Sollicitatie en vervolgtraject

Gestart door Timmers, 16/09/2015 | 10:38 uur

Timmers

Beste Donderbroek,

Bedankt voor je reactie.
Direct doorstromen vanuit de KMA naar het KCT lijkt mij de kortste weg, echter is hier veel onduidelijkheid over op sites en fora van defensie. Ik zal eens beter naar de biografie van Gijs Tuinman kijken.
Met betrekking tot het tweede punt staat er veel informatie op internet. Veelal wordt geroepen dat men eerst een aantal jaren als korporaal of sergeant moet dienen binnen het KCT voordat men de rang van luitenant verdient.

Nog meer mensen die hier een verduidelijkende reactie op willen geven?

Groeten,

Timmers

Donderbroek

1. Volgens mij is het mogelijk om in één keer naar het KCT te gaan zodra je van het KMA komt (zie Gijs Tuinman), al moet je volgens de vacature voor doorstromer dan minstens één functie van 2 jaar gedraaid hebben bij de infanterie, dan wel de verkenners. Verder kijk je nu naar de verkeerde leeftijd. Als je vanuit een eerste (aantal) functie(s) naar het KCT gaat ben je een doorstromer, en dan geldt de maximale leeftijd van 35 jaar (zie de vacature voor KCT doorstroom).

2. Je behoudt je rang (aangezien deze hoger is dan korporaal). Sterker nog, er wordt als officier zijnde net wat meer van je verwacht dan een cursist die net uit de burgermaatschappij komt.

Mvg,

Donderbroek

Timmers

#1
Beste Forumleden,

Over een aantal maanden rond ik mijn opleiding Business Administration (bedrijfskunde) aan de universiteit van Twente af.
Op dit moment ben ik 24 jaar en zit ik zowel fysiek als mentaal goed in elkaar.
Graag zou ik willen beginnen met de korte officiers opleiding aan de Koninklijke militaire academie in Breda.
Mijn doel is echter om officier bij het korps commando troepen te worden. hierover heb ik een aantal vragen die wellicht door forumleden beantwoord kunnen worden.

1. Is het mogelijk om direct na het succesvol afronden van de korte officiersopleiding te beginnen met de opleiding tot commando of moet ik eerst een periode bij de pantserinfanterie of de luchtmobiele brigade dienen? deze vraag stel ik aangezien de maximale aanvangsleeftijd bij het korps commando troepen is vastgesteld op 28,5 jaar.

2. Mocht ik kunnen beginnen aan de opleiding tot commando behoud ik dan mijn huidige rang of verandert dit bij de aanvang van de opleiding?

Met vriendelijke groet,

Timmers