De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Parera

#1467
Ik heb geen idee of deze al eerder gepost is maar hierbij een Duits concept van het MGCS. Via andere social media informatie lees ik dat het rommelt tussen de Duitsers en Fransen rondom het MGCS omdat de eisen van beide landen ver uit elkaar liggen. Zo willen de Fransen een 140 mm kanon (GIAT) en het 40 mm kanon van de Jaguar als IFV voertuig op de romp van het MGCS en willen de Duitsers hun eigen 130 mm kanon en willen ze niks weten van het Franse 40 mm kanon.



Via https://twitter.com/AlexLuck9/status/1356981181246398471

De bron van bovenstaande impressie is een onofficiele 3D render van het MGCS studie uit 2017.



Hieronder een recentere (10-2020) Franse visie van het MGCS via twitter @K3Kuss
https://twitter.com/K3Kuss/status/1316442185437515778


Parera

Wat ik me zo langzaam aan af vraag is wat moet het kosten om de gehele landmacht op te tuigen in de (geplande) nieuwe structuur? En wat hebben we dan staan?

Voor zover ik begrijp uit het forum hier is de bedoeling dat 43 MECH volledig op rups gaat incl. MBT's en de 13 licht een eenheid word met wiel voertuigen inclusief IFV (op basis van de Boxer?).
Hier op het forum is veelvoudig vermeld dat de Boxer geen geschikt voertuig is om ingezet te worden als gevechtsvoertuig maar ontwikkeld is als ondersteunend voertuig zoals we die nu ook gebruiken.

De grote vraag is dan ook wat zijn de verschillen in kosten tussen een 13 licht wiel op basis van de Boxer en wat is het verschil in kosten met een ander wiel voertuig. Als ideale vergelijking kan je er dan ook nog de vraag bij stellen wat is het verschil qua kosten tussen een complete geschikte wiel eenheid en een complete geschikte rups eenheid.

En dan heb ik het over de verschillen in aankoop prijzen als in operationele kosten.

Master Mack

Nu de 120mm op de boxer voor NLD onwaarschijnlijk is geworden iemand nog ergens iets gehoird over een DFP voor de 13de brig?  Als we 43 weer een eigen tankbat geven met leo 2 A7V dan moet de 13de medium motorized brigade misschien CV90-120T's krijgen of misschien een bataljon centauro 2's.
En om het mortier verhaal te versterken voor de KL ook 20 AMOS dubbelloops 120mm mortieren.

Parera

Prachtig systeem! nu alleen nog een compactere variant die op een kleiner voertuig past (Boxer bijvoorbeeld) maar dit moet dan mogelijk ook een andere radar zijn op basis van de NS-100 of zelfs NS-50.

Parera

ONTWIKKELING GM200 SAMEN MET OPERATIONELE EXPERTS KONINKLIJKE LANDMACHT

In een snel veranderende wereld is de behoefte aan informatie dominantie meer dan ooit noodzakelijk voor het effectief en efficiënt in kunnen vullen van wereldwijde vredesmissies en crisisbeheersingsoperaties. Een modern radarsysteem, ook wel de ogen en oren van de krijgsmacht genoemd, is daarbij onontbeerlijk. Militairen kennen en ervaren het belang van tijdige waarschuwing. Het belang van vroegtijdige detectie en het eventueel bestrijden van de afvuurlocatie tijdens een missie is van levensbelang. De operationele noodzaak van het beschikken over radar oplossingen die tijdig binnenkomende bedreigingen kunnen detecteren, volgen en classificeren is cruciaal.

Als antwoord op deze dreigingen ontwikkelden operationele experts van de Koninklijke Landmacht en Thales de GM200 MM/C (Multi Mission Radar/ MMR). Dit radarsysteem wordt ingezet door het Vuursteuncommando en het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando. De radars zijn voor een groot aantal taken (gelijktijdig) inzetbaar zoals C-RAM detectie, Counter Battery Fire, 3D luchtruimsurveillance en luchtverdediging. Het systeem is in staat om automatisch een groot aantal gelijktijdig inkomende doelen (zoals RAM, UAVs, heli's en jachtvliegtuigen) te detecteren, volgen en herkennen (classificeren). Door de hoge nauwkeurigheid is het systeem zelfs in staat om de individuele projectielen binnen een salvo te onderscheiden.


CitaatGM200 MM/C photo by vd Griendt

Door toepassing van de modernste technologieën is het systeem eenvoudig te bedienen en werkt het grotendeels autonoom. Het flexibele (standaard ISO container) MMR systeem is snel inzetbaar en binnen twee minuten operationeel na stellingname. Door de eerder genoemde standaard ISO is de MMR te vervoeren met diverse voertuigen. Zo is het systeem compact genoeg om met een standaard vrachtwagen of zelfs op een Boxer te vervoeren (Tactisch mobiel); en past het ook in een A400M transport toestel (Strategisch mobiel).



De GM200 MM/C is de laatste versie van de Thales 4D AESA-radarfamilie, hiertoe behoort onder meer de SMART-L-MM lange afstand radar, die zowel door de Koninklijke Marine en de Koninklijke Luchtmacht operationeel in gebruik is.

Bron: Thales Connect



Parera

Citaat van: StrataNL op 19/01/2021 | 10:11 uur
Hebben we nog CV90 onderstellen over die niet meegaan met de update?

Volgens het BAE artikel zit in het contract een optie voor 19 extra voertuigen boven op de 122 in het contract. Doen we er 3 extra bij de MLU (125 voertuigen totaal) en 16 SPAAG's? :angel:

StrataNL

Hebben we nog CV90 onderstellen over die niet meegaan met de update?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Thomasen op 19/01/2021 | 09:03 uur
Vraag me af of je dat moet willen. Gaan knutselen aan een oud systeem en dat je nauwelijks kent.
Het gat moet zeker opgevuld worden. Maar zo'n toren moet je compleet opnieuw ontwikkelen. Maar goed, er zijn wel wat opties op de markt, maar het is in het westen niet sexy.

Het mooiste zou zijn dat we er 1 of 2 uit onze eigen museum collectie halen en deze inzetten maar dat kan waarschijnlijk niet meer omdat die museum stukken niet kunnen schieten verwacht ik.
Waarschijnlijk kunnen we beter bij de Duitsers gaan kijken wat die uitvoeren met de nieuwe Skyranger toren's en op basis van die toren (samen) een nieuw SPAAG voertuig ontwikkelen.

Stoonbrace

Citaat van: Thomasen op 19/01/2021 | 09:03 uur
Vraag me af of je dat moet willen. Gaan knutselen aan een oud systeem en dat je nauwelijks kent.
Het gat moet zeker opgevuld worden. Maar zo'n toren moet je compleet opnieuw ontwikkelen. Maar goed, er zijn wel wat opties op de markt, maar het is in het westen niet sexy.

De toren van het Amerikaanse IM-SHORAD project lijkt me wel wat.

Harald

Citaat van: Parera op 18/01/2021 | 20:14 uur
Ik zag vorige week een bericht waarbij gemeld werd dat de Duitsers een X-band radar willen toevoegen aan hun Gepard's en daarmee ook Drones kunnen opsporen. Daar stond zelfs onze PRTL's bij als voorbeeld van een X-band radar op een Gepard en dat we daar mee voorliepen. :cute-smile:

Kunnen we niet een paar van die dingen overkopen van de Duitsers en weer in gebruik nemen met nieuwe sensoren ? Al zijn het er 2 voor proeven.
Er staan nog 15 stuks in opslag bij KMW.  :hrmph:  ;)

Flyguy

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/01/2021 | 20:09 uur
(V)SHORAD wordt hiermee hopelijk ook tot top prioriteit verheven, een opvolger van PRTL is dringend noodzakelijk!

Zeker, de beelden uit Nagorno-Karabakh liegen er niet om.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/01/2021 | 20:09 uur
(V)SHORAD wordt hiermee hopelijk ook tot top prioriteit verheven, een opvolger van PRTL is dringend noodzakelijk!

Ik zag vorige week een bericht waarbij gemeld werd dat de Duitsers een X-band radar willen toevoegen aan hun Gepard's en daarmee ook Drones kunnen opsporen. Daar stond zelfs onze PRTL's bij als voorbeeld van een X-band radar op een Gepard en dat we daar mee voorliepen. :cute-smile:

Kunnen we niet een paar van die dingen overkopen van de Duitsers en weer in gebruik nemen met nieuwe sensoren ? Al zijn het er 2 voor proeven.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 18/01/2021 | 20:04 uur
Idd, loitering munition is wat we in de toekomst gaan beschouwen als de Willys Jeep, bazooka of AK-47 van vandaag. Het is de missing link tussen combat drones/vliegtuigen en artillerie. Goeie zaak dat het aangeschaft wordt.

(V)SHORAD wordt hiermee hopelijk ook tot top prioriteit verheven, een opvolger van PRTL is dringend noodzakelijk!

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 18/01/2021 | 19:14 uur
Ja hoor. Bij de buren wordt het gebruikt maar in beperkte mate. Zoals aangegeven binnen de NAVO een zeer unieke maar nodige harde capaciteit.

Idd, loitering munition is wat we in de toekomst gaan beschouwen als de Willys Jeep, bazooka of AK-47 van vandaag. Het is de missing link tussen combat drones/vliegtuigen en artillerie. Goeie zaak dat het aangeschaft wordt.

Parera

#1453
Citaat van: Tempest technican op 18/01/2021 | 19:42 uur
Wat voor Loitering munition systeem zouden we moeten denken? Hoe groot zou zo'n systeem mogen zijn als het dient te worden gebruikt voor de 11 Luchtmobiele Brigade en Korps Mariniers.

Beetje zelfde orde grote als de MO-120 RT-61? Zelfde eisen misschien? Vervoer met Chinook enz.

Ik denk dat we voor onze eerste generatie loitering munities inderdaad moeten denken aan het formaat vergelijkbaar met een 120 mm mortier als lanceer platform maar er zijn ook launchers in een kist waarbij je niet 1 maar 6 stuks tegelijkertijd kan afvuren.

Dan spreek ik over de Switchblade 300 en Switchblade 600 van AeroVironment, dit bedrijf levert ook de Wasp, Raven en Puma UAV's voor de landmacht. Het bedrijf heeft ook de Blackwing een kleinere loitering munition in een lanceerbuis vergelijkbaar met een 60 mm mortier dus echt op persoons niveau i.p.v. overkoepelende eenheid. De Blackwing is ook gericht op maritieme inzet o.a. vanaf onderzeeboten en/of oppervlakte schepen.

De Duitsers gebruiken de IAI HAROP.
Infosheets (.pdf)
- Switchblade 300
- Switchblade 600
- Blackwing
- Multipack Launcher
- IAI HAROP