Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

Lex

Nederland en Luxemburg kopen samen tankvliegtuigen

Nieuwsbericht | 28-07-2016 | 13:56

Nederland schaft met Luxemburg 2 Airbus-tanker/transportvliegtuigen aan. De toestellen worden voor de NAVO ondergebracht in een pool op Vliegbasis Eindhoven. België, Duitsland, Noorwegen en Polen hebben de intentie zich  later aan te sluiten.

Het MRTT-project (Multi Role Tanker Transport) is zo een voorbeeld van de toekomstgerichte samenwerking tussen Europese landen die het kabinet voorstaat. Zo schrijft minister Jeanine Hennis-Plasschaert vandaag aan de Kamer.

De aanschaf van de toestellen van het type A330 MRTT vormt een belangrijke bijdrage aan de schaarse tanker- en transportcapaciteit  van met name de Europese Unie. Naast het bijtanken van vliegtuigen en strategisch transport, voeren de MRTT-toestellen bijvoorbeeld ook medische evacuaties uit, zo nodig in intensive-care units.

Nederland leidend

De vloot wordt eigendom van de NAVO. Luxemburg en Nederland hebben exclusieve gebruiksrechten. Naast de aanschaf vallen ook instandhouding en operationele inzet onder het MRTT-project. Nederland is leidend in dit multinationale samenwerkingsproject.

De nieuwe toestellen krijgen Vliegbasis Eindhoven als thuisbasis. Ook registreert Nederland de toestellen en is het verantwoordelijk voor het toezicht op de luchtwaardigheid. Onderzocht wordt of het hier gelegerde European Air Transport Command de pool kan aansturen.

Kosten en personeel worden verdeeld op basis van het aantal vlieguren dat elk land nodig heeft. De verwachte levensduur van de vloot is 30 jaar. Het budget van de investering ligt tussen de € 250 miljoen en € 1 miljard.

Uitbreiding

Nederland en Luxemburg legden de afspraken schriftelijk vast in een Memorandum of Understanding (MoU). Vandaag volgde de contractondertekening met Airbus. Als België, Duitsland, Noorwegen en Polen inderdaad besluiten mee te doen, biedt zowel het MoU als de offerte van Airbus die mogelijkheid. In dat geval worden de ontwerpkosten ook met deze landen gedeeld. Dit leidt tot lagere kosten voor Luxemburg en Nederland.

Als België, Duitsland, Noorwegen en Polen zich aansluiten, kan het aantal vliegtuigen in de MRTT-vloot oplopen tot 8. Volgens het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum heeft Vliegbasis Eindhoven voldoende militaire geluidsruimte voor al deze A330 MRTT-toestellen.

Samenwerking

De 2 deelnemende landen onderzoeken de mogelijkheid van samenwerking voor opleiding, training en het onderhoud met onder meer Frankrijk en Groot-Brittannië. Eerstgenoemde ontvangt het eerste toestel in 2018. Groot-Brittannië vliegt al met de A330 MRTT's.

Beide toestellen worden vanaf 2020 geleverd. Vanaf dat jaar stelt de luchtmacht haar 2 KDC-10 toestellen geleidelijk uit dienst. Op die manier blijft de tanker/transportcapaciteit van Defensie gegarandeerd.

Bij de aanschaf  van A330 MRTT-toestellen  zijn het Europees Defensie Agentschap (EDA), de Europese materieelorganisatie Organisation Conjointe de Coopération en matière d'ARmement (OCCAR) nauw betrokken.

Mindef

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 02/12/2015 | 15:39 uur
Duitsland gaat niet voor niets van A321 naar nieuwe in pool-vorm A330, dus het aantal zal minder zijn dan het huidige aantal (4). Ik denk dat het hooguit 4 stuks zullen worden, dan is het een 1 op 1 vervanging. Maar waarschijnlijker (denk ik) zullen het er misschien wel 2 of 3.

De huidige vloot straaljagers bestaat uit EF2000s en Tornado's, waarbij de Tornado's tot nu toe waarschijnlijk in 2025 uit gefaseerd zullen worden, maar laat dat wat uitgesmeerd worden tot 2030. 
Eventueel zal door het wegvallen van de Tornado's er een uitbreiding van EF2000 geven, maar daar geloof ik eigenlijk niet in.
Dus heeft de Duitse luchtmacht straks alleen tankers nodig voor hun EF2000.
Hopelijk hebben ze de inzetbaarheid dan wel hoger dan nu,

Luftwaffe future plans: beware of our Tornados
http://airheadsfly.com/2014/09/26/luftwaffe-future-plans-beware-of-our-tornados/


Na verluid zijn er al Duitsers bij LM gesignaleerd...

JdL

Citaat van: Harald op 02/12/2015 | 15:39 uur
Duitsland gaat niet voor niets van A321 naar nieuwe in pool-vorm A330, dus het aantal zal minder zijn dan het huidige aantal (4). Ik denk dat het hooguit 4 stuks zullen worden, dan is het een 1 op 1 vervanging. Maar waarschijnlijker (denk ik) zullen het er misschien wel 2 of 3.

De huidige vloot straaljagers bestaat uit EF2000s en Tornado's, waarbij de Tornado's tot nu toe waarschijnlijk in 2025 uit gefaseerd zullen worden, maar laat dat wat uitgesmeerd worden tot 2030. 
Eventueel zal door het wegvallen van de Tornado's er een uitbreiding van EF2000 geven, maar daar geloof ik eigenlijk niet in.
Dus heeft de Duitse luchtmacht straks alleen tankers nodig voor hun EF2000.
Hopelijk hebben ze de inzetbaarheid dan wel hoger dan nu,

Luftwaffe future plans: beware of our Tornados
http://airheadsfly.com/2014/09/26/luftwaffe-future-plans-beware-of-our-tornados/

   
als ik het artikel zo lees gooien ze ook de andere A310's eruit:
[/quote]"Germany has decided it has to stop any investment in the ageing A310 fleet," [/quote]
ze hebben in totaal 7 A310's waarvan er 4 kunnen tanken dus het lijkt me logisch dat het een logistieke besparing is als je die andere 3 die niet kunnen tanken ook vervangt anders zit je met 2 verschillende types
dus dan zijn 4-6 stuks zo gek nog niet
maar 'correct me if i am wrong'
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Citaat van: JdL op 02/12/2015 | 14:27 uur
Ik vermoed dat duitsland tussen de 4 en de 6 stuks zal bijdragen

Duitsland gaat niet voor niets van A321 naar nieuwe in pool-vorm A330, dus het aantal zal minder zijn dan het huidige aantal (4). Ik denk dat het hooguit 4 stuks zullen worden, dan is het een 1 op 1 vervanging. Maar waarschijnlijker (denk ik) zullen het er misschien wel 2 of 3.

De huidige vloot straaljagers bestaat uit EF2000s en Tornado's, waarbij de Tornado's tot nu toe waarschijnlijk in 2025 uit gefaseerd zullen worden, maar laat dat wat uitgesmeerd worden tot 2030. 
Eventueel zal door het wegvallen van de Tornado's er een uitbreiding van EF2000 geven, maar daar geloof ik eigenlijk niet in.
Dus heeft de Duitse luchtmacht straks alleen tankers nodig voor hun EF2000.
Hopelijk hebben ze de inzetbaarheid dan wel hoger dan nu,

Luftwaffe future plans: beware of our Tornados
http://airheadsfly.com/2014/09/26/luftwaffe-future-plans-beware-of-our-tornados/

   

JdL

Citaat van: Mourning op 02/12/2015 | 14:13 uur
Dat is dus wat ik ook zou voorstaan en waarvan ik vermoed dat dat dus niet gaat gebeuren.

Met als gevolg dat we voor altijd aan het toverwoord samenwerking vastzitten...
Citaat van: Thomasen op 02/12/2015 | 14:16 uur
Ik mag hopen dat Duitsland minimaal voor 6 gaat. Australië gaat voor 7, Uk voor 14 en Frankrijk voorlopig voor 12.
Dit was maar een voorbeeld
Ik vermoed dat duitsland tussen de 4 en de 6 stuks zal bijdragen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Citaat van: JdL op 02/12/2015 | 14:10 uur
Mooi bericht
Ik hoop dat je uiteindelijk een gemeenschappelijke eenheid krijgt waarin de kisten gemeenschappelijk gekocht en onderhouden worden maar waarbij ze wel eigendom zijn van een bepaald land en ze ook door een crew van dat land bemand worden en zonder toestemming van andere landen ingezet kunnen worden
Bvb:
2 voor NL
1 voor Noorwegen
1 voor polen
En 2 voor Duitsland

waarbij wij onze kisten kunnen inzetten met NL bemanningen boven het caribisch gebied zonder dat de andere landen daar toestemming voor geven en dat omgedraaid bvb noorwegen haar kist met noorse bemanning  kan inzetten boven de noordpool als het daar tot een conflict komt zonder dat wij gaan janken dat we dat niet willen

Ik mag hopen dat Duitsland minimaal voor 6 gaat. Australië gaat voor 7, Uk voor 14 en Frankrijk voorlopig voor 12.

Mourning

Citaat van: JdL op 02/12/2015 | 14:10 uur
Mooi bericht
Ik hoop dat je uiteindelijk een gemeenschappelijke eenheid krijgt waarin de kisten gemeenschappelijk gekocht en onderhouden worden maar waarbij ze wel eigendom zijn van een bepaald land en ze ook door een crew van dat land bemand worden en zonder toestemming van andere landen ingezet kunnen worden
Bvb:
2 voor NL
1 voor Noorwegen
1 voor polen
En 2 voor Duitsland

waarbij wij onze kisten kunnen inzetten met NL bemanningen boven het caribisch gebied zonder dat de andere landen daar toestemming voor geven en dat omgedraaid bvb noorwegen haar kist met noorse bemanning  kan inzetten boven de noordpool als het daar tot een conflict komt zonder dat wij gaan janken dat we dat niet willen


Dat is dus wat ik ook zou voorstaan en waarvan ik vermoed dat dat dus niet gaat gebeuren.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

JdL

Mooi bericht
Ik hoop dat je uiteindelijk een gemeenschappelijke eenheid krijgt waarin de kisten gemeenschappelijk gekocht en onderhouden worden maar waarbij ze wel eigendom zijn van een bepaald land en ze ook door een crew van dat land bemand worden en zonder toestemming van andere landen ingezet kunnen worden
Bvb:
2 voor NL
1 voor Noorwegen
1 voor polen
En 2 voor Duitsland

waarbij wij onze kisten kunnen inzetten met NL bemanningen boven het caribisch gebied zonder dat de andere landen daar toestemming voor geven en dat omgedraaid bvb noorwegen haar kist met noorse bemanning  kan inzetten boven de noordpool als het daar tot een conflict komt zonder dat wij gaan janken dat we dat niet willen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Misschien dat de huidige geplande 4 verhoogd wordt naar 6 stuks. Zou idd goed nieuws zijn. Ik denk dat NL helaas geen eigen mrtt zal aanschaffen. Het zelf kunnen bepalen en beschikken zal dan in de toekomst wel anders worden. Zeker als bij missies meerdere landen aanspraak gaat maken op de toestellen. Hierdoor zal dan een te kort zijn en extern inhuur noodzakelijk.


Mourning

Citaat van: Thomasen op 02/12/2015 | 12:39 uur
Had het misschien gemist, maar heb dit niet zien aankomen. Mooi in ieder geval. Nu hopen dat de Duitsers er een mooi aantal van gaan aanschaffen.

Ja, dat is het mooie van dit geheel. Mogelijk schaalvoordeel dat zal leiden tot kostenvoordelen in de aanschaf van deze toestellen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Dat is een interessante ontwikkeling. Ik hoop nog steeds op eigen A330 MRTT's welke met kosten voordelen ineens worden besteld en in een gezamenlijke eenheid worden ondergebracht.

Ik hoop niet, maar dat gaat natuurlijk wel gebeuren (helaas!!!), dat er gezamenlijk aangekocht en vervolgens ook geheel gemengde bemanningen worden geplaatst op de toestellen, waarbij de toestellen vervolgens ook nog eigendom zijn van alle deelnememende landen, zodat je er niet volledige zeggenschap over hebt in geval je bijv. buiten het NATO-verdragsgebied iets van plan bent (Hallo Caribisch Nederland en Venezuela!!!).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Had het misschien gemist, maar heb dit niet zien aankomen. Mooi in ieder geval. Nu hopen dat de Duitsers er een mooi aantal van gaan aanschaffen.

Ace1

Germany to join multinational tanker effort

Germany has revealed plans to join the Multinational MRTT Fleet (MFF) alongside the Netherlands, Norway and Poland, to share a fleet of Airbus Defence & Space A330 multi-role tanker transports.

In 2014 the three other nations announced plans to share the burden of operating multirole tanker transports in Europe, and now Germany has decided that as its A310 tanker fleet ages, it will join the effort.

"Germany has decided it has to stop any investment in the ageing A310 fleet," Col Ludger Bette, Wing Commander of the air force's Air Transport Wing 62, told SMi's Military Airlift and Rapid Reaction Operations conference in Seville on 1 December. "An initiative was created and the result of a feasibility study concluded that the A330 is the favoured option, and we see benefits of this initiative.

"Germany is currently an observer [of MFF] as of April this year, and we are planning to sign the MoU [memorandum of understanding] and contract in the second quarter of next year, with the option to procure three aircraft."

The nations involved are in the negotiation stage with Airbus regarding acquisition of the shared fleet, which had previously been touted as a buy of four of the type.

"This is good news that Germany would like to be a partner of this initiative," Bette says.

Germany is also in the process of acquiring the Airbus A400M, with a second delivery imminent, and 40 are expected to be delivered by 2019, Bette says.

By the end of 2015 there will be three delivered, plus nine additional aircraft in 2016, 11 each in 2017 and 2018, and six in 2019.

Bette acknowledges that the programme of record for Germany is for 53 of the type, but plans have not yet been made past 40, and decisions still need to be made on the remainder of the fleet.

"From my point of view a decision needs to be made on this by 2018 at the latest," he notes. "What I know is that the German air force is looking for customers to sell these 13 aircraft to."

Delays in the A400M programme have also led to Germany having to reassess the planned retirement of its Transall C-160 fleet.

"The programme has been delayed several times, and this has of course had repercussions on the operation of the C-160," Bette says. "If there are capabilities missing it will have an immediate effect on the life of the C-160."

The retirement of the C-160 has been pushed back from 2018 to 2021, and 24 of the type will be retained with an electronic warfare capability. However, Bette notes that keeping aircraft past 2018 is expensive, because of obsolescence issues.

https://www.flightglobal.com/news/articles/germany-to-join-multinational-tanker-effort-419627/

Harald

Dubai 2015: Auto refuelling for MRTTs

A human boom operator on the A330 multi-role tanker transport (MRTT) could soon be a thing of the past as Airbus Defence and Space (DS) study ways to automate passing fuel to receiver aircraft.

Feasibility studies of aerial refuelling using an automatic boom are currently taking place, said Miguel Angel Morell, Airbus DS's head of engineering. 

'This is like automatic parking in cars,' he explained.

The next step will be to begin flight trials with an Airbus A310 tanker demonstrator aircraft, which is equipped with the manufacturer's advanced refuelling boom system (ARBS).

'Now we are in the process of installing this on the A310,' said Morell. 'We will do it first with simulated receiver [aircraft], and in the second phase we will fly with an F-16.'

Trials of the system, which comprises a sensor-equipped ARBS and advanced control software, are set to be complete by next year.

The MRTT's current boom system is remotely controlled from a console in the cockpit, with an operator conducting air-to-air refuelling via a high-definition video monitoring system.

Morell said that instead of manoeuvring the boom into a receiver aircraft's receptacle, a boom operator's workload would be simplified. 'The only thing the operator would have to do is manage the extension and retraction of the boom.'

'With this we reduce the workload and improve efficiency in the system,' he said.

In cases of severe turbulence, a boom operator could take manual control of the system but Morell explained that in such a scenario a computer's reaction times would be quicker than a human operator.

Airbus DS is also developing a new tanker integrated mission system (TIMS) for the A330 MRTT. TIMS will be rolled out on the new 'enhanced' MRTT that is set for delivery to the Singapore Air Force in 2018.

The enhanced MRTT takes advantage of the latest A330 commercial aircraft now rolling off the production in Toulouse, which feature new avionics and aerodynamic modifications.

TIMS will introduce full HD resolution and touchscreen capabilities to the MRTT's mission consoles. It will also enable improved mission planning, monitoring and re-planning capabilities, along with centralised data recording for mission debriefing.

'The possibility to change the mission is the main purpose of [TIMS],' said Morell. 

The MRTT has enjoyed several successes over the last few years and is now in operational service with the UK, Australia, United Arab Emirates and Saudi Arabia.

A UAE MRTT is on display at this year's Dubai Air Show.

Singapore, France and South Korea have also selected the aircraft and will all receive their first aircraft in 2018.

Airbus DS officials recently revealed that the US Air Force and US Navy had 'ambitious' plans to fully qualify all its aircraft to use the MRTT next year.

'They are operating in the Middle East with limited clearances and what the air force and navy wants to do is get a full clearance on all their receivers,' Antonio Caramazana, head of Airbus military derivatives programmes, told reporters in October.

The first phase will utilise a Royal Australian Air Force MRTT, while the second phase will use a UAE MRTT. An RAF Voyager aircraft is also scheduled to conduct hose-and-drogue trials with the F-35B Joint Strike Fighter.

A boom-equipped RAAF KC-30A (MRTT-1) has already deployed to Edwards Air Force Base (AFB) this year to conduct clearance flights with the F-35A.

http://www.shephardmedia.com/news/mil-log/dubai-2015-automatic-refuelling-future-mrtts/