Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

dudge

Citaat van: jurrien visser op 03/03/2013 | 17:16 uur
Hopelijk worden het er 4 en bedenk dat veel van dit geld in Nederland wordt uitgegeven dus ook oplevert en daarnaast zie ik liever een hoogwaardige ontwikkeling dan voortbordurend op een schip ruim uit de vorige eeuw.

Inderdaad. De SIGMA serie zoals die voor Marocco en Indonesie is/wordt gebouwd, zijn niet echt geschikt om de kern van de NL oppervlakte vloot te vormen, wel had ik er graag 3 gezien ipv de OPV's. Dat had ook extra export kunnen betekenen, bijvoorbeeld naar Oman en Vietnam.

Ik hoop dat de MPF vervanger gaat lijken op de FREMM's of Type 26. Ook hoop ik dat er meer dan twee stuks gebouwd worden, en dat we een aantal (Europese) exportklanten kunnen verwerven.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 03/03/2013 | 17:16 uurHopelijk worden het er 4 en bedenk dat veel van dit geld in Nederland wordt uitgegeven dus ook oplevert en daarnaast zie ik liever een hoogwaardige ontwikkeling dan voortbordurend op een schip ruim uit de vorige eeuw.
Dat hangt er maar net vanaf....of dat "oude" ontwerp al dan niet zijn tijd vooruit was. Ik hoop in ieder geval samenwerking met enkele andere EU lidstaten...en een voldoende groot aantal schepen voor de Nederlandse Marine.

dudge

Citaat van: IPA NG op 03/03/2013 | 17:11 uur
Maar dat is gewoon niet rendabel voor een serie van 2 stuks.

Men geeft straks 700 miljoen per stuk uit een een soort F-125 achtig ding, mark my words.
Ik hoop dat ik er naast zit, echt.

Daar ben ik ook wel eens bang voor. Die F125 is wel echt een enorme mislukking. Het is eigenlijk een grote OPV, welke ruim 10x duurder is dan de onze.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 03/03/2013 | 17:11 uur
Maar dat is gewoon niet rendabel voor een serie van 2 stuks.

Men geeft straks 700 miljoen per stuk uit een een soort F-125 achtig ding, mark my words.
Ik hoop dat ik er naast zit, echt.


Hopelijk worden het er 4 en bedenk dat veel van dit geld in Nederland wordt uitgegeven dus ook oplevert en daarnaast zie ik liever een hoogwaardige ontwikkeling dan voortbordurend op een schip ruim uit de vorige eeuw.

IPA NG

Citaat van: Flyguy op 03/03/2013 | 17:04 uur
De KM heeft liever op maat gemaakt spul dan een modulair ontwerp. Dat heeft nadelen, maar ook veel voordelen.

Maar dat is gewoon niet rendabel voor een serie van 2 stuks.

Men geeft straks 700 miljoen per stuk uit een een soort F-125 achtig ding, mark my words.
Ik hoop dat ik er naast zit, echt.

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Flyguy

De KM heeft liever op maat gemaakt spul dan een modulair ontwerp. Dat heeft nadelen, maar ook veel voordelen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 03/03/2013 | 16:27 uur
Strata ik ga ervan uit dat de SIGMA series qa technologie met hun tijd mee zullen gaan wil Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) in de toekomst nog export orders kunnen verkopen en bouwen.

Voorlopig denk ik ook dat de SIGMA serie wel actueel zal worden gehouden maar dat de KM andere wensen en eisen heeft en op de proppen komt met een nieuwe (wellicht ook export waardige) klassen passend bij de behoefte van de gebruiker tot 2050.

Ace1

Citaat van: Strata op 03/03/2013 | 15:12 uur
De SIGMA series is een export product. In 2020 is de technologie weer een stukje verder dan sigma. Als we in 2020 sigma's bestellen koop je technologie van (meer dan) 10 jaar oud. Zoals bepaalde dingen die de LCF's ook hebben.

Strata ik ga ervan uit dat de SIGMA series qa technologie met hun tijd mee zullen gaan wil Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) in de toekomst nog export orders kunnen verkopen en bouwen.

StrataNL

Citaat van: IPA NG op 03/03/2013 | 13:23 uur
RBS-15's.. Misschien overwegen er nog iets van 4 NSM's op te zetten, die zijn wat lichter en stealth.

RBS15 mk4 wordt ook stealth. Twee verschillende SSM is logistiek beetje moeilijk....

De SIGMA series is een export product. In 2020 is de technologie weer een stukje verder dan sigma. Als we in 2020 sigma's bestellen koop je technologie van (meer dan) 10 jaar oud. Zoals bepaalde dingen die de LCF's ook hebben.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 03/03/2013 | 13:23 uur
Bah wat heb ik een hekel aan die rukkers in Den Helder die steeds het wiel opnieuw moeten uitvinden, net als met die pruts OPV's. Had gewoon een kleine SIGMA gepakt, was je goedkoper uit geweest en had je waarschijnlijk meer mogelijkheden tot upgrades gehad.

Zelfde hier, gewoon een 3500 tot 5000t sigma met een kanon, twee Millenium's, 8 cellen met ESSM, Smart-S mk2, 8 VL-ASROCK's, torpedos's, 8 RBS-15's en goede systemen tegen kleine bootjes. Misschien overwegen er nog iets van 4 NSM's op te zetten, die zijn wat lichter en stealth.

Als de opmerking alleen betrekking zou hebben op de OPV's, dan kan ik het met jou eens zijn maar zeer zeker niet als het gaat om innovatie m.b.t. een MFF vervanger zeker als je bedenkt dat een behoorlijk deel van deze investering rechtstreeks ten goede komt aan de BV Nederland.

IPA NG

Citaat van: Ace1 op 03/03/2013 | 13:04 uur
Een Sigma  fregat van 5100 ton en 139 meter lang zou dus ook kunnen?





De verstandige optie.

Doe er maar 4.


Bah wat heb ik een hekel aan die rukkers in Den Helder die steeds het wiel opnieuw moeten uitvinden, net als met die pruts OPV's. Had gewoon een kleine SIGMA gepakt, was je goedkoper uit geweest en had je waarschijnlijk meer mogelijkheden tot upgrades gehad.

Zelfde hier, gewoon een 3500 tot 5000t sigma met een kanon, twee Millenium's, 8 cellen met ESSM, Smart-S mk2, 8 VL-ASROCK's, torpedos's, 8 RBS-15's en goede systemen tegen kleine bootjes. Misschien overwegen er nog iets van 4 NSM's op te zetten, die zijn wat lichter en stealth.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 03/03/2013 | 13:04 uur
Een Sigma  fregat van 5100 ton en 139 meter lang zou dus ook kunnen?

Ik verwacht geen Sigma of Sigma kloon maar een volledig nieuw ontwerp met een formaat vergelijkbaar met het LCF.

dudge

Citaat van: Flyguy op 03/03/2013 | 12:27 uur
Volgens mij bedoelt Jurrien gewoon dat er in de visie niet staat dat we de lcf's beter kunnen vervangen met 2 multicultiflexiplexiquadpurpose korvetten die later opv's worden, om zo  "nog meer te doen met nog minder". :dead:

Dat zou er niet in moeten staan. Visie is een abstractie niveautje hoger. Een visie wordt op dit forum vaak uitgelegd als een verzameling spullen, maar dat zou er niet in moeten zitten. Wel moet het er direct uit voortvloeien.


Ace1

Een Sigma  fregat van 5100 ton en 139 meter lang zou dus ook kunnen?




jurrien visser (JuVi op Twitter)

#646
Citaat van: Flyguy op 03/03/2013 | 12:27 uur
Volgens mij bedoelt Jurrien gewoon dat er in de visie niet staat dat we de lcf's beter kunnen vervangen met 2 multicultiflexiplexiquadpurpose korvetten die later opv's worden, om zo  "nog meer te doen met nog minder". :dead:

Zo iets!

Logisch zou zijn als er in de nieuwe visie sprake zou zijn van een specialisatie want realisme geeft aan dat er met het huidge budget onvoldoen middelen aanwezig zijn voor 3 goed functionerende KMD's

En wat is meer logisch voor Nederland dan de focus op de marine te verhogen waarbij er een betere bijdrage gedaan kan worden aan zowel Nederland, Europa en de NAVO met als bijkomend voordeel dat men een hoogwaardige Nederlandse industrie steunt waardoor een behoorlijk deel van nieuwe investeringen rechtstreeks terug vloeien naar de rijksbegroting.