Seven NATO allies (incl. Nederland) to create new rapid reaction force - report

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 30/08/2014 | 11:11 uur

HermanB

Citaat van: DvdW op 29/10/2015 | 10:16 uur
Of het wordt juist erger. De Duitser knapt het wel op. Je ziet het nu ook al bij de problemen rondom munitie. De buren springen wel bij, hopen we....  :dead:
Kan me niet voorstellen dat de Duitsers een grote voorraad aan up to date precisie munitie hebben liggen, hoe lang is het geleden dat ze iets hebben ingezet? Kunnen beter delen met Belgie, Denemarken, Noorwegen, Canada, Australie etc.

DvdW

Citaat van: Ros op 29/10/2015 | 14:34 uur
Zo lang als het duurt....kan je de last niet volledig dragen schoppen de Duitsers je de grens over.....en terecht.
Natuurlijk, mee eens. Maar dan ben je nog (veel) verder van huis. Sta je lekker met je peppie "niche" capaciteit  en verder he-le-maal niets.... ('Want door het wondermiddel samenwerking hebben we de rest niet nodig')
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Citaat van: DvdW op 29/10/2015 | 10:16 uur
Of het wordt juist erger. De Duitser knapt het wel op. Je ziet het nu ook al bij de problemen rondom munitie. De buren springen wel bij, hopen we....  :dead:

Zo lang als het duurt....kan je de last niet volledig dragen schoppen de Duitsers je de grens over.....en terecht.

Huzaar1

De Duitsers zijn geen Amerikanen.. die sturen de rekening echt wel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: DvdW op 29/10/2015 | 10:16 uur
Of het wordt juist erger. De Duitser knapt het wel op. Je ziet het nu ook al bij de problemen rondom munitie. De buren springen wel bij, hopen we....  :dead:

klopt, dit kan ook.

DvdW

Citaat van: Thomasen op 29/10/2015 | 10:14 uur
Geen zekerheid, maar beter iets dan niets.
Of het wordt juist erger. De Duitser knapt het wel op. Je ziet het nu ook al bij de problemen rondom munitie. De buren springen wel bij, hopen we....  :dead:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

dudge

Citaat van: Ros op 29/10/2015 | 09:52 uur
Over de dekkingsgraad van de polis valt te twisten. Van Europese en of internationale verplichtingen heeft de politiek zich nog nooit wat aangetrokken, en zullen dat ook nu niet ineens gaan doen.

Geen zekerheid, maar beter iets dan niets.

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 29/10/2015 | 00:49 uur
Het is helaas geen harde cash, maar wel een mooi "gratis" verzekering tegen afbraak van dergelijke eenheden.

Over de dekkingsgraad van de polis valt te twisten. Van Europese en of internationale verplichtingen heeft de politiek zich nog nooit wat aangetrokken, en zullen dat ook nu niet ineens gaan doen.

Huzaar1

Ik denk dat de minister het op bepaalde fronten best slim speelt.
De integratie bij andere legermachten zoals met lmb is gebeurt brengt namelijk ook zeggenschap en verantwoordelijkheden van die andere landen met zich mee.. en dat mes snijd aan twee kanten. Zo dekt ze de eenheden in tegen " kwaad" beleid van eventuele opvolgers, vervelende beslissingen van minfan of andere kabinetten.

Het is helaas geen harde cash, maar wel een mooi "gratis" verzekering tegen afbraak van dergelijke eenheden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Aanbieding advies snelle reactiemachten


Minister Koenders (BZ) stuurt de Tweede Kamer het advies van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) over de inzet van snelle reactiemachten.

Kamerbrief, 28-10-2015

De Eerste Kamer heeft eenzelfde brief gekregen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 09/10/2015 | 12:30 uur
Er wordt nog steeds bezuinigd, uiteindelijk, maar jij verwacht dat er de komende jaren extra geld naar Defensie gaat? Ik persoonlijk namelijk wel. Misschien niet in de hoeveelheden die wij graag zouden zien, maar ik verwacht dat er elk jaar wel weer structureel meer naar Defensie zal gaan, eerlijk gezegd.


Het gaat heel langzaam de goede kant op.... met dank aan een beetje onrust in de wereld.

Mourning

Citaat van: Ros op 09/10/2015 | 11:20 uur
Hennis heeft makkelijk kletsen met de kennis dat het begin 2017 (of mogelijk eerder) afgelopen is. De vraag is of Nederland in 2019 nog wel mee kan doen. De val naar het einde van de neerwaartse spiraal is nog steeds bezig en er zijn geen  tekenen dat dit een halt gaat worden toe geroepen.

Er wordt nog steeds bezuinigd, uiteindelijk, maar jij verwacht dat er de komende jaren extra geld naar Defensie gaat? Ik persoonlijk namelijk wel. Misschien niet in de hoeveelheden die wij graag zouden zien, maar ik verwacht dat er elk jaar wel weer structureel meer naar Defensie zal gaan, eerlijk gezegd.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Hennis heeft makkelijk kletsen met de kennis dat het begin 2017 (of mogelijk eerder) afgelopen is. De vraag is of Nederland in 2019 nog wel mee kan doen. De val naar het einde van de neerwaartse spiraal is nog steeds bezig en er zijn geen  tekenen dat dit een halt gaat worden toe geroepen.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/10/2015 | 10:59 uur
IN
Ja duidelijk..ik was te snel...het staat in deze versie beter beschreven dan die ik eerder las. We blijven betrokken maar leveren pas in 2019 weer een eenheid..na de huidige deelname.

ps. had mijn bericht weer verwijderd...maar JuVi is snel vandaag ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)