Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Huzaar1

Citaat van: Kevon op 12/03/2024 | 12:34 uurOpnieuw aanbesteden? Weer 10 jaar wachten? Dat kan niet de bedoeling zijn..
Hoezo 10 jaar wachten?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 12:33 uurAlleen het nieuwe beoogde kabinet kan er nog echt voor gaan liggen. Wat ook kan is dat er een kamermeerderheid wordt gevonden die daadwerkelijk eist dat de aanbesteding opnieuw worst gedaan of wordt gegund aan Damen direct. 



Opnieuw aanbesteden? Weer 10 jaar wachten? Dat kan niet de bedoeling zijn..
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Huzaar1

Alleen het nieuwe beoogde kabinet kan er nog echt voor gaan liggen. Wat ook kan is dat er een kamermeerderheid wordt gevonden die daadwerkelijk eist dat de aanbesteding opnieuw worst gedaan of wordt gegund aan Damen direct. 

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Citaat van: Ace1 op 11/03/2024 | 22:05 uurVroeger kon je met een gratis account 3 of 5 artikelen per maand bij het Financiële Dagblad lezen.
Nu wordt ik verplicht om een abonnement te nemen bij Financiële Dagblad.

Hierbij het hele artikel:https://archive.is/ywDfZ
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Ace1

Citaat van: Lex op 11/03/2024 | 22:19 uurHet debat in de plenaire zaal is openbaar en via een livestream te volgen.

Top

Lex

Citaat van: Ace1 op 11/03/2024 | 12:00 uurIs dit debat ook via een livestream te volgen of is het een gesloten debat?
Het debat in de plenaire zaal is openbaar en via een livestream te volgen.

Ace1

Citaat van: Harald op 11/03/2024 | 21:48 uurhttps://fd.nl/bedrijfsleven/1509058/maritieme-kennis-in-het-geding-bij-keuze-onderzeeboot

(Helaas achter betaalmuur)

Vroeger kon je met een gratis account 3 of 5 artikelen per maand bij het Financiële Dagblad lezen.
Nu wordt ik verplicht om een abonnement te nemen bij Financiële Dagblad.


Harald

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16334241/spannende-week-voor-scheepswerf-damen-onderzeeerdeadline-kruipt-dichterbij

Spannende week voor scheepswerf Damen: onderzeeërdeadline kruipt dichterbij

Het is een belangrijke week voor scheepsbouwer Damen in Vlissingen. Het kabinet maakt deze week officieel bekend bij wie er een order wordt geplaatst voor het maken van vier nieuwe onderzeeërs voor de Nederlandse marine. Directeur Richard Keulen en oud-Kamerlid André Bosman praten erover in de Zeeuwse Kamer.

Bosman heeft naar eigen zeggen een "heel groot defensiehart." Voor zijn tijd in de Tweede Kamer was hij jachtvlieger bij de Koninklijke Luchtmacht. Hij heeft een duidelijk standpunt in deze kwestie: "Als Kamerlid moet je soms compromissen sluiten, maar op dit dossier heb ik besloten om dat niet te doen."
Dat er nog geen besluit is genomen om de opdracht aan Damen te geven, vindt hij kwalijk. "Het gaat om het hele marinebouwcluster in Nederland. Als we dat weg laten lopen, is het echt een schande, terwijl het kabinet roept dat we ons zorgen maken over het vertrek van bedrijven uit Nederland."

Marinebouwsector behouden

Als de bouw van de onderzeeërs wordt uitbesteed aan de Franse concurrent Naval Group is dat volgens Keulen niet alleen een problemen voor Damen. Volgens hem wordt de discussie over de opdrachten "erg vernauwd op Damen", terwijl ze het samen doen met de hele marinebouwsector.
Heel de marinebouwsector heeft toegang tot de keten via Damen. "We hebben één klant en dat is defensie. Als die ons passeert doet dat heel veel pijn", vertelt Keulen.

Ook voor de nationale veiligheid is het volgens Bosman niet zo'n goed idee om de opdracht uit te besteden aan Damens concurrent in Frankrijk. Dat zou de hele marinebouwcluster verzwakken. "Nu heb je een mogelijkheid om het in Nederland te houden, waarbij je als Koninklijke Marine een hele directe relatie hebt met een hofleverancier. Alles wijst erop om het bij Damen te doen en ik snap de discussie niet om het ergens anders te doen."
Damen heeft al de opdracht binnen voor de bouw van een aantal fregatten en dat is volgens Keulen zeker geen troostprijs. "Ik zie het als een hele mooie, eerste van vele stappen om die marinebouw te behouden."
Bezuinigingen defensie
"Helaas leren we pas als er een crisis is dat je op achterstand staat met defensie-investeringen", zegt Bosman. "Dat gaat pas over 10 à 15 jaar ingehaald worden. Daarom is het jammer dat besluiten die zo voor de hand liggen zo lang duren." Volgens hem is er namelijk geen andere logische stap dan de opdracht voor de onderzeeërs aan Damen geven. "Het goede besluit kan namelijk alleen maar zijn als het bij Damen komt."

Luister hieronder de Zeeuwse Kamer terug
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16334241/spannende-week-voor-scheepswerf-damen-onderzeeerdeadline-kruipt-dichterbij

Ace1

Citaat van: Harald op 08/03/2024 | 16:12 uurhttps://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details/activiteit?id=2024A01781

Debat over het bericht dat scheepsbouwer Damen een mega-order voor onderzeeboten dreigt mis te lopen

13 maart 2024
18:30 - 22:00 uur
Zaal: Plenaire zaal

Sprekerslijst
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D08954

Is dit debat ook via een livestream te volgen of is het een gesloten debat?

Harald

SAAB und DAMEN vertiefen Zusammenarbeit – über ein noch nicht gebautes U-Boot
https://esut.de/2024/03/meldungen/48159/saab-und-damen-vertiefen-zusammenarbeit-ueber-ein-noch-nicht-gebautes-u-boot/

Terwijl in het buurland een selectiebesluit over de bouw van de opvolger van de Walrus-onderzeeërs wordt verwacht, zullen de twee scheepswerven op 7 maart 2024 een verrassende aankondiging melden. De twee CEO's, Arnout Damen, Damen Shipyards, en Micael Johansson, Saab, tekenden een overeenkomst voor de export van onderzeeërs van de Expeditionary C-71-klasse. Canada, waarvan de marine zijn (vier) dieselelektrische onderzeeërs wil vervangen, wordt als klant genoemd.

In Nederland is het besluit over de aanschaf van vier nieuwe onderzeeërs nog in behandeling. In juli 2023 dienden de overige concurrenten – naast Saab-Damen Naval Group en tkMS – hun aanbiedingen in. Het Nederlandse Ministerie van Defensie wilde de Tweede Kamer in maart/april 2024 informeren over het gunningsbesluit met de zogenaamde D-brief. Volgens marineschepen.nl kan dit op 15 maart gebeuren. ESuT rapporteerde over de procedure en de mogelijke modelvoorstellen.

De huidige zet van de Saab-dames lijkt alsof er druk in hun voordeel moet worden opgebouwd met het oog op de beslissing over de Walrus-opvolger. Door de onlangs aangekondigde maritieme bewapeningsbesluiten (vier luchtverdedigingsfregatten, zes amfibische transportschepen) zijn de zorgen over het onderzeebootbesluit in Nederland wijdverbreid geworden. De regering kreeg vorige week te maken met eisen van vier provincies om de aannemer te kiezen die het grootst mogelijke Nederlandse deel van het komende onderzeebootcontract zou leveren. Dit werd voorafgegaan door persberichten dat de order naar de Naval Group zou gaan. Er gingen ook geruchten over Franse steun voor de benoeming van Rütte tot secretaris-generaal van de NAVO. De beoogde samenwerking van Naval Group met de Nederlandse scheepswerf IHC wordt met scepsis bekeken. Ook bestaat het idee dat de aankondiging van de fregat- en landingsschipprojecten bedoeld zou kunnen zijn als compensatie voor het Nederlandse scheepswerflandschap.

Andere criteria kunnen voor de Nederlandse overheid doorslaggevend zijn bij de gunning van de onderzeebootbouw. Naast het ministerie van Defensie spelen ook de ministeries van Financiën, Economie en Klimaat en het ministerie van Buitenlandse Zaken een rol in het besluitvormingsproces. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag zou bijzonder dicht bij Frankrijk staan. Ondanks de geografische nabijheid van Duitsland en de verregaande integratie van het Nederlandse leger in het Duitse leger staan ��mensen in het buurland wantrouwend tegenover bureaucratie en trage processen. Op dit punt voldoet het tkMS-concept – volgens de ons beschikbare informatie – niet volledig aan de ideeën van de Marine, waarvoor grootschalige wereldwijde inzet prioriteit heeft. In dit opzicht is 'Expeditionary' niet zomaar een kenmerk uit de uitrustingslijst.

Saab Kockums en Damen Naval zijn in 2015 een samenwerking aangegaan om de opvolger van de Walrusklasse onderzeeërs van de Koninklijke Marine te bouwen, moderniseren en onderhouden. Win-win voor beide. Damen van zijn kant hoopt door de samenwerking technologische kennis op te doen voor de ontwikkeling van onderzeeërs. Saab Kockums kan zijn productielijn uitbreiden en zijn reputatie als onderzeeërbouwer oppoetsen. De scheepswerf in Karlskrona heeft geen recente ontwerpervaring met zulke grote conventionele onderzeeërs. Naast de onderzeeërs van de Zweedse marine kon de Karlskrona-scheepswerf alleen aan Australië leveren. De zes onderzeeërs van de Collins-klasse werden tussen 1996 en 2003 in gebruik genomen. Onderzeeërs die bij de Zweedse marine waren teruggetrokken, werden verkocht aan Singapore. De Japanse marine exploiteert conventionele onderzeeërs die in Japan zijn gebouwd met behulp van technologie van Saab Kockums. In dit opzicht heeft vooral Saab Kockums geprofiteerd van het exportbesluit, omdat het marketingmogelijkheden opent in een zeer concurrerend bewapeningssegment.

De twee Nederlandse en Zweedse marinescheepsbouwers zien zichzelf als de beste strategische keuze voor de Nederlandse overheid. Als gevolg van hun samenwerking bij de bouw en de daaropvolgende steun wordt de scheepsbouwindustrie in het buurland versterkt en niet benadeeld.

Het ontwerp van Saab Kockums voor de Walrus-opvolger bouwt voort op de capaciteiten van de Zweedse onderzeeërs van de Blekinge-klasse (A26). Volgens fabrieksinformatie is de expeditieonderzeeër van de C71-familie geschikt voor langeafstandsroutes. Dat blijft voor Nederlanders een cruciaal criterium. Saab: "Het resultaat van de samenwerking zal een onderzeeër zijn die is aangepast aan de klant voor expeditieoperaties. Dit zal ervoor zorgen dat de Koninklijke Marine een belangrijke rol kan blijven spelen in de Europese wateren en wereldwijd."

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 09/03/2024 | 12:05 uurWe hebben zelf gekozen voor deze teringzooi.

Dat is helaas waar.

Huzaar1

We zijn wel erg laat hiermee jongens. Jezus zeg.

Overigens is het onzin dat NL niet in haar eentje een sub kan bouwen, Taiwan heeft dat ook gedaan. Wel speelt er een kosten en baten verhaal mee, daarom de samenwerking met SAAB vanuit Damen. Maar dat had veel beter direct vanuit Mindef kunnen gebeuren. Dan had mindef kunnen afsprkeen dat wie er ook wint met DAMEN samen moet werken.

We hebben zelf gekozen voor deze teringzooi.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Nederlandse scheepsbouw ongerust: 'Laagste prijs voor onderzeeboot is kortzichtig koopmanschap'

Wat de Formule 1 is voor de autoindustrie, is de onderzeeboot voor de scheepsbouw. Nederland moet de kennis daarover in eigen huis houden, betoogt directeur Roel de Graaf van Netherlands Maritime Technology (NMT). ,,Alleen focussen op de laagste prijs voor een onderzeeboot is kortzichtig koopmanschap."

https://www.ad.nl/vlissingen/nederlandse-scheepsbouw-ongerust-laagste-prijs-voor-onderzeeboot-is-kortzichtig-koopmanschap~af2279d8/

Harald