Turkey's Choice of Chinese Missile System

Gestart door Harald, 30/09/2013 | 13:36 uur

Neo-Baathist

Citaat van: Thomasen op 09/04/2015 | 13:18 uur
En waarom moet dat met een Chinees systeem?
De Chinezen gaan akkoord met vergaande ToT clausule. Waar zelfs de Russen niet toe bereid zijn. Hierdoor kunnen de Turken de ontwikkeling van volgende generaties SAM`s gewoon in eigen huis doen. Vanuit Turks oogpunt logisch. Maar eerlijkheidshalve begrijp ik ook de Amerikaanse standpunt. Alhoewel ik de Amerikanen ook hypocriet vind. Aangezien zij hun wapensystemen volop stoppen met Chinese onderdelen.

Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

Sparkplug

Turkije maakt de keuze pas na de verkiezingen op 7 juni aanstaande.

Turkey to take missile decision after elections

By Burak Bekdil  |  March 26, 2015

Turkey has once again postponed its final decision on the contractor of its multi-billion dollar long-range air and anti-missile defense system, as it may rethink the Russian offer, a senior official says.

Ankara has put off its final decision on a disputed, multi-billion dollar contract for the acquisition of the country's first long-range air and anti-missile defense system.

Senior defense procurement officials said the government was reluctant to make a decision until after parliamentary elections on June 7.

"Talks with all three bidders are in progress but there is every indication that a decision will have to be made by the new government," a senior official said.

He said the contract would be further discussed at the first meeting of the Defense Industry Executive Committee. The committee is chaired by the prime minister. Its other members are the defense minister, the chief of the military general staff and the head of the defense procurement office, the Undersecretariat for Defense Industries (SSM).

However, the official said, that does not mean a decision will be announced after the first post-election meeting of the committee. "Further deliberations may be required," he said, signaling the potential for more delays.

Earlier, Turkish officials said the government abstained from making a decision on the contract before Apr. 24, the centennial of the Armenian genocide. They said Ankara would first wish to see the U.S. and French positions on the "genocide claims" before awarding a critical and large defense contract, potentially to a bidder from one of these countries.

Another defense official said the eliminated Russian bid could re-enter the picture, depending on how keen the Russians would be to improve it.

"We may rethink the Russian solution if its price and technology transfer level have been significantly improved," the official said. In 2013, the Russian bid nearly doubled the preliminary winner's.

After Ankara selected a Chinese company in September 2013 to build the air defense architecture and came under heavy pressure from its western allies for the decision, it also opened parallel negotiations this summer with a European contender in the multi-billion dollar competition.

Contract negotiations with the Chinese manufacturer, China Precision Machinery Import Export Corp (CPMIEC), are in progress but President Recep Tayyip Erdogan has said talks were also opened with Eurosam, the European contender in the program.

Following an assessment by Turkey's top defense procurement agency, the Defense Industry Executive Committee selected CPMIEC as the best bidder, while Eurosam was second. A U.S. partnership between Raytheon and Lockheed Martin came third in the bidding. CPMIEC offered a solution with a price tag of $3.44 billion.

A defense industry source said he expects a tough rivalry between French and U.S. contenders in the second half of 2015. "Both of them are surely aware that how their governments tackle the centennial will be critical for success or failure," he said.

http://www.hurriyetdailynews.com/turkey-to-take-missile-decision-after-elections.aspx?pageID=238&nID=80169&NewsCatID=483
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Neo-Baathist op 09/04/2015 | 13:14 uur
Logisch dat Turkije opzoek gaat naar Chinese systemen. Aangezien Turkije naast Navo basissen en steden in Oost-Turkije, ook haar olieleidingen en stuwdammen wil beschermen. Die laatste vormen al jaren een splijtzwam tussen Turkije en Syrië.

En waarom moet dat met een Chinees systeem?

Neo-Baathist

Logisch dat Turkije opzoek gaat naar Chinese systemen. Aangezien Turkije naast Navo basissen en steden in Oost-Turkije, ook haar olieleidingen en stuwdammen wil beschermen. Die laatste vormen al jaren een splijtzwam tussen Turkije en Syrië.
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

Elzenga

Ik denk inderdaad dat Turkije steeds meer een eigen koers gaat varen...en de aandacht meer (zuid)oostwaarts richt en daar denk ik een steeds grotere rol zal gaan spelen binnen een denk ik nieuwe economische unie die daar zal ontstaan. En China creëert graag een afzetmarkt in Europa..ook voor militaire middelen. Met daarbij komende invloed. De Chinezen kunnen het daarbij goed met de Europeanen vinden en hebben er een strategisch belang bij denk ik om de Amerikaanse strategische invloed hier wat te ondergraven. 

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 20/02/2015 | 11:40 uur
Het kan natuurlijk ook een spel zijn achter de schermen om de kans te krijgen een Chinees luchtafweer batterij eens van heel dichtbij te kunnen bekijken, uit elkaar te kunnen trekken.
Dat mss ook, hoewel ik denk dat de Chinezen ook niet hun modernste electronica even zullen beschikbaar maken voor de NAVO om deze eens goed uit te pluizen.
We hebben in het verleden al genoeg voorbeelden gezien van reverse Engineering van vooral Franse (wapen-)systemen.
Ik denk dat ze daar ginder nog wel een tijdje zoet mee zullen zijn.

Eerlijk gezegd heb ik het zelf niet te hoog op met de Turken.
Niet bepaald positieve ervaringen mee opgedaan in het verleden (maneuvers op zee in Oost-Med en havenbezoeken in o.a. Istanbul, Izmir,...)

Het lijkt me een trots volk te zijn (op zich niets mis mee, maar ze klagen over racisme terwijl ze er in eigen land zelf niet vies van zijn) dat nu onder Erdogan meer en meer een "eigen koers begint te varen".
Dat verbaast me eigenlijk niets...
Toetreding tot de EU lijkt nu meer en meer op de lange baan geschoven te zijn (ben ik zeer blij om)
en zal voor Erdogan ook wel een reden zijn waarom hij Turkije een andere koers doet varen.
Hij moet dan ook maar eens hun positie binnen de NATO in overweging nemen.
De NATO als organisatie zal in de toekomst nog steeds naar buiten toe laten uitschijnen dat het een hechte club is, maar ik vermoed dat er achter gesloten deuren wel wat verbaasd en afwachtend gereageerd wordt.

Huzaar1

Citaat van: Elzenga op 20/02/2015 | 11:24 uur
Ik denk meer dat Turkije dit soort strategisch defensie-middelen op termijn zelf wil kunnen ontwerpen en ontwikkelen. Omdat de Amerikanen de broncodes niet geven is dat een doodlopende weg. Ook bij Europese systemen is er weerstand. China geeft blijkbaar meer mogelijkheden vrij hierin.

Het kan natuurlijk ook een spel zijn achter de schermen om de kans te krijgen een Chinees luchtafweer batterij eens van heel dichtbij te kunnen bekijken, uit elkaar te kunnen trekken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: Zeewier op 19/02/2015 | 17:13 uur
Tja, wat zit er achter.. industriepolitiek? Kopen Chinese waar in de verwachting dat de Chinese overheid dan Turks materieel of technologie van Roketsan koopt?
Ik denk meer dat Turkije dit soort strategisch defensie-middelen op termijn zelf wil kunnen ontwerpen en ontwikkelen. Omdat de Amerikanen de broncodes niet geven is dat een doodlopende weg. Ook bij Europese systemen is er weerstand. China geeft blijkbaar meer mogelijkheden vrij hierin.

Jooop

#63
Waar staat NAVO voor? Wat is haar missie?


En om even de advocaat van de duivel te spelen, moeten wij dan wel de Amerikaanse missies blijven steunen? Ik bedoel maar hebben de Amerikaanse missies de wereld verbeterd of niet? Amerika heeft democratie en vrijheid gebracht voor de Irakezen en Libiers, zijn de Irakezen en Libiers daar beter op geworden? Wel hebben wij het liefts dat we geen Irakezen en Libiers als vluchteling krijgen, maar zijn wij niet deels daar het schuld van?

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 19/02/2015 | 19:58 uur
TURKIJE is geen bondgenoot van het westen/Navo....alleen op papier

Het steunt ISIS en heeft een dubbele agenda en ook bij de golfoorlog was er geen steun vanuit Turkije.

wat hebben we in godsnaam aan zo'n NAVO lid ?

Helemaal niets, het is een flapdrol lid en was enkel nodig vanwege haar geografische ligging ten opzichte van de Soviet unie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 19/02/2015 | 19:12 uur
Als een ander land haar mankracht, middelen, energie en tijd inzet om wat er dan ook op jou grondgebied te vinden is beschermt ga je daar waardig en dankbaar mee om, ook al ben je dat niet. Turkije heeft zich een belachelijke slechte gastheer getoond en daar mag het op aangesproken worden, en niet alleen door Nederland.
TURKIJE is geen bondgenoot van het westen/Navo....alleen op papier

Het steunt ISIS en heeft een dubbele agenda en ook bij de golfoorlog was er geen steun vanuit Turkije.

wat hebben we in godsnaam aan zo'n NAVO lid ?

Nikehercules

Citaat van: Jooop op 29/10/2013 | 16:04 uur
En hoezo onmogelijk, er staan 6 batterijen (a 4 launchers) in Turkije.
24 x 40km = 960km dat men theoretisch kan afdekken als men de launchers opsteld langs de grens (dus het gehele grensgebied)

En zo werkt het dus niet, ook niet theoretisch

Huzaar1

#59
Citaat van: Jooop op 29/10/2013 | 16:04 uur
En hoezo onmogelijk, er staan 6 batterijen (a 4 launchers) in Turkije.
24 x 40km = 960km dat men theoretisch kan afdekken als men de launchers opsteld langs de grens (dus het gehele grensgebied)
Wat ik wil aangeven is dat NATO niet de Turken beschermd maar zoals jij dat al aangeeft de strategische belangrijke doelen. NATO beschermd haar eigen installaties (airbase(s) ).

En ik kan mij prima voorstellen dat de Turken zich daar niet dankbaar voor hoeven te voelen en voor hun eigen belang kiezen, en in tegenstelling tot jouw dit zien als "parasieten".

Als een ander land haar mankracht, middelen, energie en tijd inzet om wat er dan ook op jou grondgebied te vinden is beschermt ga je daar waardig en dankbaar mee om, ook al ben je dat niet. Turkije heeft zich een belachelijke slechte gastheer getoond en daar mag het op aangesproken worden, en niet alleen door Nederland.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Tja, wat zit er achter.. industriepolitiek? Kopen Chinese waar in de verwachting dat de Chinese overheid dan Turks materieel of technologie van Roketsan koopt?

Jooop

CitaatTurkey says planned Chinese missile defence won't be NATO integrated

Feb 19 (Reuters) - China made the best bid in a tender to develop Turkey's planned long-range missile defence system, Turkish Defence Minister Ismet Yilmaz said, adding that Ankara would use the system without integrating it with NATO's.

According to his written response to a parliamentary question published on Thursday, Yilmaz said the work in assessing bids had been completed and no new bids had been received.

http://www.reuters.com/article/2015/02/19/turkey-china-defence-idUSI7N0V601P20150219

Het ziet er naar uit dat Turkije toch voor het Chinese systeem kiest ondaks NATO