De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie krijgt iets meer geld, maar kosten stijgen harder

http://disq.us/t/41blr0n

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 09/09/2021 | 17:08 uur
Het punt is dat boeren doen alsof ze voor Nederland voedsel produceren. Daar is die hele slogan zonder boeren geen brood/voedsel/groente vandaan gekomen. Dat is bullshit, al helemaal voor vlees. We zijn een van de kleinste en meest dichtbevolkte landen op aarde. Je kunt niet en 20 miljoen mensen kwijt en 400 miljoen varkens, kippen, en al die kassen voor groenten. Dat dwingt je tot het maken van keuzes.
80 hectare landbouwgrond ....levert geld op en eten, 80 hectare asielzoekers kost alleen maar

Poleme

#1425
Citaat van: Lex op 09/09/2021 | 21:03 uur
Het was wederom een mooie en drukke ceremonie, waarbij de weersomstandigheden gelukkig ons goed gezind waren.
Ach, toen de Titanic ten onder ging, speelde het orkest ook mooi door.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/09/2021 | 20:55 uur
Minister Bijleveld en admiraals Kramer en Tas uiten zorgen tijdens commando-overdracht
https://marineschepen.nl/nieuws/vice-admiraal-rene-tas-nieuwe-commandant-zeestrijdkrachten-090921.html#disqus_thread
Het was wederom een mooie en drukke ceremonie, waarbij de weersomstandigheden gelukkig ons goed gezind waren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 09/09/2021 | 20:49 uur
Helaas niet te lezen.
Wellicht voor het daadwerkelijk posten gebruik maken van de mogelijkheid bekijken?

Correctie op bericht gedaan.

Minister Bijleveld en admiraals Kramer en Tas uiten zorgen tijdens commando-overdracht

https://marineschepen.nl/nieuws/vice-admiraal-rene-tas-nieuwe-commandant-zeestrijdkrachten-090921.html#disqus_thread

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/09/2021 | 20:26 uur
Minister Bijleveld en admiraals Kramer en Tas uiten zorgen tijdens commando-overdracht h

ttp://disq.us/t/40ywyp8

Helaas niet te lezen.
Wellicht voor het daadwerkelijk posten gebruik maken van de mogelijkheid bekijken?

Correctie op bericht gedaan.

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 09/09/2021 | 16:52 uur
onze landbouw is een van de grootste exporteurs klopt het is een gezonde bedrijfstak die kapot gemaakt
gaat worden door stikstof-wappies.
Niemand in dit land behalve Wilders durft te zeggen dat ons land gewoon vol is ...vol=vol er kunnen gewoon niet
meer mensen bij we zitten aan onze tax...ja of je moet heel Nederland willen volbouwen tot een grote stads-staat
zoals Hong Kong / Singapore.
Onze eigen bevolking ..ik bedoel de autochtone Nederlanders die bevolking krimpt ..dat is super zou je zeggen
maar we halen teveel gelukszoekers binnen die aanspraak maken op woonruimte en dus is er tekort....een tekort
die de politiek zelf heeft veroorzaakt notabene ! ...moeten de boeren hier nu voor opdraaien ?

Ik denk dat boeren wel kunnen worden uitgekocht maar dit moet altijd vrijwillig zijn....niet onteigenen want
waar gaat het dan ophouden Huzaar ? ...Tata steel onteigenen ...Klm bijna van de staat ...zo is alles
van de staat ...grote overheid is altijd slecht .

Het punt is dat boeren doen alsof ze voor Nederland voedsel produceren. Daar is die hele slogan zonder boeren geen brood/voedsel/groente vandaan gekomen. Dat is bullshit, al helemaal voor vlees. We zijn een van de kleinste en meest dichtbevolkte landen op aarde. Je kunt niet en 20 miljoen mensen kwijt en 400 miljoen varkens, kippen, en al die kassen voor groenten. Dat dwingt je tot het maken van keuzes.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 08/09/2021 | 18:40 uur
Dag, we zijn grootste voedsel exporteur op aarde. Alsof die boeren voor ons eten produceren.
onze landbouw is een van de grootste exporteurs klopt het is een gezonde bedrijfstak die kapot gemaakt
gaat worden door stikstof-wappies.
Niemand in dit land behalve Wilders durft te zeggen dat ons land gewoon vol is ...vol=vol er kunnen gewoon niet
meer mensen bij we zitten aan onze tax...ja of je moet heel Nederland willen volbouwen tot een grote stads-staat
zoals Hong Kong / Singapore.
Onze eigen bevolking ..ik bedoel de autochtone Nederlanders die bevolking krimpt ..dat is super zou je zeggen
maar we halen teveel gelukszoekers binnen die aanspraak maken op woonruimte en dus is er tekort....een tekort
die de politiek zelf heeft veroorzaakt notabene ! ...moeten de boeren hier nu voor opdraaien ?

Ik denk dat boeren wel kunnen worden uitgekocht maar dit moet altijd vrijwillig zijn....niet onteigenen want
waar gaat het dan ophouden Huzaar ? ...Tata steel onteigenen ...Klm bijna van de staat ...zo is alles
van de staat ...grote overheid is altijd slecht .

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 08/09/2021 | 18:40 uur
Dag, we zijn grootste voedsel exporteur op aarde. Alsof die boeren voor ons eten produceren.
Je hoeft je voedsel toch niet aan het binnenland te verkopen om winstgevend te zijn?

Bovendien zijn ze in Den Haag altijd heel betrokken bij mensen in 't buitenland. Als Nederland straks opeens significant minder voedsel produceert en exporteert, wie denk je precies dat dat gaat compenseren, gezien het feit dat er nu al te weinig voedsel wordt geproduceerd voor alle bewoners op deze planeet? De rijke landen krijgen minder afzet maar die kunnen de klap wel opvangen (hoewel wel ten koste van de tevredenheid van hun kiezers) maar de armere landen hebben vervolgens een nog kleiner en bovendien duurder aanbod. (Want die wordt nu opgekocht door de rijkere landen die niet meer van Nederland kopen.)

Er is niks mis met de ergste vervuilers binnen de landbouw aan te pakken en misschien andere soort voedsel op milieuvriendelijkere manieren produceren (er is nog zat waarin we voorop kunnen staan qua innovatie), maar het Haagse rücksichtlos boerenbedrijven wegstrepen is één van de meest stupide dingen die ze kunnen doen. De wereldvoedselproductie moet groeien, niet krimpen en anders heeft de hele wereld daar last van.

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 08/09/2021 | 15:11 uur
onze regering heeft liever in het geheim 17 miljard euro klaarstaan om een van de meest winstgevende bedrijfssectoren
de nek om te draaien ..namelijk de boeren...boeren moeten onteigend worden, het is om te kotsen.

Aan de andere kant ...de Marine heeft nieuwe M-fregatten en onderzeeboten nodig , en het liefst 4 ipv 2 M's  ..maar daar
is geen geld voor over , dat wordt opgerekt en opgerekt.

Dag, we zijn grootste voedsel exporteur op aarde. Alsof die boeren voor ons eten produceren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Thomasen op 08/09/2021 | 15:30 uur
En personeel....
Ben benieuwd naar de nieuwe P-rapportage eerste helft 2021, welke op Prinsjesdag moet verschijnen.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/09/2021 | 21:54 uur
Nieuwe commandant marine: we zijn onze voorsprong kwijt

http://disq.us/t/40wjyik
onze regering heeft liever in het geheim 17 miljard euro klaarstaan om een van de meest winstgevende bedrijfssectoren
de nek om te draaien ..namelijk de boeren...boeren moeten onteigend worden, het is om te kotsen.

Aan de andere kant ...de Marine heeft nieuwe M-fregatten en onderzeeboten nodig , en het liefst 4 ipv 2 M's  ..maar daar
is geen geld voor over , dat wordt opgerekt en opgerekt.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/09/2021 | 21:54 uur
Nieuwe commandant marine: we zijn onze voorsprong kwijt

http://disq.us/t/40wjyik
Ik sta de commentaren onderaan dat artikel bij.
En dat is niet alleen voor NL zo. Geldt ook voor BE.

Dat visserijscenario tussen UK-EU is zeker geen fantasie.
HMS Severn en HMS Tamar (twee OPV's) waren aan het schaduwen toen vissers het elkaar "moeilijk" maakten bij de Kanaaleilanden.
Maar ook bij de Royal Navy is het enigszins huilen met de pet op...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nieuwe commandant marine: we zijn onze voorsprong kwijt

http://disq.us/t/40wjyik

Lex

Viceadmiraal Rob Kramer draagt commando over. 'Marine maakt stappen maar niet snel genoeg'

Olof van Joolen 02-09-2021, 12:00

DEN HELDER
Viceadmiraal Rob Kramer wilde in zijn periode als Commandant Zeestrijdkrachten de door de bezuinigingen aangetaste marine weer op orde krijgen. De marine maakte stappen op het gebied van personeel en materieel, maar het gaat de vertrekkend commandant niet snel genoeg.
Een grotendeels lege haven ziet de viceadmiraal vanuit zijn kantoor op de zevende verdieping van de admiraliteit in Den Helder. De meeste oorlogsbodems die er liggen, maken zich klaar voor een uitzending of oefening. Goed nieuws wat betreft de viceadmiraal die 9 september het commando overdraagt aan René Tas. Marineschepen horen wat hem betreft zoveel op zee te zijn.

Tegelijkertijd was er afgelopen maanden veel minder positief nieuws voor de Koninklijke Marine. Schepen moeten langs de kant blijven omdat er onvoldoende bemanning voor is. Of kunnen alleen met moeite in de vaart worden gehouden omdat ze in de herfst van hun technische bestaan verkeren, terwijl er nog geen contract is getekend voor de bouw van hun opvolgers. Met wat voor gevoel maakt de viceadmiraal de stap naar ambteloos burger?

,,Ik kan mezelf in de spiegel aankijken", zegt Kramer. ,,Ik heb gedaan wat ik beloofde: de medewerkers centraal stellen. Er zijn mooiere vaarprogramma's gekomen richting de West, Azië, New York. We hebben meer kunnen aansluiten bij de filosofie: ga bij de marine en zie de wereld. Ik wilde iets doen aan de hoge uitstroom. Die is minder geworden, maar er zijn nog steeds problemen. Met name wat betreft technisch personeel."

Meer in het oog springend is dat er nog steeds geen contracten zijn getekend voor nieuwe fregatten en onderzeeboten. Frustreert u dat?

,,Dat klopt, waarbij er wel een verschil is tussen de onderzeeboten en de fregatten waarover volgend jaar hopelijk een contract wordt getekend. Die order is gegund maar er lopen nog gesprekken over de contractvoorwaarden. Voor de onderzeeboten is besloten tot een competitie tussen drie aanbieders. Die kost tijd omdat zo'n aanpak complex is."

Ondertussen worden de onderzeeboten er niet jonger op. De eerste nieuwe boten moeten in 2028 in het water liggen. Wordt de urgentie in Den Haag wel gevoeld?

Na een stilte: ,,Laat ik het erop houden dat we het complex hebben gemaakt. Misschien wel iets te complex. Dat is helaas iets wat ik meer heb gezien. Als defensie hebben we intern geprobeerd bureaucratie terug te dringen. Daarin zijn we succesvol geweest. Tegelijkertijd lopen we tegen externe bureaucratie aan die het proces van herstel vertraagt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar aanbestedingsregels en de rol van vakbonden waardoor ook kleine veranderingen zoals het verplaatsen van vijf mensen een twee jaar durende reorganisatie vereisen; dat helpt niet om de organisatie klaar voor de toekomst te maken."

Wat u wel wist te bereiken, is dat de verhuizing van het Korps Mariniers naar Vlissingen werd ingetrokken. Het korps verhuist nu naar Nieuw Milligen. Ziet u dat als een persoonlijk succes?

,,Ik heb me daar met mijn toenmalige plaatsvervanger Frank van Sprang hard voor gemaakt omdat we zagen dat vanwege de verhuizing het korps leegliep. Het einde van het korps daardoor was een realistisch risico. Gelukkig hadden de bewindspersonen oren voor die argumenten en is het besluit gewijzigd. We zien nu dat de uitstroom bij de mariniers vermindert."

De toenmalige korpscommandant Jeff Mac Mootry sprak zich in een column openlijk tegen de verhuizing uit. Het kwam hem in Den Haag op kritiek te staan. Was u gelukkig met die column?

,,Dat kan ik nu wel zeggen, er was sprake van afstemming... Ik wist van die column en ondersteunde Jeffs initiatief."

Aan het eind van uw periode bleek de kas leeg en kwam herstel in het geding.

,,We hebben met de anderhalf miljard euro die er deze kabinetsperiode bij kwam een stap kunnen zetten, maar het is niet genoeg gebleken. De minister heeft niet voor niks gevraagd om 4 miljard euro structureel meer."

Als u terugkijkt, domineert dan toch niet de teleurstelling? U gaat niet weg met het huis compleet op orde.

,,Er is ook veel wel gelukt. De contracten voor mijnenbestrijdingsvaartuigen zijn getekend, onlangs is de kiel gelegd voor ons nieuwe bevoorradingsschip en als de trajecten voor de fregatten en onderzeeboten worden afgerond zoals ik verwacht krijgt de marine een compleet nieuwe ruggengraat. Dat is ook hard nodig, want de wereld wordt er niet stabieler op en crises verlopen in steeds hoger tempo. Kijk maar naar wat we in Afghanistan hebben zien gebeuren."

Is er in Nederland voldoende besef van die dreiging?

,,Binnen de marine in ieder geval wel. Toen er op de knop werd gedrukt voor Kabul stonden onze MARSOF-mariniers binnen een paar uur klaar. Bestuurlijk zie je dat het soms ingewikkelder ligt. Daar is er wel de stroperigheid waar ik het eerder over had. We zullen daar echt wat aan moeten doen willen we een krijgsmacht krijgen die klaar is om snel en flexibel in te spelen op de dreigingen. Ook de dreigingen waarvan we nu nog niet eens beseffen dat ze op ons af komen."

NHD