Schuivende balans in de Perzische Golf

Gestart door dudge, 19/07/2011 | 16:16 uur

Lex

Citaat van: Sparkplug op 24/12/2019 | 12:01 uur
Sommige mensen kunnen en/of willen dat niet inzien. Dat blijkt wel uit de vele reacties op het stuk van joop.bnnvara.nl.
Helaas is dat zo. Het blijkt nog steeds, dat andere belangen de boventoon voeren en dat het belang van een goed functionerende Defensie organisatie op de laatste plaats komt.

Sparkplug

Citaat van: Oorlogsvis op 24/12/2019 | 11:22 uur
Nederland moet meedoen ....het is een handelsroute en wij zijn een land afhankelijk van vrije handelsroutes..waar hebben we
anders de Kon Marine voor ?

Sommige mensen kunnen en/of willen dat niet inzien. Dat blijkt wel uit de vele reacties op het stuk van joop.bnnvara.nl.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Oorlogsvis

Nederland moet meedoen ....het is een handelsroute en wij zijn een land afhankelijk van vrije handelsroutes..waar hebben we
anders de Kon Marine voor ?

Admiral Halsey

#854
Citaat van: Lex op 23/12/2019 | 17:55 uur
Opinie stuk: Nederland moet niet meedoen aan missie Straat van Hormuz door S. Karabulut, Kamerild SP.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/nederland-moet-niet-meedoen-aan-missie-straat-van-hormuz

Don't shoot the messenger  :angel:

Ach ja, het is maar de SP die dit opiniestuk heeft geschreven. De SP neem ik toch niet serieus.

Lex

Opinie stuk: Nederland moet niet meedoen aan missie Straat van Hormuz door S. Karabulut, Kamerild SP.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/nederland-moet-niet-meedoen-aan-missie-straat-van-hormuz

Don't shoot the messenger  :angel:

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Nederlandse bijdrage ter versterking van de maritieme veiligheid in de Golfregio (artikel 100-brief)

De artikel 100 brief

Kamerstuk, 29-11-2019


RTB

Citaat van: Thomasen op 27/11/2019 | 00:46 uur
Het in en uitbouwen van systemen is volgens DMI wel degelijk slecht voor betreffende systemen. Daarbij is het extra werk voor DMI, waardoor ander belangrijk werk blijft liggen. Het is niet inherent aan den kleine vloot, maar aan een goedkope en beperkt uitgeruste vloot. Je kunt ook voor 4 schepen 5 systemen kopen. Dat is een keuze die je maakt.
Specifiek over die ECM systemen heb je gelijk, daar hadden gewoon 4 stuks + reserve van gekocht moeten worden. Maar ik bedoel het in de breedte; het is onmogelijk om van alle subsystemen ten alle tijden alles op voorraad te hebben of een snelle levertijd te verwachten. Daarvoor is onze vloot te klein en zijn de subsystemen inmiddels te niche voor. Door de beperkte instandhoudingsprogramma's van de fregatten blijft dit nog wel even spelen. Voor de toekomst moet er vol ingezet worden op familievorming (en zouden de instandhoudingsprogramma's ook wel wat uitgebreider mogen).

Admiral Halsey

#848
Citaat van: Lex op 26/11/2019 | 22:32 uur
Waarom niet het volledige artikel geplaatst?

Omdat je met het auteursrecht te maken hebt en de NRC daarin streng is. Op "Auteursrecht- en databankenrecht voorbehoud" kun je lezen dat je van het NRC eerst schriftelijke toestemming moet hebben om elders delen van artikelen te mogen plaatsen. Aangezien ik daar geen toestemming voor gevraagd heb, citeer ik hier geen delen van artikelen van de NRC, ook al zou ik de bronvermelding plaatsen.

Poleme

Europese vloot moet VS en Iran sussen.

EU vlootje toont Europese onmacht.

Missie Straat van Hormuz.   Alleen Nederland steunt voorlopig het Franse plan om schepen naar de Straat van Hormuz te zenden.
Voor de veiligheid zal dat weinig verschil maken.

Erg indrukwekkend oogt de Europese coalitie die de scheepvaart in de Golf en de Straat van Hormuz moet beschermen vooralsnog niet. Nederland is naast initiatiefnemer Frankrijk het tweede land dat zich meldt. Vrijdag zou het kabinet dit bevestigen. Wel lopen al sinds september onderhandelingen met Denemarken en ook Italië en Spanje zouden overwegen mee te doen.

Zo ontstaat de curieuze situatie dat er twee missies onder leiding van twee verschillende westerse landen over de veiligheid van de scheepvaart in de Golf zullen waken. Want sinds deze zomer enkele tankers werden aangevallen en in beslag genomen, zijn ook de Verenigde Staten bezig een coalitie op touw te zetten. Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Koeweit, Australië en Albanië hebben allen medewerking toegezegd. Ook de Britten zijn op de Amerikaanse uitnodiging ingegaan.

Opvallend: de Nederlandse keuze om aansluiting te zoeken bij de Fransen. En niet bij de historische bondgenoten, de VS en het VK. Het laat opnieuw zien hoe lastig de relatie met het Amerika van Donald Trump is geworden. In juni vroegen de Amerikanen om een Nederlandse bijdrage aan hun missie in de Straat van Hormuz. Het zoveelste verzoek, want kort daarvoor was er ook al gevraagd om hulp in het noordoosten van Syrië. Diezelfde zomer eisten de VS herhaaldelijk dat Nederland eigen Syriëgangers terugneemt uit Koerdische gevangenkampen in die regio. En overal nee tegen zeggen, kan niet.

Niet meegezogen worden
Deelname aan de Amerikaanse missie in de Golf lag gevoelig: het kabinet wilde niet worden meegezogen in een militair conflict vlak voor de kust van Iran. Trump trok zich vorig jaar terug uit het in 2015 internationaal overeengekomen nucleaire akkoord met dat land, waarin Teheran beloofde zijn atoomprogramma af te remmen, in ruil voor handel. Terwijl de Amerikanen de confrontatie zoeken, en Iran de zwaarste sancties ooit hebben opgelegd, probeert de EU de Iran-deal zoveel mogelijk te redden.


Lees ook: Alles wat je moet weten over de Straat van Hormuz
Zo bezien is het Franse initiatief in de Golf in de eerste plaats een poging om tot een nieuw evenwicht in de regio te komen. Door een eigen missie op te tuigen, en niet mee te gaan met de Amerikaanse plannen, wordt geprobeerd Teheran gunstig te stemmen. Tegelijkertijd kunnen de VS de Europeanen, en dus Nederland, geen besluiteloosheid meer verwijten.

De Fransen en hun bondgenoten zullen vanaf een Franse marinebasis in Abu Dhabi opereren, gelegen in de Emiraten die dus zelf met de rivaliserende coalitie meedoen. De Amerikanen en hun medestanders hebben hun hoofdkwartier opgeslagen in Bahrein, tevens zetel van de Amerikaanse Vijfde Vloot. De Deense premier Mette Frederiksen verklaarde al in september dat de Europese missie ,,niet moet worden beschouwd als een alternatief voor de Amerikaanse presentie maar als een aanvulling".

Een aanvulling die vooral van symbolisch belang lijkt. Een handjevol Europese marinevaartuigen in de Golf zal op zichzelf niet veel verschil maken voor de veiligheid daar. En zonder vergaande technische samenwerking met de Amerikanen en de anderen zullen ze weinig kunnen uitrichten. Hoofdzaak voor de Europeanen is dat ze niet de indruk willen wekken dat ze het Amerikaanse beleid tegenover Iran steunen.

Het eerste ernstige incident in de Golf werd in mei geregistreerd: vier schepen, waaronder twee Saoedische olietankers, lopen door een aanval averij op. Er wordt naar Iran gewezen, maar bewijzen ontbreken. Nadat Britse mariniers begin juli bij Gibraltar een Iraanse tanker enteren en in beslag nemen, doet Iran twee weken later hetzelfde met een Britse tanker. In september volgt dan nog een verwoestende raketaanval met drones op olie-installaties in Saoedi-Arabië. Vermoedelijk ook weer afkomstig van Iran, al ontbreken opnieuw bewijzen.

Britten gaan eigen weg
Aanvankelijk namen de Britten het voortouw voor een Europese missie in de Golf, juist om de verschillen met de VS in het Iran-beleid te onderstrepen. Maar na het aantreden van Boris Johnson als premier sloten zij zich alsnog aan bij de VS. Voor de EU pijnlijk – de eenheid werd doorbroken – maar vanuit Brits perspectief logisch: het VK hoopt na het vertrek uit de EU op een gunstig handelsakkoord met de VS, ter compensatie van de verwachte Brexit-schade.

De Fransen, die toch al een bemiddelende rol proberen te spelen tussen Iran en de VS, namen daarop het initiatief over. Minister van Defensie Florence Parly uitte zondag bij het bekendmaken van de Franse missieplannen in Abu Dhabi stevige kritiek op de VS, die hun rol als stabiliserende factor in de regio zouden hebben verwaarloosd. Zij wees op het escaleren van de spanning.

,,Waar zijn de stabiliserende krachten?"

bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/26/eu-vlootje-toont-europese-onmacht-a3981739
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex



RTB

Citaat van: Poleme op 26/11/2019 | 00:06 uur
Dat klopt, enkele problemen stammen uit 2017 en het is bedoeld ter illustratie van de staat waarin de KM zich bevindt.
Haast geen van de problemen 2 jaar geleden zijn nu nog relevant. Niet dat alles nu koek en ei is, maar bijv. het herverdelen van onderdelen is inherent aan een kleine marine. Alleen de VS en China ontkomen hier waarschijnlijk aan.

Citaat van: Flyguy op 26/11/2019 | 01:01 uur
Roulerende ECM sets vind ik vrij bizar, maar het is beter dan een paar jaar geleden. 
Helaas is EOV/EW een ondergeschoven kindje bij de KM. Maar dat geldt voor de rest van krijgsmacht en heel Europa eigenlijk ook.