Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Huzaar1

Citaat van: Harald op 13/03/2024 | 07:39 uurhttps://marineschepen.nl/opinie/waar-het-bij-de-nieuwe-onderzeeboten-echt-om-zou-moeten-gaan.html

Opinie | Waar het bij nieuwe onderzeeboten over zou moeten gaan


In veel discussies over de onderzeeboten gaat het over werkgelegenheid en omzet voor Nederlandse bedrijven. Net als in veel andere landen zou rol van Defensie, bedrijven en kennisinstituten in de ontwikkeling van onderzeeboten zo groot mogelijk moeten zijn. Niet om economische maar om strategische redenen. Bij nieuwe onderzeeboten zou het dan ook moeten gaan over de beste boot voor de Onderzeedienst, terwijl iedereen in het achterhoofd houdt dat het om een strategisch wapen gaat en dat zoiets gevolgen heeft voor de te bouwen boot en te kiezen bouwer.

Fantastisch artikel.

Zoals ik al eerder aangaf, hoop ligt nu in kamer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Vanmorgen bij WNL op 1 SGP komt met motie aanschaf moet naar Saab Damen ook Gijs Tuinman van de BBB gaat die steunen dus afwachten er zullen nog wel meer partijen volgen zodat het nieuwe Kabinet kan beslissen dat er hopelijksnel komt!!

Benji87

#7449
Citaat van: Harald op 13/03/2024 | 07:22 uurHoe meer Nederlandse inbreng, kwa invloed, ontwikkeling en deelname industrie, hoe hoger de prijs wordt bij Naval.
Een lage prijs kunnen ze behalen foor standaardisatie, bekende systemen, sensoren en bekende onderaannemers.
Dan maar ff niet denken aan een 1malige korting van uit de staat Frankrijk die Naval kan geven om zo de Tender binnen te halen.
En wat je nu allemaal zo leest is voor mijn gevoel wat er gaat gebeuren.

Dat denk ik dus ook. Praktisch gezien zou het bijvoorbeeld kunnen betekenen dat IHC de nodige financiële impulsen moet krijgen om het werf aan te passen, personeel in te vliegen, hogere personeelskosten etc. Etc. En dan is er de logistieke last om de sub van Frankrijk naar Nederland te krijgen voor een eventuele afbouw, dat zal ook bijdragen aan een kosten verhoging. Het is dus logisch om te denken dat Naval de goedkoopste optie kan aanbieden door het allemaal in eigen handen te houden.

Als je vanuit dat perspectief bekijkt is de Naval optie voor de KM dan simpelweg de beste optie. Wellicht niet voor de Nederlandse marine bouw maar wel voor de marine.

Harald

https://marineschepen.nl/opinie/waar-het-bij-de-nieuwe-onderzeeboten-echt-om-zou-moeten-gaan.html

Opinie | Waar het bij nieuwe onderzeeboten over zou moeten gaan


In veel discussies over de onderzeeboten gaat het over werkgelegenheid en omzet voor Nederlandse bedrijven. Net als in veel andere landen zou rol van Defensie, bedrijven en kennisinstituten in de ontwikkeling van onderzeeboten zo groot mogelijk moeten zijn. Niet om economische maar om strategische redenen. Bij nieuwe onderzeeboten zou het dan ook moeten gaan over de beste boot voor de Onderzeedienst, terwijl iedereen in het achterhoofd houdt dat het om een strategisch wapen gaat en dat zoiets gevolgen heeft voor de te bouwen boot en te kiezen bouwer.

Harald

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/scheepsbouwer-damen-blijft-strijden-voor-defensie-order-maar-doet-veel-meer-dan-duikboten-bouwen~b79f60d5/

Scheepsbouwer Damen blijft strijden voor Defensie-order, maar doet veel meer dan duikboten bouwen

De Nederlandse scheepsbouwer Damen ziet een deal voor nieuwe onderzeeërs aan zijn neus voorbij gaan. Maar het familiebedrijf heeft meer ijzers in het vuur.

Helaas achter betaalmuur

Harald

Hoe meer Nederlandse inbreng, kwa invloed, ontwikkeling en deelname industrie, hoe hoger de prijs wordt bij Naval.
Een lage prijs kunnen ze behalen foor standaardisatie, bekende systemen, sensoren en bekende onderaannemers.
Dan maar ff niet denken aan een 1malige korting van uit de staat Frankrijk die Naval kan geven om zo de Tender binnen te halen.
En wat je nu allemaal zo leest is voor mijn gevoel wat er gaat gebeuren.

Benji87

Het is een beetje misleidende titel vind ik omdat het niks zegt over de specifieke deal die NL heeft gesloten met Naval maar ik denk dat we wel met zekerheid kunnen stellen dat de Nederlandse industrie geen groot aandeel in dit hele verhaal zal gaan krijgen  :neutral: die eerder gestelde 60/40 verhouding geloof ik niets van. Dat zou vanuit een technisch en financieel perspectief niet eens mogelijk zijn. Ben benieuwd naar het debat vrijdag.

Benji87

Naval Group: 85 procent van de aankopen wordt gedaan bij Franse bedrijven

Hoewel er officieel nog geen besluit is genomen, debatteert de Tweede Kamer alvast over gunning van de bouw van vier nieuwe onderzeeboten. Aanleiding was een bericht in De Telegraaf van twee weken geleden waarin werd gemeld dat het Franse Naval de grootste kans maakt om de boten te bouwen. En hoewel de staatssecretaris van Defensie bezweert dat ook het Nederlandse bedrijfsleven zal profiteren, staat op de site van Naval iets heel anders te lezen.


'Ongeveer 85 procent van de aankopen wordt gedaan bij bedrijven die in Frankrijk gevestigd zijn, en bijna twee derde bij kleine en middelgrote ondernemingen. Met als doel de meest essentiële leveranciers op het paneel te versterken en te ontwikkelen, ontwikkelt Naval Group zijn relaties met het mkb op lange termijn, in lijn met zijn benadering van verantwoordelijke inkoopontwikkeling.' Foto: Naval Group

Voor de SGP heeft het initiatief genomen voor het debat, de partij wil dat de Nederlandse maritieme industrie flink betrokken wordt bij de bouw en vindt dat de Zweeds-Nederlandse combinatie Saab-Damen de opdracht moet krijgen. Naval werkt overigens wel samen met de Koninklijke IHC.

''Met een keuze voor de Fransen, doe je je eigen land tekort','
Chris Stoffer, SGP

'Met een keuze voor de Fransen, doe je je eigen land tekort', vindt SGP-voorman Chris Stoffer. Veel partijen vinden ook dat de Nederlandse bedrijven een vooraanstaande rol moeten krijgen bij de bouw van de vier onderzeeboten, een project van zeker 4 miljard euro.

Of Nederlandse bedrijven 'goed betrokken worden' bij de miljardendeal zoals de staatssecretaris claimt, is een tweede. Op de website van Naval staat namelijk dat 85 procent van de aankopen aan Franse bedrijven gegund wordt.

85 procent van de aankopen gaat naar Fransen

Hoewel staatssecretaris Van der Maat claimt dat Nederlandse bedrijven nauw betrokken worden bij de bouw, staat op de website van Naval Group iets heel anders te lezen. Het Franse bedrijf gaat er zelfs prat op dat 85 procent van de aankopen Frans wordt aanbesteed. Op de site staat het volgende te lezen:

'Als werkgever, investeerder en partner is Naval Group ook een belangrijke lokale inkoper in elk van zijn werkgebieden. Het grootste deel van de toegevoegde waarde die door de groep wordt gecreëerd, bevindt zich in Frankrijk, waar de meeste vestigingen en werknemers van de groep, haar onderaannemers en leveranciers zijn gevestigd.'

'Ongeveer 85 procent van de aankopen wordt gedaan bij bedrijven die in Frankrijk gevestigd zijn, en bijna twee derde bij kleine en middelgrote ondernemingen. Met als doel de meest essentiële leveranciers op het paneel te versterken en te ontwikkelen, ontwikkelt Naval Group zijn relaties met het mkb op lange termijn, in lijn met zijn benadering van verantwoordelijke inkoopontwikkeling.'

Bron: BNR.nl

Parera

Franse Naval Group gekozen als bouwer Nederlandse onderzeeboten

Vanochtend meldden Franse dagbladen de winst van Naval Group in de Nederlandse onderzeebootaanbesteding. Later vandaag hoorden ook Nederlandse media van bronnen over de Franse voorkeur van het kabinet. Met deze aanstaande overwinning, weet Naval Group de Nederlandse scheepsbouwer Damen en concurrent opnieuw te verslaan. Dit keer in eigen land na een project van tien jaar. Hoewel Royal IHC sinds 2018 is gekoppeld aan Naval Group, is er al veel kritiek op het aanstaande besluit. Woensdagavond heeft een debat plaats in de Tweede Kamer, maar vrijdag wordt het besluit formeel bekend gemaakt.

Als het aan het kabinet en Defensie ligt, krijgt Nederland over een jaar of tien onderzeeboten van Franse makelij. Naval Group weet zowel de Zweeds-Nederlandse combinatie Saab-Damen als de Duitse werf tkMS achter zich te laten.

Op welke punten Naval Group de miljardenorder heeft weten binnen te halen, is niet bekend. Daar wordt mogelijk vrijdag meer over duidelijk als Defensie het besluit formeel wordt bekendgemaakt.

Volgens onbevestigde berichten van de Telegraaf heeft Naval Group zo'n goede prijs geboden, waar de gunningscommissie niet omheen kon. Het zou niet de eerste keer zijn als Naval Group de concurrentie op deze manier verslaat. Immers, ook bij de door België georganiseerde aanbesteding voor de mijnenbestrijdingsvaartuigen, wist Naval Group te winnen door ver onder de prijs van de concurrentie te duiken.

Een medewerker van Naval Group liet zich in 2019 op de NEDS-beurs in Rotterdam tegenover Marineschepen.nl ontvallen dat de winst van de mijnenbestrijdingsvaartuigen een "strategische overwinning" was.

Ook nu zal de overwinning, omdat onderzeeboten een strategisch wapen zijn, ongetwijfeld meer met zich meebrengen dan alleen extra werk voor de Franse werf.

Familie van Barracuda
Wat Naval Group wil bouwen voor Nederland is een conventionele onderzeeboot die is afgeleid van de nucleaire onderzeeboten van de Barracudaklasse. De werf in Cherbourg bouwt zes van deze onderzeeboten die ook veel groter zijn dan de onderzeeboten voor Nederland.

Om tot een voor Nederland geschikte onderzeeboot te komen, zullen de Franse ontwerpers een boot moeten ontwerpen die kleiner is dan de Barracuda's, maar groter dan hun grootste model conventionele onderzeeboot uit de Scorpene-familie. Het lastigste is zonder twijfel de stap van een nucleaire onderzeeboot naar een conventionele onderzeeboot, vanwege de grote verschillen in bijvoorbeeld energie.

Hoewel Naval Group dus de champagne koud kan gaan zetten, zal men toch nog een kleine slag om de arm moeten houden. Woensdagavond heeft namelijk een debat plaats in de Tweede Kamer over dit dossier. De SGP hoopt te stemmen voor uitstel en de kans dat dat lukt is niet te verwaarlozen. Vervolgens zal enkele weken na de gunningsbekendmaking nog een (besloten) technische briefing volgen en moet de Kamer formeel in een debat akkoord geven op de D-brief onderzeeboten.

Blijven de lichten dan nog op groen staan, kan de marine zich opmaken voor een Franse vloot: behalve zes mijnenbestrijdingsvaartuigen, zal de marine vier onderzeeboten van Franse makelij krijgen.

https://marineschepen.nl/nieuws/Naval-Group-gekozen-als-bouwer-Nederlandse-onderzeeboten-120324.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kornet43 op 13/03/2024 | 02:04 uurDe kosten verdubbelen na de aflevering, je weet toch hoe die stokbroden opereren?

Yep, geen nieuws onder de zon.

Kornet43

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/03/2024 | 23:09 uurMaar eens zien wat hier allemaal van waar is... mocht dit waar zijn en de kosten verdubbelen niet voor aflevering, dan is daar plots ruimte voor 2 ASWF.

De kosten verdubbelen na de aflevering, je weet toch hoe die stokbroden opereren?

Master Mack

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/03/2024 | 23:09 uurMaar eens zien wat hier allemaal van waar is... mocht dit waar zijn en de kosten verdubbelen niet voor aflevering, dan is daar plots ruimte voor 2 ASWF.
Inderdaad en misschien wel meer.

Master Mack

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 23:02 uurJammer niet helemaal te lezen..  >:( 

Maar de aanbieding van Naval zou 2,5 miljard zijn voor 4 boten...  :hrmph:
En dat door het voordeel van de Australische engineering?  :hrmph:
2.5 miljard voor 4 stalen buizen en voor de rest betalen we apart🤣 Vooropgesteld dat ik tegen deze gang van zaken ben en ik nog steeds vind dat we het Strategisch moeten verklaren en voor de Saab Damen Subs moeten gaan kan het natuurlijk best een goede boot worden. Hoe heeft bijvoorbeeld de Scorpene klasse gepresteerd dat was wel een gedeeltelijk Spaans ontwerp maar toch.En als zoals gesuggereerd wordt er al 6 jaar engineering in het ontwerp zit betaald door Australië en omdat het een Staatsbedrijf is we extra korting krijgen en ze kunnen daardoor sneller leveren dan zou het misschien toch een goede deal zijn als je dan ook de beste boot krijgt. Iemand kennis van de kwaliteiten van de Scorpene.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 23:02 uurJammer niet helemaal te lezen..  >:( 

Maar de aanbieding van Naval zou 2,5 miljard zijn voor 4 boten...  :hrmph:
En dat door het voordeel van de Australische engineering?  :hrmph:

Maar eens zien wat hier allemaal van waar is... mocht dit waar zijn en de kosten verdubbelen niet voor aflevering, dan is daar plots ruimte voor 2 ASWF.

Lynxian

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 23:02 uurJammer niet helemaal te lezen..  >:( 

Maar de aanbieding van Naval zou 2,5 miljard zijn voor 4 boten...  :hrmph:
En dat door het voordeel van de Australische engineering?   :hrmph:
2,5 miljard voor 4 boten is ronduit onmogelijk. Als ze het echt voor die prijs verkopen, koop er dan maar meteen 6 of 8. Kunnen we ze bij de MLU altijd nog vernederlandsen.

Maar hier eerder al is gezegd: hun geld krijgen ze wel, dus dat wordt een duur onderhoudscontract.