vraag wat de (extra) kosten zouden zijn voor de KF41 lynx naast de cv90 te hebben voor de KL. Specifiek voor dit systeem of misschien wel voor 13 licht een optie.

Harald

Citaat van: Thomasen op 30/03/2022 | 16:25 uur
Zou niet misstaan op een CV90 onderstel.
Idd... ik dacht dat hij ook aangeboden wordt op een Lynx KF41 onderstel


Parera

#386
Citaat van: Harald op 30/03/2022 | 15:45 uur


is dit de nieuwe Skyranger 30 toren ?

Deze was te zien tijdens de ceremoniële oplevering van het fabrieksgebouw van Rheinmetall Hungary Zrt op zaterdag 26 maart in het industriepark ZalaZONE (Zalaegerszeg Hongarije)

https://honvedelem.hu/hirek/ujabb-merfoldko-a-hazai-hadiipar-torteneteben.html

Dat is inderdaad de Skyranger 30 toren.

Citaat van: Thomasen op 30/03/2022 | 16:25 uur
Zou niet misstaan op een CV90 onderstel.

Dat misstaat zeker weten niet! Ik vraag me wel af of we moeten (willen) opdraaien voor de integratie van deze toren op een compleet voertuig.  Ik weet niet wat het kost om een toren te integreren op bijvoorbeeld het CV90 onderstel t.o.v. het ''MOTS kopen'' van de Lynx 41 met deze toren. Kosten van integratie en aparte opleidingen, onderhoud e.d. alles bij elkaar meegenomen uiteraard.

Het is duidelijk dat de Duitsers op dit moment kijken naar de Boxer als onderstel voor de Skyranger. Mogelijk gaat dat nu wel veranderen met de huidige situatie.

Huzaar1

Ziet er wel zo uit. Zou een welkome toevoeging zijn voor 43mb.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald



is dit de nieuwe Skyranger 30 toren ?

Deze was te zien tijdens de ceremoniële oplevering van het fabrieksgebouw van Rheinmetall Hungary Zrt op zaterdag 26 maart in het industriepark ZalaZONE (Zalaegerszeg Hongarije)

https://honvedelem.hu/hirek/ujabb-merfoldko-a-hazai-hadiipar-torteneteben.html

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 19/03/2022 | 13:56 uur
Tja, agree to disagree dan maar. Met die 48 exemplaren die bij ons staan kan je prima nog een aantal jaar volmaken tot er nieuwe systemen beschikbaar zijn. Los van de sensoren zie ik niet veel dat beter zal doen dan 35mm airburst. Wij zullen dan waarschijnlijk richting CTA40 RAPIDFire gaan.

Dat is juist het probleem, je kunt het apparaat niet meer instandhouden, de kosten zullen ook hoog zijn en je hebt dan een 40 jaar oud systeem in de gelederen wat een risico vormt doordat het een SIGINT & ELINT kerstboom is.

Cta40 klinkt goed. Maar is belgie daar naar opzoek dan?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Probeerde dat al uit te leggen  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: Ace1 op 19/03/2022 | 14:02 uur
Gewoon het onderstel van de Leopard II eronder zoals de Finnen dat hebben gedaan.



Lijkt meer op de Marksman...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

Citaat van: Stoonbrace op 19/03/2022 | 14:15 uur
Ik heb eens hetzelfde gedaan voor de Leo 1 en ik zat snel aan een peloton maar we moesten dan wel op zoek naar een nieuwe VCHOD.  ;D

Een paar jaar geleden hadden we hier dan op zoek moeten gaan naar een nieuwe C-LAS... (Beulen)... ;D

A.J.

#379
Citaat van: Huzaar1 op 19/03/2022 | 13:47 uur
Dat zegt niet direct zoveel, Roemenië. A.j heeft op prtl gezeten. Kan je vertellen dat het systeem toch wel aan updates toe is. Rheinmetall ondersteunt de leopard1 niet meer. Dat is een van de redenen geweest destijds bij jullie om helemaal van het leopard afscheid te nemen. Ik geloof dat de wereldwijde left over voorraad groot genoeg is voor roemenie om hun gepards rond te kunnen komen. Uiteraard heeft het systeem nog aardig wat waarde omdat er een gigantisch gat is in de NAVO op dit gebied, maar maakt het niet direct de moeite gepards in dienst te gaan nemen.

Klopt, het is jammer zoals ik hierboven ook al zei dat de Belgen destijds uit het KWS project gestapt zijn want dat zou toen echt wel een grote verbetering gaan worden. De grootste verbetering zou de optronische sensor worden zodat het systeem passief zou gaan opereren, want de radar is natuurlijk op tientallen kilometers al uit te peilen met de moderne middelen. Maar dat is er helaas nooit van gekomen. Wat er uiteindelijk gebeurd is is dat de rekenaar digitaal is geworden en er een peppie beeldscherm in is gezet (waar ik weinig mee kon  ;D )... En verder andere munitie (FAPDS) om het bereik te vergroten... Dat bleek ook geen succes want het hele wapen werd naar de knoppen geschoten... Een beetje het YPR 25mm Oerlikon verhaal...

Anyway, de PRTL/Cheetah moderniseren heeft nmm weinig nut. Maar dat er weer een (V)SHORAD kanonsysteem in de bewapening terug moet komen lijkt me evident.

Stoonbrace

Citaat van: A.J. op 19/03/2022 | 14:08 uur
Radar en rekenaar.

Daarbij is het nog de eerste serie, die van voor het GWI project. De Belgen zijn er uitgestapt toen we bezig waren met het KWS (Kampfwertsteigerung) project... Toen werd het voor Duitsland en Nederland alleen te duur om daar mee door te gaan en werd het de gevechtswaarde instandhouding ipv verbetering en zijn er allerlei opties geschrapt.

En als ik mijn oude collega's een beetje afga denk ik dat ik net aan een peloton kan vullen met mensen die nog met de PRTL en Cheetah gewerkt hebben... Die moet ik dan wel overal vandaan plukken...  ;D

Ik heb eens hetzelfde gedaan voor de Leo 1 en ik zat snel aan een peloton maar we moesten dan wel op zoek naar een nieuwe VCHOD.  ;D

A.J.

Citaat van: Stoonbrace op 19/03/2022 | 10:40 uur
Het verschil zit in de radar en die moet toch vervangen worden. De B2 was gewoon de Duitse serieproductie.

Radar en rekenaar.

Daarbij is het nog de eerste serie, die van voor het GWI project. De Belgen zijn er uitgestapt toen we bezig waren met het KWS (Kampfwertsteigerung) project... Toen werd het voor Duitsland en Nederland alleen te duur om daar mee door te gaan en werd het de gevechtswaarde instandhouding ipv verbetering en zijn er allerlei opties geschrapt.

En als ik mijn oude collega's een beetje afga denk ik dat ik net aan een peloton kan vullen met mensen die nog met de PRTL en Cheetah gewerkt hebben... Die moet ik dan wel overal vandaan plukken...  ;D

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 19/03/2022 | 13:56 uur
Tja, agree to disagree dan maar. Met die 48 exemplaren die bij ons staan kan je prima nog een aantal jaar volmaken tot er nieuwe systemen beschikbaar zijn. Los van de sensoren zie ik niet veel dat beter zal doen dan 35mm airburst. Wij zullen dan waarschijnlijk richting CTA40 RAPIDFire gaan.

Gewoon het onderstel van de Leopard II eronder zoals de Finnen dat hebben gedaan.


Stoonbrace

#375
Citaat van: Huzaar1 op 19/03/2022 | 13:47 uur
Dat zegt niet direct zoveel, Roemenië. A.j heeft op prtl gezeten. Kan je vertellen dat het systeem toch wel aan updates toe is. Rheinmetall ondersteunt de leopard1 niet meer. Dat is een van de redenen geweest destijds bij jullie om helemaal van het leopard afscheid te nemen. Ik geloof dat de wereldwijde left over voorraad groot genoeg is voor roemenie om hun gepards rond te kunnen komen. Uiteraard heeft het systeem nog aardig wat waarde omdat er een gigantisch gat is in de NAVO op dit gebied, maar maakt het niet direct de moeite gepards in dienst te gaan nemen.

Tja, agree to disagree dan maar. Met die 48 exemplaren die bij ons staan kan je prima nog een aantal jaar volmaken tot er nieuwe systemen beschikbaar zijn. Los van de sensoren zie ik niet veel dat beter zal doen dan 35mm airburst. Wij zullen dan waarschijnlijk richting CTA40 RAPIDFire gaan.