Vervanging LPD’s

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 19/09/2020 | 14:38 uur

Harald

Citaat van: Master Mack op 22/09/2021 | 14:33 uur
Ik geloof dat de samenwerking met Deu op politiek niveau van grote waarde wordt. En de al bestaande hechte samenwerking met GB versterkt wordt. Als we de JdeW en Rdam verkopen. En samen met Deu twee LHD's bouwen. 1 voor NLD 1 voor Deu zoals CLAS wil met 414 en 515 tankbat. Scheelt personeel en verdicht de samenwerking.

Om eerlijk te zijn zie ik meer in de optie welke Jurrien naarvoren haalt, en zeker in combi met een vervanging van de OPV's

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/09/2021 | 10:39 uur
Wellicht is het idee van één groot schip (LPD/LHD/LHA) i.c.m. 3 of 4 kleinere (XO achtige) schepen zo gek nog niet (naast het JSS). Zie ook de USMC trend.

Dan krijg je zoiets als :

1x CSS
1x JSS
1X LPD, LHD, LHA (met dock)
4x XO 131 amf + bewapening
4x ASWF + toekomst 2de batch 2 stuks
4x FuAD

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 22/09/2021 | 14:33 uur
Ik geloof dat de samenwerking met Deu op politiek niveau van grote waarde wordt. En de al bestaande hechte samenwerking met GB versterkt wordt. Als we de JdeW en Rdam verkopen. En samen met Deu twee LHD's bouwen. 1 voor NLD 1 voor Deu zoals CLAS wil met 414 en 515 tankbat. Scheelt personeel en verdicht de samenwerking.

Zoiets zou wel een meerwaarde zijn en is voor de hand liggend.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Ik geloof dat de samenwerking met Deu op politiek niveau van grote waarde wordt. En de al bestaande hechte samenwerking met GB versterkt wordt. Als we de JdeW en Rdam verkopen. En samen met Deu twee LHD's bouwen. 1 voor NLD 1 voor Deu zoals CLAS wil met 414 en 515 tankbat. Scheelt personeel en verdicht de samenwerking.

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/09/2021 | 10:39 uur
Wellicht is het idee van één groot schip (LPD/LHD/LHA) i.c.m. 3 of 4 kleinere (XO achtige) schepen zo gek nog niet (naast het JSS). Zie ook de USMC trend.

Ja, dat is op zich een leuk idee, maar ik denk dat het (politieke) besluitvormers in dezes enkel en alleen om de kosten gaat en dan dus niet enkel die van het schip, maar ook bemanning, onderhoud, etc. Tevens zullen zij zien dat er op dit moment al een dramatisch tekort is aan personeel dus ALS ze dit idee al zullen omarmen dan komen ze op het punt van personeel en dat wordt dan denk ik een probleem... wat als onoverkomelijk gezien zal worden of i.i.g. zal als onoverkomelijk worden aangegrepen (omdat het politiek mooi uitkomt...).


"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 22/09/2021 | 10:06 uur
Eens. En dat het JSS ook wordt gezien als halve LPD zal niet meehelpen.

Wellicht is het idee van één groot schip (LPD/LHD/LHA) i.c.m. 3 of 4 kleinere (XO achtige) schepen zo gek nog niet (naast het JSS). Zie ook de USMC trend.

StrataNL

Citaat van: Mourning op 22/09/2021 | 09:23 uur
Denk ik ook wel, maar of ze daar als het er op aankomt ook kunnen volhouden... ik moet het nog even zien, zeker als de beoogde vervanger groter uit zal vallen dan de huidige schepen.
Eens. En dat het JSS ook wordt gezien als halve LPD zal niet meehelpen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 21/09/2021 | 18:01 uur
Het korps zal zich daar hard voor 'blijven' maken denk ik.

Denk ik ook wel, maar of ze daar als het er op aankomt ook kunnen volhouden... ik moet het nog even zien, zeker als de beoogde vervanger groter uit zal vallen dan de huidige schepen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Het korps zal zich daar hard voor 'blijven' maken denk ik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Vervangende capaciteit Zr. MS. Rotterdam (LPD-1) => Dit betreft de vervanging van het amfibische transportschip Rotterdam, een Landing
Platform Dock (LPD).

Vervanging Zr.Ms. Johan de Witt (LPD-2) => Dit betreft de vervanging van het amfibische transportschip Zr.Ms. Johan de Witt, een
Landing Platform Dock (LPD). Het project is vergelijkbaar met het project vervanging Zr.Ms.Rotterdam (LPD-1). Het streven is om beide projecten te combineren in één A-brief.


Vervangende capaciteit Zr. MS. Rotterdam (LPD-1), A-brief in 2023, B in 2025 en D in 2026
Vervanging Zr.Ms. Johan de Witt (LPD-2), A-brief nu gezet op 2025, maar intensie is om te combineren met A-brief LPD-1 in 2023

Parera

#162
Citaat van: Master Mack op 09/07/2021 | 23:22 uur
Volgens mij kunnen we de basis van de Karel Doorman gebruiken. Met Dok Johan de Wit en de Davits.

In theorie moet dat kunnen, maar ik heb mijn twijfels over de kosten van het re-design ten opzichten van een compleet nieuw ontwerp (op basis van Enforcer serie). Daarnaast krijg je ook nu weer een nieuw papieren ontwerp.

Zoals ik eerder aangegeven heb, Damen heeft de gehele LPD/LHD serie herzien in 2015 (voor zo ver ik weet de laatste keer), dus is het in principe niet nodig om een 25 k ton LPD te ontwikkelen op basis van de KD.

Het 22.000 ton ontwerp (198 m) kan zonder problemen met 10% verlengt worden tot +/- 218 x 29,6 m. Maar als je kies voor KD basis dan kan je groeien naar +/- 225 x 35 m.
Bij die beide opties krijg je de grootste LPD die op dit moment ter wereld rondvaart.

Ik heb het idee dat een 20 -25 k ton tot maximaal 210 m lengte meer dan genoeg is, ga je voor een LHD dan mag je wat mij betreft wel een slagje groter naar maximaal 225 - 230 m lengte.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#161
Citaat van: Master Mack op 09/07/2021 | 23:22 uur
Volgens mij kunnen we de basis van de Karel Doorman gebruiken. Met Dok Johan de Wit en de Davits.

Het ontwerp kan redelijk straffeloos 10% groeien, wat een schip oplevert met aanzienlijke mogelijkheden.(met of zonder 'plat dek' en een dok)

Master Mack

Volgens mij kunnen we de basis van de Karel Doorman gebruiken. Met Dok Johan de Wit en de Davits.

Parera

Citaat van: Flyguy op 09/07/2021 | 21:06 uur
Hoeveel man denk jij dat er op een grijs geschilderde RoRo gaan t.o.v. 4 fregatten?

Even een kort overzichtje van enkele LHD's zoals deze operationeel zijn/waren/worden:
- Trieste (Italië) 460 koppen
- Juan Carlos (Spanje) 261 koppen
- Canberra (Australië) 293 koppen
- Anadolu (Turkije) 371 koppen
- Mistral (Frankrijk) 160 koppen
- Ocean (UK) 285 koppen
- Dokdo (Zuid-Korea) 330 koppen
- America (USA) 1059 koppen
- Type 075 (China) 1100 koppen

Zet dit af tegen bijvoorbeeld het aantal koppen & troepen op de Enforcer 22.000 LPD tegen bijvoorbeeld LPD's van ruwweg hetzelfde formaat:
- Enforcer 22000 | 2015*| 180 koppen | 600-1000 troepen
- Albion (UK) | 2003 | 325 koppen | 405 - 710 troepen
- San Antonio (USA) | 2006 | 361 koppen | 699 troepen
- Type 071 (China) | 2007 | 175 koppen | 500- 800 troepen **

* De Enforcer 22000 is in 2015 herzien door Damen Naval, verder is het natuurlijk een papieren boot.
** De info can de Type 071 is niet 100% betrouwbaar, ik kon er weinig over vinden.

Je kan dus uitgaan van ongeveer 180 a 250 koppen op het formaat van +/- 20.000 ton, uiteraard afhankelijk van wat er allemaal aan boord geplaatst word en in welke vorm je gaat automatiseren.

Flyguy

Hoeveel man denk jij dat er op een grijs geschilderde RoRo gaan t.o.v. 4 fregatten?

Master Mack

Waarom de J de W niet als ruilmiddel voor andere capaciteiten die minder personeel vereisen dus 1 LHD voor 2 LPD dan meer slachkracht op 4 M 4 LCF vervanger 4 korvet