Recente berichten

#1
KM / Re: LPX
Last post by Master Mack - Vandaag om 19:02
Citaat van: Parera op Vandaag om 18:42Als je kijkt naar de tekst uit de A-brief & het huidige project budget van 1 tot 2,5 miljard euro dan kun je het waarschijnlijk al invullen.

Het budget komt neer op 166 miljoen tot 417 miljoen Euro per schip (naar boven afgerond). De 4 OPV's kosten in 2007 € 117 miljoen euro per stuk, met alleen inflatie meegerekend komt dit uit op 172 miljoen Euro per stuk.

We weten dat de ASW fregatten ruim 900 miljoen per stuk gaan kosten. Dus het gaat nooit een fregat worden ook al zouden we ze bouwen voor +/- 415 miljoen per stuk. Tenzij men er achter komt dat het budget niet toereikend is en het ophoogt naar zo'n 650 miljoen per ATS maar dan moet het project al richting de 4 miljard gaan.

Nee dit worden gewoon LPD/LHD's met extra bewapening om de taken van het OPV te kunnen uitvoeren (76 mm + 40 mm & 2x 12,7 mm is daar voldoende voor). Daarnaast moeten ze ruimte hebben voor 1 NH-90 helikopter & 2 interceptors. Een goed sensoren pakket is wel belangrijk voor de taak van het OPV.

De amfibische taak van het schip is ook relatief simpel; landingsvaartuigen + 2 NH-90 MTTH's, ruimte voor de materialen en voorraden van de mariniers en uiteraard ruimte voor de mariniers zelf.
Saai ;D
#2
KM / Re: LPX
Last post by Parera - Vandaag om 18:42
Citaat van: Master Mack op Vandaag om 17:32Ik ben echt benieuwd of de KM zo vooruitstrevend zal zijn om drone carrierfregatten te bouwen dus doorgetrokken dek en bewapening van een fregat. Met dok en davits capaciteiten. Zou super gaaf zijn maar ik ben bang dat het weer de geijkte ontwerpen gaan worden.

Als je kijkt naar de tekst uit de A-brief & het huidige project budget van 1 tot 2,5 miljard euro dan kun je het waarschijnlijk al invullen.

Het budget komt neer op 166 miljoen tot 417 miljoen Euro per schip (naar boven afgerond). De 4 OPV's kosten in 2007 € 117 miljoen euro per stuk, met alleen inflatie meegerekend komt dit uit op 172 miljoen Euro per stuk.

We weten dat de ASW fregatten ruim 900 miljoen per stuk gaan kosten. Dus het gaat nooit een fregat worden ook al zouden we ze bouwen voor +/- 415 miljoen per stuk. Tenzij men er achter komt dat het budget niet toereikend is en het ophoogt naar zo'n 650 miljoen per ATS maar dan moet het project al richting de 4 miljard gaan.

Nee dit worden gewoon LPD/LHD's met extra bewapening om de taken van het OPV te kunnen uitvoeren (76 mm + 40 mm & 2x 12,7 mm is daar voldoende voor). Daarnaast moeten ze ruimte hebben voor 1 NH-90 helikopter & 2 interceptors. Een goed sensoren pakket is wel belangrijk voor de taak van het OPV.

De amfibische taak van het schip is ook relatief simpel; landingsvaartuigen + 2 NH-90 MTTH's, ruimte voor de materialen en voorraden van de mariniers en uiteraard ruimte voor de mariniers zelf.
#3
Citaat van: Parera op Vandaag om 14:51Ik zie het nog wel gebeuren dat we straks een MGCS hebben met keuze uit 130 of 140 mm voor de MBT, 2 type raketten voor dat raketgedrocht en 2 of meer kalibers voor de IFV :silent: Dan spreek ik nog niet over de mogelijke keuze uit Comms ect.

Ik verwacht niet dat de 2 landen er samen uit gaan komen om tot 1 standaard te komen.
Het zal een
- Wir wollen...
- Nous voulons...
scenario blijven... naar goede gewoonte zullen beide landen al hun eigen industrie maximaal bevoordelen.
En de klanten mss ook nog eens...
#4
De Spanjaarden hebben zich indertijd gewaagd aan een carrier(tje), de Principe de Asturias.
Klein ding met een beperkte helicopter en Matador vloot.
Dat land zie ik zich niet wagen aan een heuse Fleet carrier. Conventioneel aangedreven of niet.

Italie... die gebruiken hun vloot vooral binnen de Middellandse Zee. Zelden komen ze in onze contrijen.
En hun hele marine heeft niets nucleair aangedreven. Ik zie hen ook nooit die richting inslaan. Ze zijn happy met een schip met 4 GE LM2500 GT's (of RR MT-30) - die zuipen maar ze bouwen nieuwe bevoorraders. Dus RAS-fuel is taken care of.

Duitsland - vergeet dat land.

De enige landen in Europa die ik zich zie wagen aan een CV(N), zouden het VK en FR zijn.
En de Britten zijn een weg ingeslagen die hen voor enkele decennia ketent aan die twee miskleunen met F35-B.
Blijft alleen FR over.

Raar maar (hoogswaarschijnljk) waar zie ik de F35-B als de passe-partout voor een reeks Europese carriers, mochten die er komen.
Mss dat de Spanjaarden er nog wat kopen voor hun Juan-Carlos... hen zie ik daarmee best gelukkig zijn. Hun Asturias heeft ook niet veel inzet beleefd.
De Italianen zullen bij hun Trieste en Cavour blijven, met ook een handvol F-35B's.

Net als met onze dromen over grotere marines met een beperkt aan scheepstypes die in veel grotere series dan de huidige gebouwd kunnen worden...  zullen ook de carriers er niet komen.
Landen als Portugal, Denemarken, Noorwegen, Zweden (en zelfs Finland) (en ook Belgie :angel: , mocht de politiek er zich eindelijk eens aan wagen) zouden zo veel makkelijker en goedkoper aan minstens een fregatten-drieslag (of zelfs vierslag) kunnen geraken. Dat terzijde.
#5
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Zander - Vandaag om 17:38
Daar ben ik ook al enige tijd van overtuigd. Ondanks de troep die we sturen, kan Oekraïne dit niet winnen zonder fysieke steun.
#6
KM / Re: LPX
Last post by Master Mack - Vandaag om 17:32
Ik ben echt benieuwd of de KM zo vooruitstrevend zal zijn om drone carrierfregatten te bouwen dus doorgetrokken dek en bewapening van een fregat. Met dok en davits capaciteiten. Zou super gaaf zijn maar ik ben bang dat het weer de geijkte ontwerpen gaan worden.
#7
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 17:01
Dit gaat ergens naartoe, dat mag duidelijk zijn. Het gevaarlijke is dat we de stabiliteit en cohesie missen die nodig is om een oorlog te kunnen voeren en volhouden. Eentje die er wel aan zit te komen.

Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat we zelf Oekraïne in moeten om Europa te beschermen.
#8
Citaat van: Parera op Vandaag om 15:48Dat klopt niet helemaal, de Cavour is toch aanzienlijk kleiner dan de Clemenceau klasse.

Lengte 265 m | 244 m
Breedte 51,20 m | 39 m
Tonnage  33000 t | 30000 ton
Vliegtuig capaciteit 22 tot 36 | 30 tot 40 kisten (Heli + fixed wing)

Toch ontloopt het elkaar niet zo heel erg veel. Een vergelijkbaar schip is de HMS Victorious (R38).

Citaat van: Parera op Vandaag om 15:48Origineel zouden de Italianen marine 22x F-35B aanschaffen ter vervanging van de Harriers, dit werd i.v.m. de kosten verlaagd naar 15 toestellen.  Maar de PANG heeft ook slechts 30 toestellen (FCAS) aangevuld met ondersteuning toestellen en helikopters, dus daar zou het probleem niet moeten liggen voor de Italianen.

Een probleem wat er wel is, dat is dat men de F-35C niet kan gebruiken vanaf het LHD Trieste iets wat met een de F-35B wel mogelijk is.

Misschien is een 3 tot 5 tal PANG's voor Europa niet de weg om te gaan. Een door ontwikkeling van de Trieste LHD zou een logischere keuze zijn voor Italie. Dit zou kunnen inhouden dat men 2 van deze nieuwe carriers kan bouwen als vervanging voor de Giuseppe Garibaldi & Cavour carriers. Deze zijn qua airwing dan vergelijkbaar met de Britse QE's.

Het simpelste zou zijn om te kiezen voor een LHA zoals de Amerikanen dat doen met de America klasse waarbij om het simpel te zeggen het dok verwijderd is. Zo een ontwerp zou ook voor Spanje & bijvoorbeeld Duitsland nog acceptabel zijn op op die manier totaal 5 a 6 carriers in de EU te hebben.

Met de kanttekening dat de FCAS een behoorlijk groot toestel wordt. De PANG zit qua omvang tussen de Midway-klasse en de Forrestal-klasse in. Beide klasses konden een uitgebreide Carrier Air Wing huisvesten.

CATOBAR en STOVL hebben elk hun voor- en nadelen. Verder ben ik van mening dat met een dedicated aircraft carrier ontwerp (CATOBAR of STOVL) efficiënter sorties kunnen worden gegenereerd dan met een LHA.
#9
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 15:10De Cavour is inderdaad een light aircraft carrier en is maar iets kleiner dan de oude Clemenceau-klasse (Clemenceau en Foch).
Dat klopt niet helemaal, de Cavour is toch aanzienlijk kleiner dan de Clemenceau klasse.

Lengte 265 m | 244 m
Breedte 51,20 m | 39 m
Tonnage  33000 t | 30000 ton
Vliegtuig capaciteit 22 tot 36 | 30 tot 40 kisten (Heli + fixed wing)

Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 15:10Vooral het budget is voor Italië belangrijk. Dit is wat de Italiaanse marine nodig heeft om een degelijke hoeveelheid F-35C (als er überhaupt een F-35C exportklant komt) te kunnen hebben. Nu krijgen zij 15 stuks F-35B. De andere 15 stuks F-35B zijn voor de Italiaanse luchtmacht.

Origineel zouden de Italianen marine 22x F-35B aanschaffen ter vervanging van de Harriers, dit werd i.v.m. de kosten verlaagd naar 15 toestellen.  Maar de PANG heeft ook slechts 30 toestellen (FCAS) aangevuld met ondersteuning toestellen en helikopters, dus daar zou het probleem niet moeten liggen voor de Italianen.

Een probleem wat er wel is, dat is dat men de F-35C niet kan gebruiken vanaf het LHD Trieste iets wat met een de F-35B wel mogelijk is.

Misschien is een 3 tot 5 tal PANG's voor Europa niet de weg om te gaan. Een door ontwikkeling van de Trieste LHD zou een logischere keuze zijn voor Italie. Dit zou kunnen inhouden dat men 2 van deze nieuwe carriers kan bouwen als vervanging voor de Giuseppe Garibaldi & Cavour carriers. Deze zijn qua airwing dan vergelijkbaar met de Britse QE's.

Het simpelste zou zijn om te kiezen voor een LHA zoals de Amerikanen dat doen met de America klasse waarbij om het simpel te zeggen het dok verwijderd is. Zo een ontwerp zou ook voor Spanje & bijvoorbeeld Duitsland nog acceptabel zijn op op die manier totaal 5 a 6 carriers in de EU te hebben.
#10
Citaat van: Parera op Vandaag om 14:32De Franse maken de beste carriers van Europa dat durf ik wel te zeggen. Dit komt omdat de Italianen op dit moment geen echte carriers bouwen maar light / escort carriers, op het moment dat Italië komt met een nucleair aangedreven of zelfs 60.000 ton+ ontwerp dan durf ik hier aan te gaan twijfelen.

De Cavour is inderdaad een light aircraft carrier en is maar iets kleiner dan de oude Clemenceau-klasse (Clemenceau en Foch).


Citaat van: Parera op Vandaag om 14:32Overigens zie ik het nog gebeuren dat de Italianen willen aansluiten bij het PANG als vervanging van hun Cavour. De Italianen hebben al de F-35 in gebruik en de F-35C zou nog een optie zijn voor Italië over enkele jaren en met de juiste budgetten.

Vooral het budget is voor Italië belangrijk. Dit is wat de Italiaanse marine nodig heeft om een degelijke hoeveelheid F-35C (als er überhaupt een F-35C exportklant komt) te kunnen hebben. Nu krijgen zij 15 stuks F-35B. De andere 15 stuks F-35B zijn voor de Italiaanse luchtmacht.