Queen Elizabeth class Aircraft Carriers

Gestart door Lex, 29/06/2009 | 22:09 uur

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 13/12/2015 | 11:12 uur
Ja, ben benieuwd wat ze precies aan het schip willen gaan aanpassen, maar ook als LHA's zijn het niet buitengewoon geslaagde ontwerpen.
Het zullen waarschijnlijk niet hele grote aanpassingen zijn. De Royal Marines worden dan hoofdzakelijk per helikopter vervoerd, net zoals met de de HMS Albion en HMS Bulwark in de jaren 60 en HMS Hermes in de jaren 70.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Sparkplug op 12/12/2015 | 23:09 uur
Nu moeten ze er mee leren leven. Overigens kunnen ze ook als commando carrier dienen. De HMS Ocean (LPH) wordt immers over een paar jaar uit dienst genomen.

Ja, ben benieuwd wat ze precies aan het schip willen gaan aanpassen, maar ook als LHA's zijn het niet buitengewoon geslaagde ontwerpen.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 12/12/2015 | 22:45 uur
De m.i. enige reden dat ze deze kant op zijn gegaan is institutioneel. En natuurlijk was het duurder, maar ze zitten nu met een driewieler, een mooie wagen, maar mist 1 wiel en dus vrij onzinnig. Misschien wel de grootste defensiemisser van de Britten in de afgelopen decennia.
Nu moeten ze er mee leren leven. Overigens kunnen ze ook als commando carrier dienen. De HMS Ocean (LPH) wordt immers over een paar jaar uit dienst genomen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Citaat van: Thomasen op 12/12/2015 | 22:45 uur
... Misschien wel de grootste defensiemisser van de Britten in de afgelopen decennia.
Volledig mee eens.
Met de Fransen was het zeker mogelijk geweest tot een overeenkomst te komen om Rafale M aan te kopen.
Ik denk dat dat echter een quasi onmogelijke stap zou geweest zijn voor veel Britten.
Die hebben een voorkeur voor 'van eigen bodem' of van 'made in USA'.

De vorige regering heeft eventjes overwogen om alsnog CATOBAR te installeren maar toen was de bouw al te ver gevorderd om het design alsnog te wijzigen. 

dudge

Citaat van: Sparkplug op 12/12/2015 | 22:18 uur
Inderdaad jammer, maar de kosten van de CATOBAR versie was in vergelijking met de STOVL versie duidelijk hoger. Eerlijk gezegd vermoed ik dat de Royal Navy Fleet Air Arm (RN FAA) nooit genoeg F-35C zou hebben gekregen. De RAF heeft altijd vast gehouden aan de F-35B.

Ze hadden m.i. drie schepen moeten bouwen. En eentje met Frankrijk moeten ruilen voor Rafales. Maarja.

De m.i. enige reden dat ze deze kant op zijn gegaan is institutioneel. En natuurlijk was het duurder, maar ze zitten nu met een driewieler, een mooie wagen, maar mist 1 wiel en dus vrij onzinnig. Misschien wel de grootste defensiemisser van de Britten in de afgelopen decennia.

Sparkplug

Citaat van: Nikehercules op 12/12/2015 | 22:12 uur
Prachtige schepen, maar onbegrijpelijk dat de Britten niet voor CATOBAR zijn gegaan.
Inderdaad jammer, maar de kosten van de CATOBAR versie was in vergelijking met de STOVL versie duidelijk hoger. Eerlijk gezegd vermoed ik dat de Royal Navy Fleet Air Arm (RN FAA) nooit genoeg F-35C zou hebben gekregen. De RAF heeft altijd vast gehouden aan de F-35B.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Nikehercules

Prachtige schepen, maar onbegrijpelijk dat de Britten niet voor CATOBAR zijn gegaan.

Sparkplug

Final Section of Prince of Wales Takes to the Sea

Royal Navy | 10 December 2015


The aft island of the Royal Navy's second aircraft carrier, the future Prince of Wales, leaves Glasgow on a barge on its way to Rpsyth, where it will be fitted to the rest of the ship. (Royal Navy photo)

The aft island of the nation's second aircraft carrier makes its way along the Clyde on its journey to Rosyth.

The 750-tonne section, which will control aircraft operations on HMS Prince of Wales, left BAE Systems' shipyard in Glasgow for the journey by barge.

The section, which is ten weeks ahead of schedule, was driven from the ship hall by a platform with 144 wheels, 16 axles and a single remote control onto a seagoing barge for its 1,335 mile journey around the south of England.

Iain Stevenson, QE Class Project Director at BAE Systems, said: "This is a proud day for our employees throughout the UK, as well as our partners in the Aircraft Carrier Alliance.

"To see the final section delivered to Rosyth, ahead of schedule and to an incredible standard of engineering is testament to the dedication, skill and ingenuity of all those working on the programme.

"There's more hard work to be done, but there's also an incredible momentum behind the programme as mission systems are tested on HMS Queen Elizabeth and assembly continues for HMS Prince of Wales."

The Queen Elizabeth-class are the first aircraft carriers in the world to use an innovative twin-island design. The forward island contains the bridge and is primarily responsible for the command of the ship.

The aft island is responsible for the ship's mission systems and act as an aircraft control tower for the F-35B Lightning II jets, as well as Royal Navy helicopters.

The aircraft carriers are being delivered by the Aircraft Carrier Alliance, a unique partnering relationship between BAE Systems, Thales UK, Babcock and the Ministry of Defence.

http://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/news/2015/december/10/151210-final-section-of-prince-of-wales-takes-to-the-sea
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1


Elzenga

Goede zaak dat de Britten beide carriers gaan inzetten. Nu hopelijk ook Frankrijk nog een 2e carrier zodat we binnen de EU 4 grote carriers hebben. Ik verwacht dat die daarbij gaan samenwerken met Brazilië. Al staan de seinen in Parijs nu nog op rood.

Zeewier

Wij Nederland zitten niet in dat clubje. De Charles de Gaulle heeft in NAVO-verband goed werk verricht voor de kust van Libië. De Britse HMS Ocean oefent en werkt vaak samen met de vier Franse Mistral helikoptercarriers.

http://www.bloomberg.com/news/2011-10-20/french-air-power-begins-ends-nato-air-campaign-over-libya.html

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/libya/8557368/Apache-strike-steps-up-battle-against-Gaddafi.html

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 05/09/2014 | 23:57 uur
Als ik heel eerlijk ben dan ben ik niet zo voor een structurele maritieme samenwerking met zuid Europese landen... (maar wellicht is dit een oud vooroordeel en zullen we wel moeten)

Ik ben uberhaupt niet voor een structurele samenwerking met Zuid-Europese landen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#92
Citaat van: Jellington op 05/09/2014 | 23:59 uur
Waarom niet? Ze hebben goed materiaal (zo ver ik weet).

Het is een oud vooroordeel en misschien is het, inmiddels een kwart eeuw later niet meer van toepassong, dit is meer een vraag voor de actuele situatie.

Jellington

Citaat van: jurrien visser op 05/09/2014 | 23:57 uur
Als ik heel eerlijk ben dan ben ik niet zo voor een structurele maritieme samenwerking met zuid Europese landen... (maar wellicht is dit een oud vooroordeel en zullen we wel moeten)

Waarom niet? Ze hebben goed materiaal (zo ver ik weet).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jellington op 05/09/2014 | 23:29 uur
Vergeet de "carriers" van Spanje en Italië niet. Was er geen apart topic over de mogelijkheid van Europese Carrier Battle Groups? Dan kunnen we namelijk daar hier verder over praten.

Als ik heel eerlijk ben dan ben ik niet zo voor een structurele maritieme samenwerking met zuid Europese landen... (maar wellicht is dit een oud vooroordeel en zullen we wel moeten)