Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 26/11/2012 | 19:28 uur



ARM-WAP

Citaat van: Thomasen op 27/11/2012 | 11:09 uur
Ik doelde er niet op dat dergelijke projecten niet meer 'fout' lopen, maar dat er groeiende bereidheid is om samen te werken. Anderzijds moeten we ook bedenken dat er altijd al is samengewerkt binnen Europa en de NAVO. Licentie bouw en producten 'gebaseerd op' zijn sinds de 2e wereldoorlog gemeengoed, en zelfs in de periode daarvoor kwam het voor. De trend leek de afgelopen decennia wel te zijn om steeds meer zelf te doen en kunnen, maar die trend lijkt nu weer te keren. Meer samen werken, meer samen doen, maar niet te geforceerd.
Vind ik ook goed en ik hoop dat het verder deze richting uitgaat.
(Eind-)Assemblage en licentiebouw zijn idd al decennia aan de gang in Europa/NAVO.
'Zelf kunnen' vind ik goed, maar daaraan is ook een prijskaartje verbonden.
Maar de toekomst ligt idd bij "Meer samen werken, meer samen doen".
Serieproductie als bij deze FREMMs is de toekomst... En mochten meer landen op die kar springen, dan kunnen ze alleen maar goedkoper worden.
('k Zie sommigen in Belgie al naar het zuiden kijken voor vervanging van de M-fregatten  :crazy: )

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 27/11/2012 | 08:38 uur
Het is in het verleden idd meermaals anders gelopen, vooral dan wanneer de Britten mee deden.
Maar om FREMM nu aan te halen als een 'voorbeekd van hoe dat nu niet meer zo is' vind ik toch optimistisch.
Beide landen zouden geen eenheden bij het andere bestellen/laten bouwen en ze beconcurreren elkaar voor exportorders, waarbij de Italianen tot nog toe achter het net vissen.
Ik vind het interessante en "gebalanceerde" schepen en het zou me niet verbazen mochten er nog bestellingen komen... Mss niet uit Europa, maar het M.O. zo nog kunnen, m.n. Saudi Arabie (afnemer van andere DCNS producten).
De Grieken hadden idd interesse en de versie die zij wilden vond ik zeker de moeite waard:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?134114-news-of-the-greek-Fremms
Echter... ik zie de Grieken niets kopen in de nabije toekomst... Ik zie de Fransen echter wel een of andere "lease deal" in elkaar knutselen...

Ik doelde er niet op dat dergelijke projecten niet meer 'fout' lopen, maar dat er groeiende bereidheid is om samen te werken. Anderzijds moeten we ook bedenken dat er altijd al is samengewerkt binnen Europa en de NAVO. Licentie bouw en producten 'gebaseerd op' zijn sinds de 2e wereldoorlog gemeengoed, en zelfs in de periode daarvoor kwam het voor. De trend leek de afgelopen decennia wel te zijn om steeds meer zelf te doen en kunnen, maar die trend lijkt nu weer te keren. Meer samen werken, meer samen doen, maar niet te geforceerd.


ARM-WAP

Citaat van: Harald op 27/11/2012 | 08:48 uur
Ik zie de Fransen een andere "deal" maken met de Grieken. Griekenland heeft nog een schuld, tevens is gisteren besloten om de "winsten" op de lopende leningen niet te innen, dus.... deze moeten nog wel vereffend worden, op één of andere manier
Griekenland "koopt" Franse Fremm fregatten.
De Grieken gaan toch heel goed moeten opletten.
Want een Franse deal zoals jij suggereert:
http://www.spiegel.de/international/europe/germans-question-contract-france-to-sell-frigates-to-greece-in-controversial-deal-a-792189.html
De Grieken hebben er alle belang bij de Duitsers aan hun zijde te houden. Want als de Duitsers opeens besluiten dat de Grieken en hun gigantische staatsschuld hen genoeg gekost hebben is het gedaan met de steun die ze tot nog toe gehad hebben.
(dat neemt niet weg dat de Grieken voor mij al lang uit de EUR zone zouden geflikkerd zijn...) :)

Harald

Citaat van: ARM-WAP op 27/11/2012 | 08:38 uur
De Grieken hadden idd interesse en de versie die zij wilden vond ik zeker de moeite waard:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?134114-news-of-the-greek-Fremms
Echter... ik zie de Grieken niets kopen in de nabije toekomst... Ik zie de Fransen echter wel een of andere "lease deal" in elkaar knutselen...

Ik zie de Fransen een andere "deal" maken met de Grieken. Griekenland heeft nog een schuld, tevens is gisteren besloten om de "winsten" op de lopende leningen niet te innen, dus.... deze moeten nog wel vereffend worden, op één of andere manier

Griekenland "koopt" Franse Fremm fregatten.

ARM-WAP

Citaat van: Thomasen op 26/11/2012 | 23:05 uur
FREMM is juist een voorbeeld van hoe dat niet meer zo is, het is een multinationaal project (Frans-Italiaans), onder OCCAR vlag. En succesvol in de zin dat het er op lijkt dat het een goed product aflevert, tegen een goede prijs en op tijd. Er zijn projecten waar dat anders is gelopen. Scheepsbouw kun je ook nog makkelijker decentraliseren. Gezamenlijk ontwerp verdient de voorkeur, maar de echte kosten en daardoor besparing zit in het samen doen van de SEWACO, denk dat vooral daar de winst te halen is. En verder met meer multi-nationale projecten, maar niet te groot. De Grieken schijnen nog interesse te hebben, maar het is de vraag of en wanneer de Grieken over gaan tot aanschaf.
Het is in het verleden idd meermaals anders gelopen, vooral dan wanneer de Britten mee deden.
Maar om FREMM nu aan te halen als een 'voorbeekd van hoe dat nu niet meer zo is' vind ik toch optimistisch.
Beide landen zouden geen eenheden bij het andere bestellen/laten bouwen en ze beconcurreren elkaar voor exportorders, waarbij de Italianen tot nog toe achter het net vissen.
Ik vind het interessante en "gebalanceerde" schepen en het zou me niet verbazen mochten er nog bestellingen komen... Mss niet uit Europa, maar het M.O. zo nog kunnen, m.n. Saudi Arabie (afnemer van andere DCNS producten).
De Grieken hadden idd interesse en de versie die zij wilden vond ik zeker de moeite waard:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?134114-news-of-the-greek-Fremms
Echter... ik zie de Grieken niets kopen in de nabije toekomst... Ik zie de Fransen echter wel een of andere "lease deal" in elkaar knutselen...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 26/11/2012 | 23:05 uur
De Grieken schijnen nog interesse te hebben, maar het is de vraag of en wanneer de Grieken over gaan tot aanschaf.

Net als de aanschaf van Rafales of Eurofighters... die worden simpelweg (met voorrang) betaald uit de uitstaande schulden. Als NL ook zo handig is dan bieden we een aantal, in Nederland, nieuw te bouwen LCF's (e.d.) aan de Grieken aan, dan zien we toch nog iets terug uit de boedemloze put.

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 26/11/2012 | 22:01 uur
Een serieproductie van zo'n type zou vanuit een standardisatie-oogpunt geen slechte zaak zijn voor Europa.
Echter, momenteel is er een overcapaciteit waardoor ieder land met wat scheepsbouwcapaciteit deze probeert te beschermen.
Ook Frankrijk bezondigt zich hieraan met de bestellingen voor hun Marine steevast bij DCNS te plaatsen.
De overheid doet er daar ook wat aan om ook het binnenhalen van export-orders te ondersteunen.
(En af en toe lijkt daar wel wat smeergeld aan te pas te komen ook - maar waar gebeurt dat niet).
'k Ben eens benieuwd welk(e) land(en) er nog FREMMs zullen bestellen.

FREMM is juist een voorbeeld van hoe dat niet meer zo is, het is een multinationaal project (Frans-Italiaans), onder OCCAR vlag. En succesvol in de zin dat het er op lijkt dat het een goed product aflevert, tegen een goede prijs en op tijd. Er zijn projecten waar dat anders is gelopen. Scheepsbouw kun je ook nog makkelijker decentraliseren. Gezamenlijk ontwerp verdient de voorkeur, maar de echte kosten en daardoor besparing zit in het samen doen van de SEWACO, denk dat vooral daar de winst te halen is. En verder met meer multi-nationale projecten, maar niet te groot. De Grieken schijnen nog interesse te hebben, maar het is de vraag of en wanneer de Grieken over gaan tot aanschaf.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser op 26/11/2012 | 20:15 uur
Citaat van: Thomasen op 26/11/2012 | 20:09 uur
Mooie schepen. En met een succesvolle productie ook best kans om nog wat export kansen te verzilveren.
Er lijkt voldoende markt voor te zijn.
Een serieproductie van zo'n type zou vanuit een standardisatie-oogpunt geen slechte zaak zijn voor Europa.
Echter, momenteel is er een overcapaciteit waardoor ieder land met wat scheepsbouwcapaciteit deze probeert te beschermen.
Ook Frankrijk bezondigt zich hieraan met de bestellingen voor hun Marine steevast bij DCNS te plaatsen.
De overheid doet er daar ook wat aan om ook het binnenhalen van export-orders te ondersteunen.
(En af en toe lijkt daar wel wat smeergeld aan te pas te komen ook - maar waar gebeurt dat niet).
'k Ben eens benieuwd welk(e) land(en) er nog FREMMs zullen bestellen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 26/11/2012 | 20:09 uur
Mooie schepen. En met een succesvolle productie ook best kans om nog wat export kansen te verzilveren.

Er lijkt voldoende markt voor te zijn.

dudge

Mooie schepen. En met een succesvolle productie ook best kans om nog wat export kansen te verzilveren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy

On 23 November, European Joint Armament Cooperation Organization OCCAR* formally signed acceptance documents on behalf of French defence procurement agency DGA following the delivery of FREMM frigate Aquitaine in compliance with all contractual requirements. Aquitaine is the first FREMM multimission frigate for the French Navy. This major technological and industrial achievement is the result of a design and construction process conducted under DCNS programme prime contractorship and in close collaboration with the Navy, the DGA and OCCAR every step of the way.

From the moment the FREMM shipbuilding phase got under way, the Group's employees and partners worked together to apply their know-how to the construction of this first-of-class vessel.

As the programme progressed, DCNS teams ticked the boxes for milestone and milestone until the Aquitaine was floated out of the building dock in April 2010 then set sail for her first sea trials in April 2011. In so doing, all demonstrated yet again their expertise and pride in completing a technologically advanced industrial programme on time.

"We are very pleased to have delivered the first FREMM frigate. This success plus the growing interest expressed by navies around the world in our surface combatant systems strengthens our resolve to pursue our international goals," says FREMM programme manager Vincent Martinot-Lagarde. "Our proven capabilities in the design, construction and integration of innovative systems have made the Group a new global benchmark in surface combatant systems."

FREMM multimission frigates are designed for multirole missions including anti-submarine and anti-surface warfare and for subsequent upgrades to the land strike and air defence roles; they are also designed for optimal performance with a complement of just 108.

The Aquitaine's delivery was celebrated as the FREMM production ramp-up at DCNS's Lorient shipyard peaked.

Five FREMM frigates are currently under construction at the Group's Lorient centre:
• second-of-type Mohammed VI for the Royal Moroccan Navy is undergoing sea trials
• third-of-type Normandie is undergoing outfitting after being floated out on 18 October this year
• the fourth-of-type is under construction in a building dock
• pre-outfitting of hull blocks for the fifth-of-type began in September 2011
• plate cutting and machining for the sixth-of-type, also for the French Navy, began in August 2012.

* The DGA delegated OCCAR to manage and oversee the contract to deliver 11 FREMM frigates to the French Navy on its behalf.

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=762

Voor de vidio: The FREMM Aquitaine leaves the center DCNS Lorient to join Brest

http://www.youtube.com/watch?v=5NZ3Fha4Dug&feature=player_embedded