Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 30/09/2021 | 09:00 uur
Wel eens gehoord van Artikel 42 (7) van het verdrag van de Europese Unie? Die garandeert ook wederzijdse verdediging. Eerlijk gezegd kan het Turkije van Erdogan wat mij betreft een eindje gaan lopen.

Natuurlijk, ik vind een sterkere houding naar Turkije welkom. Frankrijk misbruikt en veerkracht alleen de NAVO nu hiervoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 28/09/2021 | 20:08 uur
Je snapt dat het vooral een nog grotere bom onder de NAVoO legt. Het had op duizenden manieren kunnen gebeuren, zonder 'pact'. Het is te dom voor woorden binnenin de NAVO pacten af te sluiten die gericht zijn tegen een ander NAVO lid. Dat doen de Fransen alleen maar om te stoken binnen de alliantie en een duw te geven naar een betekenisvolle Europese militaire alliantie en een minder relevante NAVO.

Wel eens gehoord van Artikel 42 (7) van het verdrag van de Europese Unie? Die garandeert ook wederzijdse verdediging. Eerlijk gezegd kan het Turkije van Erdogan wat mij betreft een eindje gaan lopen.


Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 28/09/2021 | 20:37 uur
Die minder relevante NAVO begon anders ook al door aankondigingen van voorgaande VS-presidenten.
En dat ander NAVO-lid is, op zijn zachtst gezegd, ook niet onbesproken door de handelingen van haar president...

Van mij moeten EU-landen (en dan al zeker mijn eigen 'vaderland') meer investeren in hun defensie als basis die dan vanzelfsprekend ook ter beschikking staat van de NAVO.
Ik denk dat we nog wel wat zullen mogen wachten op een 'betekenisvolle Europese militaire alliantie'... Frankrijk wil mss wel, als voortrekker en zéker als "leider'... maar ik zie, bijvoorbeeld, de Duitsers ook nog niet snel warm lopen voor zoiets. Afwachten welke coalitie daar op de been gebracht wordt... Met de CDU-CSU was het al 'gene vette'... zonder die partij zie ik het zelfs nog erger worden voor hun Bundeswehr...

Klopt ook, maar een einde van de NAVO gaat zo veel ellende opleveren. Dit is gewoon niet nosig van Fra, rancuneuze rotlui. Ze hebben daar echt gigantische boter op hun hoofd.

Hoe moesten wij als Westen reageren toen Frankrijk zichzelf uit de NAVO schrapte? Zonder enig overleg. Bizar hoe snel en selectief zij en wij vergeten. Betreft BW heb je vrees ik gelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 28/09/2021 | 20:08 uur
Je snapt dat het vooral een nog grotere bom onder de NAVoO legt. Het had op duizenden manieren kunnen gebeuren, zonder 'pact'. Het is te dom voor woorden binnenin de NAVO pacten af te sluiten die gericht zijn tegen een ander NAVO lid. Dat doen de Fransen alleen maar om te stoken binnen de alliantie en een duw te geven naar een betekenisvolle Europese militaire alliantie en een minder relevante NAVO.
Die minder relevante NAVO begon anders ook al door aankondigingen van voorgaande VS-presidenten.
En dat ander NAVO-lid is, op zijn zachtst gezegd, ook niet onbesproken door de handelingen van haar president...

Van mij moeten EU-landen (en dan al zeker mijn eigen 'vaderland') meer investeren in hun defensie als basis die dan vanzelfsprekend ook ter beschikking staat van de NAVO.
Ik denk dat we nog wel wat zullen mogen wachten op een 'betekenisvolle Europese militaire alliantie'... Frankrijk wil mss wel, als voortrekker en zéker als "leider'... maar ik zie, bijvoorbeeld, de Duitsers ook nog niet snel warm lopen voor zoiets. Afwachten welke coalitie daar op de been gebracht wordt... Met de CDU-CSU was het al 'gene vette'... zonder die partij zie ik het zelfs nog erger worden voor hun Bundeswehr...

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 28/09/2021 | 16:56 uur
Het helpt Griekenland.
Ondanks dat de Griekse economie zeer goed draait, en de Turkse op instorten, kunnen ze het militair niet aan. Zowel Amerika als Duitsland en ook de UK hebben zich wat op de vlakte gehouden.

Net als in de Baltics en de Balkan, de zorgen zijn oprecht en m.i. terecht.

Je snapt dat het vooral een nog grotere bom onder de NAVoO legt. Het had op duizenden manieren kunnen gebeuren, zonder 'pact'. Het is te dom voor woorden binnenin de NAVO pacten af te sluiten die gericht zijn tegen een ander NAVO lid. Dat doen de Fransen alleen maar om te stoken binnen de alliantie en een duw te geven naar een betekenisvolle Europese militaire alliantie en een minder relevante NAVO.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 28/09/2021 | 13:19 uur
Dit gaat over Turkije.

Ja dat snap ik ook wel. Die zitten ook in de NAVO.

En dan om terug te komen op mijn post; dit helpt helemaal niemand.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Macon wilde en heeft de VS de loef afgestoken, om zo een punt te maken. Onder de noemer ; Na wat jullie ons geflikt hebben doe ik nu ook.
En Griekenland is lachende derde.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 28/09/2021 | 13:03 uur
Frana defensiepact? Hoe? Wat betekent dat nou weer? Zowel Frankrijk als Griekenland zitten toch in de NAVO?

Absurd dit, met al die mini verdragen en pacten tussen en in grote allianties liepn1 klein conflict uit tot wo1. Zo begint dat helemaal opnieuw.

Dit gaat over Turkije.

Huzaar1

Frana defensiepact? Hoe? Wat betekent dat nou weer? Zowel Frankrijk als Griekenland zitten toch in de NAVO?

Absurd dit, met al die mini verdragen en pacten tussen en in grote allianties liepn1 klein conflict uit tot wo1. Zo begint dat helemaal opnieuw.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Lex op 28/09/2021 | 12:05 uur
Athene of  Parijs?

Excuses, de Griekse minister is in Parijs en niet andersom  ;)

Lex


Parera

#1586
Citaat van: Reinier op 28/09/2021 | 11:57 uur
Dus geen Nederlandse schepen voor Griekenland?

Nee daar heeft Macaron persoonlijk voor gezorgd, hij is vandaag in Athene waar het nieuws bekend gemaakt is. Ook maakt het Franse ministerie van defensie net bekend dat het eerste schip van de FDI klasse in 2024 afgeleverd wordt aan de Franse marine. Het tweede en derde schip uit de serie worden beide in 2025 aan de Griekse marine afgeleverd, in 2026 volgt het derde en voorlopig laatste schip uit het FDI deel van het contract.

Citaat van: Ace1 op 28/09/2021 | 12:00 uur
Griekenland kiest voor Franse fregatten en Frans defensiepact

https://marineschepen.nl/nieuws/Griekenland-kiest-Franse-fregatten-en-Frans-defensiepact-280921.html


Nou 3x (+1)  FDI fregatten & 3x (+1) Gowind 2500 korvetten dus. Dit gehele verhaal is natuurlijk een hele grote opsteker voor de Franse politiek en haar defensie industrie na het cancelen van het Australische contract. Frankrijk zou volgens het artikel dus nu 3 fregatten aanbieden voor de prijs waar ze vorig jaar slechts 2 fregatten aanboden.

Ace1

#1585
Citaat van: Reinier op 28/09/2021 | 11:57 uur
Dus geen Nederlandse schepen voor Griekenland?

Griekenland kiest voor Franse fregatten en Frans defensiepact

De afgelopen weken kwam de finale rond de aanbesteding in een stroomversnelling. Frankrijk en de VS leken de grootste kanshebbers op de eindoverwinning te worden en beide voorstellen werden aangescherpt. Volgens het Griekse blad Ptisi heeft het opzeggen van het Frans-Australische onderzeebootcontract invloed gehad op de Griekse aanbesteding. Frankrijk deed een aanbod dat de Grieken niet konden weigeren: "Misschien moeten we op een gegeven moment onze Australische vrienden bedanken (...) De kortingen zijn zo groot dat we voor de prijs waar we vorige zomer twee fregatten voor kregen, er vandaag drie kopen, met dezelfde of meer bewapening."

Update of vervanging?
Waar nog over wordt gesproken is het aanbod van Frankrijk om Gowind 2500-korvetten te leveren. Griekenland wilde de vier MEKO-fregatten van Duitse makelijk moderniseren. Die kosten zouden rond een miljard euro uitkomen bij verschillende aanbieders. Voor dat geld kunnen ook drie of vier nieuwe schepen in de vorm van Gowind's worden gekocht, zeggen de Fransen.

https://marineschepen.nl/nieuws/Griekenland-kiest-Franse-fregatten-en-Frans-defensiepact-280921.html