Het NAVO raketschild

Gestart door KapiteinRob, 19/02/2007 | 19:25 uur

Lex

Citaat van: Elzenga op 20/02/2007 | 01:04 uur
Tja je zult het waarschijnlijk wel weer anti-Amerikaans vinden, maar het concept en de paranoia rond first strike's e.d. komt niet uit de Russische koker maar werd in de VS bedacht.
Pratend over paranoia (valt wel buiten dit topic) is het ook wel zo dat Rusland zich bedreigd voelt door haar voormalige vazalstaten die inmiddels lid geworden zijn van NATO of daar lid van willen worden.
Dus dit is een feit wat reeds langere tijd speelt, en ga me niet vertellen dat Rusland gelijk heeft om die keuze aan de kaak te stellen. Het is uiteindelijk de soevereine keuze van die landen geweest.







ronjhe

Citaat van: Kapitein Rob op 19/02/2007 | 23:46 uur
Bedankt voor je uitleg; vindt het wel wat ver doorgeredeneerd, maar misschien denken de Russen inderdaad zo. Ik vind het absurd te denken dat de VS ooit een first strike tegen Rusland zou uitvoeren, maar ik kan nu eenmaal niet in de Russchische geest kruipen.
Tja je zult het waarschijnlijk wel weer anti-Amerikaans vinden, maar het concept en de paranoia rond first strike's e.d. komt niet uit de Russische koker maar werd in de VS bedacht. Het huidige anti-raketnetwerk is hier eigenlijk ook een soort vervolg van.... En in het voorbeeld wat ik noemde zou het niet Amerika maar Rusland zijn die deze first-strike zou uitvoeren. Ik vind dat hele anti-raketsysteem vooral een bedenksel van paranoia-minds en een wapenindustrie die dit maximaal voedt om zoveel mogelijk geld haar kant op te krijgen. Het grote nadeel van als het militair-industriele complex waar Eisenhower zo voor waarschuwde te nauw verweven raakt met de politieke elite. Na een korte dip na het einde van de Koude Oorlog is deze weer full swing in business... en dat zal daar niet worden betreurd. Oorlog en angst leveren erg veel geld op. Zeker als je geen morele problemen hebt je geld zo te verdienen.

KapiteinRob

Bedankt voor je uitleg; vindt het wel wat ver doorgeredeneerd, maar misschien denken de Russen inderdaad zo. Ik vind het absurd te denken dat de VS ooit een first strike tegen Rusland zou uitvoeren, maar ik kan nu eenmaal niet in de Russchische geest kruipen.

Citaat van: Elzenga op 19/02/2007 | 23:33 uur
Maar het valt me op dat je geen reactie geeft op mijn stelling dat de landen waar dit systeem voor bedoeld zou zijn (zegt men) binnen afzienbare tijd geen dreiging meer vormen waarschijnlijk...

Waarschijnlijk......  ;)

ronjhe

Citaat van: Kapitein Rob op 19/02/2007 | 22:26 uur
Misschien dat iemand mij uit kan leggen wat het (offensieve) gevaar is van een raketafweersysteem?
Dat is meervoudig.
1) Een defensief systeem kan de eigen offensieve systemen beschermen tegen (first strike) aanvallen van de andere partij. Het kan dus de wenselijke Mutual assured destruction (MAD) tussen 2 kernmachten ondermijnen.
2) Daardoor kan de andere partij overgaan tot de ontwikkeling van nieuwe offensieve systemen die dit defensieve raket-systeem kunnen misleiden of passeren. Waardoor er zo weer een nieuwe wapenwedloop ontstaat. Wat de wapenindustrie en haar politieke stromannen natuurlijk prachtig vindt, want dat levert weer biljoenen euro's en dollars op.
3) Als dit soort defensieve systemen effectief zijn dan kan men van kleinere kernwapenlanden in feiten hun ultieme afschrikkingswapen neutraliseren/onbruikbaar maken. En kan men daardoor vrijelijk dit land met conventionele wapens aanvallen zonder dat dit land deze aanval met de dreiging met zijn kernwapen kan afschrikken. Het zal kleinere kernwapenlanden dus ertoe doen overgaan hun kernwapenarsenaal flink uit te breiden. Wat wederom een wapenwedloop zal uitlokken en erg veel geld laat stromen naar wapenprojecten terwijl daar veel betere doelen voor zijn.

Maar het valt me op dat je geen reactie geeft op mijn stelling dat de landen waar dit systeem voor bedoeld zou zijn (zegt men) binnen afzienbare tijd geen dreiging meer vormen waarschijnlijk...

KapiteinRob

Misschien dat iemand mij uit kan leggen wat het (offensieve) gevaar is van een raketafweersysteem?

ronjhe

#9
Tja, ik kan me de Russische reactie heel goed voorstellen. Want de argumenten voor een raketschild in Oost-Europa zijn inderdaad zo mager als wat. Een blik op Google Earth is in dat opzicht al verhelderend. Ten aanzien van Noord-Korea hebben deze wapens in ieder geval geen functie. Bovendien heeft dit land zich recent bereid verklaart dit kernwapenprogramma op te doeken.

Ook ten aanzien van "schurkenstaat" Iran snijdt het geen hout. Het is namelijk nog maar de vraag of het Iraanse regime er aan het einde van dit jaar nog wel zit. En ik heb tot nu toe begrepen, dat het Iraanse bezit van kernwapens voor zowel Israel als de VS totaal onacceptabel is. Waarom dan wel een anti-raketsysteem aanleggen? Als je de wapens waartegen ze bedoelt zijn nimmer accepteert?

De Russen zijn natuurlijk iets beter op de hoogte dan ons van de op hande zijnde ontwikkelingen in het Midden-Oosten (daar wees Poetin ook bewust op) en zien deze contradictie interminus dus duidelijk. Ik vind hun reactie dus begrijpelijk en het is inderdaad een zorgelijke ontwikkeling dat die systemen hier worden geplaatst. Want die zijn duidelijk dus tegen Rusland gericht. Maar het is geen geheim dat havikken in het Pentagon en Witte Huis Rusland al weer hebben bestempeld als een nieuwe vijand (samen met China). Tja weinig verrassend als je ziet dat het allemaal diehards zijn uit de Koude Oorlog tijd. Aangezien die ook in Rusland weer aan macht en invloed winnen kan het dus nog leuk worden hier.

Ik ben toch iedere keer weer telleurgesteld om te zien hoe weinig mensen leren van hun geschiedenis.... 

Lex

Polish, Czech Leaders Likely to Accept U.S. Missiles

Poland and the Czech Republic are likely to accept a U.S. offer to host parts of a global anti-missile defense system on their territories, the prime ministers of the two European countries said Feb. 19.
"We have agreed that our response to the [U.S.] offer will most likely be positive," Czech Prime Minister Mirek Topolanek said at a joint news conference with his Polish counterpart Jaroslaw Kaczynski.
The U.S. has asked the two central European countries to host part of its multi-billion dollar defense system designed to counter missiles fired by what Washington calls "rogue states."
Poland would host a battery of up to 10 ground-based ballistic rockets while the neighboring Czech Republic would be the site for an advanced radar system capable of tracking missiles.
The plan to place the shield in two former Soviet satellites has angered Russia, which said it would distort the post-Cold War balance of power in Europe.
Trying to prevent the move, Moscow has threatened to install medium-range ballistic missiles in a region neighboring Poland.
Germany has also criticized the U.S. for failing to inform Russia and neighboring countries of details of the plan beforehand.
Kaczynski and Topolanek both dismissed the criticism.
"Saying that the U.S. did not consult with the Russia is very naive," Topolanek said.
Kaczynski added: "The missile shield is not aimed against any 'normal' country. Saying it is aimed to change the military balance of power is a total misunderstanding."
In a joint article published earlier by daily newspaper Rzeczpospolita on Feb. 19, Kaczynski and Topolanek defended their stance saying it would provide protection for all NATO members and not just the U.S.
"Joining the missile defense system will serve as passive protection from attacks ... for all members of the transatlantic community," they said.
Warsaw and Prague, both allies of the U.S. since the fall of communism in 1989, say the shield would tie Washington's interest to the region and therefore provide security.

By REUTERS, WARSAW
Posted 02/19/07 15:59

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 19/02/2007 | 19:25 uur
Een van Ruslands hoogste generaals, Nikolai Solovtsov, heeft maandag Polen en Tsjechië gedreigd eventueel doelwit te worden van Russische raketten als zij instemmen met de installatie van een Amerikaans raketschild tegen langeafstandsraketten op hun grondgebied.
Bron: www.telegraaf.nl dd. 19-2-2007
Deze krant is (tot op heden) de enige die het op deze wijze verwoord.

KapiteinRob

Citaat van: calimero op 19/02/2007 | 21:13 uur
Generaal Nikolaj Solovtsov van de Russische strijdmacht verklaarde dat zijn land dan zijn raketten op het afweersysteem zal richten.

Dat heeft lekker veel nut...... ;)

Citaat van: calimero op 19/02/2007 | 21:13 uur
Rusland wil dus ook weer beginnen met de productie van langeafstands raketten. Denk dat als dat gebeurd het einde zoek is...

We hoeven daar niet over staan te juichen, maar tijdens de koude oorlog stonden er meer dan genoeg van die dingen o.m. op ons land gericht. Toen was het einde ook niet zoek.....

calimero

CitaatRusland dreigt het Amerikaanse raketafweersysteem te bombarderen. Als in Europa wordt gestart met de installatie van het schild zal Rusland weer starten met de productie van langeafstandsraketten. Generaal Nikolaj Solovtsov van de Russische strijdmacht verklaarde dat zijn land dan zijn raketten op het afweersysteem zal richten.

Positief
De Poolse en Tsjechische regeringen besluiten binnenkort of ze akkoord gaan met de bouw van een raketafweersysteem op hun grondgebied. De landen lieten al weten er positief tegenover te staan. Moskou dreigt ook uit het INF-verdrag (gesloten in 1987) tussen de VS en Rusland te stappen, in dat verdrag werd de productie van raketten met een bereik van 500 tot 5500 kilometer verboden. Raketten die in Moskou op Europa gericht stonden werden verboden, maar ook kruisraketten die de VS had gestationeerd in onder meer België werden weggehaald. Het zal volgens Solovtsov vijf tot zes jaar duren voordat Rusland de raketten heeft geproduceerd. De voormalige Sovjet-Unie heeft altijd negatief tegenover het raketschild gestaan.

Bron: Fok!

Rusland wil dus ook weer beginnen met de productie van langeafstands raketten. Denk dat als dat gebeurd het einde zoek is...
Impossible only takes some minutes longer.

KapiteinRob

#4
Citaat van: Toni op 19/02/2007 | 19:38 uur
laat die amerikanen lekker hun eigen schild in amerika installeren motten ze maar met wat bettere technologie komen. amerika denkt nu dat ze alles kennen doen en laten over de gehele wereld.ik vind dat maar een gek volkje blijft met een iets (veel) te grote mond om maar netjes te blijven.

Je reactie slaat wat mij betreft nergens op. De VS hebben toestemming gevraagd aan Polen als Tjechië en beide landen zullen dat volgens dat artikel geven. Daarbij betreft het hier een defensief systeem (zou niet weten wat daar mis mee is) en bovendien profiteer je er in Nederland gewoon van mee. Of boeit je veiligheid en die van mij jou niet? Je hebt natuurlijk het recht de Amerikanen een gek volkje te vinden met een iets of veel te grote mond, maar ik vraag me af hoe je tot die generaliserende conclusie bent gekomen. Zelf in Amerika gewoond dat je de mensen nader hebt kunnen bestuderen? Veel Amerikanen ontmoet? Onafhankelijke bronnen geraadpleegd? Enquetes gehouden?

Trouwens, ik verbaas me tevens over het feit dat er meteen weer anti-Amerikaans gepost wordt; me dunkt dat de uitspraken van de Russische president en zeker die van de generaal in kwestie veel eerder in aanmerking zouden komen voor een kritische reactie.


calimero

Tja, mocht er een nieuwe wapen wedloop ontstaan snap ik wel dat Polen en Tsjechië liever aan de NATO kant staan.

De spanningen tussen Rusland en de VS zijn toch wel weer iets gestegen heb ik het idee, ook door de veroordeling van Poetin vorige week. Dus de kans zie ik ook wel groeien, nu Rusland een hoop geld in defensie gaat steken, en de VS met z'n raketschild...
Impossible only takes some minutes longer.

Toni

laat die amerikanen lekker hun eigen schild in amerika installeren motten ze maar met wat bettere technologie komen. amerika denkt nu dat ze alles kennen doen en laten over de gehele wereld.ik vind dat maar een gek volkje blijft met een iets (veel) te grote mond om maar netjes te blijven.
Voorlichting: 5 Maart woensdrecht
Po: Onbekend
Go: Onbekend
VfB: Onbekend
Cluster: Onbekend
Lichting: Onbekend
Mogelijke Functie's:
- Korporaal Ogrv (Klu)
- Korporaal Hondengeleider Ogrv (Klu)
- Infanterie Luchtmobiele brigade (Kl)

KapiteinRob

Een van Ruslands hoogste generaals, Nikolai Solovtsov, heeft maandag Polen en Tsjechië gedreigd eventueel doelwit te worden van Russische raketten als zij instemmen met de installatie van een Amerikaans raketschild tegen langeafstandsraketten op hun grondgebied. De Russische president Vladimir Poetin zei dat hij de intenties van de Amerikanen niet vertrouwt en dreigde met vergeldingsacties.

Eerder lieten Polen en Tsjechië weten voorstander te zijn van de installatie en dat zij waarschijnlijk met het Amerikaanse verzoek zullen instemmen.

De Tsjechische regering benadrukte maandag dat de installatie van het raketschild niet is gericht tegen Rusland. Volgens het Witte Huis willen de VS met de plaatsing van de componenten van het raketschild in Polen en Tsjechië het oosten van de Verenigde Staten en Europa beschermen tegen eventuele agressie van 'schurkenstaten' als Iran. De directeur van het raketafweerprogramma van het Pentagon, Henry Obering, heeft gezegd dat het onmogelijk is dat de schilden de honderden raketten die Rusland tot zijn beschikking heeft, kan uitschakelen. Solovtsov veegde deze rechtvaardiging echter van tafel door te stellen dat de VS in de toekomst het schild zouden kunnen uitbreiden en geavanceerdere versies zouden kunnen installeren.

De Amerikaanse plannen hebben tot woede geleid bij de Russen. Zij zijn van mening dat de plaatsing van de raketschilden tot een nieuwe wapenwedloop tussen de VS en Rusland zou kunnen leiden, omdat de Amerikanen beter beschermd zouden kunnen zijn tegen een eventuele Russische aanval dan andersom het geval is.

====================================================================================================

Bron: www.telegraaf.nl dd. 19-2-2007