Hoe fit voor AMO Natres?

Gestart door maverick9898, 30/12/2009 | 13:46 uur

Enforcer

Citaat van: Marc66 op 26/06/2012 | 20:38 uur
Natuurlijk is de fysieke gesteldheid belangrijk, nog belangrijker is de mentale gesteldheid. Het fysieke kun je opbouwen of trainen.

Je kunt het ook anders stellen. Als je mentale instelling zo is dat je fysiek al niet door de keuring komt.......

Marc66

Natuurlijk is de fysieke gesteldheid belangrijk, nog belangrijker is de mentale gesteldheid. Het fysieke kun je opbouwen of trainen.

ZitStuk

Citaat van: Oorlogsvis op 12/01/2012 | 18:43 uur
Zo'n fietstest is gewoon pure onzin...in de tweede wereld oorlog hadden we nog troepen te fiets !...nu al lang niet meer.

Meer realistischer zou een looptest op de loopband of een atletiekbaan te zijn, je loopt als soldaat toch ook meer dan dat je fietst dacht ik zo.

Sommige dingen zijn gewoon zo idioot man....hahaha

Misschien een beetje laat maar hier wil ik toch even op reageren.

Fietsen is om het hart onder inspanning te kunnen "bekijken" en aangezien sommige mensen helemaal tot het gaatje "pass out" gaan is het een beetje lullig dat betrokkene head first op de loopband terecht komt en er achter komt dat zijn gezicht mooi is opgeschuurd als hij bijkomt. Niet echt flauwekul dus denk ik.
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

HAskHGP9

Citaat van: Platjes op 12/01/2012 | 16:00 uur
Van mijn SMO. Of maakt dat het juist niet geloofwaardig omdat het via via is? Het verklaart wel erg veel in mijn ogen... Het verklaard de verschillende verhalen, de verschillen in tijden die verschillende personen hebben moeten fietsen en past m.i. ook in een militaire selectie norm??
Ik kan me niet voorstellen dat je op zo'n manier (met de fietstest) de conditie op zich meetbaar kan maken. Je kan hooguit herleiden aan de hand van de HB/M en de snelheid dat iemand een goede conditie heeft, niet of iemand een goed doorzettingsvermogen heeft... En dat valt niet te trainen, conditie wel. Zo scheidt je ook het kaf van de koren want dat is uiteindelijk het hoofddoel van een keuring.

Natuurlijk verklaart jouw verhaal een hoop, maar dat betekent niet dat er geen andere verklaringen zijn. En ik blijf er bij dat er te veel verschillende verhalen de ronde doen, terwijl er niemand zeker weet hoe het echt zit.

Dus gewoon zorgen dat je conditie goed is en niet stoppen tot je van de fiets valt, meer kun je niet doen!  :devil:

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 12/01/2012 | 18:52 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 12/01/2012 | 18:43 uur
Zo'n fietstest is gewoon pure onzin...in de tweede wereld oorlog hadden we nog troepen te fiets !...nu al lang niet meer.

Geeft Den Haag nog 10 jaar en het nieuwe (fiets)peloton is een feit (geen mountainbike want die ogen wellicht te aggresief)   :sick:
;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 12/01/2012 | 18:43 uur
Zo'n fietstest is gewoon pure onzin...in de tweede wereld oorlog hadden we nog troepen te fiets !...nu al lang niet meer.

Geeft Den Haag nog 10 jaar en het nieuwe (fiets)peloton is een feit (geen mountainbike want die ogen wellicht te aggresief)   :sick:

Oorlogsvis

Zo'n fietstest is gewoon pure onzin...in de tweede wereld oorlog hadden we nog troepen te fiets !...nu al lang niet meer.

Meer realistischer zou een looptest op de loopband of een atletiekbaan te zijn, je loopt als soldaat toch ook meer dan dat je fietst dacht ik zo.

Sommige dingen zijn gewoon zo idioot man....hahaha

Platjes

Van mijn SMO. Of maakt dat het juist niet geloofwaardig omdat het via via is? Het verklaart wel erg veel in mijn ogen... Het verklaard de verschillende verhalen, de verschillen in tijden die verschillende personen hebben moeten fietsen en past m.i. ook in een militaire selectie norm??
Ik kan me niet voorstellen dat je op zo'n manier (met de fietstest) de conditie op zich meetbaar kan maken. Je kan hooguit herleiden aan de hand van de HB/M en de snelheid dat iemand een goede conditie heeft, niet of iemand een goed doorzettingsvermogen heeft... En dat valt niet te trainen, conditie wel. Zo scheidt je ook het kaf van de koren want dat is uiteindelijk het hoofddoel van een keuring.
Non Dormit Qui Custodit

HAskHGP9

Hoe weet jij dat allemaal?

Platjes

Ondanks dat er lange tijd niet is gereageerd in dit topic, toch een korte nabrander mbt de fietstest...

De reden waarom er zoveel verschillende verhalen de ronde doen is omdat de ene knaap zichzelf helemaal te pletter moet fietsen voor hij het seintje 'KLAAR' krijgt te horen, terwijl een ander al met een paar minuten mag afsteigen van het ijzeren ros. Het zit m in de combinatie van geslacht, leeftijd en gewicht wat is formule vorm gelijk staat aan een minimaal aantal hartslagen per minuut. Het wordt ook stapsgewijs opgebouwd dat je niet meer dan een gesteld aantal omwentelingen per minuut mag fietsen. Keyword in het hele verhaal is Doorzettingsvermogen, men test niet zozeer je conditie maar meer je doorzettingsvermogen vanaf een (via dat tabel vooraf vastgestelde) bepaald aantal hartslagen per minuut. Feitelijk gezien ben je dus sneller klaar met een poep conditie omdat jke dan sneller aan dat HB/M zal zitten dan wanneer je een goede conditie hebt, mits je dat wel een minimaal aantal minuten vast kan houden...

Als tip geef ik volgende lezers en belangstellenden dus mee: "Bek opt stuur en snot voor de ogen fietsen met de blik op oneindig".
Non Dormit Qui Custodit

HAskHGP9

Je hebt helemaal gelijk! Het beste advies is dus: niemand weet hoe het precies werkt, dus zorg gewoon dat je gezond, fris en fit aan de start staat!

onderofficier

Citaat van: HAskHGP9 op 07/02/2011 | 13:07 uur
Je moet conditioneel echt wel heel erg zwak zijn wil je dat fietstestje niet halen. Als ik zou zakken voor de conditietest voor de NATRES zou ik me meer zorgen maken om m'n gezondheid dan om m'n misgelopen militaire carriére.  8)

Dus, zorg dat je gezond bent, enigzins fit, begin gewoon met fietsen en niet meer stoppen tot je bek op het stuur hangt!  :mad:

De Natres-keuring is geen andere keuring dan de "normale" keuring
De eisen voor de sporttest liggen gelijk voor 17 jarige die bij defensie wil werken of voor een 45 jarige die als Natres aan de slag wil
waarbij er wel gekeken wordt naar het geslacht
In verhouding is dus de sporttest zwaarder voor een 45 jarige dan voor 17 jarige.  Terwijl voor de conditieproef wel leeftijdsverschillen zijn

Citaat van: HAskHGP9 op 07/02/2011 | 13:07 uur

Staar je ook niet blind op een bepaald wattage wat je moet halen, ik heb al tientallen verschillende verhalen over die fietstest gehoord. Allemaal hebben ze het van horen zeggen natuurlijk. De enige die weet hoe het werkt is de arts die de test afneemt.

Jij hebt het ook zeker van horen zeggen dat de arts de test afneemt......................
Deze geeft je wel de uitslag maar de dames en heren die je de plakkertjes op doen zijn keurings-assistenten.

Er is wél een bepaald wattage wat je moet halen  en dat heeft inderdaad te maken met je gewicht
Om dat wattage te halen moet je ook een bepaalde tijd fietsen
(hoe lichter hoe minder wattage maar de som weet ik helaas niet meer net als het aantal minuten)

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Rutger

Citaat van: frankgraave op 23/01/2010 | 18:10 uur
Ik heb net mijn uitnodiging ontvangen voor het psychologisch en geneeskundige onderzoek.. erg spannend allemaal.
Ik heb helaas een beetje problemen met mijn oren, maar ik hoop dat ik er gewoon door kom! Weet iemand heel toevallig iets meer af van het gehoortestje?

Ik miste ook een deel in mijn gehoor, lawaaidoof van het motorrijden, gewoon goedgekeurd.
Je moet natuurlijk niet te veel missen maar perfeect hoeft het niet te zijn.
Rutger

HAskHGP9

Je moet conditioneel echt wel heel erg zwak zijn wil je dat fietstestje niet halen. Als ik zou zakken voor de conditietest voor de NATRES zou ik me meer zorgen maken om m'n gezondheid dan om m'n misgelopen militaire carriére.  8)

Dus: gewoon zorgen dat je regelmatig (bijvoorbeeld 2x per week) wat aan sport doet, als je je per sé voor wilt bereiden op de fietstest zou ik gaan spinnen in de sportschool of gewoon op de fiets tegen de wind in gaan rijden.

Staar je ook niet blind op een bepaald wattage wat je moet halen, ik heb al tientallen verschillende verhalen over die fietstest gehoord. Allemaal hebben ze het van horen zeggen natuurlijk. De enige die weet hoe het werkt is de arts die de test afneemt.

Dus, zorg dat je gezond bent, enigzins fit, begin gewoon met fietsen en niet meer stoppen tot je bek op het stuur hangt!  :mad:

SMI de Boer

Wat weeg je?

Uw SMI houdt niet van gratebale
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend