German Navy to receive five additional K130 corvettes

Gestart door Zeewier, 20/12/2016 | 12:18 uur

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 20/12/2016 | 13:15 uur
Tsja, wat moet je eigenlijk met 10 van die dingen?

Was hier niet al een topic van trouwens?
Hoop dat als deze schepen komen ze op de Sa'ar standaard zijn, dat zijn schepen met een punch.
Ik denk dat Duitsland zo invulling geeft aan de "plotselinge" weer aanwezige dreiging van Rusland in de Oostzee. Er schijnen meer dan genoeg MCM vaartuigen te zijn in de regio, dus kiest Duitsland voor meer korvetten las ik. Al doen die ook hun rondjes bij SomaliĆ«. 

Ronald Elzenga

Citaat van: walter leever op 20/12/2016 | 16:04 uur
Heeft volgens mij bitter weinig met 't ontwerp dan wel met politieke wil te maken(dat weet jij ook) ;)
Het heeft wel degelijk met weer de eigen-weg gaan te maken en zelf het wiel uitvinden. Dat is volgens mij een naar trekje van ons land en onze regering(en). Wat ons meer kost dan alleen veel geld...ja ook mensenlevens!

walter leever

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/12/2016 | 12:45 uur
Ja..de Duitse regering laat nu gewoon schepen bouwen. Onze regering biedt onze marinewerf en industrie slechts wat prikkelende kruimels en mooie termen en folders en weer de pijnlijke illusie dat Nederlandse zelfontwerp en bouw (weer) de toekomst heeft. De term die hier volgens mij bij hoort kwam de afgelopen dagen weer langs in het nieuws...strategisch analfabetisme.

Heeft volgens mij bitter weinig met 't ontwerp dan wel met politieke wil te maken(dat weet jij ook) ;)

dudge

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/12/2016 | 12:51 uur
In feiten gaat het hier volgens mij gewoon om een versnelling van de al beoogde vervolgorder..ter vervanging van de Duitse Type 143A Gepard Klasse. Er is dan ook kritiek over het feit dat door nu zo snel "oude" korvetten te bestellen men de nieuwste ontwikkelingen op dit vlak er niet bij kan gebruiken. Het is ook nooit goed.

Tsja, wat moet je eigenlijk met 10 van die dingen?

Was hier niet al een topic van trouwens?
Hoop dat als deze schepen komen ze op de Sa'ar standaard zijn, dat zijn schepen met een punch.

Ronald Elzenga

Citaat van: Zeewier op 20/12/2016 | 12:46 uur
De extra order van 5 K130's blijkt ook voor de Duitse politiek een verrassing. De kritiek op Von der Leyen luidt dat er geen (uitgeschreven) visie achter zit maar politiek-industrieel is gemotiveerd.
In feiten gaat het hier volgens mij gewoon om een versnelling van de al beoogde vervolgorder..ter vervanging van de Duitse Type 143A Gepard Klasse. Er is dan ook kritiek over het feit dat door nu zo snel "oude" korvetten te bestellen men de nieuwste ontwikkelingen op dit vlak er niet bij kan gebruiken. Het is ook nooit goed.

Zeewier

Citaat van: Zeewier op 20/12/2016 | 12:21 uur
Een tussendoortje komt de Duitse scheepsbouw industrie ook allemaal net weer heel goed uit.
De extra order van 5 K130's blijkt ook voor de Duitse politiek een verrassing. De kritiek op Von der Leyen luidt dat er geen (uitgeschreven) visie achter zit maar politiek-industrieel is gemotiveerd.


https://www.welt.de/print/welt_kompakt/print_politik/article160056850/Auch-unter-von-der-Leyen-wird-gekungelt.html

Ronald Elzenga

#3
Citaat van: Zeewier op 20/12/2016 | 12:21 uur
Een tussendoortje komt de Duitse scheepsbouw industrie ook allemaal net weer heel goed uit.
Ja..de Duitse regering laat nu gewoon schepen bouwen. Onze regering biedt onze marinewerf en industrie slechts wat prikkelende kruimels en mooie termen en folders en weer de pijnlijke illusie dat Nederlandse zelfontwerp en bouw (weer) de toekomst heeft. De term die hier volgens mij bij hoort kwam de afgelopen dagen weer langs in het nieuws...strategisch analfabetisme.

Zeewier

Een tussendoortje komt de Duitse scheepsbouw industrie ook allemaal net weer heel goed uit.

Zeewier

#1
German Navy to receive five additional K130 corvettes
Sebastian Schulte, Bonn - IHS Jane's Defence Weekly
17 October 2016
   
Germany will buy an additional five K130 type corvettes in 2017 to offset delays to the MKS 180 Multi-Role Combat Ships (MRCSs) programme, the German coalition government announced on 14 October."To meet new security needs in the Baltic Sea, in the Mediterranean Sea, and globally, the coalition plans to buy five new corvettes for EUR1.5 billion [USD1.64 billion] for the German Navy," the two rapporteurs for the ruling coalition on the influential parliamentary budget committee, Johannes Kahrs and Eckhard Rehberg, said in a joint statement.The news follows the German Ministry of Defence (MoD) notifying parliament in early October that the final contract negotiations concerning the planned four MKS 180 MRCSs needed to be extended, delaying the project by six months. A new EUR1.5 billion budget line for the programme will be added into the 2017 defence budget. It has been suggested that the five ships will be funded by drawing on the MKS 180 budget and an increase of the defence budget. The repurposing of MKS 180 funds towards the new batch of K130s will be introduced into the final reading of the upcoming 2017 budget in November. The first two corvettes are expected to be delivered in 2019, with the remaining three ships to follow in 2023. The delay does not spell the end of the MKS 180 programme, but means it will be up to the incoming government and new parliament (following the federal elections in late 2017) to re-evaluate the project. IHS Jane's understands that both the German Navy and the MoD intend to stick with the planned four, plus an optional extra two, MKS 180 ships. The plan to build more K130 corvettes is thus an attempt to both prevent capability gaps resulting from delays to the MKS 180 project and to increase platform numbers at the same time.

http://www.janes.com/article/64665/german-navy-to-receive-five-additional-k130-corvettes