Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

silvester herc

Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 06:06 uur
Dat zou inderdaad kloppen , maar het JSS is geen CSS en andersom. Ik denk dat binnen de Belgische marine een vergelijkbaar schip echt wel past met 2 of 3 fregatten, 6 MCM?s & 2 OPV?s hebben ze een mooie vloot capaciteit.

Naast Navo RAS capaciteit bied een CSS voor Belgi? ook hospitaal & transport capaciteit. Beide capaciteiten worden al lang gezocht binnen de marinecomponent. Het is dan geen RoRo capaciteit die gewenst is/was maar voertuigen kunnen ook met de kraan op dek gezet worden.
Het zal er er wel op uit draaien dat onze Zuiderburen ook gebruik kunnen maken van RoRo lease schip van onze Defensie die is beschikbaar ook voor andere Navo Landen !

Harald

Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 06:06 uur
Dat zou inderdaad kloppen , maar het JSS is geen CSS en andersom. Ik denk dat binnen de Belgische marine een vergelijkbaar schip echt wel past met 2 of 3 fregatten, 6 MCM?s & 2 OPV?s hebben ze een mooie vloot capaciteit.

Naast Navo RAS capaciteit bied een CSS voor Belgi? ook hospitaal & transport capaciteit. Beide capaciteiten worden al lang gezocht binnen de marinecomponent. Het is dan geen RoRo capaciteit die gewenst is/was maar voertuigen kunnen ook met de kraan op dek gezet worden.

Geen geld, geen budget...  ik denk niet de Belgi? zijn vloot gaat uitbreiden

NAVO-norm van 2% nog lang niet in zicht: ?Komende jaren dalen beloofde defensie-uitgaven procentueel?
https://www.peterbuysrogge.be/nieuws/navo-norm-van-2-nog-lang-niet-in-zicht-komende-jaren-dalen-beloofde-defensie-uitgaven

Parera

Citaat van: silvester herc op 12/02/2023 | 19:48 uur
Volgens mij beschouwd de Marine onze JSS als een soort zuster schip omdat de onderbouw  veel weg heeft van de CSS!

Dat zou inderdaad kloppen , maar het JSS is geen CSS en andersom. Ik denk dat binnen de Belgische marine een vergelijkbaar schip echt wel past met 2 of 3 fregatten, 6 MCM?s & 2 OPV?s hebben ze een mooie vloot capaciteit.

Naast Navo RAS capaciteit bied een CSS voor Belgi? ook hospitaal & transport capaciteit. Beide capaciteiten worden al lang gezocht binnen de marinecomponent. Het is dan geen RoRo capaciteit die gewenst is/was maar voertuigen kunnen ook met de kraan op dek gezet worden.

silvester herc

Citaat van: Parera op 12/02/2023 | 18:23 uur
Dat moet een prachtig schip gaan worden, bijzondere lijnen dat wel met die schoorstenen zo geintegreerd in de mast. Ik blijf het zonde vinden dat we zoveel single ship classes bouwen, ik vind dat de Den Helder 1 zusterschip verdient. En of dat dan in Nederlandse dienst is dat zou helemaal prachtig zijn, maar bijvoorbeeld in dienst van de Belgische marine zie ik ook nog wel zitten.

Om dan maar gelijk een naam in te schieten ;BNS Zeebrugge

De twee marine havens van onze marines, niet alleen de twee steden/kazernes zijn verbonden maar die twee samen als 1 scheeps klasse :cute-smile:
Volgens mij beschouwd de Marine onze JSS als een soort zuster schip omdat de onderbouw  veel weg heeft van de CSS!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#955
Citaat van: Parera op 12/02/2023 | 18:23 uur
Dat moet een prachtig schip gaan worden, bijzondere lijnen dat wel met die schoorstenen zo geintegreerd in de mast. Ik blijf het zonde vinden dat we zoveel single ship classes bouwen, ik vind dat de Den Helder 1 zusterschip verdient. En of dat dan in Nederlandse dienst is dat zou helemaal prachtig zijn, maar bijvoorbeeld in dienst van de Belgische marine zie ik ook nog wel zitten.

Om dan maar gelijk een naam in te schieten ;BNS Zeebrugge

De twee marine havens van onze marines, niet alleen de twee steden/kazernes zijn verbonden maar die twee samen als 1 scheeps klasse :cute-smile:

Met een 3e ASWF voor BE zou een CSS voor onze zuiderburen niet misstaan.

Met 6 LPX'en en 6 (of 8 ) fregatten zou ik ruimte zien voor een 2e JSS (een 2.0 + drones en wellicht vuursteun mogelijkheden).

Wordt het toch iets met de marines van BeNeSam,

Parera

Citaat van: silvester herc op 12/02/2023 | 14:56 uur
Mooi Combat Support Ship vind vooral  bovenbouw nog aardig groter als ik dacht !!

Dat moet een prachtig schip gaan worden, bijzondere lijnen dat wel met die schoorstenen zo geintegreerd in de mast. Ik blijf het zonde vinden dat we zoveel single ship classes bouwen, ik vind dat de Den Helder 1 zusterschip verdient. En of dat dan in Nederlandse dienst is dat zou helemaal prachtig zijn, maar bijvoorbeeld in dienst van de Belgische marine zie ik ook nog wel zitten.

Om dan maar gelijk een naam in te schieten ;BNS Zeebrugge

De twee marine havens van onze marines, niet alleen de twee steden/kazernes zijn verbonden maar die twee samen als 1 scheeps klasse :cute-smile:

silvester herc

Mooi Combat Support Ship vind vooral  bovenbouw nog aardig groter als ik dacht !!

Parera

#952
Via LinkedIn @DMO

Het Combat Support Ship (CSS) is tijdelijk op de Donau geweest.
Het was de allereerste keer dat het schip buiten het dok was. Inmiddels ligt het schip weer in het dok voor verdere staalbouw en het afronden van conserveerwerkzaamheden aan de brug, hangaar en mast.
De volgende grote is de zogenaamde werfproeftocht begin 2024.

De korte tocht leverde prachtige beelden op, zie de video 👇
#Defensie #WijZijnDMO #Marine Koninklijke Marine Damen Naval #CombatSupportShip


Video (link)


Ook Damen heeft een info berichtje gepost met zo goed als dezelfde beelden.

The new Combat Support Ship took a (very short) first trip on the river Danube. The CSS has been in the deep part of the dock since the end of last year but needed to be moved temporarily to allow three other ships to be transferred into the shallow end of the dry dock. With the assistance of tugboats, the vessel was towed from the dock and moored along the quay at our Galați shipyard in Romania. After 48 hours, the ship was moved back into the dock where work continues. Construction is on schedule, and sea trials are scheduled for January 2024 before the vessel is handed over to the Defensie Materieel Organisatie (DMO) in the spring of 2024.

#damennaval #shipbuilding #naval


A.J.

Las het net, wat een enorm dom plan... Echt...

Lex

Wordt bevoorradingschip Zr.Ms. Den Helder straks voor de helft bemand met burgerpersoneel? KVMO is kritisch: ?Het is een volwaardig oorlogschip en zo zullen we het ook moeten benaderen?

DEN HELDER
De Koninklijke Vereniging van Marineofficieren (KVMO) reageert zeer kritisch op een artikel in het marinemagazine Alle Hens waarin het gaat over een pilot om het nieuwe Combat Support Ship (CSS) Zr.Ms. Den Helder voor de helft te bemannen met mensen uit de burgermaatschappij.
Uitkomst van het meest recente overleg van de vakcentrales en de Commandant Zeestrijdkrachten (CZSK) is dat het in aanbouw zijnde bevoorradingsschip deels alternatief bemand wordt, zo valt te lezen het artikel. Daarbij is overeengekomen dat maximaal vijftig procent van de functies alternatief, dus extern, wordt gevuld. Van de 76 functies zijn dat er dus 38. Dan gaat het om mensen van buiten Defensie die overigens wel militair worden

Volgens Remco Harsveld, als stafmedewerker P&O bij CZSK betrokken bij het CSS liggen personeelstekorten ten grondslag aan de pilot. ,,Waarom deze pilot? Simpelweg omdat we grote tekorten hebben. En we willen voorkomen dat we bemanningsleden van andere schepen wegtrekken en naar het CSS halen. Dus zijn we op zoek gegaan naar een alternatief; uiteraard zonder de belangen van ons huidige personeel uit het oog te verliezen.?

Koopvaardijschip
Harsveld vergelijkt Zr.Ms. Den Helder met een koopvaardijschip. ,,Het CSS is een ideaal platform om deels alternatief te vullen. Het is weliswaar een oorlogsschip, maar ook een tanker en bevoorrader die niet direct binnen het hoogste geweldsspectrum actief zal zijn. Daarbij is een deel van de taken van het schip goed te vergelijken met die van een koopvaardijschip, waardoor mensen met een civiele maritieme achtergrond hier prima op kunnen werken.??

Die opmerking valt helemaal verkeerd bij KVMO-voorzitter Rob Pulles. Volgens Pulles is de kans inderdaad groot dat er anders schepen tegen de kant moeten vanwege personeelstekorten. Desalniettemin noemt hij de uitspraken van Harsveld ?onjuist en zelfs gevaarlijk?.

Geweldspectrum
Pulles: ,,Ook en misschien wel juist een bevoorrader/tanker moet op het hoogste niveau in het geweldspectrum kunnen opereren. Dat is namelijk de primaire taak, zoals de typeaanduiding van het schip al zegt, het Combat Support Ship. Het CSS moet schepen, fregatten e.d., die het gevecht voeren snel kunnen bevoorraden en zal dus in de buurt van die schepen moeten zijn. Daarnaast is het zeer wel mogelijk dat het CSS een of meerdere helikopters bij zich heeft die moeten kunnen deelnemen aan het gevecht.??

,,Het wensdenken duurt voort met de bewering dat een deel van de taken goed te vergelijken is met die van een koopvaardijschip. Daarbij is het de bedoeling dat het koopvaardijschip zo ver mogelijk wegblijft van gevaarlijke (oorlogs)situaties. Dat geldt dus niet voor het CSS. Zr.Ms. Den Helder is een volwaardig oorlogschip dat in het hele geweldspectrum zal (moeten kunnen) opereren en zo zullen we het ook moeten benaderen. Het is van het grootste belang om het CSS als volwaardig te beschouwen, zeker ook in het belang van het te werven personeel. Andere benaderingen zijn potentieel gevaarlijk voor het schip en haar bemanning.??

NHD, 27-11-2022, 18:00

Harald

Nieuwe bevoorrader 'Den Helder is volwaardig oorlogschip' - vakbond kritisch op uitspraken marine

De Koninklijke Vereniging van Marineofficieren (KVMO) is niet blij met een artikel in 'Alle Hens' waarin een pilot werd besproken om het nieuwe Combat Support Ship (CSS) anders te bemannen dan gebruikelijk. In het artikel wordt gesteld dat bepaalde taken op het schip ook prima uitgevoerd kunnen worden door mensen met een civiele maritieme achtergrond, omdat deze taken niet in het hoogste geweldspectrum plaatsvinden. Volgens de KVMO is dit echter onwaar en gevaarlijk.

.../....

https://marineschepen.nl/nieuws/Kritiek-KVMO-op-uitspraken-over-CSS-221122.html

Flyguy

Citaat van: Thomasen op 19/11/2022 | 01:56 uur
Dus die ballen constructie met een burger CCO.

🍆🍆

Ben benieuwd wat ik op het schooltje ga tegenkomen

silvester herc

Dacht ook al de CSS wordt nu aardig van bewapening voorzien dus kan moeilijk als een gewoon soort van civiele bevoorrader/tanker beschouwd worden!

Lex

Onjuiste informatie: reactie op 'Bemanning deels van buiten' in Alle Hens 9, 2022

18 nov 2022

In de Alle Hens van deze maand staat een artikel over het alternatief bemannen van het nieuwe Combat Support Ship (CSS), de toekomstige Zr.Ms. Den Helder. Het alternatief bemannen van het schip is een pilot, om te bezien of de Koninklijke Marine tekorten tijdelijk kan opvullen met mensen die rechtstreeks van de arbeidsmarkt afkomen en al relevante werkervaring hebben.

E?n van de redenen om het schip alternatief te bemannen, is om te voorkomen dat andere schepen tegen de kant moeten om het CSS in de vaart te brengen. Helaas is dit nodig, maar ik denk dat het een werkbare oplossing is, die ook nog eens goed met de bonden is afgestemd. Die informatie in het artikel klopt.

Wat echter onjuist en zelfs gevaarlijk is, is een andere reden die Stafmedewerker P&O Remco Harsveld in het artikel geeft. Hij beweert: 'Het CSS is een ideaal platform om deels alternatief te vullen. Het is weliswaar een oorlogsschip, maar ook een tanker en bevoorrader die niet direct binnen het hoogste geweldsspectrum actief zal zijn. Daarbij is een deel van de taken van het schip goed te vergelijken met die van een koopvaardijschip, waardoor mensen met een civiele maritieme achtergrond hier prima op kunnen werken.'

Ook en misschien wel juist een bevoorrader/tanker moet op het hoogste niveau in het geweldspectrum kunnen opereren. Dat is namelijk de primaire taak, zoals de typeaanduiding van het schip al zegt, het Combat Support Ship. Het CSS moet schepen, fregatten e.d., die het gevecht voeren snel kunnen bevoorraden en zal dus in de buurt van die schepen moeten zijn. Daarnaast is het zeer wel mogelijk dat het CSS een of meerdere helikopters bij zich heeft die moeten kunnen deelnemen aan het gevecht. Als ze op (te) grote afstand van de actie zijn, dan is hun effectiviteit (te) klein. Door het te doen voorkomen dat het CSS niet in de buurt van de actie zal opereren, zet de KM potenti?le kandidaten op het verkeerde been en geven ze niet de volledige informatie.

Het wensdenken duurt voort met de bewering dat een deel van de taken goed te vergelijken is met die van een koopvaardijschip. Ten eerste is de toepassing van koopvaardijschepen zeer breed, van cruiseschepen tot kabelleggers. Ten tweede is de taak van civiele tankers, naar ik aanneem het type schip dat Harsveld bedoelt, het zo snel en goedkoop mogelijk van A naar B brengen van een lading. Daarbij is het de bedoeling dat het koopvaardijschip zo ver mogelijk wegblijft van gevaarlijke (oorlogs)situaties. Dat geldt dus niet voor het CSS. Het varen van het schip en het vervoeren van brandstof en andere voorraden zijn welleswaar deels vergelijkbaar, maar dat geldt voor alle schepen en is niet specifiek iets van een bevoorrader/tanker.

'Zr.Ms. Den Helder is een volwaardig oorlogschip dat in het hele geweldspectrum zal (moeten kunnen) opereren en zo zullen we het ook moeten benaderen'

Met dit soort vergelijkingen bestaat het gevaar dat de mindset aan boord en in de omgeving vanaf het begin niet de juiste is, omdat ze toch maar zoiets als een koopvaardijer zijn en toch niet hoog in het geweldspectrum opereren. Zr.Ms. Den Helder is een volwaardig oorlogschip dat in het hele geweldspectrum zal (moeten kunnen) opereren en zo zullen we het ook moeten benaderen. Als oud-opvarende van Hr.Ms. Zuiderkruis -als wachtsofficier en Eerste Officier- en van Hr.Ms. Amsterdam -als tactical coordinator van de Lynx helikopter en waarnemend commandant-, weet ik dat die schepen volwaardige oorlogsschepen zijn en wat het betekent als men die schepen niet als zodanig beschouwt. Het is van het grootste belang om het CSS als volwaardig te beschouwen, zeker ook in het belang van het te werven personeel. Andere benaderingen zijn potentieel gevaarlijk voor het schip en haar bemanning.

KLTZ EMSD R.O.P. Pulles
Voorzitter KVMO


https://www.kvmo.nl/nieuws/nieuws-kvmo/item/1534-onjuiste-informatie-reactie-op-bemanning-deels-van-buiten-in-alle-hens-9-2022.html