Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Harald

Nog 1 dag, dan weten we het....  8)

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2512669-twijfels-over-nederlandse-bijdrage-bij-bouw-onderzeeboten-in-frankrijk

Twijfels over Nederlandse bijdrage bij bouw onderzeeboten in Frankrijk

Vrijdag wordt de knoop definitief doorgehakt, maar alles wijst erop dat de Fransen er vandoor gaan met een miljardenorder voor vier Nederlandse onderzeeboten. Alle partijen die meedongen naar de klus moesten aantonen dat de Nederlandse economie er een graantje van zal meepikken. Maar nu de keuze op het Franse bedrijf Naval is gevallen, wordt er getwijfeld of dat in de praktijk ook zo zal uitpakken.

"De vraag is hoeveel werk bij Nederlandse bedrijven zal belanden", zegt Wouter Kruijt, marine-expert en oud-directeur van scheepsbouwer IHC. "Daar heb ik mijn twijfels over."

Een van de andere kanshebbers was het Zweedse Saab, dat samen met de Nederlandse scheepsbouwer Damen een offerte indiende. Dat verbond hoopte de order binnen te slepen door in te zetten op de meerwaarde voor de Nederlandse economie. De onderzeeërs zouden namelijk in Nederland worden gebouwd.

Het Franse staatsbedrijf Naval voert de opdracht ook uit in samenwerking met een Nederlandse scheepsbouwer: IHC in Kinderdijk. Volgens ingewijden staat in het Naval/IHC-voorstel dat 40 procent van de omzet naar het Nederlandse IHC zal gaan. Maar de directeur van IHC zei onlangs zelf in tijdschrift Schuttevaer te verwachten dat de toegevoegde waarde van de deal met de Fransen beperkt zal zijn.

Geheim
Wat er precies in het eisenpakket van Nederland stond bij de aanvraag van de offertes, is geheim. Dus ook hoe groot het aandeel van Nederlandse bedrijven moet zijn bij de bouw. Kruijt zegt van bronnen "dicht bij het vuur" te hebben gehoord dat Nederland een bijdrage van minimaal 5 procent vraagt. Kruijt verwacht daarom niet dat Naval zich in de praktijk zal houden aan het genoemde percentage van 40 procent. "Het zou me verbazen als dat is vastgelegd in harde contracten. Ik denk dat het meer richting de 10 of 15 procent zit."

Kruijt vindt bovendien dat de Fransen niet de beste voorgeschiedenis hebben als het aankomt op samenwerkingen met andere landen. Hij wijst op een eerdere moeizame deal tussen Naval en Australië. "Mijn vertrouwen in de Fransen is niet groot."

Vanavond debatteerde de Tweede Kamer over het besluit - dat dus nog officieel moet worden bekendgemaakt - om de opdracht aan de Fransen te geven. SGP-leider Chris Stoffer vroeg het debat aan en zei dat het Nederlands belang op het spel staat. En ook andere partijen, waaronder coalitieonderhandelaars PVV en BBB, willen dat een volgend kabinet pas het besluit neemt.

'Bouw kan in Nederland'
Waar het kabinet vooral de fout in is gegaan volgens Kruijt, is om het ontwerp en de bouw van de onderzeeërs op één hoop te gooien. "Dat een buitenlandse partij betrokken is bij het ontwerp, vind ik een goede actie. Want wij hebben inderdaad sinds de Walrus in de jaren negentig geen nieuwe onderzeeboten meer ontworpen en gebouwd. Maar het bouwen zou vandaag de dag voor ongeveer 80 procent in Nederland kunnen. Die technologie, kennis en kunde zijn nog steeds aanwezig."

Door de opdracht aan Naval te geven, gaat volgens Kruijt dus niet alleen veel geld naar het buitenland, maar ook kennis. "Je zit nu voor de komende dertig jaar aan de Fransen vast. Want als je hem wil kunnen onderhouden, moet je hem ook voor een belangrijk deel gebouwd hebben."

Waarom de keuze dan toch op Naval is gevallen, is gissen, zegt Kruijt. "Er is enorm gelobbyd in ieder geval. Vorig jaar april bracht Macron een staatsbezoek aan Nederland waarbij deze order hoog op de agenda stond. Kennelijk is die lobby succesvol geweest."


Harald

#7518
https://www.volkskrant.nl/binnenland/hoe-defensie-zich-verslikte-in-de-nieuwe-onderzeeboten-van-president-macron-tot-de-laagste-ambtenaar-iedereen-trekt-hieraan~b15886d4/?referrer=https://disq.us/

Hoe Defensie zich verslikte in de nieuwe onderzeeboten: 'Van president Macron tot de laagste ambtenaar - iedereen trekt hieraan'


In Cherbourg bouwt de Naval Group nucleaire onderzeeboten van de Barracudaklasse.

Tien jaar na het besluit dat Nederland nieuwe onderzeeboten moest hebben, hakt het kabinet komende week dan eindelijk de knoop door: welke werf mag ze gaan bouwen? Maar waarom heeft dat zo lang geduurd? 'Bij de marine denken ze dat ze de marine zijn van dertig jaar geleden. Maar dat zijn ze niet.'

Kevon

Wie in angst leeft, zal in angst sterven


Kevon

Citaat van: Benji87 op 14/03/2024 | 13:43 uurDat klopt, en snap dat hier een strategisch belang aan vast zit maar we moeten niet gaan doen alsof met de NAVAL optie de Nederlandse industrie compleet buiten spel is gezet. Met de Saab/Damen deal was dat gewoon goed op papier gezet en is dat aandeel veel groter. Nu weten we dat gewoon nog niet, dat had men veel beter moeten afspreken.

Als het goed is weet EZ (CMP) precies hoeveel Naval gaat neerleggen in NLD. Tuurlijk kan Naval straks zeggen dat de bedrijven in NLD niet voldoen en alles toch nog neerleggen in frnakrijk....
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 14/03/2024 | 13:10 uurAandeel eigen industrie is direct gekoppeld aan het beoogde effect en inzetbaarheid van deze capaciteit.

Het is daarom van een groter belang dan normaal.

Dat klopt, en snap dat hier een strategisch belang aan vast zit maar we moeten niet gaan doen alsof met de NAVAL optie de Nederlandse industrie compleet buiten spel is gezet. Met de Saab/Damen deal was dat gewoon goed op papier gezet en is dat aandeel veel groter. Nu weten we dat gewoon nog niet, dat had men veel beter moeten afspreken.

Kevon

Ik vond de uitspraak van de staatssecretaris ook heel leuk: "De regering heeft zeker gesteld dat de strategische autonomie van Nederland is gegarandeerd en dat de Nederlandse (maritieme) industrie voldoende betrokken is bij bouw en instandhouding van de nieuwe onderzeeërs."

Voor mij is 90% voldoende, men buurman vindt dat 50% voldoende is en de regering misschien wel 10%.

Wat is "VOLDOENDE"? nergens in het woordenboek staat omschreven hoeveel dat is. Dus dit is weer zo'n leuke interpretatie van het geheel.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Kevon

Citaat van: Harald op 13/03/2024 | 22:07 uurIk weet niet hoe het gaat lopen vrijdag, maar wat ik de Stas meerdere keren door liet schemeren was dat Damen al flink wat toe bedeeld geeft gekregen nu met de opdrachten voor ASWF fregatten, de A brieven voor de LCF, LPD en OPV vervanging.
Simpel gezegd Damen mag niet klagen en krijgt het erg druk de komende 10 jaar.
Eigenlijk zegt hij dat de order voor ook nog die 4 onderzeeboten te veel is voor Damen.

Ik denk dat Naval de opdracht krijgt.

Het verhaal van EZ mbt inzet van NL industrie heeft mij wel iets meer gerust gesteld  dat het wel onderdeel is van de gunning.


Maar Damen krijgt het de aankomende 10 jaar niet druk! Dit zijn nog maar de A-briefen. Voordat je echt een stuk staal in je handen hebt ben je 10 jaar verder. Dus er is nu genoeg tijd en ruimte om de onderzeeërs hier te bouwen (ook al gaat mijn voorkeur uit naar TKMA).
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 14/03/2024 | 10:37 uurJa hier ben ik het hartstikke mee eens. Ik heb het gevoel dat de 2e kamer denkt dat het belang van de Nederlandse industrie voorop staat in deze kwestie. Dat is natuurlijk niet zo. De Marine, en daarmee de Nederlandse capaciteit om ons land te verdedigen, zou leidend moet zijn in deze kwestie.

Aandeel eigen industrie is direct gekoppeld aan het beoogde effect en inzetbaarheid van deze capaciteit.

Het is daarom van een groter belang dan normaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Harald op 14/03/2024 | 12:15 uurHet gaat mij om dat we de beste boot hebben, hoeft niet voor de goedkoopste prijs, maar dat NL industrie betrokken is en dat voor later de rechten en onderhoud voor instandhouding, MLU, aanpassingen e.d. goed geregeld is. Niet dat we straks compleet afhankelijk zijn van de betreffende werf welke gewonnen heeft, dat we in Den Helder de boel zelf kunnen regelen.     

En dat is eigenlijk de hele kern van de discussie. De optie SAAB/damen is niet de beste oplossing voor de KM maar garandeert wel opdrachten en werkgelegenheid voor de Nederlandse industrie terwijl dat met Naval/IHC juist andersom is. De vraag is nu welk belang het zwaarst weegt.

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 14/03/2024 | 10:03 uurDe meest "geweldige staatsman sinds WW2" bedoel je?  :angel: 

Ja het is zeker een geweldig staatsman, ik onderschrijf volledig wat je zegt.

Maar dit soort streken zijn wat minder.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/Kamerdebat-onderzeeboten-geen-grote-veranderingen-140324.html

Kamerdebat onderzeeboten: zorgen en veel aandacht voor Nederlandse industrie, maar geen ingreep

De poging van SGP-kamerlid Chris Stoffer om enkele dagen voor het voorlopige gunningsbesluit van het kabinet de onderzeebootopdracht rechtstreeks te gunnen aan Saab en Damen, leverde stevige kritiek op vanuit de Tweede Kamer. Het debat werd door een meerderheid als te vroeg - of juist als te laat - gezien. Toch klonk een groot deel van de Kamer bezorgd over de geluiden vanuit de media.

.../...

CitaatGeen 'onderzeebootverplichting'
Behalve Van der Maat, had ook demissionair minister van Economische Zaken en Klimaat Micky Adriaansens veel geruststellende woorden aan de Tweede Kamer over de Nederlandse industrie. Vlak voor het sluiten van de vergadering, bleek na doorvragen van Stoffer dat Adriaansens toch een te rooskleurig beeld had geschetst.

Adriaansens had eerder tijdens het debat gezegd dat de samenwerkingen die de werven met Nederlandse bedrijven beloven gecontroleerd waren door haar ministerie en dat met de Nederlandse bedrijven contact was opgenomen of er daadwerkelijk sprake was van contracten. Navraag leerde haar dat haar ministerie toch niet alle samenwerkingsbeloftes met Nederlandse bedrijven kan controleren. "We zijn ook geen auditdienst", lichtte ze toe. "Maar we hebben wel veel contacten met die bedrijven, dus ook vanuit die kant kunnen we vragen stellen. We moeten wel heel voorzichtig bewegen, omdat het gaat over contracteren en bedragen. Dus als je gaat checken: 'klopt het dat u in de offerte staat voor 100.000 euro en er was ingezet op 150.000, dan verstoor je het onderhandelingsproces."

Toen Stoffer zei dat dit juist gaat over waar hij zich zorgen om maakte, antwoordde Adriaansens dat er "hele harde juridische verbindingen in de overeenkomst zitten om te zorgen voor een alternatief". Die verplicht de werf niet op onderzeebootgebied samen te werken, maar in ieder geval binnen de Nederlandse maritieme industrie, zo lichtte Adriaansens toe. Adriaansens nam wel de oproep van Stoffer ter harte om dit te controleren voor het kabinet vrijdag het besluit neemt, ter harte.

Ik was eerst enigszins gerust gesteld, maar EZ heeft het dus niet bikkelhard af-/besproken en vastgelegd richting de 3 werven.
Er zijn dus geen harde afspraken, misschien nog wel iets om de laatste dag nog even over na te denken voor de Onderzeeboot commissie !!
Na gunning vis je achter het net, om dan nog zulke afspraken te maken. Dit moet je op voorhand geregeld hebben.
Als Naval de beste boot heeft en de marine mensen steken hun duim ophoog, zij moeten er mee gaan varen, opereren en deelname NL industrie geregeld is, is het voor mij prima. Het beste voor onze (marine)mensen ! 
Het gaat mij om dat we de beste boot hebben, hoeft niet voor de goedkoopste prijs, maar dat NL industrie betrokken is en dat voor later de rechten en onderhoud voor instandhouding, MLU, aanpassingen e.d. goed geregeld is. Niet dat we straks compleet afhankelijk zijn van de betreffende werf welke gewonnen heeft, dat we in Den Helder de boel zelf kunnen regelen.     

Benji87

Citaat van: Harald op 14/03/2024 | 09:41 uurhttps://eenvandaag.avrotros.nl/item/niet-te-nationalistisch-brullen-besluit-nieuwe-onderzeeers-gaat-niet-alleen-om-de-industrie-zegt-expert/

'Niet te nationalistisch brullen': besluit nieuwe onderzeeërs gaat niet alleen om de industrie, zegt expert

Ja hier ben ik het hartstikke mee eens. Ik heb het gevoel dat de 2e kamer denkt dat het belang van de Nederlandse industrie voorop staat in deze kwestie. Dat is natuurlijk niet zo. De Marine, en daarmee de Nederlandse capaciteit om ons land te verdedigen, zou leidend moet zijn in deze kwestie.

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 13/03/2024 | 23:36 uurMaakt allemaal geen donder uit door die speciale Onderzeeër comissie met Mark Rutte aan het hoofd die erin gemeubeld is.

Zeg daarmee niet dat hij tegen het proces in iets heeft besloten maar alles wel heel veel heeft kunnen sturen.

De meest "geweldige staatsman sinds WW2" bedoel je?  :angel: 

Harald