Spanningen in Kenia

Gestart door Ace1, 21/09/2013 | 18:09 uur

Ace1

VS waarschuwt voor nieuwe aanslag al-Shabaab

De islamitische terreurorganisatie al-Shabaab heeft mogelijk plannen voor een aanval in Kampala, de hoofdstad van Uganda. De Amerikaanse ambassade in het Afrikaanse land heeft daar donderdag voor gewaarschuwd.

De VS vrezen dat al-Shabaab een aanval voorbereidt naar het evenbeeld van de aanslag op het winkelcentrum Westgate in de Keniaanse hoofdstad Nairobi. Een groep militanten drong dat winkelcentrum eind september binnen en schoot minstens 67 mensen dood.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3528761/2013/10/17/VS-waarschuwt-voor-nieuwe-aanslag-al-Shabaab.dhtml

Ace1

'Eén van de Westgate-terroristen was een Noor'

Volgens een onderzoek van de Britse openbare omroep BBC zou de Noorse politie een van de omgekomen terroristen bij de aanslag op het winkelcentrum Westgate in Nairobi geïdentificeerd hebben als de 23-jarige Hassan Abdi Dhuhulow, een Noorse burger van Somalische origine. Vandaag werden nog drie lichamen onder het puin vandaan gehaald.
De man werd geboren in Somalië en kwam in 1999 als vluchteling met zijn familie naar Noorwegen. In 2009 zou hij zijn teruggekeerd naar Somalië en zich aangesloten hebben bij al-Shabaab, aldus de BBC.

'Extreme denkbeelden'
De Britse openbare omroep sprak met bekenden van de familie in het stadje Larvik, 120 kilometer ten zuiden van Oslo. 'Hij had zeer extreme denkbeelden, hield niet van het leven in Noorwegen en raakte regelmatig in de problemen, tot ongerustheid van zijn vader', getuigde een vroegere buur die de man als tiener had meegemaakt.

Op 10 oktober hadden de Noorse inlichtingendiensten al aangekondigd een onderzoek te openen naar de mogelijke betrokkenheid van een Noor met Somalische roots bij de aanslag op het winkelcentrum.

Drie lichamen
Vandaag haalden de Keniaanse ordediensten nog drie lichamen onder het puin vandaan. Vogens de BBC zouden twee van hen hoogstwaarschijnlijk omgekomen terroristen zijn, er werden immers AK47-machinegeweren gevonden naast de lichamen.

De terreuractie van militanten van al-Shabaab heeft aan minstens 67 mensen, waaronder zes soldaten, het leven gekost. Volgens het Keniaanse Rode Kruis zijn nog 23 mensen vermist. Aanvankelijk sprak de Keniaanse overheid over tien tot vijftien gewapende aanvallers. Dat aantal is ondertussen bijgesteld tot ongeveer zes.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24569512

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3529435/2013/10/18/Een-van-de-Westgate-terroristen-was-een-Noor.dhtml

Ace1

Nieuwe schokkende beelden gijzeldrama Nairobi

CNN heeft schokkende beelden van het gijzeldrama in het winkelcentrum Westgate in de Keniaanse hoofdstad Nairobi naar buiten gebracht. Ze zijn afkomstig van beveiligingscamera's in het winkelcentrum en tonen hoe de terroristen te werk gingen.
Somalische terroristen van Al-Shabaab namen ruim drie weken geleden het winkelcentrum Westgate in Nairobi in bezit. Op het nieuwe video-materiaal is te zien hoe de terroristen Westgate bestormen, in het rond schieten en mensen gijzelen.

Mensen zitten verstopt, zijn te bang om iets te kunnen doen of rennen letterlijk voor hun leven, terwijl de gijzelnemers bellen en bidden. Het beeldmateriaal is van de eerste gijzeldag.

Onder de minstens 67 doden waren relatief veel buitenlanders, onder wie een zwangere Nederlandse vrouw.

De beelden zijn via CNN te bekijken. (Let op: de beelden zijn schokkend)

http://edition.cnn.com/2013/10/17/world/africa/kenya-mall-attack-footage/index.html?hpt=hp_c1

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3528815/2013/10/17/Nieuwe-schokkende-beelden-gijzeldrama-Nairobi.dhtml

Elzenga

#92
Citaat van: Ton de Zwart op 25/09/2013 | 19:04 uur
@ Elzenga

Dus naar jouw idee is de Koran een redelijk vredelievend boek, en ligt het aan de vertalingen. 

Anderen, kenners, beweren echter, dat deze vertalingen juist door de vertalers bewust wat ingetogen gehouden zijn.  Ik zal hieronder even een tekst zetten welke afkomstig is van www.hooiboei.nl
je bedoelt http://hoeiboei.blogspot.nl/?

Wat ik lees vind ik niet zo'n sterk verhaal. Weinig onderbouwing..meer suggestief en eigen interpretaties. Dan heb ik meer vertrouwen in mensen die op wetenschappelijk niveau zich in de Koran hebben verdiept. Nee, de Koran is geen liefdadigheid..en ik word er als atheïst niet blij van...maar de relatie met doden e.d. ligt toch echt primair op het vlak van vijanden..mensen die moslims bestelen en bedriegen...tja en ongelovigen...en nee dat zijn dus geen christenen en joden..die moeten in de basis gerespecteerd worden..maar weer wel zij die hun eigen geloof verloochenen..dat is stukje dat vaak verkeerd wordt geïnterpreteerd. En zelfs dan zijn er inderdaad voorwaarden gesteld binnen de Sharia. Maar goed het blijft een religieuze ideologie wat mij betreft van erg lang geleden. Voor die tijd was de Koran mild vergeleken bij bijv. de Bijbel. Voor deze tijd zou ik het met hetzelfde korreltje zout nemen als de Bijbel. Beide boeken bieden radicalisten echter openingen om te trachten hun onverdraagzaamheid en/of geweld richting anderen goed te praten. Meestal blijkt echter, dat ook zij een eigen interpretatie van de tekst maken..en niet de meest algemene. 

Ja ik ben zeer beducht op dit soort radicalisten..en met name hun ideologen. Maar houdt mijn vizier wel breed...niet dat ik me op de islamitische focus...en ondertussen achter mijn rug dringen christelijke of joodse radicalisten zich op...Dat is ook mijn probleem met de complottheorie. Het is niet alleen feitelijk soms niet realistisch, maar het is ook eenzijdig.

Ton de Zwart

@ Elzenga

Dus naar jouw idee is de Koran een redelijk vredelievend boek, en ligt het aan de vertalingen. 

Anderen, kenners, beweren echter, dat deze vertalingen juist door de vertalers bewust wat ingetogen gehouden zijn.  Ik zal hieronder even een tekst zetten welke afkomstig is van www.hooiboei.nl

Het is zowel vanuit menselijk als intellectueel oogpunt een raadsel waarom mensen ontkennen dat er in de koran wordt opgeroepen tot het vermoorden van andersdenkenden. 'Doodt hen waar ge ze maar vindt' , wa-qtuluuhum Haythu wagadtumuuhum, 4:89, en vele dergelijke passages. Volgens sommige sites zijn er maar liefst 164 war passages, maar mijn favoriet is daar nog niet eens bij. Favoriet qua duidelijkheid bedoel ik dan, want qua inhoud is het zorgwekkend. Zeker voor leden van het CDA en de CU.
Aan het einde van 9:30 zegt de koran dat al wie gelooft dat Christus de zoon van God is, door God in de strijd gedood moge worden, qaatalahumu-llaah. De vertalingen gaan heel voorzichtigjes met dat vers om, maar echt, de Arabisch wortel QTL betekent 'doden'. 'Bestrijden' is een veel netter woord, want beschaafde mensen denken dan aan debatten en pamfletjes. Maar echt, het gaat om moord, om bloed. In beide citaten, 4:89 en 9:30 is de wortel QTL duidelijk te zien. Kijk, zo leert u spelenderwijs ook nog een beetje Arabisch.
Vrienden en vriendinnen van de islam betogen nu en dan met grote heftigheid dat de koran allerlei beperkingen stelt aan deze opdrachten tot moord en doodslag: slechts onder bepaalde voorwaarden is het wettig deze opdrachten uit te voeren. Dat klopt, en ook die voorwaarden en beperkingen staan duidelijk in de korantekst vermeld.
De termen van die voorwaarden zijn voor iemand die niet gewend is de koran te lezen, moeilijk te begrijpen. Maar het komt er steeds op neer dat de opdracht tot het gebruik van dodelijk geweld pas wordt ingetrokken als de tegenpartij laat blijken tot de islam te zijn toegetreden. Door de verhullende kromspraak van de koranvertalers is dat soms niet zo duidelijk. Jammer.
Bedoelen moslims die ontkennen dat de koran moord voorschrijft (kutiba calaykumu-l-qitaal, 2:216), dat zij deze opdracht van de koran naast zich neer willen leggen? Dat zou mooi zijn, want dan komen zij niet met de Nederlandse justitie en AIVD in aanraking. Er is daarentegen ook een sinistere verklaring voor deze ontkenning: geen slapende honden wakker maken.
Wat mensen beweegt om te ontkennen dat de koran zulke opdrachten bevat, begrijp ik wel. Niemand hoort graag dat hij op weg is naar een gruwelijk einde. Uit de geschiedenis zijn daar tal van voorbeelden van.
Gelukkig zijn er daadwerkelijk vele moslims die deze onmenselijke instructies van de koran naast zich neerleggen, anders zag het er op straat nog heel anders uit. Maar er zijn er ook die vinden dat zij zijn geroepen om deze heldere opdracht uit te voeren. Voor zulke mensen is de koran een license to kill, en Theo van Gogh is hier mijn getuige.



Elzenga

#90
Ik zou zeggen..lees je eigen berichten hier terug...kom je al een hele discussie tussen ons tegen op dit vlak ..

Citaat van: DvdW op 25/09/2013 | 14:19 uurDus dat mensen worden vervolgt om hun geloof zegt je weinig? Jammer, ik had je hoger ingeschat.
gek, ik schrijf toch echt dat ik het ernstig vindt wat er gebeurd. Alleen het wel graag in een context zie..
Citaat van: DvdW op 25/09/2013 | 14:19 uurZoals? Welke politieke en sociaal-culturele zaken spelen er mee in Somalië? En in Eritrea? Of in Oezbekistan? Is het niet op zijn minst opvallend dat van de top 50 landen waar Christenen worden vervolgt minstens 75% Islamitisch is?
Dat moet ik jou toch niet hoeven uit te leggen? of geloof jij ook dat vrouwenbesnijdenis ook van de Koran moet?
En ja..dat kan toevallig zijn ja...want er spelen zoveel meer zaken mee dan alleen de religie. Zie ook het ontwikkelingsniveau in bepaalde regio's.
Citaat van: DvdW op 25/09/2013 | 14:19 uur
En waar komt dat sociale en politieke systeem dan vandaan? Uit de lucht komen vallen? Of misschien van onze kleigrond?
Verlichting Frankrijk...oude Grieken...Romeinen..industriële revolutie...filosofen...vrijdenkers..en jarenlange strijd tegen christelijk religieuze onderdrukking en verzuiling hier in Europa en Nederland. En dan nu (weer) met het vingertje wijzen naar anderen die ook in zo'n proces zitten?!..of (nog) niet. Ken je geschiedenis!! 

DvdW

Citaat van: Elzenga op 25/09/2013 | 13:55 uur
Ik ga die discussie niet nog eens voeren.
Makkelijk, gewoon negeren als je geen gelijk hebt. Laat maar eens zien waar je deze discussie al gevoerd hebt dan svp.
Citaat
Gerenommeerde islam-deskundigen hebben al veel vaker aangetoond dat de Koran geen basis kent voor haat of afkeer van christenen of joden. Alleen voor haar vijanden. Mensen die moslims met geweld aanvallen e.d. Dat onderscheid wordt in de bijbel vaak niet gemaakt.
Opnieuw fout. Laar maar eens zien waar de Bijbel spreekt over het 'haten' van anderen, en dan met name het Nieuwe Testament. Ik ben benieuwd....  ;D
Citaat
En met kaartjes goochelen zegt me ook weinig...
Dus dat mensen worden vervolgt om hun geloof zegt je weinig? Jammer, ik had je hoger ingeschat.
Citaat
want er spelen veel meer zaken mee...zoals politieke en sociaal-culturele.
Zoals? Welke politieke en sociaal-culturele zaken spelen er mee in Somalië? En in Eritrea? Of in Oezbekistan? Is het niet op zijn minst opvallend dat van de top 50 landen waar Christenen worden vervolgt minstens 75% Islamitisch is?
Citaat
Dat wij enige religieuze tolerantie kennen heeft ook weinig te maken met ons geloof.. maar met ons sociale en politieke systeem.
En waar komt dat sociale en politieke systeem dan vandaan? Uit de lucht komen vallen? Of misschien van onze kleigrond?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: DvdW op 25/09/2013 | 13:47 uur
Onzin, vooral dit laatste. Laat mij maar eens zien waar Moslims milder zijn dan Christenen. Kijk jij ondertussen maar even hier: http://www.opendoors.nl/vervolgdechristenen/ranglijst-kaart/ Een overzicht van Vervolgende Christenen per land gerangschikt, en let dan ook svp even op de officiële religie van die landen...
Ik ga die discussie niet nog eens voeren. Gerenommeerde islam-deskundigen hebben al veel vaker aangetoond dat de Koran geen basis kent voor haat of afkeer van christenen of joden. Alleen voor haar vijanden. Mensen die moslims met geweld aanvallen e.d. Dat onderscheid wordt in de bijbel vaak niet gemaakt.

En met kaartjes goochelen zegt me ook weinig...want er spelen veel meer zaken mee...zoals politieke en sociaal-culturele. Dat wij enige religieuze tolerantie kennen heeft ook weinig te maken met ons geloof.. maar met ons sociale en politieke systeem. Ik hoef hopelijk bijv. niet te wijzen op de tijd van verzuiling in Nederland nog niet zo bijster lang geleden. En zie nu de intolerantie van Wilders en consorten. Daarmee zeg ik niet dat vervolging naar geloof niet ernstig is. Want dat is het wel. Maar het zwart/wit beeld klopt mijns inziens niet.

Elzenga

Citaat van: Ton de Zwart op 25/09/2013 | 11:24 uur
@ Elzenga

Natuurlijk zijn er verschillende stromingen in de Islam. Die vechten elkaar de tent uit.  Gelukkig voor ons, want dat geeft uitstel van executie.

Maar hetgeen al die stromingen bindt, is de Koran.  Die is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Een goed moslim houdt zich aan de die dingen  die de Profeet opgeschreven heeft, 1300 jaar terug. En de Koran staat vol van dood, verbranding, onthoofding en het afslaan van diverse lichaamsdelen, steniging en nog meer van dat soort lieflijkheden.  Het woord "Liefde" komt er niet in voor.  Een goede moslim dient te doen wat er in de Koran staat.  Doet hij dat niet, dan is hij geen goede moslim.  Zo simpel is het.   
Ik zie geen uitstel van executie...meer volken en geloven die het verschrikkelijk moeilijk met zichzelf hebben...al dan niet aangevuurd door lokale intellectuelen..die er prachtige complottheorieën omheen verzinnen als ook radicale ideologische "antwoorden".

De Koran is wel degelijk voor meerdere uitleg vatbaar. En veel van wat je noemt heeft niks met de Koran te maken of wordt veelal verkeerd geïnterpreteerd. De Koran is..net als de Bijbel overigens...erg hard tegen vijanden. En nee, dat zijn niet..zoals wel in de Bijbel...andersgelovigen. In de Koran wordt de moslim opgeroepen respect te hebben voor bijv. de andere Abrahamische geloven (christen- en jodendom). Dat lees je in de Bijbel niet.

De meeste zaken waar je het verder over hebt staan niet in de Koran..maar in de "vertaalslagen" die zijn gemaakt naar het dagelijkse leven..en ook daar zie je dus vele geschriften, richtingen ed. Onze "vrienden" in Saudi-Arabië hebben ook zo'n variant ontwikkeld.

Ik was vooral zo boos op de illegale en op leugens en juist de Bush-doctrine gebaseerde invasies van Afghanistan en Irak indertijd (en nog steeds)...wat iets anders is dat de terechte strijd en oorlog tegen Al Qaeda en soortgelijke extremisten voor en na 9/11... omdat we daarmee Islamitische radicalisten dus een rechtvaardiging gaven voor hun extremistische ideologie. Want men kon ons afschilderen als agressors...als vijanden...die islamitische landen aanvielen. Vijandsbeeld zoals in de Koran wordt beschreven. En toen duidelijk werd dat Bush en Blair leugens gebruikten als rechtvaardiging zagen ook veel jonge intellectuele moslims een "bewijs" van dat vijandschap. Zeker toen Bush en Blair beiden ook nog religieuze verwijzingen maakten naar de strijd tussen goed en kwaad. Het ook heel zwart/wit maakten en net als de radicale moslims de nuance weg haalden.

We hebben als "Westen" in mijn ogen dus forse averij opgelopen door de invasies van Irak en Afghanistan. Als ook de steun aan dictatoriale regimes in verschillende islamitische landen. Iets wat ook Obama maar moeizaam kan "repareren"...en onze "democratische ideologie" als oplossing voor armoede, onderdrukking en uitzichtloosheid...er niet populairder op heeft gemaakt in de islamitische regionen van onze planeet. Maar dat wil nog niet zeggen dat we verloren zijn of geen macht en invloed meer hebben.

Ps. Wat mij ook opvalt...is dat niet alleen "gelovers" van het doem-scenario dus erg kritisch zijn over ons eigen Westerse "systeem"...maar vaak ook zelf vrij conservatief of radicaal gelovig zijn. Veel PVV politici, ideologen en aanhang zijn bijv. vrij streng christelijk- of joods gelovig.

DvdW

Citaat van: Elzenga op 25/09/2013 | 13:31 uur
De islam is net als het christendom een geloof dat verspreiding vraagt...

De islam kent mijns inziens geen gewelddadige inslag...het is milder voor andersdenkenden dat het christendom nota bene.
Onzin, vooral dit laatste. Laat mij maar eens zien waar Moslims milder zijn dan Christenen. Kijk jij ondertussen maar even hier: http://www.opendoors.nl/vervolgdechristenen/ranglijst-kaart/ Een overzicht van Vervolgende Christenen per land gerangschikt, en let dan ook svp even op de officiële religie van die landen...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 24/09/2013 | 23:38 uur
Centralisatie of eenheid is helemaal niet nodig. Een stroming, idee, of ideologie kan een groot gevaar vormen voor een natuurlijke tegenpool, zelfs zonder eigenlijke actie. Sterker nog, de anarchistische organisatie kan juist veel sterker zijn omdat kleine groepen eigen initiatief kunnen ontplooien. Nu ben ik niet van mening dat 'de islam' een gevaar is voor de wereldvrede, maar de moslims zijn toch gevoelig voor geweld. Het is een geloof dat een gewelddadige basis heeft, en die kan aangesproken worden. Ook is er sprake van empathie onder de geloofsgenoten, en het feit dat er momenteel veel ellende is in islamitische landen, is iets dat vele aanspreekt.

De islamitische invloeden op ons systeem zijn merkbaar, net als humanistische en christelijke enz invloeden. Ik maak me meer zorgen om de Groen Links lieden die eventuele problemen velemalen verergeren door deze te negeren. Daardoor kunnen gevoelens jegens bepaalde groepen blijven bestaan.
De islam is net als het christendom een geloof dat verspreiding vraagt...

De islam kent mijns inziens geen gewelddadige inslag...het is milder voor andersdenkenden dat het christendom nota bene. Maar men is wel hard tegen haar vijanden..en daar slaan de meeste zaken die men als "bewijs" voor gewelddadigheid aanvoert ook op. Vergeet ook niet het culturele element. Geweld zit ook in bepaalde samenlevingen of volken. Neem Afghanistan. Neem daarbij armoede en uitzichtloosheid...en je hebt een mix waar radicalisme en extremisme in gedijen.

Laurens

Citaat van: Oorlogsvis op 25/09/2013 | 12:51 uur
Deze vergelijking slaat nergens op natuurlijk....

Slaat op heel veel, gekken die zijn gemotiveerd op iets te doen uit naam van hun god/heilige 'whatever', of deze misbruiken voor persoonlijke doelen. Er wordt hier geen splitsing gemaakt tussen extremisme/gestoordheid uit naam van religie of een gebrek aan juist aanpassingsvermogen door bepaalde groepen in onze samenleving. De vraag is of dat komt door de sociale achtergrond waar een groot gedeelte van de immigranten en hun opvolgende generaties zich in bevind of door hun cultuur. Misschien wel een combinatie van beide.

Maar ik nodig je vooral uit om mijn voorbeeld te ontkrachten.....

DvdW

Citaat van: Ton de Zwart op 25/09/2013 | 11:15 uur
Hier:
Ik wel. Daarom maakte ik hem ook. Ook hier wordt een bepaalde groep op basis van geloof weggezet in de maatschappij als 'gevaarlijk' of 'eng'. De geschiedenis heeft laten zien dat juist de lui die dit roepen het echte gevaar zijn.
Dus omdat de geschiedenis iets laat zien zet ik mensen weg? Vreemde redenatie
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Mourning

Citaat van: Laurens op 25/09/2013 | 12:38 uur
Ik nodig jullie uit om vooral ook eens de bijbel te gaan lezen, volgens het boek is 'God' net zo'n grote massa-moordenaar. Alsof de christenen zulke lieverdjes zijn geweest.

En dan graag m.n. het Oude Testament...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Oorlogsvis

Citaat van: Laurens op 25/09/2013 | 12:38 uur
Ik nodig jullie uit om vooral ook eens de bijbel te gaan lezen, volgens het boek is 'God' net zo'n grote massa-moordenaar. Alsof de christenen zulke lieverdjes zijn geweest.

Anders Breivik
Joseph Kony met kornuiten
anti-abortie aanslagen in de VS
Wat dacht je van de IRA?
Deze vergelijking slaat nergens op natuurlijk....