Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 29/04/2022 | 17:03 uur
Best goed onderbouwd. Prima beslissing.

Mee eens, zeker als je bedenkt dat de eerste van vier LCF vervangers (FuAD) in/rond 2032 aan de sterkte moet zijn toegevoegd.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 06/01/2022 | 20:59 uur
LCF vervanger gewoon 4x Damen Omega wat dezelfde basis heeft als de DEU 180 maar dan met onze eigen Hengelo radars. Gelijkwaardige samenwerking net als de Bremen klasse en onze Kortenaers

Lijkt voor de hand te liggen.

Master Mack

LCF vervanger gewoon 4x Damen Omega wat dezelfde basis heeft als de DEU 180 maar dan met onze eigen Hengelo radars. Gelijkwaardige samenwerking net als de Bremen klasse en onze Kortenaers

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 24/12/2021 | 21:57 uur
Het orignele plan is natuurlijk al lang de prullenbak in gegaan maar gelukkig zijn er nog politici die ergens een kopie van de notities hadden opgeslagen en het nu toch weer terug op tafel proberen te krijgen.

Het originele plan was in princiepe helemaa niet zo duur als sommigen wellicht denken, het totale project moest in 2005 zo'n 109 miljoen euro kosten. Het grooste deel (78 miljoen) was voor de aanpassingen die gedaan moesten worden aan de 4 schepen (19,5 miljoen per schip), 21 miljoen was gereserveerd voor de aankoop van TACTOM block IV's a 700.000 euro per stuk (30 stuks) en de overige 10 miljoen was reserve voor het project.

Met de aangekondigde plannen van het nieuwe kabinet moet dit bedrag goed vrij te spelen zijn verspreid over enkele jaren (mogelijk nog tijdens de MLU van de laatste 2 LCF's). Wat niet meegenomen was is de aankoop van de extra VLS module, dit was wel een optie maar in de basis niet nodig zoals het onderstaande lijstje liet zien.

Ik denk dat we de verwerving en plaatsing van TACTOM voor 2 LCF's nog kunnen doen in de periode dat ze de modernisering krijgen, voor de overige 2 LCF kan dit eventueel later of helemaal niet en die kosten bewaren voor de opvolgers.

Natuurlijk zou het nu in verhouding wel ''iets meer kosten'' maar ik vind het nogal meevallen;
109 miljoen in 2005 = 140,5 miljoen in 2021
78 miljoen in 2005 = 100,5 miljoen in 2021
21 miljoen in 2005 = 27,1 miljoen in 2021

Nu is de prijs van de Tomahawk wel flink gestegen en kost een raket nu +/- 1,4 miljoen euro daarmee is de aankoop prijs dus verdubbeld, maar als je slechts 2 LCF's aanpast voor de Tomahawk dan houd je een deel van je budget over.

Met een budget van 27,1 miljoen euro koop je vandaag de dag 19 Tomahawk Block V's, zou je dit aanschaf budget verhogen naar 45 miljoen euro dan heb je genoeg voor de origineel geplande 30 raketten en houd je nog een deel van het 50,25 miljoen over die je niet aan aanpassingen hoeft te besteden. Dus voor een kleine 150 miljoen euro kan je 2 LCF'en uitrusten met Tomahawks en een mooie voorraad om te beginnen.

Daarna kan je bij het vWalrus en vLCF (eventueel ook ASWF) de aantallen vergroten.

We zouden hiermee de marine stevig opwaarderen en haar een unieke Europese NAVO capaciteit geven die in Europa stevig gemist wordt.

Parera

#348
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/12/2021 | 21:49 uur
Volgens mij is dit na de aangenomen Kamermotie uit november 2016. bij mijn weten, (nog) niet afgeschoten.

Het orignele plan is natuurlijk al lang de prullenbak in gegaan maar gelukkig zijn er nog politici die ergens een kopie van de notities hadden opgeslagen en het nu toch weer terug op tafel proberen te krijgen.

Het originele plan was in princiepe helemaa niet zo duur als sommigen wellicht denken, het totale project moest in 2005 zo'n 109 miljoen euro kosten. Het grooste deel (78 miljoen) was voor de aanpassingen die gedaan moesten worden aan de 4 schepen (19,5 miljoen per schip), 21 miljoen was gereserveerd voor de aankoop van TACTOM block IV's a 700.000 euro per stuk (30 stuks) en de overige 10 miljoen was reserve voor het project.

Met de aangekondigde plannen van het nieuwe kabinet moet dit bedrag goed vrij te spelen zijn verspreid over enkele jaren (mogelijk nog tijdens de MLU van de laatste 2 LCF's). Wat niet meegenomen was is de aankoop van de extra VLS module, dit was wel een optie maar in de basis niet nodig zoals het onderstaande lijstje liet zien.

Ik denk dat we de verwerving en plaatsing van TACTOM voor 2 LCF's nog kunnen doen in de periode dat ze de modernisering krijgen, voor de overige 2 LCF kan dit eventueel later of helemaal niet en die kosten bewaren voor de opvolgers.

Natuurlijk zou het nu in verhouding wel ''iets meer kosten'' maar ik vind het nogal meevallen;
109 miljoen in 2005 = 140,5 miljoen in 2021
78 miljoen in 2005 = 100,5 miljoen in 2021
21 miljoen in 2005 = 27,1 miljoen in 2021

Nu is de prijs van de Tomahawk wel flink gestegen en kost een raket nu +/- 1,4 miljoen euro daarmee is de aankoop prijs dus verdubbeld, maar als je slechts 2 LCF's aanpast voor de Tomahawk dan houd je een deel van je budget over.

Met een budget van 27,1 miljoen euro koop je vandaag de dag 19 Tomahawk Block V's, zou je dit aanschaf budget verhogen naar 45 miljoen euro dan heb je genoeg voor de origineel geplande 30 raketten en houd je nog een deel van het 50,25 miljoen over die je niet aan aanpassingen hoeft te besteden. Dus voor een kleine 150 miljoen euro kan je 2 LCF'en uitrusten met Tomahawks en een mooie voorraad om te beginnen.

Daarna kan je bij het vWalrus en vLCF (eventueel ook ASWF) de aantallen vergroten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 24/12/2021 | 21:37 uur
In de GOSKM 2005 deelstudie rondom de TACTOM voor de huidige LCF's staat een interessante tabel met daarin de VLS belading van het LCF voor een specifieke rol. In de tabel is men uitgegaan van de huidige 40 cellen;


Volgens mij is dit na de aangenomen Kamermotie uit november 2016. bij mijn weten, (nog) niet afgeschoten.

Parera

#346
In de GOSKM 2005 deelstudie rondom de TACTOM voor de huidige LCF's staat een interessante tabel met daarin de VLS belading van het LCF voor een specifieke rol. In de tabel is men uitgegaan van de huidige 40 cellen;



Interessant dat men keek naar een mogelijke belading van 24 TACTOM's op 1 LCF (als optie) terwijl er slechts 30 TACTOM's aangeschaft zouden worden in het begin.

In hetzelfde document staat ook een mooi overzichtje van de TACTOM block IV/


StrataNL

Citaat van: ridivek op 24/12/2021 | 16:42 uur
Idd StrataNL door Navo breed aan te schaffen worden kosten voordelen behaald.
Daarom vind ik de overweging van de Israëlische raketten zo dom. Naast dat dit politiek/strategisch erg onhandig is.
Volgens mij kunnen we hier in Europa (continent) beter dan de VS.
Dat laatste zie ik dus niet gebeuren, in ieder geval nooit op de schaal zoals dat nu met de VS gebeurt. Kijk alleen al naar de diversiteit en onpopulariteit van missiles in de Europese defensie industrie. Daarnaast zullen er altijd Europese landen zijn die made in US missiles zullen blijven gebruiken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

Ik denk dat Parera dicht bij de waarheid zit. Houdbaarheid licht aan structurele integriteit van het brandstof blok & lading. En om productie capaciteit te behouden kan je beter vroeg vervangen, en als training/ voor andere doeleinden verschieten. [imp. Orion, DLR MoRaBa/ Lynx, NASA SRPO]
Idd StrataNL door Navo breed aan te schaffen worden kosten voordelen behaald.
Daarom vind ik de overweging van de Israëlische raketten zo dom. Naast dat dit politiek/strategisch erg onhandig is.
Volgens mij kunnen we hier in Europa (continent) beter dan de VS. ESSM, ESSM-ER, en de Ramjet variant hiervan. Met vier in een VLS cell (10").
Gaat luchtverdediging naar kinetic impact, of verdeelde impact door een explosieve lading (ESSM/SM-2MR)? Ik denk het eerste.
De SM-3 block2 en Tomahawk vullen een hele strike-length cell. De SM-2MR is een nogal inefficient gebruik van de cellen met maar Ø14". Maar er moet nog wat nieuws ontwikkeld worden.
Misschien moeten we voortborduren op de SM-3 block2 (Ø21" mk.72 booster, ? sustainer) wanneer een explosieve lading nodig is.
Of de SM-2MR (Terrier) en SM-6 voldoen nog gewoon prima. Iets met bang and bucks...

StrataNL

Citaat van: Lynxian op 23/12/2021 | 19:37 uur
Ik denk dat dit wat meer is in het kader van het aanvullen van onze munitievoorraden, waar we al een jaartje of twee mee bezig zijn.
Onder andere, maar wat ik bedoel te zeggen is; als we onze SM-2's als een aparte batch zouden bestellen (dus niet samen met bondgenoten), dan betaal je per missile veel meer.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/12/2021 | 15:25 uur
Waarmee je niet eens 1 LCF kan voorzien van nieuwe pijltjes. Dar wordt nog wat met FuAD, die gaat het niet redden met 40 cellen.

Ik verwacht ook niet dat we voor de verwerving van de FuAD's nog hele grote aantallen pijlen gaan aanschaffen, voorlopig is het naar mijn idee pappen en nathouden qua raketten. Zorgen dat we genoeg voorraad hebben voor operationele inzet + wat reserve's maar niet genoeg voor een grootschalig conflict.

Origineel bij de verwerving van de LCF's hadden we +/- 180 SM-2MR Block 3A's aangekocht (16 + 164), in 2019 zijn er nog eens 18 besteld*.

In 1970 bestelde we ook ''maar'' 125 RIM-24 Terriers voor de nieuwe GW fregatten, waarna er in 1983 nog eens 125 bijgekocht zijn voor de L-fregatten. Enkele jaren later in 1985 kocht de KM nog eens 228 RIM-66B SM-1MR's voor de L-fregatten en de gemoderniseerde GW fregatten.

Met +/- 15 jaar levensduur voor de raketten (geen idee of dit klopt?) hebben we dus op de hoogtij dagen van de koude oorlog ongeveer 250 raketten op voorraad gehad voor 4 schepen. Ik heb het idee dat we het dan nu in deze zeer lange vredes tijd helemaal niet extreem slecht doen. Maar het is wel tijd om de voorraden te vernieuwen en te verhogen.

*  Bron SIPRI

Sandgroper

In de tweede helft van de jaren 20 komen er toch maar 18 SM-2's bij?   Dit om te voorkomen dat men onder de minimum voorraad komt door de jaarlijks vier live-fire lanceringen.

Lynxian

Citaat van: StrataNL op 23/12/2021 | 15:22 uur
Door deze 'massa' productie komen wij er dus mee weg om er een stuk of 30 te kopen.
Ik denk dat dit wat meer is in het kader van het aanvullen van onze munitievoorraden, waar we al een jaartje of twee mee bezig zijn.