Recente berichten

#1
Citaat van: Ace1 op Vandaag om 11:14Nederland dreigt miljarden aan Europees 'coronageld' mis te lopen
De Nederlandse overheid dreigt miljarden euro's aan Europees 'coronageld' mis te lopen door vertraagde wetgeving. Die vertraging is deels het gevolg van de val van het kabinet. Het nieuwe kabinet heeft hierdoor mogelijk meteen al een gat in de begroting.

Nederland kan aanspraak maken op 5,4 miljard euro uit het Europese coronaherstelfonds, maar daaraan verbindt de Europese Commissie wel strikte voorwaarden. Om die gereserveerde miljarden binnen te slepen, moeten kabinet en parlement vóór een aantal afgesproken data bepaalde maatregelen doorvoeren. In totaal zijn dat 49 maatregelen, die onder andere de Nederlandse economie verduurzamen, de arbeidsmarkt hervormen en witwassen tegengaan.

Maar het lijkt erop dat Nederland niet alle deadlines zal halen. De ministers Micky Adriaansens (Economische Zaken) en Karien van Gennip (Sociale Zaken) waarschuwen voor dit scenario in een brief aan de Tweede Kamer. Als het kabinet de wetgevingsbeloften aan Brussel niet (tijdig) nakomt, kan de Europese Commissie korten op de voor Nederland bestemde gelden.

In het ergste geval vervalt dan het hele bedrag van 5,4 miljard euro, maar een gedeeltelijke korting is volgens de twee ministers waarschijnlijker. Elke maatregel die niet op tijd in wetgeving wordt omgezet, kan Nederland enkele miljoenen tot maximaal 600 miljoen euro kosten.

Controversieel verklaard
Een van de voorwaarden waaraan Nederland moet voldoen om het volledige bedrag te ontvangen, is het inperken van contante betalingen. Criminelen betalen graag grote bedragen in cash, omdat de herkomst van het geld dan niet te traceren is. Als antiwitwasmaatregel heeft Nederland de Europese Commissie beloofd contante betalingen van meer dan 3.000 euro te verbieden. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel na de val van het kabinet echter controversieel verklaard.

Demissionair minister van Financiën Steven van Weyenberg heeft de Tweede Kamer inmiddels gewezen op de gevolgen voor het uitbetalen van de coronagelden. Het kabinet wil het voorstel daarom toch aan het parlement voorleggen. Om een deel van de 5,4 miljard euro veilig te stellen, moet de betaallimiet moet uiterlijk op 31 maart 2025 wet zijn.

Ook de Eerste Kamer heeft een spaak in het wiel gestoken. De senaat stemde in december tegen het afschaffen van de energiebelastingvrijstelling voor de metaalindustrie, maar die afschaffing is een andere voorwaarde voor uitbetaling van geld uit het herstelfonds.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nederland-dreigt-miljarden-aan-europees-coronageld-mis-te-lopen~ba2e7504/
Weet niet hoor maar lijkt me beetje sigaar uit eigen doos, misschien Brussel eens een tegenvoorstel doen als nieuw kabinet, om budget voor EU jaarlijks met 2 miljard te verminderen om zo gat in begroting dat hierdoor ontstaat te compenseren.
#2
Zuid-Amerika / Re: Brazilaanse industrie expa...
Last post by Ace1 - Vandaag om 11:23
EMBRAER: NOG GEEN CONCRETE PLANNEN VOOR ONTWIKKELING VAN BOEING 737-CONCURRENT

Embraer heeft nog geen concrete plannen om een concurrent voor de Boeing 737 MAX en Airbus A320neo te maken, zo zegt een woordvoerder tegen persbureau Reuters. Zakenkrant The Wall Street Journal meldde woensdag dat de Braziliaanse vliegtuigbouwer de mogelijkheden voor de ontwikkeling van zo'n toestel aan het onderzoeken is.

Volgens de krant beschikt de verkeersvliegtuigendivisie van Embraer, die geleid wordt door de Nederlandse Arjan Meijer, over de capaciteiten om een serieuze Boeing 737 MAX-concurrent te ontwikkelen. In een reactie bevestigt een woordvoerder dat ze daartoe in staat zijn, maar er "op dit moment" geen plannen voor hebben.

In plaats daarvan zegt Embraer zich te concentreren op de huidige productportfolio. Daarin is de E195-E2, met plaats voor maximaal 146 passagiers, het grootste toestel. Dat type vliegt onder meer bij KLM Cityhopper. Om serieus de strijd met de twee luchtvaartgiganten aan te gaan, zou Embraer een vliegtuig met minimaal 180 stoelen moeten ontwikkelen.

Als de Brazilianen later besluiten om dat toch te gaan doen, en het hen ook lukt om het toestel succesvol op de markt te brengen, dan zou dat met name voor Boeing pijnlijk zijn. In 2020 besloten de Amerikanen om hun geplande overname van Embraer af te blazen.

Marktkansen
Mede door de problemen met de 737 MAX, waarvan de productie verlaagd is en de certificering van nieuwe varianten al jaren vertraagd is, kan Airbus de vraag naar de concurrerende A320neo-familie nauwelijks aan. Daardoor liggen er kansen voor een derde speler. Maar de ontwikkeling van een nieuw vliegtuig duurt vele jaren en dan kan de markt er weer heel anders uitzien.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/embraer-nog-geen-concrete-plannen-voor-ontwikkeling-van-boeing-737-concurrent
#3
Ondernemer zoekt locatie voor munitiefabriek: 'Limburg kan een belangrijke rol spelen in opbouw van defensie-industrie'

Limburg kan een belangrijke rol spelen in de wederopbouw van de oorlogsindustrie, zegt het Kerkraadse Tweede Kamerlid Silvio Erkens, defensiewoordvoerder van de VVD. VDL Nedcar zou daarin een rol kunnen spelen. Hij prijst ook een initiatief voor een munitiehal. Beide projecten zouden in totaal...


https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240503_93623299#:~:text=Limburg%20kan%20een%20belangrijke%20rol%20spelen%20in%20de%20wederopbouw%20van,een%20initiatief%20voor%20een%20munitiehal.

https://drimble.nl/regio/limburg/96485685/ondernemer-zoekt-locatie-voor-munitiefabriek-limburg-kan-een-belangrijke-rol-spelen-in-opbouw-van-defensie-industrie.html


Helaas zit de rest achter de betaalmuur.
#4
Nederland dreigt miljarden aan Europees 'coronageld' mis te lopen
De Nederlandse overheid dreigt miljarden euro's aan Europees 'coronageld' mis te lopen door vertraagde wetgeving. Die vertraging is deels het gevolg van de val van het kabinet. Het nieuwe kabinet heeft hierdoor mogelijk meteen al een gat in de begroting.

Nederland kan aanspraak maken op 5,4 miljard euro uit het Europese coronaherstelfonds, maar daaraan verbindt de Europese Commissie wel strikte voorwaarden. Om die gereserveerde miljarden binnen te slepen, moeten kabinet en parlement vóór een aantal afgesproken data bepaalde maatregelen doorvoeren. In totaal zijn dat 49 maatregelen, die onder andere de Nederlandse economie verduurzamen, de arbeidsmarkt hervormen en witwassen tegengaan.

Maar het lijkt erop dat Nederland niet alle deadlines zal halen. De ministers Micky Adriaansens (Economische Zaken) en Karien van Gennip (Sociale Zaken) waarschuwen voor dit scenario in een brief aan de Tweede Kamer. Als het kabinet de wetgevingsbeloften aan Brussel niet (tijdig) nakomt, kan de Europese Commissie korten op de voor Nederland bestemde gelden.

In het ergste geval vervalt dan het hele bedrag van 5,4 miljard euro, maar een gedeeltelijke korting is volgens de twee ministers waarschijnlijker. Elke maatregel die niet op tijd in wetgeving wordt omgezet, kan Nederland enkele miljoenen tot maximaal 600 miljoen euro kosten.

Controversieel verklaard
Een van de voorwaarden waaraan Nederland moet voldoen om het volledige bedrag te ontvangen, is het inperken van contante betalingen. Criminelen betalen graag grote bedragen in cash, omdat de herkomst van het geld dan niet te traceren is. Als antiwitwasmaatregel heeft Nederland de Europese Commissie beloofd contante betalingen van meer dan 3.000 euro te verbieden. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel na de val van het kabinet echter controversieel verklaard.

Demissionair minister van Financiën Steven van Weyenberg heeft de Tweede Kamer inmiddels gewezen op de gevolgen voor het uitbetalen van de coronagelden. Het kabinet wil het voorstel daarom toch aan het parlement voorleggen. Om een deel van de 5,4 miljard euro veilig te stellen, moet de betaallimiet moet uiterlijk op 31 maart 2025 wet zijn.

Ook de Eerste Kamer heeft een spaak in het wiel gestoken. De senaat stemde in december tegen het afschaffen van de energiebelastingvrijstelling voor de metaalindustrie, maar die afschaffing is een andere voorwaarde voor uitbetaling van geld uit het herstelfonds.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nederland-dreigt-miljarden-aan-europees-coronageld-mis-te-lopen~ba2e7504/
#5
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - Vandaag om 11:11
Oekraïne wil mannen die in buitenland wonen terug, Polen en Litouwen willen handje helpen

Litouwen bekijkt of het tienduizenden Oekraïense dienstplichtigen kan terugsturen naar Oekraïne. Ook buurland Polen is bereid Oekraïne te helpen om mannen van gevechtsleeftijd terug naar huis te sturen. Kan dat zomaar en wat doet Nederland? ,,We zullen zien of deze landen zich aan de afgesproken richtlijnen houden. Anders hebben ze een probleem.''

De nood is hoog in Oekraïne. Het land heeft niet alleen een tekort aan militair materieel, maar ook aan soldaten. Het parlement in Kyiv nam onlangs een nieuwe mobilisatiewet aan, waardoor 25- en 26-jarigen ook kunnen worden opgeroepen voor militaire dienst. Die leeftijdsgrens lag eerst op 27 jaar. President Volodymyr Zelensky gaf eind vorig jaar aan dat er 500.000 rekruten moeten worden gemobiliseerd om de strijd tegen de Russen vol te houden.

Paspoort niet meer verlengen
Kyiv kijkt daarbij steeds nadrukkelijker naar landgenoten die in het buitenland wonen en voert de druk op om ze naar huis te dirigeren. Zo maakte het ministerie van Buitenlandse Zaken vorige week bekend dat het consulaire diensten opschort voor mannen die onder de dienstplicht vallen en in het buitenland wonen. Dat betekent onder meer dat zij hun paspoort niet kunnen verlengen.

Sinds de oorlog in februari 2022 uitbrak, is het voor mannen tussen 18 en 60 jaar verboden het land te verlaten. Uitzonderingen zijn mantelzorgers of mannen die drie of meer kinderen hebben. Ondanks dit verbod zijn er de afgelopen twee jaar honderdduizenden mannen de grens overgegaan. Exacte cijfers zijn er niet, maar het zou gaan om ongeveer 850.000 mannen.

De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken, Dmytro Kuleba, vindt het onaanvaardbaar dat Oekraïense mannen in het buitenland 'in restaurants gaan zitten', terwijl anderen sterven. Volgens Kuleba is de regering verplicht een 'eerlijker beleid' ten opzichte van de militairen aan het front te voeren. ,,We proberen nu meer mensen bij onze strijd te betrekken.''

Litouwen en Polen willen Kyiv een handje helpen om dat voor elkaar te krijgen. In Litouwen wonen 29.000 mannen die het Oekraïense leger in kunnen. De Litouwse minister van Defensie Laurynas Kasčiūnas zegt dat zijn land inspanningen wil leveren om de Oekraïners naar huis te sturen. ,,Oekraïne heeft een groot tekort aan rekruten, dit is niet eerlijk tegenover de inwoners die voor hun land vechten'', aldus de minister. Ook zijn Poolse collega gaf aan bereid te zijn om het buurland te helpen met het terugbrengen van dienstplichtige mannen. In Polen wonen tussen de 300.000 en 400.000 Oekraïense dienstplichtigen.

Juridisch instrument
De vraag is alleen of de landen op dit moment een juridisch instrument in handen hebben om de Oekraïense vluchtelingen in een bus te stoppen met een enkeltje Kyiv op zak. Carolus Grütters, verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en gespecialiseerd in vreemdelingen- en migratierecht, heeft een duidelijk antwoord: Nee.

,,Iedereen die na 26 november 2021 uit Oekraïne is gevlucht heeft binnen de Europese Unie recht op tijdelijke bescherming. Deze vluchtelingen vallen onder de Europese Richtlijn Tijdelijke Bescherming, kortweg RTB en dat geeft ze recht op onder meer opvang, visumvrij reizen tussen EU-landen, onderwijs voor minderjarigen en de mogelijkheid om te werken. Deze richtlijn is opgesteld door de Europese Raad - feitelijk dus door de regeringsleiders van de EU - en is verlengd tot in ieder geval maart 2025. Het betekent in de praktijk dat de Oekraïense vluchtelingen in EU-landen Litouwen en Polen zijn beschermd door deze RTB en niet naar huis kunnen worden gestuurd, juridisch is dat niet houdbaar'', aldus Grütters.

Lastig verhaal
Deze bescherming kan alleen door een gezamenlijk Europees besluit worden gewijzigd, stelt Grütters. ,,En dan nog zal het een lastig verhaal worden om deze mensen terug naar Oekraïne te sturen. Zij zullen dan vermoedelijk asiel aanvragen.'' De Poolse regering liet doorschemeren dat ze van plan is om uitkeringen of werklicenties voor Oekraïense mannen zonder geldig paspoort in te trekken, maar ook die mogelijkheden zijn volgens Grütters beperkt door de huidige (beschermende) regels uit Brussel. ,,Het enige wat een regering kan doen is beknibbelen op bijvoorbeeld een dagvergoeding voor Oekraïners. We zullen zien of deze landen zich aan de afgesproken richtlijnen houden. Anders hebben ze een probleem en zullen ze door een rechter worden teruggefloten.''

Ook al is het juridisch een duidelijk verhaal, de kans bestaat dat Oekraïners die in Polen wonen bang zijn dat ze alsnog de grens worden overgezet. ,,Uit angst dat er toch wat gebeurt, kan het zijn dat er heel wat Oekraïners Polen verlaten richting Duitsland of ons land.''

Voor de Nederlandse regering is het terugsturen van Oekraïense vluchtelingen in ieder geval geen issue. Ons land houdt zich volgens een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid aan de afgesproken EU-richtlijn.

https://www.ad.nl/buitenland/oekraine-wil-mannen-die-in-buitenland-wonen-terug-polen-en-litouwen-willen-handje-helpen~a2a36993/
#6
Overige Multimedia / Re: youtubedump
Last post by Ace1 - 03/05/2024 | 21:45 uur
#7
Nieuwe ontwikkelingen op Defensiegebied / Re: Leopard 3
Last post by Master Mack - 03/05/2024 | 21:43 uur
Citaat van: Zander op 03/05/2024 | 17:06 uurInderdaad, zolang we maar niet verschillende moeren en bouten gaan gebruiken.
Het basisvoertuig moet gewoon het zelfde zijn.
Een kanon of ander boordwapen mag best verschillen.

Het zou wel een mooi moment zijn om gelijkwaardige comms aan te gaan schaffen. Als we dat op elkaar kunnen laten aansluiten hebben we ook al een aardige slag te pakken.
En geen verschillende lunchpakketten braadworst of camembert ;D
#8
KM / Re: LPX
Last post by Harald - 03/05/2024 | 21:42 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/05/2024 | 21:34 uurWaarmee we weer volledig terug zijn bij het begin van dit topic  ;D
Precies!!  ;D
Ik blijf ook steeds weer terugkomen bij die combinatie van Enforcer met Crossover.
Even heel simpel gezegd een fregat met Enforcer capaciteit.
#9
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Master Mack - 03/05/2024 | 21:35 uur
Citaat van: Parera op 03/05/2024 | 19:24 uurIk vind die MQ-9 STOVL een geweldige kist, maar dit is niet weggelegd voor onze marine.
Ja het kan opstijgen / landen op een dek van 122 m (400 ft), maar dit is dan enkel in ISR modus dus zonder enige bewapening. Wil je de kist uitrusten met een goed pakket bewapening (12x Hellfire) dan heb je al 304 m lengte nodig (1000 ft). Vergeet ook niet dat die Amerikaanse LHD's een vliegdek hebben van ruim 250 m lengte!

De oplossing voor Nederland in flattops en UAV's ligt wat mij betreft in meer en kleinere UAV's eventueel ondersteund door een skijump gecombineerd met een soort catapult/ winch systeem. Dan kom je (maximaal) op UAV's vergelijkbaar met de Turkse TB3. Deze zijn geschikt voor schepen zoals de Spaanse Juan Carlos LHD met een vliegdek van 202.30 x 32 m. Het schip zelf is ruim 230 m lang.

Voor een kleiner schip ben je echt gebonden aan kleinere UAV's zoals de RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER. En ik zou er groot voorstander van zijn als we kiezen voor een of meerdere flattops dat we dan ook de Bell V-247 aankopen als VTOL UAV. Dat toestel kan alles wat we zoeken in een UAV, het kan opereren vanaf al onze schepen inclusief de fregatten maar het kan ook vuursteun geven aan land voor de mariniers of jagen op onderzeeboten.

Wat betreft STOVL zou ik het houden op inlichtingen verzamelen voor Nederland op dit moment. Voor aanvallen kan je dan terug vallen op loitering munitions ect.

Enkele jaren geleden heb ik contact gehad met Damen Naval en daar werd bevestigd dat alle modellen nog in de serie zitten alleen zijn ze niet allemaal even gedetailleerd uitgetekend en /of openbaar gemaakt.
Ik snap de ambitie maar om er ook de snelheid in te houden moeten we realistisch zijn. Uitbreiden vloot NH-90'S desnoods met 2de hands toestellen en misschien 6 extra Caracal's of een paar extra chinooks. En dan een stuk of 30 RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER's lijkt mij sneller invulbaar. En misschien kan een Nederlands bedrijf ons wel een Drone leveren met vergelijkbare prestaties. Koop Nederlandse waar dan helpen we elkaar en is het misschien ook eerder klaar. En kwa schepen blijf ik bij 4X Crossovers met dok en combatant bewapening en 2x mini flattop op dezelfde romp.
#10
KM / Re: LPX
Last post by jurrien visser (JuVi op Twitter) - 03/05/2024 | 21:34 uur
Citaat van: Master Mack op 03/05/2024 | 21:26 uurIk zeg doen en rap een beetje.

Waarmee we weer volledig terug zijn bij het begin van dit topic  ;D