Onverwerkte oorlog in Indonesië

Gestart door Do1990, 28/10/2015 | 09:17 uur

Sparkplug

Waar ik mij aan stoor, is het beeld waarbij alle Nederlandse militairen als misdadigers worden afgeschilderd. De begane misdaden zijn fout en pijnlijk. Dit staat als een paal boven water. Echter geldt dit ook voor misdaden die door Indonesiërs zelf zijn begaan.

Aan de fouten en misdaden van de staat Indonesië kan bij wijze van spreken ook een compleet topic worden gewijd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

bergd

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 09:17 uur
wreedheden begaan door Nederlandse militairen. Daarna was het een tijd lang stil.
Is ook verschrikkelijk en triest voor de nabestaanden dat er wreedheden zijn gebeurd waar de overheid voor een deel ook voor verantwoordelijk is geweest omdat ze onze jongens hebben gestuurd. Persoonlijk kan ik er alleen weinig meer mee

Do1990

Tijdens de dekolonisatieoorlog met Indonesië, van 1945 tot 1950, werd er wel over gepubliceerd: wreedheden begaan door Nederlandse militairen. Daarna was het een tijd lang stil. Tot begin 1969, toen de VARA een gesprek uitzond met een veteraan die onomwonden sprak over oorlogsmisdaden van twintig jaar geleden. De emoties liepen hoog op en dat bleef daarna bij iedere nieuwe openbaring het geval, tot op de dag van vandaag. Nog steeds komen er onbekende wandaden aan het licht en de discussie of er wel of niet structureel misdaden zijn begaan is nog altijd actueel. In deze uitzending het rumoer van de afgelopen decennia op een rij en de worsteling van historici met waarheidsvinding en gevoeligheden in het onderzoek naar geweld in Indonesië.

http://www.npodoc.nl/speel.VPWON_1241924.html