Benoemingen in de Defensietop

Gestart door Lex, 22/02/2012 | 10:21 uur

A.J.

Citaat van: Marc66 op 16/03/2012 | 20:51 uur

Overigens, en het is al genoemd, de Generaal deed het werk al vier jaar, dus ook voordat zij op de functie kwam kon de KMar niemand vinden(?)

Op een burgerstoel als burger... Dat had gezien de nu gestelde militaire eisen ook prima zo kunnen blijven. Daarbij is met het hele nummerus fixus verhaal prima vastgelegd hoeveel stoelen er per rang dienen te zijn, ergo, is er dus ergens in de organisatie een briggeneraal weggestreept.

Citaat
Hou toch op, zie de kansen, bijt je niet zo vast in het militaire denken. Defensie verandert, defensie moet veranderen.

Niet militair denken en veranderen? Volgens mij hebben wij niet voor niks zo'n pak aan. Hoe had je dat in gedachten? Voor de vredesbedrijfsvoering burgers op de stoelen en als ze op uitzending moeten dan militairiseren we het circus even voor een paar maanden, nadat ze een paar weken AMO hebben gehad?

onderofficier

Citaat van: Marc66 op 16/03/2012 | 20:51 uur
Hoewel dit way off topic is, toch een opmerking die volgens mij door iedereen altijd zo hard mogelijk uitgeschreeuwd, maar blijkbaar enkel voor hen geldt: dit is, vooralsnog, een vrij land waar de vrijheid van meningsuiting, ook al is het niet een mening die je deelt, een goed is!

Kijk eerst even in de spiegel.......... je verkondig je menig namelijk als of dit de enige is die telt / mag tellen .. :devil:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

Hoewel dit way off topic is, toch een opmerking die volgens mij door iedereen altijd zo hard mogelijk uitgeschreeuwd, maar blijkbaar enkel voor hen geldt: dit is, vooralsnog, een vrij land waar de vrijheid van meningsuiting, ook al is het niet een mening die je deelt, een goed is!

De bevordering van een "burger" naar Generaal is een goede zet naar een, wellicht meer open organisatie. Een organisatie waar men niet altijd maar blijft denken in looptijden en andere onzin als het wel of niet gedaan hebben van een uitzending of het wel of niet gevolgd hebben van een EMMV of AMO waar je dingen leert die je daarna ieder jaar moet herhalen en dan heb ik het over schieten en o.a. de DCP. Rangen en standen leer je snel genoeg, spreek een ritmeester maar eens aan met kapitein of spreek een schipper, een echte, maar eens aan met sergeant-majoor. En het gevolgd hebben van een KMS, KMA, KIM of andere defensie-school is niet een teken dat je beter bent dan iemand die dat niet gedaan heeft of een teken dat je dan alles beter zou kunnen.

Overigens, en het is al genoemd, de Generaal deed het werk al vier jaar, dus ook voordat zij op de functie kwam kon de KMar niemand vinden(?)

Hou toch op, zie de kansen, bijt je niet zo vast in het militaire denken. Defensie verandert, defensie moet veranderen.

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 16/03/2012 | 20:29 uur
Onze organisatie is volledig de weg kwijt...

En dat geldt wat mij betreft ook voor de individuele collega's die dit soort flutbenoemingen nog acceptabel vinden ook.

Cigarz

Onze organisatie is volledig de weg kwijt...

Lex

Citaat van: irma op 16/03/2012 | 19:25 uur
Nog meer tenenkrommend is de reactie van C-KMAR die op intranet (voor insiders) is geplaatst.   :sick:
Hij voelde zich blijkbaar verplicht om toch even uit te leggen waarom deze bevordering zo'n goede zet is.
Je maakt me erg nieuwsgierig.

irma

Nog meer tenenkrommend is de reactie van C-KMAR die op intranet (voor insiders) is geplaatst.   :sick:
Hij voelde zich blijkbaar verplicht om toch even uit te leggen waarom deze bevordering zo'n goede zet is.

Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Marc66

Een storm in een glasje water.

onderofficier

Maar ik zit verder even te kijken op LinkedIn   en kom er nog "één" tegen die uit het "niets" een hoge functie heeft gekregen
Ook een vrouw:  http://nl.linkedin.com/pub/sandra-keijer/4/944/487?trk=pub-pbmap

Vanuit de politie Amsterdam naar Schiphol in 2009............. als overste.   

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

a) dat maakt het juist zo erg dat het een generaal betreft als deze baan aan een burger kan worden gegeven wat houd de rest dan nog in qua rangen?   Daar kunnen dus ook zo burgers op.....
b) al enige tijd  om precies te zijn "al" vier jaar*
c) leiding geven over een missie (zoals eerder aangegeven bijv de trainingsmissie in Afghanistan)

Maar het blijkt duidelijk dat je er weinig verstand van hebt want bonnen kunnen enkel uitgeschreven worden door opsporingsambtenaren, wat zij niet is. Niet elk medewerker van de Kmar is opsporingsambtenaar

*c.v. Mevr Briggen Beentjes
Directeur planning & control Royal Marechaussee
2008 – Present (4 years)
Hoofd begrotingsbeheer Ministerie van Financien Government Agency; 10,001+ employees; Government Administration industry
2005 – 2008 (3 years)
beleidsmedewerker Ministerie van VWS Government Agency; 1001-5000 employees; Government Administration industry
1998 – 2000 (2 years)
verschillend Ministerie van Justitie Government Agency; 10,001+ employees; Government Administration industry
1986 – 1998 (12 years)

http://nl.linkedin.com/pub/hillie-beentjes/12/445/450
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

Het kan misschien voor defensie eens goed zijn dat er iemand van buiten de organisatie, dus met een andere, en wellicht bredere zienswijze als militair bij defensie komt werken, een soort behoorlijk verkapte opkomst"plicht".  ;D

Marc66

Het betreft iemand van de KMar, wake up, de KMar of all onderdelen, wat moet hij/zij dan doen in bijv. Afghanistan? Bonnen uitschrijven?

Marc66

Volgens mij is het een storm in een heel klein glas water.
a. het betreft een Generaal bij de KMar (of all krijgsmachtonderdelen => wat maak je je druk?)
b. zij doet het werk al enige tijd
c. volgens mij gaat een Generaal van de KMar niet voor een uitzending naar o.a. Afghanistan, wat zou hij/zij daar moeten doen? Bonnen uitschrijven aan verkeerd geparkeerde vliegtuigen?

Een storm in een glas water en was er wel een Kolonel bevorderd, hoeveel Kolonels telt de KMar eigenlijk, dan was daar weer jaloezie over ontstaan.


Leo2

Topofficieren binnen de krijgsmacht zijn kwaad over de aanstelling van een burgermedewerkster tot generaal. Het hoofd planning en controle van de Koninklijke Marechausee is benoemd tot brigadegeneraal.

"We willen van minister Hillen weten wat hem bezielde om haar militair te maken", zegt de voorzitter van de officierenvereniging FVNO, voormalig landmachtbevelhebber Hans Couzy.

Onder topofficieren is grote beroering ontstaan, de officierenvereniging krijgt over de benoeming veel telefoontjes binnen. Volgens Couzy is de aanstelling oneerlijk tegenover andere collega's, die jarenlang hebben gezwoegd voor een militaire carrière.

Niet naar Afghanistan

Hij ziet ook geen aanleiding om haar militair te maken: "Ik denk niet dat ze op korte termijn kan worden uitgestuurd naar Afghanistan", zegt Couzy.

Door een reorganisatie zijn twintig kolonels boventallig geworden, zij moeten weg. "Blijkbaar vindt de defensietop dat er in de grote groep kolonels geen geschikte generaalskandidaten zijn", zegt de voorzitter.

Niet onder de indruk

Het ministerie van Defensie is niet erg onder de indruk van de kritiek. Een woordvoerder van Hillen benadrukt dat de vrouw is benoemd op voordracht van de commandant van de Koninklijke Marechaussee en de secretaris-generaal van het departement.

De woordvoerder wijst erop dat het wel eens vaker voorkomt dan een burger in een militaire functie wordt benoemd. De benoeming is 1 december vorig jaar al ingegaan, zegt Defensie.

Bron: NOS
Voor sommige mensen is morgen altijd de drukste dag.

Marc66

Kapitein Rob, en dat is een nadeel van via een schrijven/forum een discussie (proberen) te voeren. Ik zie het als een mogelijkheid om in de (nabije?) toekomst dat wat defensie mist, en jij weet ook wel dat er van enkele soorten (hoe oneerbiedig maar onbedoeld dit klinkt) tekorten zijn. Personeel dat nu (nog) te oud is om bij defensie te mogen werken, maar die je wel heel goed kunt gebruiken. Vwb de aangestelde Generaal, deed zij al niet het werk wat op het niveau van Generaal ligt? Vwb de leeftijd, volgens mij staat er nergens in de uitgekomen nota dat personeel dat tussen de 40 en 45 is overbodig is. Er staat enkel dat personeel dat tot een bepaalde groep hoort overbodig dreigt te geraken en dat dit wanneer er niet voor 2016 een aantal van hen "vrijwillig" de dienst zal verlaten er werkelijk ontslagen in die groep zullen gaan vallen. Daar het merendeel voor 2016 met ontslag gaat voorzie ik geen problemen om wat defensie nu gedaan heeft en waarvan ik denk, pak die kans, er lopen genoeg mensen in het bedrijfsleven rond die het heel goed binnen defensie zouden kunnen doen. Mensen die kennis mee nemen, contacten en vooral een andere zienswijze dan de starre zienswijze die door sommige nog steeds pokhout vastgehouden wordt, over het algemeen mensen die denken dat na het lopen van enkele jaren in een bepaalde rang zij wel bevorderd zullen worden, omdat die ander ook bevorderd is. Wie wel of niet bevorderd wordt, wordt bepaald door een afdeling die over personeel gaat. Kennis is iets dat je opbouwt en dat kan, m.i., overal.
Ja, er moet bezuinigd worden en er kan ook bezuinigd worden en, m.i., niet door nog meer tanks, vliegtuigen etc. te verkopen.
Tot slot, leeftijd zegt niets over kunde.