Apollo project : Flugabwehrraketengruppe 61 onder Nederlands Commando

Gestart door Parera, 16/08/2017 | 12:54 uur

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 09/10/2017 | 09:34 uur
De IRIS-T SL is nog steeds een afgeleide versie van de oorspronkelijke IRIS-T.

http://www.diehl.com/en/diehl-defence/products/guided-missiles.html

De  IRIS-T missile is gebasseerd op Vympel R-73 missile NATO code naam AA-11 Archer die de Duiters met de MiG 29s hebben overgehouden na de eenwording van west en oost duitsland.

Sparkplug

Citaat van: ridivek op 09/10/2017 | 02:12 uur
Het Diehl IRIS SHORAD systeem bevat twee verschillende missiles IRIS-T (vergelijkbaar met Stinger/Sidewinder) en IRIS-T SL die volgens mij is afgeleid van ESSM block 1.

De IRIS-T SL is nog steeds een afgeleide versie van de oorspronkelijke IRIS-T.

http://www.diehl.com/en/diehl-defence/products/guided-missiles.html

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ridivek

Het Diehl IRIS SHORAD systeem bevat twee verschillende missiles IRIS-T (vergelijkbaar met Stinger/Sidewinder) en IRIS-T SL die volgens mij is afgeleid van ESSM block 1.
Doe hier de RAPID-LD bij en volgens mij heb je een perfecte (V)SHORAD C-RAM capaciteit.

:hrmph: Valt de hoogst laag ook onder Apollo? aka SMART-L MM/F (...D) en Ramstein; NATINAMDS

@3:20  :big-smile:

Reinier

Citaat van: Sparkplug op 30/08/2017 | 09:38 uur
Het ging mij om de westelijke kant (linkerkant) van de Nike Hercules eenheden. Het viel mij alleen op dat sommige eenheden niet aansloten met de grenzen van bijvoorbeeld Nederland en Frankrijk.
Mijn excuses! Ik zat naar de oostelijke kant te kijken!  :angel:
In Nederland en Frankrijk stond ook e.e.a. gestationeerd.
Ben ik zeker geen expert op dit gebied, maar het lijkt mij niet nodig dat met dit soort verdediging alles aangrenzend moet zijn.

Je ziet ook dat de eerste verdedigingslinie ook compacter was. De meer westelijker gelegen units beschermden een groter gebied.

Sparkplug

Citaat van: Reinier op 29/08/2017 | 22:24 uur
Dat is toch niet zo gek? Als er een aanval is, zouden dat de eenheden zijn die je als eerste kwijt zou zijn.
Daarbij is ook niet nodig om aan de grens te stationeren.

Het ging mij om de westelijke kant (linkerkant) van de Nike Hercules eenheden. Het viel mij alleen op dat sommige eenheden niet aansloten met de grenzen van bijvoorbeeld Nederland en Frankrijk.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/08/2017 | 14:53 uur

Luchtverdediging lijkt een gatenkaas

,,Waar elke landmachteenheid en vliegbasis kon vertrouwen op een eigen robuuste en gelaagde luchtverdedigingscapaciteit, is Nederland niet meer in staan om meer dan één eenheid van lucht- en raketverdediging te voorzien", constateert luitenant-kolonel Frank Zwarts van de Koninklijke Luchtmacht in de Spectator.
Kansloos.... :neutral:
Zo ver afgezakt....ongelofelijk.... :silent:

Goed we wisten het wel, maar ik verbaas mij er nog iedere keer over hoe snel en hoe ver ze hebben gehakt in onze defensie.

Reinier

Citaat van: Sparkplug op 29/08/2017 | 20:09 uur
Opvallend dat aan de westelijke kant sommige zones niet helemaal tot aan de landsgrenzen gingen.
Dat is toch niet zo gek? Als er een aanval is, zouden dat de eenheden zijn die je als eerste kwijt zou zijn.
Daarbij is ook niet nodig om aan de grens te stationeren.

Sparkplug

Citaat van: A.J. op 29/08/2017 | 19:56 uur
Ter vergelijking hoe het in de koude oorlog was geregeld:



Opvallend dat aan de westelijke kant sommige zones niet helemaal tot aan de landsgrenzen gingen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Luchtverdediging lijkt een gatenkaas

Gerard ten Voorde - 29 augustus 2017

De luchtverdediging van Nederland en de NAVO vertoont overeenkomsten met een gatenkaas. Om de problemen het hoofd te bieden, slaan het Nederlandse en het Duitse leger de handen ineen. Nederland krijgt het bevel over een Duitse eenheid van 300 man.

De handtekeningen zijn gezet. De hoogste baas van het Nederlandse leger, generaal Tom Middendorp, en zijn Duitse collega, Volker Wieker, tekenden dinsdag een overeenkomst waarbij Nederland en Duitsland een deel van de luchtverdediging integreren.

Een belangrijke stap, zegt Middendorp. ,,We zien dat niet alleen landen, maar ook terroristische organisaties en lokale machthebbers in onstabiele regio's steeds gemakkelijker toegang krijgen tot allerlei raketsystemen." De viersterrengeneraal wil ,,opgewassen" zijn tegen deze dreiging.

Het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigings Commando (DGLC) stuurt vanaf dinsdag de Duitse eenheid voor de luchtverdediging op de korte afstand aan. De Duitse militairen blijven daarbij gelegerd in Todendorf, onder de rook van Hamburg. Voertaal op de werkvloer is Duits, voertaal van de staf Engels.

Nederland en Duitsland werken al samen bij de inzet van Patriotafweersystemen tegen ballistische raketten. Sinds eind vorig jaar staat een Duits-Nederlandse eenheid paraat. Tijdens een gezamenlijke oefening op Kreta hebben beide landen vorig jaar zestien Patriots gelanceerd.

Dreiging

De Duits-Nederlandse samenwerking gaat ver. Het DGLC is de vijfde eenheid die intensief optrekt met Duitsland. De Luchtmobiele Brigade staat onder bevel van de Duitse Division Schnelle Kräfte, terwijl de Koninklijke Marine het Duitse Seebataillon aanstuurt.

De 43 Gemechaniseerde Brigade valt onder de Duitse Eerste Pantserdivisie, waarbij Nederland kan beschikken over achttien Duitse tanks. Duitsland en Nederland werken –sinds 1995– nauw samen in het Duits-Nederlandse Legerkorps. Tot tevredenheid.

De nieuwe intensieve Duits-Nederlandse samenwerking is geen overbodige luxe. Versterking van de luchtverdediging is noodzakelijk. De dreiging van Rusland, Noord-Korea, China en van terreurgroepen als IS en al-Qaida neemt toe. Kwalitatief én kwantitatief.

De luchtverdediging van Nederland en de NAVO lijkt een gatenkaas. De huidige luchtverdedigingssystemen zijn onvoldoende opgewassen tegen de nieuwe generatie stealth vliegtuigen die nauwelijks zichtbaar zijn op de radar. Verder schiet het bereik van de luchtverdediging tekort, terwijl een afdoende antwoord op artilleriedreiging ontbreekt.

De grootste, nieuwe bedreiging vormen bewapende (mini)drones. De huidige radarsystemen zijn niet of nauwelijks in staat om deze onbemande toestellen te signaleren door hun lage snelheid, lage vlieghoogte en lage detecteerbaarheid.

De NAVO heeft onvoldoende en sterk verouderde systemen, zegt kolonel Peter Gielen, commandant van het luchtverdedigingscommando DGLC in de Militaire Spectator. ,,Investeren in de vergroting en verbetering van de grondgebonden luchtverdedigingscapaciteit is noodzakelijk."

De jarenlange bezuinigingen op defensie eisen hun tol. De Nederlandse luchtverdediging maakte enkele decennia geleden nog deel uit van een geavanceerde NAVO-verdedigingsgordel van Noord- tot Zuid-Europa. De gordel is door geldgebrek ontmanteld.

Nederland heeft vijf jaar geleden, onder druk van bezuinigingen, de luchtverdediging van landmacht en luchtmacht samengevoegd, waarbij de capaciteit van de landmacht is gehalveerd en het aantal Patriotsystemen is teruggebracht van vier naar drie batterijen.

Robuust

,,Waar elke landmachteenheid en vliegbasis kon vertrouwen op een eigen robuuste en gelaagde luchtverdedigingscapaciteit, is Nederland niet meer in staan om meer dan één eenheid van lucht- en raketverdediging te voorzien", constateert luitenant-kolonel Frank Zwarts van de Koninklijke Luchtmacht in de Spectator.

Vrijheid is niet gratis, luchtverdediging duur, defensiebudgetten krap. Verschillende landen slaan daarom steeds vaker de handen ineen. Noodgedwongen.

https://www.rd.nl/1.1425344

A.J.

Citaat van: Parera op 28/08/2017 | 14:43 uur
Als je mij vraagt naar een voorbeeld bij de Russen voor SHORAD / C-RAM zeg ik : Pantsir

2x2 30mm AAA + 12 SAM's

Detectie bereik 40 tot 75 km
Vuurbereik  20 tot 40 km

Past op tracked, 8x8 wheeled en schepen top product in mijn ogen.

Klopt, is ook een prima system, luchtverdediging bouwen kunnen die Russen wel. Overigens passen bijna al hun SAM systemen op hun schepen en ze staan daar dan ook gewoon op.

Nikehercules

Citaat van: Parera op 28/08/2017 | 14:43 uur
Als je mij vraagt naar een voorbeeld bij de Russen voor SHORAD / C-RAM zeg ik : Pantsir

2x2 30mm AAA + 12 SAM's

Detectie bereik 40 tot 75 km
Vuurbereik  20 tot 40 km

Past op tracked, 8x8 wheeled en schepen top product in mijn ogen.

Dat is idd een bijzonder goed systeem. Van oudsher sturen de Russen zware maar mobiele luchtverdedigingssystemen mee met grondeenheden. Binnen NAVO lag de focus niet op Army Organic Air Defense, zeker niet de laatste decennia. Langzaam vind er een schifting plaats, deels door de hernieuwde dreiging uit het oosten deels door nieuwe dreiging in de vorm van drones.

http://breakingdefense.com/2017/08/goodbye-mig-boeing-general-dynamics-debut-anti-aircraft-stryker/




Parera

Citaat van: Thomasen op 28/08/2017 | 14:15 uur
Weet niet of er op de Fennek plaats voor is, maar in principe kun je die ook zelf meenemen.
En dan liever een IRST sensor, zodat je geen emissie hebt, een soort mini-sirius.

Maargoed, het blijft behelpen. En dan zie je de Russen met de TOR-M1 en Tunguska rondrijden, dan heb je iets dat daadwerkelijk wat bereik heeft en beeldopbouw kan doen.
Als je mij vraagt naar een voorbeeld bij de Russen voor SHORAD / C-RAM zeg ik : Pantsir

2x2 30mm AAA + 12 SAM's

Detectie bereik 40 tot 75 km
Vuurbereik  20 tot 40 km

Past op tracked, 8x8 wheeled en schepen top product in mijn ogen.

A.J.

Citaat van: vlincent op 17/08/2017 | 14:37 uur
Misschien de Type 91 surface-to-air missile. De Japanese versie van de stinger. Nu dat Japan losser is geworden met het verkopen van wapens kan dit een optie zijn.

Voegt niks toe tov de Stinger. Ook de Stinger maakt gebruik van negatief UV dus dat maakt het verschil niet.

vlincent

Citaat van: StrataNL op 17/08/2017 | 11:46 uur
Aangezien Stinger Block 2 geannuleerd is blijven er niet veel moderne opties over...

Misschien de Type 91 surface-to-air missile. De Japanese versie van de stinger. Nu dat Japan losser is geworden met het verkopen van wapens kan dit een optie zijn.