DCP op de KMA

Gestart door Threx, 09/02/2016 | 15:54 uur

Laurens

Eerste DCP in opleiding is een intake om te zien waar je staat. Als je een beetje gesport hebt de afgelopen maanden dan hobbel je die 2400m met twee vingers in je neus. Sit-ups en push-ups moet dan ook geen probleem zijn.

Threx

Bedankt voor de opheldering!

Ik kijk in ieder geval uit naar de 22ste.  ;D

Lex

Ja, er zijn consequemties als je de DCP niet haalt.
Maar bij opkomst wordt eerst gekeken naar de individuele fitheid.
Aan de hand van deze resultaten wordt voor hen, die niet voldoen, de mogelijkheid geboden binnen een bepaalde tijd te voldoen aan de vigerende eisen.
Daarna niet gehaald is in principe exit.

Threx

De 22ste is het dan eindelijk zover, ik mag opkomen voor de KMA in Breda. In mijn meldingsinstructie werd gesproken dat in de eerste week de DCP (Defensie Conditie Proef) gaat worden afgenomen. Ik verwacht hier geen problemen mee gezien mijn conditie (zeker niet na het behalen van de Medische keuring).

Nu vroeg ik mij wel af of er consequenties aan verbonden zijn wanneer je deze niet haalt. Van kennissen weet ik dat, toen de DCP werd ingesteld jaren geleden, er voor actieve militairen geen consequenties aan hingen wanneer deze niet behaald werd. Is dit eigenlijk nog steeds zo of zouden ze een aspirant bij wijze van spreken op dag 1 meteen de deur wijzen bij het niet afronden van de DCP? :)