Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Ros

De wel of niet genoten opleiding van MINDEF is lekker belangrijk en voor Defensie totaal zonder toegevoegde waarde, Mevrouw is een manager die weet dat 1+1 geen drie is en dus zuiver cijfermatig met Defensie bezig is. De zogenaamde toewijding, begrip en hart voor de zaak is puur het buitenste laagje waar haar trouwe onderdanen zich blind op staren. De leerling slager heeft van de hoofdslager van de fa. Rutte & Co een opdracht gekregen, en die voert zij uit. Niets meer en niet minder......en de schaapjes, kalveren, kippen en biggen werken daar dapper en slaafs aan mee............

dudge

Citaat van: Hyperion op 15/09/2013 | 10:28 uur
''445 Leopard 2tanks, de beste tanks ter wereld, en daarnaast 88 YPR-pantserwagens en voortreffelijke Lockheed Orion patrouillevliegtuigen met zeer hooggeschoold personeel.''

Stagiaires :dead:

Er valt wel eea op af te dingen, maar een slecht stuk vind ik het niet.

CitaatZeer ernstig is dat het defensiepersoneel, van hoog tot laag, het vertrouwen in de politiek begint te verliezen. Daarmee verdwijnt de klassieke onvoorwaardelijke en onmisbare loyaliteit van onze militairen ten opzichte van de overheid. Dit effect wordt nog versterkt door het feit dat de krijgsmacht, dus landmacht, luchtmacht en marine, thans onder bevel staat van een vrouwelijke minister van Defensie, Jeanine Hennis-Plasschaert. Ze heeft geen enkele militaire ervaring of opleiding gehad en moet thans op basis van een nooit afgemaakte studie rechten, een kantoorcursus bij Instituut Schoevers te Utrecht en een onduidelijke opleiding bij de European Academy of Secretary een totaal leeggehaald ministerie gaan leiden, terwijl Defensie altijd een typisch mannelijk bedrijf was.

Ah, nooit geweten dat zij haar opleiding nooit afgemaakt heeft.
Daarbij denk ik niet dat haar vrouwzijn enig bezwaar is. De wijze waarop ze er zelf een punt van lijkt te willen maken is dan weer teleurstellend, maar het grootste probleem is toch echt dat ze vooral als executeur lijkt op te treden, en niet als minister.

Ros

Citaat
Zeer ernstig is dat het defensiepersoneel, van hoog tot laag, het vertrouwen in de politiek begint te verliezen. Daarmee verdwijnt de klassieke onvoorwaardelijke en onmisbare loyaliteit van onze militairen ten opzichte van de overheid - Telegraaf

Met de nadruk op begint :lol:. En de loyaliteit verdwijnt.....denk het niet. Als er een bedrijf is waar het personeel alles slikt en telkens weer het hoofd vrijwillig op het hakblok legt is dat Defensie wel. Daarom is Defensie een makkelijk slachtoffer voor de politiek. Mijn hoop dat het Defensie personeel eens op staat en duidelijk maakt dat het zo verder niet kan is echter al lang vervlogen  :'(

Hyperion

''445 Leopard 2tanks, de beste tanks ter wereld, en daarnaast 88 YPR-pantserwagens en voortreffelijke Lockheed Orion patrouillevliegtuigen met zeer hooggeschoold personeel.''

Stagiaires :dead:


A.J.

Petitie behoud kazerne Assen 1.300 keer getekend

ASSEN - De petitie voor het behoud van de Johan Willem Frisokazerne in Assen is inmiddels ruim 1.300 keer getekend.

Vorige maand startte een actiecomité een online petitie, na geruchten over mogelijke sluiting van de kazerne. Gisteren zei Commissaris van de Koningin Jacques Tichelaar dat de JWF-kazerne inderdaad sneuvelt in de plannen die het kabinet op Prinsjesdag presenteert.

Twee jaar geleden startte het actiecomité ook al een petitie. Die werd door zo'n 6.000 mensen getekend en toen slaagde de actiegroep erin om de kazerne open te houden.

RTV Drenthe

A.J.

De keuze tussen leger en rollator

In de jaren vóór 1940 was ik nog een kleine jongen die ademloos luisterde naar de discussies van de vrienden en vriendinnen van mijn ouders. Die waren voor mij allemaal ooms en tantes. Ze waren ontwikkeld en politiek links georiënteerd. Ze hadden de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog op afstand meegemaakt en die waren nog steeds een geliefd onderwerp van gesprek.

Ik begreep niet alles, maar één zaak was duidelijk: oorlogen werden volgens de ooms en tantes veroorzaakt door het militarisme . De padvinderij bijvoorbeeld was daarom taboe want de uniformpjes waren gebaseerd op de Britse legerkleding. Een windbuks was verderfelijk, want dat viel onder oorlogsspeelgoed. Alle soldaten, en zeker de beroepsmilitairen, waren volgens de ooms en tantes professionele moordenaars. Deze filosofie vond overal brede ingang en culmineerde ten slotte in de beruchte oproep aan onze overheid: Geen man en geen cent voor de krijgsmacht .

Gebroken geweer

Die beweging werd ondersteund door een symbool, namelijk een geweer dat door een paar sterke handen in tweeën werd gebroken. Het heette in de volksmond Het gebroken geweertje Sommige mensen droegen dat als speldje op hun kleding. Wel, dat hebben we geweten. Op 10 mei 1940 viel de Wehrmacht van Hitler Nederland aan. Nederland, met een totaal verouderde bewapening, onvoldoende munitie en een inferieure militaire training, werd onder de voet gelopen. Meer dan 2000 Nederlandse dienstplichtige soldaten sneuvelden, van wie ruim 400 op de Grebbeberg.

In die meidagen, die het begin vormden van vijf lange oorlogsjaren waarin onder meer ruim 80% van onze Joodse medeburgers werd vermoord, sloeg binnen enkele uren de mening van de linkse ooms en tantes 180 graden om. Iedereen leefde mee met onze jongens die zo dapper vochten . Over antimilitarisme werd niet meer gesproken. Nog jarenlang heeft onze defensie geprofiteerd van die positieve stemming. Vooral in de jaren dat wij dachten dat het grootste gevaar uit de communistische Sovjet-Unie kwam.

Vermoord

Aan het einde van die zogenaamde Koude Oorlog hadden wij een krijgsmacht van ruim 100.000 man en we besteedden er 2,7% van ons bruto nationaal product aan. Tot voor kort hadden we zelfs nog 445 Leopard 2tanks, de beste tanks ter wereld, en daarnaast 88 YPR-pantserwagens en voortreffelijke Lockheed Orion patrouillevliegtuigen met zeer hooggeschoold personeel. De ooms en tantes hebben dat alles niet meer meegemaakt. Ze zijn vrijwel allen door de Duitsers vermoord.

Thans zijn we weer terug bij af. Vele Nederlanders spreken wederom schamper over onze defensie. De dienstplicht is al jaren geleden afgeschaft of, zoals het officieel heet, ’opgeschort’. Vele kazernes zijn afgebroken. We hebben een beroepsleger en we verpatsen op grote schaal ons kostbare militaire materieel. De perfecte Lockheed Orion patrouillevliegtuigen zijn voor een habbekrats verkocht aan landen als Portugal, Spanje en Griekenland, die met tientallen miljoenen van ons belastinggeld via de EU overeind worden gehouden. Bijna alle 445 Leopard 2-tanks zijn tweedehands verkocht aan Duitsland, terwijl er bij ons nog plusminus 100 staan te verroesten. Alle pantserwagens zijn vervangen door goedkoop maar inferieur materieel.

En wederom hoor ik, net als vóór 1940, vele mensen zeggen: Waar hebben wij als klein landje eigenlijk een krijgsmacht voor nodig? Er komt toch nooit meer een oorlog? Daar zorgt toch de EU voor? Wij spelen toch geen enkele rol meer op het wereldtoneel?

Dat is een grote vergissing. Nederland is wel degelijk een belangrijke economische factor. Alleen al de Rotterdamse haven is de vierde van de wereld en de grootste van Europa. De Nederlandse koopvaardij is anderhalf maal groter dan de Britse! Tweemaal groter dan de Duitse en vijfmaal groter dan de Franse!!

Militaire missies dienen de economie. Zo kreeg Nederland in 2008 een plaats in de zogenoemde G20-organisatie van de machtigste economieën in de wereld dankzij ons militair optreden in onder meer Uruzgan. Ieder land met grote handelsbelangen heeft als een soort uithangbord een krachtige krijgsmacht. Daarop worden ze internationaal beoordeeld. Dat weten reusachtige landen als China en India donders goed. Maar wij bezuinigen net als de kortzichtige ooms en tantes uit 1939 op die belangrijke factor. Het morele dieptepunt werd bereikt toen op de Landmachtdagen van 2012 in Oirschot de krijgsmacht een demonstratie wilde geven van de mogelijkheden van de Leopard 2-tank, bijgenaamd de koning van het slagveld .

Van pure armoede moesten we er eentje voor een dag huren bij de Duitsers, want zelf hadden we niets meer. Ook gaven wij een demonstratie met het befaamde Orion patrouillevliegtuig, het beste dat wij ooit hebben bezeten. Maar daartoe moesten we een van onze vroegere Orions voor enkele dagen terughuren van Portugal, aan welk land we alles verpatst hadden. Ons leger bestaat als multi-inzetbare flexibele krijgsmacht nog slechts op papier. Het gebroken geweertje van voor de Tweede Wereldoorlog heeft uiteindelijk gewonnen.

Die situatie is te vergelijken met het massaal dumpen van alle vaccins die wij diep gekoeld bewaren tegen allerlei infectieziekten. En dat dan met het argument dat we sinds de middeleeuwen toch geen grote dodelijke epidemieën meer gehad hebben: geen pest, cholera, tyfus, pokken of difterie. Tegen de tijd dat die ziekten weer terugkomen, zien we wel weer verder. Iedere medische autoriteit die dit zou beweren, kan zijn verdere carrière wel vergeten.

Vertrouwen

Zeer ernstig is dat het defensiepersoneel, van hoog tot laag, het vertrouwen in de politiek begint te verliezen. Daarmee verdwijnt de klassieke onvoorwaardelijke en onmisbare loyaliteit van onze militairen ten opzichte van de overheid. Dit effect wordt nog versterkt door het feit dat de krijgsmacht, dus landmacht, luchtmacht en marine, thans onder bevel staat van een vrouwelijke minister van Defensie, Jeanine Hennis-Plasschaert. Ze heeft geen enkele militaire ervaring of opleiding gehad en moet thans op basis van een nooit afgemaakte studie rechten, een kantoorcursus bij Instituut Schoevers te Utrecht en een onduidelijke opleiding bij de European Academy of Secretary een totaal leeggehaald ministerie gaan leiden, terwijl Defensie altijd een typisch mannelijk bedrijf was.

De mentaliteit aldaar wordt nergens zo duidelijk beschreven als door de directeur van het Haags Centrum voor Strategische Studies, Rob de Wijk: Als het gaat om de keuze tussen een rollator en defensie, dan legt defensie het altijd af...

Telegraaf

A.J.

Citaat van: Jann op 15/09/2013 | 00:33 uur
Ja precies A.J. dat dacht ik ook al dat het 13e gewoon richting Havelte gaat. Maar gaat de verhuizing van de KMS dan ook nog door richting Ermelo>??

Yup, er is nl. ruimte zat aangezien in het verleden schoolbat centraal in Ermelo zat.

Jann

Ja precies A.J. dat dacht ik ook al dat het 13e gewoon richting Havelte gaat. Maar gaat de verhuizing van de KMS dan ook nog door richting Ermelo>??

A.J.

Citaat van: Enforcer op 14/09/2013 | 19:38 uur
Ik zie het nu van deze verhuizing ook niet in. Het was logischer als LMB op Schaarsbergen gecentraliseerd zou worden.

Waar het Haagse begint stopt de logica...

Maar mijn persoonlijke gok zou zijn, als 45 RIOG opgeheven wordt, dat lumbl naar Havelte verhuist en schoolbat noord naar Ermelo gaat.

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 14/09/2013 | 20:02 uur
Dus als ik het goed begrijp zit zo meteen een deel van de LMB in ene uithoek van het land...en het korps mariniers in de andere uithoek. Wat is de visie hierachter?

Rutte heeft aangegeven een visie niet echt liberaal te vinden en Hennis komt er waarschijnlijk binnen een paar dagen mee. Gezien de bezuinigingen zal het wel weer een politiek Den Haag flut idee, die een dikke stempel "Minfin approved" er op heeft gekregen.

Lex

Citaat van: Enforcer op 14/09/2013 | 19:38 uur
Ik zie het nu van deze verhuizing ook niet in. Het was logischer als LMB op Schaarsbergen gecentraliseerd zou worden.
Volgens dit bericht spreken Haagse bronnen de verhuizing van LMB naar LWD tegen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 14/09/2013 | 19:59 uur
Dat zou slim zijn. Heb je een reserve fighter MOB en de basis voor de EATC in een.

Zou ik mij ook iets bij kunnen voorstellen zeker als je bedenkt dat men van Eindhoven graag een volledig civiel veld wil maken.

Elzenga

Dus als ik het goed begrijp zit zo meteen een deel van de LMB in ene uithoek van het land...en het korps mariniers in de andere uithoek. Wat is de visie hierachter?

Flyguy

Citaat van: andré herc op 14/09/2013 | 19:42 uur
Wie weet gaat het luchttransport van Eindhoven ook wel richting Leeuwarden??????
Dat zou slim zijn. Heb je een reserve fighter MOB en de basis voor de EATC in een.

andré herc

Citaat van: A.J. op 14/09/2013 | 09:19 uur
In het verlengde daarvan wordt Leeuwarden dus een slapende basis en vertrekt de Klu.
Wie weet gaat het luchttransport van Eindhoven ook wel richting Leeuwarden??????
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.