Turkey's Choice of Chinese Missile System

Gestart door Harald, 30/09/2013 | 13:36 uur

dudge

Citaat van: Mourning op 29/10/2013 | 14:21 uur
ROFL ok joh, wat jij wil, idd 150km in Turkije is niet aan de grens maar NABIJ de grens en, ja, ook nabij die basis.

Verder is het maar de vraag of Turkije voor het beste heeft gekozen in deze internationale aanbesteding, daar vooral de lage kosten als het belangrijkste argument om voor het Chinese systeem te kiezen naar voren werden gebracht.

En is het zeker heden ten dage natuurlijk erg makkelijk scoren om over verkwanseling van pensioengelden te beginnen en dan de PIGS-landen erbij te slepen, maar vergeet je er voor het gemak even bij te vermelden wat er gebeurt met jouw pensioengelden (en die van mij ook btw) als een paar van die landen daadwerkelijk omvallen. Maar misschien is dat wel jouw droom scenario want dan gaan alle EU-landen alleen maar op zichzelf letten zal er geen internationale samenwerking meer zijn en gaat ons BNP de diepte in. Het is maar wat je verkiest.

Niet te vergeten dat de Turken willen produceren in eigen land. En het is niet duidelijk of de Amerikanen of Europeanen bereid waren die concessie te doen.

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 29/10/2013 | 13:11 uur
Blijkbaar weet jij niet eens waar de Nederlandse systemen staan opgesteld, niet nabij de grens in ieder geval maar in Adana wat pak weg 150km van de grens ligt en zoals Elzinga het al benoemt nabij de Incirlik airbase.

Persoonlijk interesseert het mij niet welk systeem Turkije kiest, maar vind het vooral dubbelzinnig dat men Turkije erop aankijkt dat ze het beste keus in een internationale aanbesteding kiest. Ik wou dat onze regering ook eens aan Nederland ging denken ipv mijn pensioen gelden te verkwanselen aan de PIGS.

Dat is nabij de grens met Syrie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

ROFL ok joh, wat jij wil, idd 150km in Turkije is niet aan de grens maar NABIJ de grens en, ja, ook nabij die basis.

Verder is het maar de vraag of Turkije voor het beste heeft gekozen in deze internationale aanbesteding, daar vooral de lage kosten als het belangrijkste argument om voor het Chinese systeem te kiezen naar voren werden gebracht.

En is het zeker heden ten dage natuurlijk erg makkelijk scoren om over verkwanseling van pensioengelden te beginnen en dan de PIGS-landen erbij te slepen, maar vergeet je er voor het gemak even bij te vermelden wat er gebeurt met jouw pensioengelden (en die van mij ook btw) als een paar van die landen daadwerkelijk omvallen. Maar misschien is dat wel jouw droom scenario want dan gaan alle EU-landen alleen maar op zichzelf letten zal er geen internationale samenwerking meer zijn en gaat ons BNP de diepte in. Het is maar wat je verkiest.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Jooop

#38
Citaat van: Mourning op 29/10/2013 | 12:14 uur
(reden waarom o.a. Nederlandse Patriot Pac-III systemen in Oost Turkije nabij de grens met Syrie staan opgesteld).


Blijkbaar weet jij niet eens waar de Nederlandse systemen staan opgesteld, niet nabij de grens in ieder geval maar in Adana wat pak weg 150km van de grens ligt en zoals Elzinga het al benoemt nabij de Incirlik airbase.

Persoonlijk interesseert het mij niet welk systeem Turkije kiest, maar vind het vooral dubbelzinnig dat men Turkije erop aankijkt dat ze het beste keus in een internationale aanbesteding kiest. Ik wou dat onze regering ook eens aan Nederland ging denken ipv mijn pensioen gelden te verkwanselen aan de PIGS.

Huzaar1

#37
Citaat van: Elzenga op 29/10/2013 | 11:40 uur
Ik denk dat dit niet echt een negatieve instelling. Alle landen proberen hun eigen belangen te behartigen. En Turkije heeft er net als verschillende andere landen politiek strategisch belang bij om qua bewapening niet geheel afhankelijk te zijn van 1 leverancier(land). En dus kijkt men breder en is men vooral bezig met het versterken en uitbouwen van de eigen wapenindustrie. Daarbij is de NAVO opzet misschien niet meer van deze tijd. Maar goed dat is een andere discussie ;)

Er zijn ook producten van Europese makelij waar ze uit kunnen kiezen. Of ze ontwikkelen zelf iets, doen ze toch graag in Turkije?
Bij de Nato horen nu eenmaal naast rechten, ook verplichtingen. Turkije profiteert al lang genoeg van de navo.
Turkije ziet de navo als iets dat er voor Turkije is, maar Turkije is er nooit voor de Navo. En kom niet aan met die paar honderd blauwhelmen die ze de wereld over sturen, Belgiƫ heeft nog meer indrukwekkend VN werk op hun naam staan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Als je alleen je eigen belang naar voren brengt en de rest mag doodvallen moet je niet in een alliantie als de NAVO stappen m.i. maar gewoon lekker alles zelf blijven doen. Ik heb het niet zo op parasieten eerlijk gezegd. Ja, de VS doen het op sommige vlakken vergelijkbaar maar verschil is dat de VS ons ook wat te bieden heeft en Turkije? Het zit op een strategisch punt tussen oost en west en verder heb je er vooral veel last van.

Ik was ooit geen tegenstander van Turkije in de EU maar dat is wel al heel lang geleden ondertussen. Onder andere de manier van opereren c.q. de opstelling van landen als Griekenland en Turkije maar bijv. ook Spanje in dezes strijkt mij echt tegen de haren in. Denk bijv. maar eens aan wat er met de landbouwgelden zou gaan gebeuren. En reken er maar niet op dat ze genoegen nemen met iets minder. En ze zijn in staat om ALLES stil te leggen als iets ze niet bevalt. Zo'n land moet je er gewoon niet bij willen hebben m.i..

Samenwerken met Turkije als EU zijnde met gunstige voorwaarden voor beide? Prima. Integratie als volwaardig lid van de EU? Ik moet er niet aan denken.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

#35
Citaat van: Mourning op 29/10/2013 | 12:14 uur@Elzenga: aan het eigen belang denken is prima, maar wat mij irriteert aan landen als Griekenland en Turkije is dat men uitsluitend aan het eigen belang lijkt te denken en de rest mag doodvallen. Die alles of niets houding van een klein kind wat zijn zin wil krijgen en ten koste van alles en anders alles gaat blokkeren... daar heb ik echt de schurft aan en is een van de grote verschillen met de meeste Noordwest Europese en vaak ook Oost Europese landen en ondergraaft m.i. de alliantie meer dan we beseffen.
Ik zie daarin niet zoveel verschil met verschillende Europese landen als ook de VS. Ik zie het meer als wennen van onze kant. Wennen dat de Turkse regering nu op een welhaast Amerikaanse manier de Turkse belangen behartigt en naar een stuk..ook militaire..onafhankelijkheid streeft. Ik vind dat prima..en zie dat als de nieuwe realiteiten in de nu snel veranderende wereld. Net zoals je dat ook ziet in Aziƫ.

Ik kan me ook voorstellen dat de Turken er de pest in hebben dat ze niet zelf de middelen nog hebben tegen de dreiging van ballistische raketten. En nu dus haast hebben. En het zou me niet verbazen dat mede onze patriots er niet staan op Turks verzoek maar meer door pressie van met name de Amerikanen...om grote Amerikaanse basis daar te beschermen...en symbolisch..om nog iets van NAVO beeld overeind te houden. De Turken zijn trots genoeg om de dreiging op de koop toe te nemen..in Sha Allah.

Mourning

Citaat van: Jooop op 29/10/2013 | 11:53 uur
Haha ja zij hebben onze bescherming hard nodig, Srebrenica style.

Ehhh ja, want Turkije grenst o.a. ook aan gezellige landen als de Islamitische Republiek Iran en de Russische Republiek en toonbeelden van stabiliteit, orde en rust zoals Syrie en Irak. En ook Turkije heeft niet alle capaciteiten in eigen hand, zoals raketsystemen met de capaciteit om bijv. kruisvluchtwapens e.d. neer te halen (reden waarom o.a. Nederlandse Patriot Pac-III systemen in Oost Turkije nabij de grens met Syrie staan opgesteld).

@Elzenga: aan het eigen belang denken is prima, maar wat mij irriteert aan landen als Griekenland en Turkije is dat men uitsluitend aan het eigen belang lijkt te denken en de rest mag doodvallen. Die alles of niets houding van een klein kind wat zijn zin wil krijgen en ten koste van alles en anders alles gaat blokkeren... daar heb ik echt de schurft aan en is een van de grote verschillen met de meeste Noordwest Europese en vaak ook Oost Europese landen en ondergraaft m.i. de alliantie meer dan we beseffen.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Jooop

Citaat van: Harald op 29/10/2013 | 11:24 uur
Ik zie het ook als dat Turkije van meerdere walletjes wil eten, overal de voordelen van wil... en het draait maar om 1 ding... hoe kan Turkije er beter van worden... ze geven niets om de NAVO, maar wel om de "bescherming"
Haha ja zij hebben onze bescherming hard nodig, Srebrenica style.

Elzenga

Citaat van: Harald op 29/10/2013 | 11:24 uur
Ik zie het ook als dat Turkije van meerdere walletjes wil eten, overal de voordelen van wil... en het draait maar om 1 ding... hoe kan Turkije er beter van worden... ze geven niets om de NAVO, maar wel om de "bescherming"
Ik denk dat dit niet echt een negatieve instelling. Alle landen proberen hun eigen belangen te behartigen. En Turkije heeft er net als verschillende andere landen politiek strategisch belang bij om qua bewapening niet geheel afhankelijk te zijn van 1 leverancier(land). En dus kijkt men breder en is men vooral bezig met het versterken en uitbouwen van de eigen wapenindustrie. Daarbij is de NAVO opzet misschien niet meer van deze tijd. Maar goed dat is een andere discussie ;)

Harald

Citaat van: Elzenga op 29/10/2013 | 11:15 uur
Ik zie het probleem ook wel..maar snap ook de Turkse wens om meer los te komen van met name Amerikaanse systemen. Ik vind het ook een signaal van het verder afbrokkelen van de NAVO.

Ik zie het ook als dat Turkije van meerdere walletjes wil eten, overal de voordelen van wil... en het draait maar om 1 ding... hoe kan Turkije er beter van worden... ze geven niets om de NAVO, maar wel om de "bescherming"

Jooop

Citaat van: Elzenga op 29/10/2013 | 11:15 uur
Ik zie het probleem ook wel..maar snap ook de Turkse wens om meer los te komen van met name Amerikaanse systemen. Ik vind het ook een signaal van het verder afbrokkelen van de NAVO.
Nou ik vind anders dat wij de NAVO nog erger afbreken door ons leger "af te stoten". De Turken kopen en voegen iets toe, al is het van Chinese makelij.

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 28/10/2013 | 22:59 uur
Ik snap in deze dondersgoed USA's standpunt.
Het is gewoon een potentieel gevaar, chinese hardware op een nato netwerk aansluiten.
Dat moet je gewoon echt voorkomen.
Turkije moet eens beseffen dat er meer is in de Nato dan Turkije.
Ik zie het probleem ook wel..maar snap ook de Turkse wens om meer los te komen van met name Amerikaanse systemen. Ik vind het ook een signaal van het verder afbrokkelen van de NAVO.

Huzaar1

Ik snap in deze dondersgoed USA's standpunt.
Het is gewoon een potentieel gevaar, chinese hardware op een nato netwerk aansluiten.
Dat moet je gewoon echt voorkomen.
Turkije moet eens beseffen dat er meer is in de Nato dan Turkije.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

We zullen zien. Zulk soort "geintjes" kunnen natuurlijk ook backfiren.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).