Lithuania seeks PzH 2000 artillery buy

Gestart door Zander, 18/04/2015 | 10:41 uur

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 19/04/2015 | 20:56 uur
Ik verkies wel degelijk de Boxer boven de patria.
Kom op zeg, dat model was zo perfect echt niet en de Boxer heeft een veel hogere beschermingsgraad, helemaal aan de voorzijde en de modules komen vanzelf beschikbaar.
Zijn we het dus over eens. Ik vond en vindt dat module-idee helemaal niet zo verkeerd...al had ik uit oogpunt van standaardisatie wel een voorkeur voor de Patria. Maar als nu meer EU/NAVO landen de Boxer bestellen komen we ook een heel eind in de goede richting.

Nu hopen dat een groeiend defensiebudget ook invoer van meer Boxer-modellen kan betekenen. IGV...artillerie..

Huzaar1

Ik verkies wel degelijk de Boxer boven de patria.
Kom op zeg, dat model was zo perfect echt niet en de Boxer heeft een veel hogere beschermingsgraad, helemaal aan de voorzijde en de modules komen vanzelf beschikbaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Elzenga op 19/04/2015 | 15:33 uur
kwam ook uit Nederlandse hoek ja. Kinderziekten...en ook omdat de Patria AMV veelzijdiger is..meer systemen inklikbaar zijn (of hoe je dat noemt) en meer landen .. ook Europese.. hem al gebruiken...succesvol.

Je wilt ook genoeg bescherming/bepantsering. Dus zie je veel van dit soort voertuigen al snel geupgrade worden op dit vlak..en worden dus zwaarder.

Ik denk dat de Boxer wel zal voldoen..hopelijk ook als IGV voor Nederland. Vind die Lichte Brigade zo 3x niks. Als ook als basis voor gemechaniseerde artillerie. Vraag me af of je dan een mix moet behouden met PzH2000. Welke me nuttiger lijkt voor landen als Litouwen..dichtbij mogelijke dreiging/frontlijn.

Ben zelf ook meer fan van de Patria, al baseer ik dat vooral op wat internet artikeltjes.
Echter, het feit dat er iets op de markt is dat in bepaalde opzichten beter is, maakt nog niet dat de Boxer slecht is. Op zichzelf bekeken lijkt het me een prima voertuig. En ten opzichte van zijn voorganger waren de genisten die ik sprak er ook erg over te spreken.

Vwb de Pzh2000, wederom lijkt dat me een prima keuze voor Litouwen. Natuurlijk zijn er voordelen aan lichtere systemen, maar ze doen hun defensie investeringen in die regio met maar een hoofdtaak, de Russen buiten de deur houden, en daar hebben ze hun handen al vol aan, al het andere wat ze er mee kunnen is leuk meegenomen. Als je het zo beziet kom je toch al snel bij de Pzh uit. En het politiek element wordt misschien ook wel meegenomen. Als het om het afschrikken van Rusland gaat, is Duitsland gewoon onmisbaar.


Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 19/04/2015 | 15:33 uur
Ik denk dat de Boxer wel zal voldoen..hopelijk ook als IGV voor Nederland. Vind die Lichte Brigade zo 3x niks. Als ook als basis voor gemechaniseerde artillerie. Vraag me af of je dan een mix moet behouden met PzH2000.

Eens. In essentie heb ik niets tegen een gemotoriseerde brigade, mits samengesteld als Mechbrig maar dan zonder tracks. En het liefst op basis van zoveel mogelijk hetzelfde voertuig.

Echter in de huidige praktijk vind ik de Landmacht te klein voor een dergelijke eenheid naast een gemechaniseerde en een luchtmobiele brigade. Maar toch is hij er, nog een SP artillerie platform zie ik niet zitten. Wat mij betreft blijft de PZH2000 verantwoordelijk voor de zware vust aan 13Lichte brigade.

Elzenga

#8
Citaat van: Zander op 19/04/2015 | 12:26 uur
Kwam die kritiek uit Nederlandse hoek??
Het lijkt mij ook dat je voor een lichte/gemotoriseerde brigade ook lichte middelen nodig hebt die makkelijk te verschepen/in te vliegen zijn.
De Boxer is erg zwaar en zal niet onder snel te verschepen/in te vliegen vallen.
kwam ook uit Nederlandse hoek ja. Kinderziekten...en ook omdat de Patria AMV veelzijdiger is..meer systemen inklikbaar zijn (of hoe je dat noemt) en meer landen .. ook Europese.. hem al gebruiken...succesvol.

Je wilt ook genoeg bescherming/bepantsering. Dus zie je veel van dit soort voertuigen al snel geupgrade worden op dit vlak..en worden dus ook zwaarder...en komen zo in de buurt van de Boxer.

Ik denk dat de Boxer wel zal voldoen..hopelijk ook als IGV voor Nederland. Vind die Lichte Brigade zo 3x niks. Als ook als basis voor gemechaniseerde artillerie. Vraag me af of je dan een mix moet behouden met PzH2000. Welke me nuttiger lijkt voor landen als Litouwen..dichtbij mogelijke dreiging/frontlijn.

Zander

Kwam die kritiek uit Nederlandse hoek??
Het lijkt mij ook dat je voor een lichte/gemotoriseerde brigade ook lichte middelen nodig hebt die makkelijk te verschepen/in te vliegen zijn.
De Boxer is erg zwaar en zal niet onder snel te verschepen/in te vliegen vallen.
People are sheep

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 18/04/2015 | 12:56 uur
Ik heb nog niet veel gebruikers gesproken, maar wat ik er van mee krijg prima voertuig.

Als Litouwen er voor kiest prima keuze lijkt me.
Er was wat kritiek op de Boxer en achter de schermen is er veelal een voorkeur voor de Patria AMV...maar goed..standaardisatie is nog een eindje weg binnen de EU..dus denk dat het prima is als Litouwen Boxers koopt...(en over enige tijd Nederland ook nog wat extra in IGV en artillerie variant)..

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 18/04/2015 | 12:42 uur
boxers worden niet gebouwd en als we niet opletten koopt Litouwen onze houwitzers.
zolang die dan maar vervangen worden...

dudge

Citaat van: Zander op 18/04/2015 | 10:43 uur
Volgens mij de eerste mogelijkheid om de Boxer te dumpen en weer CV90's aan te schaffen.  :devil:

Ik heb nog niet veel gebruikers gesproken, maar wat ik er van mee krijg prima voertuig.

Als Litouwen er voor kiest prima keuze lijkt me.

Huzaar1

#3
Citaat van: Zander op 18/04/2015 | 10:43 uur
Volgens mij de eerste mogelijkheid om de Boxer te dumpen en weer CV90's aan te schaffen.  :devil:

boxers worden niet verkocht maar gebouwd en als we niet opletten koopt Litouwen onze houwitzers.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Volgens mij de eerste mogelijkheid om de Boxer te dumpen en weer CV90's aan te schaffen.  :devil:
People are sheep

Zander

Lithuania seeks PzH 2000 artillery buy

Nicholas de Larrinaga, London - IHS Jane's Defence Weekly


Lithuania is looking to buy 12 PzH 2000 SPA systems from former Germany Army stocks. Source: Krauss-Maffei Wegmann

Lithuania is looking to buy 12 Panzerhaubitze 2000 (PzH 2000) 155 mm self-propelled artillery (SPA) systems from Germany, it was announced on 15 April.

The news emerged during a visit by Lithuanian Defence Minister Juozas Olekas to his German counterpart Ursula von der Leyen.

Olekas said he had asked "about the possibility of buying German PzH 2000 self-propelled artillery and received a positive response". The Lithuanian minister added: "This will allow us to have experts in May launch specific negotiations, which, hopefully, will in the near future [see us] acquire the necessary capacity," according to a statement published by the Lithuanian Ministry of Defence (MoD)

The Lithuanian MoD statement additionally noted that the country is also interested in the possibility of buying German infantry fighting vehicles (IFVs).

Although the Lithuanian MoD did not specify how many PzH 2000s or which IFV it was interested in buying, the German MoD clarified that the programme was for 12 SPA, and for ARTEC Boxer 8x8 IFV. Any Boxer purchase would include the Organisation for Joint Armament Co-operation (OCCAR), which oversees the programme for Germany and the Netherlands.
People are sheep