Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

slaydo

idd de KDC10s zullen denk ik als laatst vervangen worden. In ieder geval zie ik dit als een gunstige ontwikkeling. A330 MRTT ftw. IAI en Boeing kunnen het denk ik schudden.

Ik hoop dat er ook op een dergelijke manier de A400M aangekocht kan worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#26
Citaat van: Ace1 op 12/04/2014 | 12:02 uur
Ik kan me voorstellen dat voormalige Oost Blok landen gezien de huidige ontwikkelingen bij een van de buurlanden, liever een tweede hands tanker kopen en het geld wat men overheeft liever investeren in een  extra fighter of een extra tank of een extra marineschip.

"Buying a new one we believe is a waste of money," the IAI executive says.


http://www.flightglobal.com/news/articles/singapore-2010-iai-unveils-plans-to-convert-used-767s-into-337941/

Van de voormalige Oostblok landen is momenteel alleen Polen betrokken bij dit verhaal en laat nu dit land wel geld voor haar defensie willen uitgeven.

De quote van IAI is begrijpelijk maar valt in de categorie: "wij van WC eend"

Zo te zien weten we voor de kerst van dit jaar welke keuze gemaakt wordt, het aantal is wellicht een ander verhaal.

De meest voor de hand liggende keuze zal de A330 MRTT zijn, zeker als dit in een volume/package deal gegoten kan worden, immers in het volgende decennium zijn diverse herculessen toe aan een opvolger (A400M)

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 12/04/2014 | 11:36 uur
Ik verwacht nieuwe kisten maar als men 10+ jonge occasion van het zelfde type kan laten ombouwen tot een werkbaar platform, dan zou dit een standaard kunnen zijn.

Budgettair zal dit wellicht gunstiger zijn maar levert nauwelijks een bijdrage aan de Europese werkgelegenheid, iets waar vermoed ik ook naar zal worden gekeken.

Ik kan me voorstellen dat voormalige Oost Blok landen gezien de huidige ontwikkelingen bij een van de buurlanden, liever een tweede hands tanker kopen en het geld wat men overheeft liever investeren in een  extra fighter of een extra tank of een extra marineschip.

"Buying a new one we believe is a waste of money," the IAI executive says.


http://www.flightglobal.com/news/articles/singapore-2010-iai-unveils-plans-to-convert-used-767s-into-337941/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 12/04/2014 | 11:58 uur
4x A330 MRTT voor 2030...

Dat zou mooi (en wellicht icm met een Belgische bijdrage haalbaar) zijn.

Elzenga

4x A330 MRTT voor 2030...

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 11/04/2014 | 23:10 uur
Ik heb reeds eerder aangegeven dat ik daar anders over denk. Maar de uiteindelijke beslissing is aan de Forumbeheerders.

Ik kan me wel vinden in  dit nieuwe topic. Echter acht ik het geen "nieuwe ontwikkeling" maar (eventuele) vervanging en heb daarom het topic verplaatst naar het KLu-board.

Rob
Forumbeheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#21
Citaat van: Ace1 op 12/04/2014 | 11:29 uur
Polen heeft ook een offerte van een tweedehands 767 MMTT


Ik verwacht nieuwe kisten (gezien ook de RFI aan Boeing en Airbus) maar als men 10+ jonge occasion van het zelfde type kan laten ombouwen tot een werkbaar platform, dan zou dit een standaard kunnen zijn.

Budgettair zal dit wellicht gunstiger zijn maar levert nauwelijks een bijdrage aan de Europese werkgelegenheid, iets waar vermoed ik ook naar zal worden gekeken.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 12/04/2014 | 11:24 uur
Klopt, maar dat is zetten van de handtekening, is niet altijd gelijk betalen. Bovendien, ik verwacht niet dat NL top priority is. De KDC10's zijn juist gemoderniseerd, en als Europa is het meeste te winnen als de landen die nu geen tankers hebben ze eerst laten instromen, en pas als laatste vervangen van bestaande kisten.

Hier heb je een punt, het zou maar zo kunnen dat Noorwegen en Polen gaan voor de eerste 4.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 12/04/2014 | 10:39 uur
Nu moet ik zeggen dat ik verbaasd was dat België in dat rijtje stond, was ik niet bewust van. Maar met 8-10 toestellen voor 5 landen is de spoeling dun. 1 toestel in Belgische dienst en 1 in Nederland, waarna beide landen vrolijk verkondigen twee kisten te hebben, zou mij niets verbazen.

Aangezien we de DC10 hebben vernietigd, zou ik het getal 4 maar uit je hoofd laten. Ik ben wel benieuwd naar de verdeling. Ik verdenk de meeste landen in dat rijtje ervan wel meer dan twee kisten te willen. Alleen België en Nederland niet. Al is het de vraag of ze het kunnen betalen. Voorlopig blijkbaar niet.

Huidig:
NL: 2x KDC-10
Esp: 1x 707 (+5 KC130)
Be: 0
Poland: 0
Norway: 0

Polen heeft ook een offerte van een tweedehands 767 MMTT

IAI is also offering its boeing 767 MMTT to Poland.

http://defense-update.com/20130315_iai-to-convert-two-boeing-767-into-flying-tankers-in-brazil.html#.U0kGWlV_vMp

dudge

Citaat van: jurrien visser op 12/04/2014 | 11:20 uur
Zo te zien wil men in 2015 reeds een handtekening zetten, dat is dus voor de benodigde investeringsgolf van de door jou genoemde projecten.

Klopt, maar dat is zetten van de handtekening, is niet altijd gelijk betalen. Bovendien, ik verwacht niet dat NL top priority is. De KDC10's zijn juist gemoderniseerd, en als Europa is het meeste te winnen als de landen die nu geen tankers hebben ze eerst laten instromen, en pas als laatste vervangen van bestaande kisten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 12/04/2014 | 11:15 uur
De uitbreiding zit in hogere efficiency binnen deze 5 landen. bovendien zijn wij van deze 5 landen momenteel de grootste gebruiker, dus, zou je zeggen, de meeste ervaring. Een uitbreiding zou mooi zijn natuurlijk, maar komt in dezelfde tijd dat de halve marine vervangen moet worden, de F35 betaald moet worden, de vervanging van de Herc's op de agenda komt. Een hoop grote projecten, en de vraag is of het budget dermate mee kan stijgen.

Zo te zien wil men in 2015 reeds een handtekening zetten, dat is dus voor de benodigde investeringsgolf van de door jou genoemde projecten.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 12/04/2014 | 10:59 uur
Ik hou het vooralsnog op NL 2-4, bedenk dat we als projectleider ook het doel hebben om de tanker capaciteit in Europa uit te breiden. Met 2 voor NL (of de combinatie NL1 +BE1) voldoen we dus niet aan ons eigen - politiek goed gekeurd - leiderschap.

Daarnaast: de KLu tanker capaciteit wordt gezien (ook door Den Haag) als niche capaciteit die behouden "mag" blijven en wellicht zelfs uitgebreid kan worden. (de politiek heeft het immers over schaalvergroting binnen de Nederlandse niche capaciteiten)

2 voor NL en 1 voor BE, zou een uitbreiding zijn maar vooralsnog zie ik BE niet investeren in een eigen MRTT

De uitbreiding zit in hogere efficiency binnen deze 5 landen. bovendien zijn wij van deze 5 landen momenteel de grootste gebruiker, dus, zou je zeggen, de meeste ervaring. Een uitbreiding zou mooi zijn natuurlijk, maar komt in dezelfde tijd dat de halve marine vervangen moet worden, de F35 betaald moet worden, de vervanging van de Herc's op de agenda komt. Een hoop grote projecten, en de vraag is of het budget dermate mee kan stijgen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 12/04/2014 | 10:39 uur
Nu moet ik zeggen dat ik verbaasd was dat België in dat rijtje stond, was ik niet bewust van. Maar met 8-10 toestellen voor 5 landen is de spoeling dun. 1 toestel in Belgische dienst en 1 in Nederland, waarna beide landen vrolijk verkondigen twee kisten te hebben, zou mij niets verbazen.

Aangezien we de DC10 hebben vernietigd, zou ik het getal 4 maar uit je hoofd laten. Ik ben wel benieuwd naar de verdeling. Ik verdenk de meeste landen in dat rijtje ervan wel meer dan twee kisten te willen. Alleen België en Nederland niet. Al is het de vraag of ze het kunnen betalen. Voorlopig blijkbaar niet.

Huidig:
NL: 2x KDC-10
Esp: 1x 707 (+5 KC130)
Be: 0
Poland: 0
Norway: 0

Ik hou het vooralsnog op NL 2-4, bedenk dat we als projectleider ook het doel hebben om de tanker capaciteit in Europa uit te breiden. Met 2 voor NL (of de combinatie NL1 +BE1) voldoen we dus niet aan ons eigen - politiek goed gekeurd - leiderschap.

Daarnaast: de KLu tanker capaciteit wordt gezien (ook door Den Haag) als niche capaciteit die behouden "mag" blijven en wellicht zelfs uitgebreid kan worden. (de politiek heeft het immers over schaalvergroting binnen de Nederlandse niche capaciteiten)

2 voor NL en 1 voor BE, zou een uitbreiding zijn maar vooralsnog zie ik BE niet investeren in een eigen MRTT

Harald

Gezien dat de C-17 lijn dicht is en er straks een keuze gemaakt moet worden. Er gekozen wordt voor de A330 als tanker- en transportvliegtuig. En op termijn een vervanging van de Herc door de A400.
Waarbij de A400 samen met België gevlogen en onderhouden worden.

dudge

Met Nederland aan de lead maakt de Boeing een goede kans trouwens. Zou een gemiste kans zijn, maar ben erg benieuwd waar ze mee gaan komen volgend jaar.