Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Huzaar1

Citaat van: andré herc op 09/12/2011 | 19:29 uur
Citaat van: VanBlaricum op 09/12/2011 | 19:01 uur
Citaat van: HermanB op 22/10/2011 | 08:08 uur
Citaat van: jurrien visser op 21/10/2011 | 22:17 uur
Citaat van: Master Mack op 21/10/2011 | 22:02 uur
Ik las een artikel in de krant dat er nog zeker 120 leopard2s in de opslag staan voor verkoop en ook nog steeds 60 Pruttels. Ook zouden er nog een paar 100 andere pantservoertuigen staan. Wie weet is er straks een generaal die de moed heeft om op zijn minst 16 leo's terug te halen. Vier peletons van vier ik ben met alle bezuinigingen snel tevreden. Dit realiseren we met het geld van de verkoop van de Zuiderkruis van de Marine en doe dan ook de Rotterdam in de verkoop dan kan de marine over een jaar of vier een tweede JSS laten bouwen en wij nu voor dat geld onze tanks terug halen.

Troost je met de gedachte... al deze voertuigen blijven in dit economische klimaat nog een hele tijd in de depots... dus wie weet, en is een volgend kabinet weer zo slim om te investeren.
Dream on. Ze zijn weg en blijven weg. De eenheden zijn ontbonden, binnen een paar jaar is de know how verloren en heb je niets meer aan die Leo's.




Niet waar. Juist met inachtneming van een mogelijke terugkeer is er een Kenniscentrum tanks opgericht in Amersfoort, tesamen met behoud enkee tanksvoor wat onduidelijke doeleinden.
om de kennis te behouden. Ben zelf schutter op leo2a6
Het zou niet gek zijn tenminste tussen de 16 en 20 leo2a6 tanks behouden :cute-smile:
Maar ik denk alleen dat de Generaal die dat voor elkaar krijgt nog gevonden moet worden :mad:

Dat gaat voorlopig niet gebeuren. Het is meer om de kennis te behouden mogen ze ooit terugkeren. Ik weet niet hoe het zit met reactivatie van tankbats. Dat is een politiek gebeuren denk ik, ik zie eerder herindeling bij painf bats. het kennis centrum is er ook om te zorgen dat kennis behouden blijft met betrekking op bestrijden van tanks, en het werken met ze.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

andré herc

Citaat van: VanBlaricum op 09/12/2011 | 19:01 uur
Citaat van: HermanB op 22/10/2011 | 08:08 uur
Citaat van: jurrien visser op 21/10/2011 | 22:17 uur
Citaat van: Master Mack op 21/10/2011 | 22:02 uur
Ik las een artikel in de krant dat er nog zeker 120 leopard2s in de opslag staan voor verkoop en ook nog steeds 60 Pruttels. Ook zouden er nog een paar 100 andere pantservoertuigen staan. Wie weet is er straks een generaal die de moed heeft om op zijn minst 16 leo's terug te halen. Vier peletons van vier ik ben met alle bezuinigingen snel tevreden. Dit realiseren we met het geld van de verkoop van de Zuiderkruis van de Marine en doe dan ook de Rotterdam in de verkoop dan kan de marine over een jaar of vier een tweede JSS laten bouwen en wij nu voor dat geld onze tanks terug halen.

Troost je met de gedachte... al deze voertuigen blijven in dit economische klimaat nog een hele tijd in de depots... dus wie weet, en is een volgend kabinet weer zo slim om te investeren.
Dream on. Ze zijn weg en blijven weg. De eenheden zijn ontbonden, binnen een paar jaar is de know how verloren en heb je niets meer aan die Leo's.


Niet waar. Juist met inachtneming van een mogelijke terugkeer is er een Kenniscentrum tanks opgericht in Amersfoort, tesamen met behoud enkee tanksvoor wat onduidelijke doeleinden.
om de kennis te behouden. Ben zelf schutter op leo2a6
Het zou niet gek zijn tenminste tussen de 16 en 20 leo2a6 tanks behouden :cute-smile:
Maar ik denk alleen dat de Generaal die dat voor elkaar krijgt nog gevonden moet worden :mad:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Huzaar1

Citaat van: HermanB op 22/10/2011 | 08:08 uur
Citaat van: jurrien visser op 21/10/2011 | 22:17 uur
Citaat van: Master Mack op 21/10/2011 | 22:02 uur
Ik las een artikel in de krant dat er nog zeker 120 leopard2s in de opslag staan voor verkoop en ook nog steeds 60 Pruttels. Ook zouden er nog een paar 100 andere pantservoertuigen staan. Wie weet is er straks een generaal die de moed heeft om op zijn minst 16 leo's terug te halen. Vier peletons van vier ik ben met alle bezuinigingen snel tevreden. Dit realiseren we met het geld van de verkoop van de Zuiderkruis van de Marine en doe dan ook de Rotterdam in de verkoop dan kan de marine over een jaar of vier een tweede JSS laten bouwen en wij nu voor dat geld onze tanks terug halen.

Troost je met de gedachte... al deze voertuigen blijven in dit economische klimaat nog een hele tijd in de depots... dus wie weet, en is een volgend kabinet weer zo slim om te investeren.
Dream on. Ze zijn weg en blijven weg. De eenheden zijn ontbonden, binnen een paar jaar is de know how verloren en heb je niets meer aan die Leo's.


Niet waar. Juist met inachtneming van een mogelijke terugkeer is er een Kenniscentrum tanks opgericht in Amersfoort, tesamen met behoud enkee tanksvoor wat onduidelijke doeleinden.
om de kennis te behouden. Ben zelf schutter op leo2a6
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 05/12/2011 | 14:18 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 05/12/2011 | 13:46 uur
Nederland onderschat al vanaf de 1ste wereldoorlog de hele situatie...in de 1ste bleven we er heel achterbaks buiten....we staken geen hulpende hand uit naar onze Nederlandssprekende Belgen omdat we bang waren voor de Duitsers...en in de 2de WO...tsja ...toen dachten we er buiten te blijven...met zo'n gevaarlijke gek als Hitler als buurman. We hadden toen ook al een belachelijk slecht uitgerust leger met nog veel troep van meer dan 80 jaar oud om ons te verdedigen.
En nu maken we gewoon weer doodleuk dezelfde fout, door de hele krijgsmacht te kortwieken en te ontdoen van zijn Tanks, mortieren, en pantserhouwitzers (die 16 die we nog hebben zijn symbolisch)...en het klopt..hier in Europa zou het zo maar weer eens fout kunnen gaan...en dan hebben we weer niets.

Dan zullen we ons (uitzonderingen uitgesloten) klakkeloos onderwerpen... toch?  :'(
Ja we zullen ons gewoon moeten overgeven...anders gaan onze monumenten kapot, wij hebben niet de mentaliteit zoals de russen die bij Stalingrad hadden...want zo hadden wij Rotterdam ook kunnen verdedigen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 05/12/2011 | 13:46 uur
Nederland onderschat al vanaf de 1ste wereldoorlog de hele situatie...in de 1ste bleven we er heel achterbaks buiten....we staken geen hulpende hand uit naar onze Nederlandssprekende Belgen omdat we bang waren voor de Duitsers...en in de 2de WO...tsja ...toen dachten we er buiten te blijven...met zo'n gevaarlijke gek als Hitler als buurman. We hadden toen ook al een belachelijk slecht uitgerust leger met nog veel troep van meer dan 80 jaar oud om ons te verdedigen.
En nu maken we gewoon weer doodleuk dezelfde fout, door de hele krijgsmacht te kortwieken en te ontdoen van zijn Tanks, mortieren, en pantserhouwitzers (die 16 die we nog hebben zijn symbolisch)...en het klopt..hier in Europa zou het zo maar weer eens fout kunnen gaan...en dan hebben we weer niets.

Dan zullen we ons (uitzonderingen uitgesloten) klakkeloos onderwerpen... toch?  :'(

Nikehercules

Citaat van: Oorlogsvis op 05/12/2011 | 13:46 uur
(die 16 die we nog hebben zijn symbolisch)

Dat zijn ze dus niet. Die 16 stuks garanderen het behoud van expertise, bieden de mogelijkheid op te schalen wanneer nodig, en je houd capaciteit voor expeditionaire inzet.

Ik zou willen dat er een dergelijke constructie voor de leopards was verzonnen.

Oorlogsvis

Nederland onderschat al vanaf de 1ste wereldoorlog de hele situatie...in de 1ste bleven we er heel achterbaks buiten....we staken geen hulpende hand uit naar onze Nederlandssprekende Belgen omdat we bang waren voor de Duitsers...en in de 2de WO...tsja ...toen dachten we er buiten te blijven...met zo'n gevaarlijke gek als Hitler als buurman. We hadden toen ook al een belachelijk slecht uitgerust leger met nog veel troep van meer dan 80 jaar oud om ons te verdedigen.
En nu maken we gewoon weer doodleuk dezelfde fout, door de hele krijgsmacht te kortwieken en te ontdoen van zijn Tanks, mortieren, en pantserhouwitzers (die 16 die we nog hebben zijn symbolisch)...en het klopt..hier in Europa zou het zo maar weer eens fout kunnen gaan...en dan hebben we weer niets.

VandeWiel

Citaat van: Ros op 05/12/2011 | 12:25 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 05/12/2011 | 10:58 uur
(ik hoef geen reacties dat Duitsland ons  nooit meer zou aanvallen dat weet ik namelijk ook wel...het is een voorbeeld) :devil:

Bedenk een land die voor ons een bedreiging is en die het rechtvaardigd om "50/45" tanks voor het verdedigen van Nederland in de schuur te hebben staan ?. Toen wij nog Leopards actief hadden waren die ook al niet bestemd voor inzet in Nederland.

Laatste weken flink in het nieuws, het scenario voor het opsplitsen van de Euro, Belgie valt uiteindelijke uiteen vanwege de oneerlijke verdeling van gelden tussen Noord/ Zuid Belgie, Walen grijpen naar de wapens en we willen de zuidergrenzen stevig bewaken? Dan zijn tanks in ieder geval ter overtuiging nog wel behoorlijk zinvol. Ik vind dat geen ongeloofwaardig scenario meer wanneer dit in combinatie met een diepe andere crisis gaande is.

Franse minister Juppé waarschuwde afgelopen week nog voor oorlog in Europa. Nu is dat natuurlijk op dit moment niet geloofwaardig, maar een leger heb je ook voor scenario's die op dit moment niet geloofwaardig lijken. Anders kun je meteen pas echt flink gaan bezuinigen.

Ros

Citaat van: Oorlogsvis op 05/12/2011 | 10:58 uur
(ik hoef geen reacties dat Duitsland ons  nooit meer zou aanvallen dat weet ik namelijk ook wel...het is een voorbeeld) :devil:

Bedenk een land die voor ons een bedreiging is en die het rechtvaardigd om "50/45" tanks voor het verdedigen van Nederland in de schuur te hebben staan ?. Toen wij nog Leopards actief hadden waren die ook al niet bestemd voor inzet in Nederland.

Tanker

Citaat van: Oorlogsvis op 05/12/2011 | 10:58 uur
Dat we al zijn afgegleden tot het niveau dat we nog niet eens een bataljon van bijvoorbeeld 50/45 tanks kunnen aanhouden is al triest genoeg. Nog steeds heb ik het gevoel dat we nu geen leger meer hebben...In feite dezelfde situatie van 1940 toen hadden we ook geen tanks en een slecht uitgerust leger.

Het zal niet gebeuren...maar als de Duitsers nu zouden besluiten ons te pakken..dan zal het geen 5 dagen duren ons verzet..maar net zo
lang dat het duurd als een Duitse Leopard nodig heeft om de grens over te steken en naar Den Haag te rijden...ongeveer 3 uur dus.
Wij hebben voor onze eigen verdediging helemaal niets meer..maar dan ook echt helemaal niets meer.
De LMB en de Mariniers zijn te licht bewapend...en met 4 kleine pantserinf bataljons en 16 kanonnen hou je niets tegen.....alleen symbolisch verzet net zoals toen in Serbreniza en dan snel de witte vlag omhoog.

(ik hoef geen reacties dat Duitsland ons  nooit meer zou aanvallen dat weet ik namelijk ook wel...het is een voorbeeld) :devil:

Denk ook niet dat de Duitsers hier nog binnenvallen, we kunnen ons misschien beter zelf aansluiten bij de Duitsers..... :devil:

Zij hebben nog een redelijk leger (alhoewel, als je het afzet tegen het inwoneraantal valt die omvang ook wel mee.....)

Hyperion

Citaat van: Oorlogsvis op 05/12/2011 | 10:58 uur
Dat we al zijn afgegleden tot het niveau dat we nog niet eens een bataljon van bijvoorbeeld 50/45 tanks kunnen aanhouden is al triest genoeg. Nog steeds heb ik het gevoel dat we nu geen leger meer hebben...In feite dezelfde situatie van 1940 toen hadden we ook geen tanks en een slecht uitgerust leger.

Het zal niet gebeuren...maar als de Duitsers nu zouden besluiten ons te pakken..dan zal het geen 5 dagen duren ons verzet..maar net zo
lang dat het duurd als een Duitse Leopard nodig heeft om de grens over te steken en naar Den Haag te rijden...ongeveer 3 uur dus.
Wij hebben voor onze eigen verdediging helemaal niets meer..maar dan ook echt helemaal niets meer.
De LMB en de Mariniers zijn te licht bewapend...en met 4 kleine pantserinf bataljons en 16 kanonnen hou je niets tegen.....alleen symbolisch verzet net zoals toen in Serbreniza en dan snel de witte vlag omhoog.

(ik hoef geen reacties dat Duitsland ons  nooit meer zou aanvallen dat weet ik namelijk ook wel...het is een voorbeeld) :devil:

Tsja, momenteel kan ik genoeg landen noemen die wel ooit agressief tegen de EU kan doen. En dan kan je zeggen wat je wil, maar 18 Pantserhouwitsers houden niks tegen.

We zijn naar een niveau van de krijgsmacht afgegleden waarvan ik bang ben dat we hem zullen handhaven of alleen nog maar gaat dalen. Er is geen Maatschappelijke basis voor een groot en goed uitgerust leger. En ik heb zo'n idee dat we hier ooit heel erg spijt van gaan krijgen

Oorlogsvis

Dat we al zijn afgegleden tot het niveau dat we nog niet eens een bataljon van bijvoorbeeld 50/45 tanks kunnen aanhouden is al triest genoeg. Nog steeds heb ik het gevoel dat we nu geen leger meer hebben...In feite dezelfde situatie van 1940 toen hadden we ook geen tanks en een slecht uitgerust leger.

Het zal niet gebeuren...maar als de Duitsers nu zouden besluiten ons te pakken..dan zal het geen 5 dagen duren ons verzet..maar net zo
lang dat het duurd als een Duitse Leopard nodig heeft om de grens over te steken en naar Den Haag te rijden...ongeveer 3 uur dus.
Wij hebben voor onze eigen verdediging helemaal niets meer..maar dan ook echt helemaal niets meer.
De LMB en de Mariniers zijn te licht bewapend...en met 4 kleine pantserinf bataljons en 16 kanonnen hou je niets tegen.....alleen symbolisch verzet net zoals toen in Serbreniza en dan snel de witte vlag omhoog.

(ik hoef geen reacties dat Duitsland ons  nooit meer zou aanvallen dat weet ik namelijk ook wel...het is een voorbeeld) :devil:

Nikehercules

#367
Citaat van: Master Mack op 04/12/2011 | 21:32 uur
En toch als er maar een heldere geest is zou het mogelijk zijn om 12 tot 16 tanks centraal te plaatsen net als de PZH2000 maar de tanks dan bv in Amersfoort. En wanneer er dan geoefend dient te worden kunnen er bv 8 aan een painfbat worden gehangen zodat de kennis en kunde niet verloren gaat. Het grote onderhoud wordt geoutsourced naar duitsland of civiele en omdat de Leo's wat dat betreft een stuk goedkoper zijn als bv de apache heli mag de luchtmacht hier wat voor inleveren bv de derde DC 10 of zeg 16 F16's. En ga nou niet roepen de kennis is al verloren kijk naar canada we kunnen gewoon weer mensen (laten) opleiden.

Een dergelijk idee is meen ik toentertijd geopperd door iemand uit de kamer (SGP?).

Het stelt de KL politiek in ieder geval in staat om wanneer daar aanleiding voor is op te schalen en het bestand operationele leo's zonder al te veel problemen uit te breiden.

Zou erg slim zijn, zeker gezien recente ontwikkelingen. Maarja, het gaat natuurlijk gewoon niet gebeuren, een gepasseerd station.

Reinier

Indonesië wil Nederlandse tanks kopen

DEN HAAG -  Indonesië heeft interesse om Nederlandse Leopard-gevechtstanks te kopen. Of het tot een deal kan komen, wordt nu onderzocht.

Dat zei minister Hans Hillen van Defensie woensdagavond in het debat in de Tweede Kamer over zijn begroting voor volgend jaar. De ministeries van Buitenlandse Zaken en van Economische Zaken beoordelen de zaak en nemen uiteindelijk een besluit. Ze kijken daarbij of een mogelijke verkoop past binnen de internationale criteria die hiervoor gelden, zoals de eerbiediging van mensenrechten. Ook wordt gekeken of een land de internationale verplichtingen naleeft en naar de politieke situatie en veiligheidssituatie ter plaatse.

Volgens GroenLinks-Kamerlid Arjan El Fassed kan op grond van dat lijstje nu al worden geconcludeerd dat Nederland geen tanks kan verkopen aan Indonesië. Hillen benadrukte dat de lat hoog ligt en dat de Tweede Kamer hierop toeziet. De PvdA en de SP delen de oproep van GroenLinks aan het kabinet om geen tanks aan Indonesië te verkopen.

Defensie heeft dit jaar besloten alle 60 Leopard-tanks af te stoten als onderdeel van de ingrijpende bezuinigingsmaatregelen.

De Telegraaf wo 30 nov 2011

Master Mack

En toch als er maar een heldere geest is zou het mogelijk zijn om 12 tot 16 tanks centraal te plaatsen net als de PZH2000 maar de tanks dan bv in Amersfoort. En wanneer er dan geoefend dient te worden kunnen er bv 8 aan een painfbat worden gehangen zodat de kennis en kunde niet verloren gaat. Het grote onderhoud wordt geoutsourced naar duitsland of civiele en omdat de Leo's wat dat betreft een stuk goedkoper zijn als bv de apache heli mag de luchtmacht hier wat voor inleveren bv de derde DC 10 of zeg 16 F16's. En ga nou niet roepen de kennis is al verloren kijk naar canada we kunnen gewoon weer mensen (laten) opleiden.