Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Huzaar1

Dit gaat over de defensiebrede vervanging voertuigen die in een heel specifieke en kenmerkende situatie zit..op een bepaald punt in de vervanging. Rondstrooien met text, fotos en de verkoopfolder van een systeem wat niet past in de gestelde behoefte en niet aansluit bij wat er nu gaande is..ja dat helpt niet. :)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 11/05/2021 | 09:52 uur
Hoe leuk dit soort uitstapjes in topics ook mogen zijn, het leid enorm af en verstoort het onderwerp van gesprek n.m.m.

Is het verstoren ? Persoonlijk vind ik dat dit een alternatief kan zijn voor de blijkbaar foute voertuigen die nu gekocht zijn. Ik weet niet of er nog een optie zit binnen het Gryphus contract maar wat mij betreft zou dat geschrapt mogen worden en daar een ander wel geschikt voertuig voor moeten worden aangeschaft. En dan is de HX-2/HX-3 wat mij betreft een geweldig voertuig voor inzet op de frontlinie.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 11/05/2021 | 07:21 uur
Misschien moeten we voor de zwaardere operationele omstandigheden toch maar eens bij de Oosterburen gaan shoppen :angel: De nieuwste generatie van Rheinmetall (MAN) HX-3 vrachtwagens is recent gelanceerd. Dit zijn wel vrachtwagens van 1,5 a 2 miljoen euro per stuk maar dan krijg je ook wel echt een zware machine die geschikt is voor alle militaire vracht die we willen.

https://www.thehx3.com/

https://www.rheinmetall-defence.com/media/editor_media/rm_defence/pdfs/produktpdfs/hx3_generation_1/RMMV_HX3_Overview_A4_EN.pdf

https://www.rheinmetall-defence.com/media/editor_media/rm_defence/pdfs/produktpdfs/hx3_generation_1/The_HX3_-_Superior._Every_Day._EN.pdf








Hoe leuk dit soort uitstapjes in topics ook mogen zijn, het leid enorm af en verstoort het onderwerp van gesprek n.m.m.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1035
Misschien moeten we voor de zwaardere operationele omstandigheden toch maar eens bij de Oosterburen gaan shoppen :angel: De nieuwste generatie van Rheinmetall (MAN) HX-3 vrachtwagens is recent gelanceerd. Dit zijn wel vrachtwagens van 1,5 a 2 miljoen euro per stuk maar dan krijg je ook wel echt een zware machine die geschikt is voor alle militaire vracht die we willen.

https://www.thehx3.com/

https://www.rheinmetall-defence.com/media/editor_media/rm_defence/pdfs/produktpdfs/hx3_generation_1/RMMV_HX3_Overview_A4_EN.pdf

https://www.rheinmetall-defence.com/media/editor_media/rm_defence/pdfs/produktpdfs/hx3_generation_1/The_HX3_-_Superior._Every_Day._EN.pdf







StrataNL

Citaat van: ridivek op 10/05/2021 | 17:54 uur
De hoogte van de Gryphus hebben ze goed ondervangen door lagere 8' containers en modules te bestellen. De standaard containers (8.6') horen op de WLS'en.

Wat ik kwalijker vind, is dat de Gryphus 15kN 6x6 trackers, in combinatie met wat ze moeten trekken; te lang zijn. Dus mogelijk is deze behoefte doorgeschoven naar de vervanging WLS; Tropco en BergingsVrachtwagens.
Ik zie de Scania Gryphus als vervanger van de DAF 10tonners. Al sinds de jaren '90 (aanschaf WLS) probeert de landmacht te verschuiven van 4tonners naar 10 tonners, dat zijn de Gryphus'en ook voor.
Ik weet niet of de Gryphus 4x4(Navy), geschikt zal zijn. Ik denk dat een deel van de toepassingen van de 4tonners vervult gaat worden door de Iveco MVP(12kN).
Zou het verkeerd zijn wanneer er nog ruim 1000 andere vrachtwagens komen naast de Gryphus'en?
Maar scania produceert bijna volledig in Nederland. Tatra/Daf is hoofdzakelijk Tsjechisch. En Man/Rheinmetal is Duits.
Nouja goed ondervangen...'t is wel enigszins droevig dat je wel 8' kan pakken en niet de meest voorkomende 8.6'. Die vrachtwagen moet de komende 10+ jaar de hele krijgsmacht bedienen he.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

#1033
De hoogte van de Gryphus hebben ze goed ondervangen door lagere 8' containers en modules te bestellen. De standaard containers (8.6') horen op de WLS'en.

Wat ik kwalijker vind, is dat de Gryphus 15kN 6x6 trackers, in combinatie met wat ze moeten trekken; te lang zijn. Dus mogelijk is deze behoefte doorgeschoven naar de vervanging WLS; Tropco en BergingsVrachtwagens.
Ik zie de Scania Gryphus als vervanger van de DAF 10tonners. Al sinds de jaren '90 (aanschaf WLS) probeert de landmacht te verschuiven van 4tonners naar 10 tonners, dat zijn de Gryphus'en ook voor.
Ik weet niet of de Gryphus 4x4(Navy), geschikt zal zijn. Ik denk dat een deel van de toepassingen van de 4tonners vervult gaat worden door de Iveco MVP(12kN).
Zou het verkeerd zijn wanneer er nog ruim 1000 andere vrachtwagens komen naast de Gryphus'en?
Maar scania produceert bijna volledig in Nederland. Tatra/Daf is hoofdzakelijk Tsjechisch. En Man/Rheinmetal is Duits.

ridivek

Kwa hoogte containers is 8,6' de standaard maar 8' lage containers en 9.6' hoge containers zijn ook gespecificeerd in de ISO standaard voor containers.
Offroad vrachtwagen banden hebben een grotere diameter dan standaard weg banden. Hiernaast wil je grotere wieluitslagen voor terreinmobiliteit. Dus krijg je een hoge vrachtwagen.
Ik schat in dat de Tatra/Daf hetzelfde probleem heeft.
Nu heeft Scania ook nog de containers op een frame boven het vrachtwagen frame gemonteerd. Maar dit zal geen 0.6' (18,3cm) schelen..

StrataNL

Citaat van: DiepFries op 10/05/2021 | 15:51 uur
En dus al die duizenden Gryphussen in verschillende uitvoeringen dragen nooit wat anders dan een kleine 8ft container? Benieuwd of er nog een en ander verduidelijkt gaat worden, de respons is wat tam.
Volgens mij betreft die 8 ft de hoogte, want er rijden genoeg Gryphussen met 16ft (lengte) containers.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DiepFries

#1030
v.w.b. AALST voertuig: Zou de Vector wel die gewenste scherfwerende beplating kunnen dragen of zou dat TenCate modulaire pakket al afdoende zijn? Lekker loopt dat dan voor een project waar iemand nog riep dat het maar om een ''auto'' ging.

En dus al die duizenden Gryphussen in verschillende uitvoeringen dragen nooit wat anders dan een kleine 8ft container? Benieuwd of er nog een en ander verduidelijkt gaat worden, de respons is wat tam.

Harald

Dan toch maar een extra bestelling DAF /TATRA

We hebben ook als Tatra's met DAF cabine aangekocht met haakarm ! ... en das voor containers. 

Gunning zes TATRA's door Defensie


Het gaat om 4x TATRA Phoenix 6x6 met wissellaadsystemen (voorzien van haakarm) en 2x TATRA Phoenix 8x8 met wissellaadsystemen (voorzien van autolaadkraan met haakarm).

https://www.truckland.nl/actueel/nieuws/gunning-6-nieuwe-tatras-door-defensie




of een order naar DAF/TATRA voor de nieuwe CF's

Tatra and DAF will work together to produce new CF Military trucks for Belgian army

The company Tatra Truck from the Czech Republic and DAF will work together for the delivery of CF Military trucks to the Belgian army. DAF has received a large order of 879 all-wheel-drive CF Military trucks from the Belgian Armed Forces. Delivery of the first vehicles is planned for 2022 with the last vehicles to be produced in 2025.

The order of 879 CF Military trucks for the Belgian army includes 636 2-axle trucks with 4x4 drivelines. These vehicles will be used as general cargo carriers. In addition, DAF will provide 243 trucks with 4 axles and 8x8 drivelines for a variety of applications (tippers, container carriers, and cranes).

For the Belgian army CF Military Models, DAF is closely working together with the renowned TATRA TRUCKS in the Czech Republic, which results in a unique chassis concept with a world-class driveline, central backbone tube, and independent suspension of half-axles. This offers the CF Military unequaled off-road capabilities and exceptional driver comfort, even when driving through the most challenging terrains. The trucks are powered by the 10.8 and 12.9 liters PACCAR MX-11 (4x4) and MX-13 (8x8) engines with outputs from 300 kW/410 hp to 340 kW/460 hp.

DAF has selected HIAB as the supplier for all hooklift systems and load handling cranes and VS-Mont for the supply of tipper bodies. Cargo bodies will be produced by Porgest. In total, 352 CF Military vehicles will come with a state-of-the-art ballistic cab, provided by TATRA DEFENCE VEHICLE.

Production of the cabs of the CF Military trucks will take place in DAF's cab plant in Westerlo, Belgium. The engines come from DAF's engine plant in Eindhoven, the Netherlands. Chassis will be produced at the TATRA TRUCKS plant in the Czech Republic.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_may_2021_global_security_army_industry/tatra_and_daf_will_work_together_to_produce_new_cf_military_trucks_for_belgian_army.html

Huzaar1

Betreft het artikel, er is geen enkele afstemming met DMO gemaakt. Wat er staat klopt niet helemaal, volgt nog een reactie. Duidelijk is dat er wel weer het een en ander mis is gegaan  :angel: . Maar ik moet er nog meer over horen voordat ik kan gaan afgeven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: A.J. op 10/05/2021 | 10:44 uur
Dan zou dat ook gelden voor de YA-4442 serie... Ik vind het een beetje een "gezocht" argument als ik heel eerlijk ben.
Nee aangezien de Daf van zichzelf al een gunstigere vrijloophoek heeft en de laadbak ook lager boven de grond zit. De Scania hebben ze verhoogd om aan de eisen te voldoen maar daarbij komt die dus (blijkbaar) met het hogere type iso container boven de 4 meter uit, tja... je ziet overal aan dat de Gryphus gebaseerd is op een civiele truck.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: StrataNL op 10/05/2021 | 09:38 uur
Zonder de verhoging zal de vereiste vrijloophoek wel niet gehaald worden.

Dan zou dat ook gelden voor de YA-4442 serie... Ik vind het een beetje een "gezocht" argument als ik heel eerlijk ben.

StrataNL

Citaat van: A.J. op 09/05/2021 | 14:55 uur
Wat is dit voor kontverhaal? Al staat dat ding 5 meter boven de grond dan nog ga je dood als er een mijn onder klapt... En de terreinvaardigheid... Dus een Fennek is niet terreinvaardig ofzo?
Zonder de verhoging zal de vereiste vrijloophoek wel niet gehaald worden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat
Dit heeft te maken met operationele redenen zoals terreinvaardigheid en bescherming van personeel tegen mijnen.

Wat is dit voor kontverhaal? Al staat dat ding 5 meter boven de grond dan nog ga je dood als er een mijn onder klapt... En de terreinvaardigheid... Dus een Fennek is niet terreinvaardig ofzo?